Beantwoord

Inkomenstoetsing mobiel abonnement met toestel

  • 27 March 2019
  • 30 reacties
  • 3051 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Vandaag mijn abonnement verlengd met een nieuw toestel. Ik wilde voor een iPhone 6s gaan maar kwam niet door de toetsing v.w.b. mijn huur, die was te hoog blijkbaar. Met een lage huur zou ik wel door de toetsing komen. Mag je dat ook opgeven? Ik heb toen gekozen voor een refurbished 6s toen kon het wel. En dan nog iets, mag je ook huurtoeslag mee rekenen met je huur bedrag? Zodat het wel lukt de toetsing? Dit wil ik graag weten voor over 2 jaar als ik weer hetzelfde issue ga krijgen als ik wil verlengen met een nieuwe telefoon.

Admin: Bericht afgesplitst van Toestelfinanciering mobiele telefoon per 1 mei 2017 | KPN Community
icon

Beste antwoord door Nadia 27 March 2019, 17:26

Bekijk origineel

30 reacties

Hoi, hoe meer je bijbetaalt hoe lager het maandbedrag voor je toestel hoe meer kans dat je door de toetsing komt. Een lening tot € 249,99 wordt helemaal niet BKR getoetst.
Het is ingesteld om mensen te beschermen tegen te hoge maandlasten t.o.v. hun inkomen en huur/hypotheeklasten.
Reputatie 3
Badge
Sorry ik snap het niet. Leg eens uit waarom het bij mij niet lukte, maar als ik een lage huur opgeef wel zou kunnen.
Sorry ik snap het niet. Leg eens uit waarom het bij mij niet lukte, maar als ik een lage huur opgeef wel zou kunnen.
Dat zeg ik dus niet. Bovendien pleeg je fraude als je dat doet.
Reputatie 3
Badge
Nee dat heb ik dus niet gedaan zoals je kunt lezen. Maar wat nou als je huursubsidie er bij rekent bij de huur die ik maandelijks moet betalen, krijg je dan wel een goede toetsing? Ik las ergens dat je bij T-Mobile dat erbij mag rekenen.
Je dient de kale huur op te geven. I.c.m. je inkomen weet het systeem al hoeveel huurtoeslag daar dan bij komt.
Reputatie 3
Badge
Dat is toch de huur die je maandelijks moet overmaken? En ook je inkomen op dezelfde manier, wat je ontvangt?
Dat is toch de huur die je maandelijks moet overmaken? En ook je inkomen op dezelfde manier, wat je ontvangt?
Hallo @freak969 ,
Als je de huurtoeslag rechtstreeks van de fiscus ontvangt is dat inderdaad de kale huur die je maandelijks moet overmaken.
Als de woningvereniging de huurtoeslag rechtstreeks ontvangt van de fiscus moet je de netto huur die jij overmaakt vermeerderen met de huurtoeslag om tot de kale huurprijs te komen.
Je krijgt altijd papierwerk van de woningvereniging waarop precies staat wat de bruto kale huur is.
Reputatie 3
Badge
Dus als ik dat gedaan had, had ik wellicht toch door de toets gekomen? Weet ik dat voor over 2 jaar, huurtoeslag mee rekenen met de huur dus.
Reputatie 7
Hey @freak969, welkom op het KPN forum. Zeer terecht dat je vragen hebt over de Inkomsten en Lasten Toets (ILT). Om je hierop antwoord te geven nog snel even een korte uitleg waarom we deze toetsing doen.

Sinds de Wet op het financieel toezicht (Wft) ook voor gespreid afbetalen van je toestel geldt, (mei, 2017) stelt de overheid dat je een vorm van krediet aangaat bij het afsluiten van een toestel op afbetaling via je abonnement. Wij zijn, bij een toestelkrediet van € 250,- of meer, verplicht om het te laten registreren bij BKR. Dit is om de consument te beschermen tegen te hoge financiële leningen. Hiermee willen de overheid en telecomproviders voorkomen dat je in financiële problemen komt, als je krediet voor je telefoon hoger is dan € 250,-. Wanneer je een toestel afneemt boven dit bedrag wordt er getoetst of je de financiële verplichting maandelijks kan aflossen. Hiervoor geef je 3 zaken op;
  • je gezinssamenstelling
  • je woonlasten
  • je maandinkomen uit werk of uitkering

1) Gezinssamenstelling, spreekt voor zich.

2) De woonlasten, wat geef je maandelijks uit aan huur of hypotheek?
Het bedrag dat je maandelijks betaalt aan huur of hypotheek. Dit is je netto huur of je hypotheekkosten min belastingteruggaaf. Deel je de woonlasten met partner, familie of huisgenoten? Geef dan alleen jouw deel van de kosten op.

3) De maandinkomen uit werk of uitkering?
Vul het bedrag in dat je op je rekening krijgt . (Belasting) Toeslagen, zoals zorgtoeslag, tellen niet mee. Kosten als alimentatie- of pensioenverplichtingen trek je af.
*Studiefinanciering wordt niet meegerekend als inkomen, deze mag je niet opgeven als maandinkomen.

