Beantwoord

Is sim only postpaid of prepaid?

  • 2 August 2019
  • 9 reacties
  • 913 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Naar aanleiding van wat zoekwerk kwam ik deze uitspraak tegen.

Sim Only wordt ook wel ‘postpaid’ genoemd. Dit betekent dat je achteraf betaalt voor je abonnement.

Ik kan het mis hebben volgens mij heb ik met elke sim only abonnement altijd vooruit betaald(prepaid in feite) nooit achteraf(post paid) zeker met de introductie van de bundels zie ik persoonlijk niet veel verschil meer op de anonimiteit na bij prepaid. Het grootste verschil is volgens mij dat een prepaid nummer kan vervallen bij langdurige inactiviteit.

Mijn vraag luidt dan ook in hoeverre is er nog sprake van post paid bij Sim only en data en belbundels? Het enige postpaid wat ik kan bedenken is buiten bundel gebruik.
icon

Beste antwoord door Anonymous 2 August 2019, 15:29

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Naar aanleiding van wat zoekwerk kwam ik deze uitspraak tegen.

Sim Only wordt ook wel ‘postpaid’ genoemd. Dit betekent dat je achteraf betaalt voor je abonnement.


Waar heb je deze uitspraak gevonden?

In vind deze definitie van sim-only:

Bij een sim only krijg je alleen een simkaart van de provider waar je het abonnement afsluit. Zodra je hiervoor kiest, moet je zelf het toestel regelen en zorgen dat deze simlockvrij is. Naast dit abonnement is het mogelijk een telefoon los erbij te kopen of eentje te gebruiken die je al hebt.

Een post-paid abonnement is weer wat anders:

Voor een postpaid-abonnement betaalt de klant maandelijkse abonnementskosten. Met een dergelijk abonnement kan een klant onbeperkt gebruikmaken van bepaalde diensten. Wanneer men geen- of minder dan de vooraf afgesproken hoeveelheid verbruikt (aantal belminuten, SMS berichten of hoeveelheid dataverbruik) betaalt men slechts de abonnementskosten. Verbruikt men meer dan de afgesproken bundel dan komen deze extra gemaakte kosten bij het abonnementsgeld. Een postpaid-abonnement wordt meestal voor de periode van 1 of 2 jaar afgesloten maar een contract met een looptijd van 1 maand is ook mogelijk.

Dus inderdaad het door jou genoemde buiten-bundel gebruik.
Sim Only wordt ook wel ‘postpaid’ genoemd. Dit betekent dat je achteraf betaalt voor je abonnement.
Deze redenering is argumentatie-technisch al niet correct, een schoolvoorbeeld van foutheid.

Verder gaat het om engelse leenwoorden, die dan vaak door een-ieder naar hoe het commercieel het beste uitkomt, worden gepresenteert.

Het telefoon 'krijgen' bij een nieuw abonnement is doorgaans erg lucratief voor een provider, vandaar dat de massa gelooft dat het zo is en hoort. Maar omdat er ook mensen zijn die hier niet in mee willen gaan, is er dan 'SIM-only'. Maar los van het recht op gebruik van het netwerk van een provider, zit er tegenwoordig ook altijd wel een clausule in het contract wat dan bundel heet of een methode van FUP i.g.v. 'Unlimited'.

Voor dat recht op gebruik, mag je in NL middels een contract, van te voren geld innen. En voor de bedongen/afgesproken bundel ook. Dus hoe je het ook went of keert, een abonnement betekent in de praktijk eerst betalen, als je het bekijkt na de initiele maand of eerste 2 maanden. Dus eigenlijk ook net als bij prepaid: het geld is weg, je kan het niet meer terug krijgen. In get buiteland had ik overigengs een methode ter beschikking waarmee je tegoeden van de ene naar de andere SIMkaart/account kon 'overmaken'.

Een je kan prepaid ook bestempelen als SIM-only, hoewel ik ook wel eens een telefoon+SIMkaart+prepaidtegoed heb gekocht.
Reputatie 7
Badge +20
Ha @Galdor68 Goeie vraag! Misschien kan ik het wat verduidelijken, al heeft Noordzee eigenlijk alles al prima uitgelegd.

We maken een onderscheid in prepaid en postpaid. Bij prepaid koop je beltegoed in, wat je vervolgens kunt gebruiken totdat het op is. In die zin bepaal je dus vooraf wat je uitgeeft, vandaar de term 'Prepaid'. Abonnementen -er is met de aparte toestelfinanciering geen onderscheid meer tussen sim only en abonnement inclusief toestel- noem je postpaid. De term komt zoals Noordzee al terecht aangeeft van het idee dat je maandelijks via een factuur betaalt. Wat je echt 'achteraf' betaalt -als je naar je factuur kijkt- zijn inderdaad de kosten die je buiten je bundel maakt en dus niet zijn inbegrepen in het tegoed dat je aan het begin van de maand ontvangt en gedurende die maand gebruikt.

Misschien sluiten deze termen wat dat betreft niet helemaal meer aan bij de huidige situatie. Maar het is nu eenmaal het soort jargon dat volledig is ingeburgerd. En zie het dan nog maar eens te actualiseren. 🙂
Waarom is het door mij gekozen antwoord gewijzigd??? 🤬🤬🤬
Ik weet vrij zeker dat ik het antwoord van @tmoesel als beste heb gemarkeerd!!
Reputatie 7
Badge +28
Uiteindelijk bepaalt een moderator dat. In dit geval ben ik eens een keer de gelukkige.

Andersom is mij ook al best vaak gebeurd. Dan had een klant mij het beste antwoord gegeven en dan gaf later de moderator zichzelf die eer.
Reputatie 7
Badge +20
Ha @Galdor68 dat heb ik gedaan. Mijn excuus allereerst, ik had dat moeten aangeven en ik zie dat ik dat gisteren heb nagelaten. Het zal de gauwigheid zijn geweest.

De reden dat: als ik kijk naar de vraagstelling vind ik dat het antwoord van Noordzee in één oogopslag voor de meelezers duidelijk maakt hoe het zit. Vandaar de keuze. Ik vind Tmoesel's antwoord verder ook prima, overigens. Mocht je er een probleem mee hebben dan draai ik het weer om. Het was inderdaad jouw topic en jouw keuze.
Reputatie 7
Badge +28
Als je mij dan ergens anders voor beloont, dan is iedereen weer happy!

Er staan er nog wel een paar open...
Reputatie 7
Badge +20
Prima! We vinden wel iets, @Noordzee
Uiteindelijk bepaalt een moderator dat. In dit geval ben ik eens een keer de gelukkige.

Andersom is mij ook al best vaak gebeurd. Dan had een klant mij het beste antwoord gegeven en dan gaf later de moderator zichzelf die eer.

Als wij dat zelf niet bepalen ben ik het met je eens. Ik heb bewust het antwoord van tmoessel gekozen omdat ik van mening ben dat dit het beste antwoord is.

De huidige abonnementen worden per definitie vooruit betaald niet achteraf dat is een wezenlijk verschil.

We moeten juist het jargon actualiseren onderstaande is een voor mij onacceptabele uitspraak.

Misschien sluiten deze termen wat dat betreft niet helemaal meer aan bij de huidige situatie. Maar het is nu eenmaal het soort jargon dat volledig is ingeburgerd. En zie het dan nog maar eens te actualiseren. :)

De laatste regel over het buitenbundel verbruik wat Noordzee bevestigd sluit inderdaad aan op mijn eigenlijke vraag. Dus laat maar zo.

Nou breekt mijn klomp. Sorry maar dit is echt gepruts.

Reageer