Beantwoord

eSIM bij KPN

  • 21 August 2019
  • 472 reacties
  • 85373 keer bekeken

Vandaag heeft T-Mobile eSIM gelanceerd als eerste en (nog) enige provider in Nederland.
Zie: T-Mobile eSIM

Ik loop nu met 2 telefoons rond, een zakelijk en een privé. Beiden hebben een KPN abonnement. Met de nieuwe telefoons van Apple kun je een SIM en een eSIM gebruiken in 1 toestel, welke voor mij dus echt een uitkomst zou zijn.

Vandeweek toevallig gebeld met de klantenservice voor iets anders en daar werd aangegeven dat mijn abonnement verlengbaar is, ik kan dus eerdaags overstappen naar een andere provider als deze wel eSIM ondersteunen.

Wat is nog een plausibele reden voor mij om bij KPN te blijven als KPN niet mee wil bewegen en ook eSIM gaat introduceren?

Admin: aantal losse reacties uit verschillende topics samengevoegd met dit topic
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 4 November 2020, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

472 reacties

Reputatie 7
@wjb Als je echt niet wilt dat een specifiek iemand je zakelijke nummer kan weten dan zie ik meerdere oplossingen:
-tweede telefoon uitgezet meenemen (gaat de accu ook lekker lang mee);
-nummervermelding met een code tijdelijk uitschakelen (of permanent) zodat met dat ene telefoontje je zakelijke nummer niet blootgegeven wordt;
-voor die ene uitzondering die je nummer niet mag kennen met je mobiel via een cheapconnect accountje op je smartphone bellen en je eigen nummer meegeven;
-Je kan ook op een website inloggen en dan via een PC / laptop terugbellen en daarop het nummer van je privé telefoon doorgeven als je belt;
-of een sim omwisselen.

Is een dual-sim telefoon dan niet veel makkelijker? 😉
Reputatie 2
@wjb ik weet niet waar je heen wilt want die had ik al genoemd.
Maar verstandig is anders omdat eSIM én DUAL-sim tot nu toe waarschijnlijk enkele nadelen delen. eSIM lijkt meer nadelen te hebben.
Je wilde een andere oplossing... die somde ik op.
Reputatie 7
En sommigen vragen zich hier af waarom je het zou willen.
@wjb geeft al aan dat er veel dual-sim toestellen zijn. En doorschakelen van je privé nummer naar je zakelijke nummer (of omgekeerd) kan ook ...

Hier geef je dus aan dat het doorschakelen een alternatief zou zijn voor een dual-sim telefoon.

Maar wat als...
Maar wat nu als je zelf wilt bellen met je privé nummer terwijl de zakelijke sim in de telefoon zit?

Juist, dan is dat dus geen alternatief meer.

Je wilde een andere oplossing... die somde ik op.
Ik wilde helemaal geen andere oplossing, ik zette alleen mijn vraagtekens bij jouw "alternatief" om door te schakelen.
Reputatie 2
?
Reputatie 7
?
Zie mijn vorige bericht.
Reputatie 2
Badge
Ik zie twee hele handige scenario's voor esim.

Telefoon: een esim voor als je naar het buitenland reist, zodat je heel makkelijk een paar gig aan data kan kopen (in verschillende landen) via www.airalo.com. Het fysieke kopen van een (tweede) sim in je telefoon is vaak een heel gedoe. Paspoort nodig, lang wachten, dan de Sim configureren voor data, nog een bundel kopen, die weer toewijzen. Meestal doen ze dat dan wel in de winkel voor je, maar die esim oplossing is veel makkelijker.