Je kunt op onze site: Gespreid je toestel betalen voorrekenen wat je maandelijks kunt/mag uitgeven voor je toestel op afbetaling.
Reputatie 3
Badge
@Nadia maar dat is dus huur zonder huurtoeslag of mag je dat er bij optellen?
@Nadia maar dat is dus huur zonder huurtoeslag of mag je dat er bij optellen?
Hallo @freak969 , @Nadia schrijft 'netto huur', dat is dus inclusief huurtoeslag.
Voobeeld huur is bruto €600, huurtoeslag is €200, dan is je netto huur €400, duidelijk zo?
Reputatie 3
Badge
Dus huurtoeslag hoeft er niet bij opgeteld te worden?
Reputatie 6
Badge +7
Waarom zou je zo nodig DAT toestel MOETEN hebben wat je eigenlijk niet echt goed betalen kunt?
Reputatie 3
Badge
Wat een rare vraag! Als je even terug had gelezen had je geweten waarom ik het vroeg....
Reputatie 6
Badge +7
Het toestel wat je wilde was te duur dus kies je een andere welke goedkoper is omdat anders het niet goedgekeurd wordt is toch een vrij goede samenvatting?
Reputatie 3
Badge
Ja klopt, en als je verder had gelezen had je ook kunnen lezen dat ik dit vraag eventueel voor over 2 jaar als mijn nieuwe contract weer afloopt. Het is de eerste keer dat ik te maken krijg met deze toetsing, dus vandaar....
Over 2 jaar kunnen de toetsingseisen wel heel anders zijn of je wilt over 2 jaar helemaal geen ander toestel en is de huidige nog goed genoeg, over duurzaam gesproken.
Reputatie 3
Badge
Ja als als, maar ik ga er nu even vanuit dat het dan nog hetzelfde is....
Reputatie 6
Badge +7
Misschien heb je dan wel geen recht meer op huurtoeslag en verdien je genoeg om een peperduur toestel te kunnen kopen.
Ik denk dat Marcia je vraag (ook) al prima beantwoord heeft, zie vetgemaakte:

Marcia_ Nadia schreef: 3) De maandinkomen uit werk of uitkering?
Vul het bedrag in dat je op je rekening krijgt. (Belasting) Toeslagen tellen niet mee. Kosten als alimentatie- of pensioenverplichtingen trek je af.

De huurtoeslag dien je dus volledig te negeren.
Heb je dus bv. € 600 huur en € 125 huurtoeslag, dan is voor je toestellening alleen die € 600 van toepassing.

En wat zij en ik ook al zeiden:
Hoe meer je zelf meteen bijbetaalt hoe lager je toestel-maand-bedrag. Is het totale onder de € 250 dan is er zelfs geen BKR-toetsing.

N.B. Apple producten zijn nogal prijzig. Andere merken, die hetzelfde bieden, zijn zo'n 20 % goedkoper.
Ikzelf koop nooit i.c.m. lening. Als ik een toestel niet zo kan betalen, dan kan ik 't me niet veroorloven is mijn instelling.
Reputatie 3
Badge
Laat maar verder. Het is duidelijk genoeg.
Reputatie 6
Badge +7
Graag gedaan.
Reputatie 7
Een kleine correctie @PeterG. De woonlasten die je opgeeft voor de Inkomsten en Lasten Toets (ILT) bij het aanvragen van een toestelkrediet is het bedrag dat je maandelijks netto betaalt aan huur of hypotheek. Dit is je huur min huurtoeslag of je hypotheek (rente en -aflossing) min belastingteruggaaf.

Voorbeeld woonlasten: huur is € 600,- p/mnd - huurtoeslag belastingdienst € 125,- = netto huur € 475,- p/mnd. Heb je een partner, familielid of huisgenoot en delen jullie de kosten? Dan deel je het bedrag door het aantal personen dat de totale netto woonlasten betaalt. Dus woon je samen met partner en draagt hij/zij een deel bij? Dan zijn de totale woonlasten: € 237,50 p/mnd.

Wil je mij de link geven naar het voorbeeld / quote van Marcia_? Dan zal ik haar vragen het aan te passen :)

@freak969 het staat je vrij hier ons alles te vragen. Ik hoop dat ik je vraag zo beter heb beantwoord, anders hoor ik het graag!
Reputatie 3
Badge
@Nadia nou snap ik het helemaal niet meer. Moet ik die huurtoeslag er nu wel of niet bij rekenen?
Het is allemaal lekker ingewikkeld.
Gewoon een toestel zonder hoge afbetaling nemen. Een lening tot en met € 249 valt niet onder de BKR. Kun je dan ook nog zo'n € 250 gelijk aftikken dan kun je toch eentje kopen van maximaal € 499 eurotjes. Niet mis. Daar is echt wat moois voor te kiezen.
En geen gedoe met dat BKR gebeuren.

Ik heb altijd geleerd: lenen doe je voor een huis en een auto en verder niks. Maar mss ben ik ouderwets. (?)

Reageer