Laptop: Ook hier maakt een esim het hele process makkelijker. Vooral weer als je veel reist.
Natuurlijk kan het met een gewone sim, maar de integratie in Windows 10 is er al heel lang klaar voor en heel mooi/makkelijk https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4020763/windows-10-use-esim-for-cellular-data. Lijkt me fijn om dit gewoon te kunnen aanzetten binnen m'n huidige abonnement en dan via MB's delen er af en toe wat aan toewijzen.
Reputatie 2
Badge
Deze video laat heel goed zien hoe het op een Surface Pro met LTE werkt in Windows 10.
De verwachting is dat de nieuwe Surface Pro 7 (aankondiging 2 oktober) deze techniek ook gaat hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=whEsxbgH2h8

Voor zakelijk is het nog veel interessanter vanwege het massaal kunnen uitrollen van profielen via een mobile device management solution.
Altijd online wordt steeds gewoner, Nederlandse providers moeten nog wel even wakker worden blijkbaar.
Reputatie 2
Altijd online wordt steeds ONgewoner?
Ik hoop dat iemand van KPN deze forum volgt om onze (duidelijk) bericht door te geven. Ik heb ook (net als veel andere mensen) twee SIMs absoluut nodig. Voor android bestaan er wel opties maar ik zit al diep in het Apple ecosystem. Nu dat T mobile eSIM beschikbaar gemaakt heeft, zal ik ZEKER overstappen de volgende dag dat mijn contract bij KPN verloopt. Dat is eind van 2019. Ze raken meer klanten kwijt op deze manier (gewoon koppig achter blijven)!
Reputatie 7
Ze raken meer klanten kwijt op deze manier (gewoon koppig achter blijven)!
Aan welke aantallen denk je?
Ik weet dat er voldoende mensen zijn (tenminste in mijn omgeving), die een dual sim optie graag willen hebben. Misschien niet zo veel als in Azie, maar toch... In android bestaan voldoende opties, in iOS had je tot recent (gellukig is T Mobile wel mee begonnen) geen optie.
Je hebt eerder geschreven dat "mensen de voordelen van KPN kompleet niet kwijt zouden willen". Prima, dan waarom is KPN bang om esim te implementeren? Theoritisch maakt esim overstappen makkelijker (daarom zijn alle providers zo terughoudend geweest), maar als je gelijk hebt zou KPN niet bang moeten zijn, toch? In tegenstelling, als je klanten frustreert, dan is er wel een risico dat ze naar een andere provider overstappen. Bijna idereen biedt tegenwordig een "voordeel pakket" om thuis/mobiel abonnementen te combineren.
In ieder geval, als je ook eerder geschreven hebt: "de toekomst zal het leren"
Reputatie 7
Bijna idereen biedt tegenwordig een "voordeel pakket" om thuis/mobiel abonnementen te combineren.
Dat klopt maar kijk wel goed naar de geboden voordelen want daar zit toch wel een behoorlijk verschil tussen.

T-Mobile:


De onderste twee voordelen zijn ook van toepassing als je meerdere telefoon abonnementen bij T-Mobile onderbrengt.
Die gratis extra mobiele data is maximaal 2GB.

KPN:


Als je een FOX Sports abonnement hebt, dan scheelt dat dus €12,99.

Zelf heb ik onze mobiele telefonie al jaren bij T-Mobile ondergebracht maar toch houd ik onze vaste aansluiting bij KPN. Ik kies voor de voordelen van T-Mobile door alleen telefoon abonnementen te "stapelen" en tegelijkertijd kies ik voor KPN Compleet door €5,- te investeren en daardoor €9,99 te besparen.
Reputatie 5
Badge +4
Ik zie hele handige scenario's voor esim.

Telefoon: een esim voor als je naar het buitenland reist, zodat je heel makkelijk een paar gig aan data kan kopen (in verschillende landen) via www.airalo.com. Het fysieke kopen van een (tweede) sim in je telefoon is vaak een heel gedoe. Paspoort nodig, lang wachten, dan de Sim configureren voor data, nog een bundel kopen, die weer toewijzen. Meestal doen ze dat dan wel in de winkel voor je, maar die esim oplossing is veel makkelijker.

Laptop: Ook hier maakt een esim het hele process makkelijker. Vooral weer als je veel reist.
Natuurlijk kan het met een gewone sim, maar de integratie in Windows 10 is er al heel lang klaar voor en heel mooi/makkelijk https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4020763/windows-10-use-esim-for-cellular-data. Lijkt me fijn om dit gewoon te kunnen aanzetten binnen m'n huidige abonnement en dan via MB's delen er af en toe wat aan toewijzen.


Het grootste voordeel van de e-sim hierbij is toch het gemak! Als je in het buitenland bent en je toestel wordt gestolen en/of raakt verloren dan ben je normaliter ook je fysieke simkaart kwijt. De provider zal geen fysieke simkaart naar het buitenland versturen.
Had je een e-sim en ook op het nieuwe toestel, dan kan dmv inloggen met je eigen account bij je provider en/of het verkrijgen van een e-mail met de e-sim gegevens voldoende zijn om weer met het eigen nummer in de lucht te komen!
Helaas nog steeds geen duidelijkheid hierover vanuit KPN. Er zijn in Europa inmiddels al veel aanbieders van eSim, Oostenrijk, Noorwegen, Spanje, Denemarken, Frankrijk, Zweden, Finland, Duitsland, UK. Zelfs in Nederland zijn er inmiddels al 2 aanbieders: T-Mobile en Truphone. Waarom moet dit zo lang duren?
Reputatie 7
Waarom moet dit zo lang duren?
Waarschijnlijk omdat de vraag (nog) dermate laag is dat de benodigde investeringen niet opwegen tegen de benefits. Grote Internationale partijen kunnen natuurlijk meeliften op de Internationale ontwikkelingen. T-Mobile Nederland kan vast en zeker de ontwikkelingen t.a.v. eSim bij de Duitse moeder gebruiken voor Nederland en daardoor zijn de kosten vast en zeker een stuk lager. Overigens ondersteunt T-Mobile op dit moment alleen de iPhones, niet de Apple Watch.
Badge
Wanneer gaat KPN de Apple Watch Series 5 (2019) cellular (e-SIM) ondersteunen?

Veel Europese landen om ons heen, b.v. Duitsland (Vodafone, T-mobile), Frankrijk en het VK, hebben dat al.
Los van de functionaliteit zou dat prettig zijn omdat je dan meer keuze hebt v.w.b. materiaal van de Apple Watch 5 (RVS, titanium, keramiek).

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Badge
Ik overweeg ook een overstap naar T-mobile als die e-SIM voor de Apple Watch gaat ondersteunen, maar dat is helaas d.d. 9 okt. 2019 nog niet het geval:

e-SIM bij T-mobile (en dual SIM)

V: Kan ik eSIM ook gebruiken voor mijn Apple watch?
A: Op dit moment ondersteunt T-Mobile de eSIM functionaliteit van de Apple Watch nog niet. We brengen je op de hoogte wanneer dit wel het geval is.
Badge
...

Zie ook dit goede iCulture artikel (d.d. 21 aug. 2019), over alle providers -- sorry als het al eerder is gemeld.
Vooral onder deze vraag: Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?

T-Mobile’s eSIM voor iPhone vanaf nu beschikbaar: dit heb je eraan [interview]

Kan er vanuit KPN een update komen mbt introductie van eSim? Als een van de grootste providers van NL wil je toch niet achterlopen lijkt me. Heb nu prive KPN en zakelijk Vodafone en wil het liefst dus beide op 1 telefoon.

Reputatie 7

Heb nu prive KPN en zakelijk Vodafone en wil het liefst dus beide op 1 telefoon.

Dat is ook prima mogelijk alleen dan zal je wel een geschikte telefoon moeten aanschaffen.

Heb nu prive KPN en zakelijk Vodafone en wil het liefst dus beide op 1 telefoon.

Dat is ook prima mogelijk alleen dan zal je wel een geschikte telefoon moeten aanschaffen.

Die telefoon is het probleem niet…. het gebrek aan eSim bij providers wel, dus graag een update vanuit KPN.

Reputatie 7

Heb nu prive KPN en zakelijk Vodafone en wil het liefst dus beide op 1 telefoon.

Dat is ook prima mogelijk alleen dan zal je wel een geschikte telefoon moeten aanschaffen.

Die telefoon is het probleem niet…. het gebrek aan eSim bij providers wel, dus graag een update vanuit KPN.

Maar jij geeft aan dat je jouw privé abonnement (KPN) en jouw zakelijke abonnement (Vodafone) op één telefoon wilt hebben. Welnu, dat kan op elke dual-sim telefoon behalve de iPhone omdat die niet dual-sim zijn in Nederland. Weet je dat de iPhone in China wel dual-sim is. Waarom ... omdat daar het overgrote meerendeel van de abonnees twee abonnementen heeft en Apple geen telefoon zou verkopen als daar geen dual-sim in zit. Je zou dus ook even contact op kunnen nemen met Apple en daar vragen waarom ze die dual-sim uitvoering niet ook hier verkopen.

Badge

Heb nu prive KPN en zakelijk Vodafone en wil het liefst dus beide op 1 telefoon.

Dat is ook prima mogelijk alleen dan zal je wel een geschikte telefoon moeten aanschaffen.

Die telefoon is het probleem niet…. het gebrek aan eSim bij providers wel, dus graag een update vanuit KPN.

Maar jij geeft aan dat je jouw privé abonnement (KPN) en jouw zakelijke abonnement (Vodafone) op één telefoon wilt hebben. Welnu, dat kan op elke dual-sim telefoon behalve de iPhone omdat die niet dual-sim zijn in Nederland. Weet je dat de iPhone in China wel dual-sim is. Waarom ... omdat daar het overgrote meerendeel van de abonnees twee abonnementen heeft en Apple geen telefoon zou verkopen als daar geen dual-sim in zit. Je zou dus ook even contact op kunnen nemen met Apple en daar vragen waarom ze die dual-sim uitvoering niet ook hier verkopen.


Dit is niet waar: de iPhones van dit en vorig jaar zijn wel dual-sim te gebruiken:

https://www.iculture.nl/tips/dualsim-gebruiken/
En iPhones met 2 fysieke SIMs (ipv. ‘gewoon' eSIM (met T-Mobile) + 1 fysieke SIM) kun je, tegen meerprijs, ook in Nederland verkrijgen (en dat werkt):

https://www.iculture.nl/reviews/iphone-fysieke-dualsim-review/

Waarom moet dit zo lang duren?
Waarschijnlijk omdat de vraag (nog) dermate laag is dat de benodigde investeringen niet opwegen tegen de benefits. Grote Internationale partijen kunnen natuurlijk meeliften op de Internationale ontwikkelingen. T-Mobile Nederland kan vast en zeker de ontwikkelingen t.a.v. eSim bij de Duitse moeder gebruiken voor Nederland en daardoor zijn de kosten vast en zeker een stuk lager. Overigens ondersteunt T-Mobile op dit moment alleen de iPhones, niet de Apple Watch.


kpn bied al embedded Sims (eSIM) aan voor iot apparaten in hun zakelijke portfolio. Dus ze zijn er klaar voor. 
 

ik heb steeds meer het gevoel dat het onwil is 

Badge

Niet per se onwil. Veel IoT is data-only. Voor eSIM op de consumentenmarkt, dus smartphones met spraak, is meer nodig. En voor smart devices zoals de Apple Watch, die hetzelfde nummer hebben als de telefoon, heb je een Entitlement Server nodig en multisim.


Ik raad nogmaals dit goede iCulture artikel (d.d. 21 aug. 2019) aan, dat weliswaar over T-Mobile gaat (die als eerste dus eSIM met spraak op smartphones ondersteunt sinds een maand of twee).
Vooral onder deze vraag: Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?

https://www.iculture.nl/nieuws/t-mobile-esim-beschikbaar/