Beantwoord

eSIM bij KPN

  • 21 August 2019
  • 472 reacties
  • 85373 keer bekeken

Vandaag heeft T-Mobile eSIM gelanceerd als eerste en (nog) enige provider in Nederland.
Zie: T-Mobile eSIM

Ik loop nu met 2 telefoons rond, een zakelijk en een privé. Beiden hebben een KPN abonnement. Met de nieuwe telefoons van Apple kun je een SIM en een eSIM gebruiken in 1 toestel, welke voor mij dus echt een uitkomst zou zijn.

Vandeweek toevallig gebeld met de klantenservice voor iets anders en daar werd aangegeven dat mijn abonnement verlengbaar is, ik kan dus eerdaags overstappen naar een andere provider als deze wel eSIM ondersteunen.

Wat is nog een plausibele reden voor mij om bij KPN te blijven als KPN niet mee wil bewegen en ook eSIM gaat introduceren?

Admin: aantal losse reacties uit verschillende topics samengevoegd met dit topic
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 4 November 2020, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

472 reacties

Spraak is tegenwoordig ook alleen nog maar data. Analoog bellen doen we al even niet meer. 
 

meen Sim is voor registratie op het netwerk, niets meer niets minder. Met een eSIM gebeurt die registratie op een soortgelijke manier alleen is de identificatie code langer dan van een fysieke Sim. 
 

het zakelijke net en consumenten net is hetzelfde alleen de abonnementen zijn anders. 
 

voor de Apple Watch heb je gelijk. Dat gaat over multi use van een Sim. 
 

daar heb ik zelf geen behoefte aan, en doet niet ter zake om in ieder geval al eSIM aan te bieden voor de telefoon. 

Badge

T-Mobile is trouwens opvallend open over hun implementatie:

https://www.novumpr.nl/2019/07/15/deutsche-telekom-kiest-idemias-rights-server-oplossing-voor-het-lanceren-van-esim-apparaten-in-europa/

Maar ook Vodafone is duidelijk bezig, zie bv. deze vacature van hun “ICT HQ” in Dusseldorf, dat alle 3 stappen in feite noemt (!):

https://careers.vodafone.com/job/solution-architect-f-m-in-dusseldorf-nordrhein-westfalen-jid-29366

Het lijkt erop, maar misschien is dat wishful thinking, dat ze naar 1 (mogelijk virtueel) dekkingsgebied streven voor smart devices zoals de Apple Watch, die hetzelfde nummer heeft als je smartphone, zodat je watch ook in alle landen stand-alone werkt. Nu wordt roaming ervoor nl. nog niet ondersteund:

https://support.apple.com/nl-nl/HT207578

Dus een in Spanje joggende Duitser heeft nog steeds pech met alleen z’n watch, want Vodafone ES is niet Vodafone DE...

Reputatie 3

Zou KPN een update kunnen geven?

Reputatie 7
Badge +28

Er is nog geen update@eSIM. Je mag ervan uit gaan dat als we hiermee beginnen, dat we dit breed gaan aankondigen :slight_smile:  

Badge

Volgens een bericht op het Vodafone forum -- niet door Vodafone zelf bevestigd overigens -- zou eSIM bij Vodafone voor december 2019 uitgerold worden.
Of eSIM op de Apple Watch (en Android) ondersteund wordt, staat er niet bij.

Notsobad schreef (20 okt. 2019):

Nog niet te vroeg juichen, maar Ik heb begrepen van een vriend die werkzaam is bij vodafone dat de Esim voor december 2019 wordt uitgerolt👍🏻👍🏻  

Reputatie 3

Voer de druk maar flink op! KPN, alsjeblieft?

Blij dat ik mijn nieuwe iphone 11 pro bij tmobile heb besteld. Ofwel van kpn naar tmobile. Morgen een telefoon mee op pad ipv twee. Doei kpn. Traagheid

Reputatie 7

Blij dat ik mijn nieuwe iphone 11 pro bij tmobile heb besteld. Ofwel van kpn naar tmobile.

Bij welke provider heb je jouw tweede abonnement lopen die je op de iPhone gaat gebruiken?

Blij dat ik mijn nieuwe iphone 11 pro bij tmobile heb besteld. Ofwel van kpn naar tmobile.

Bij welke provider heb je jouw tweede abonnement lopen die je op de iPhone gaat gebruiken?


helaas ook kpn. Maar zakelijk. 

Reputatie 7

Blij dat ik mijn nieuwe iphone 11 pro bij tmobile heb besteld. Ofwel van kpn naar tmobile.

Bij welke provider heb je jouw tweede abonnement lopen die je op de iPhone gaat gebruiken?

helaas ook kpn. Maar zakelijk. 

En moet je dan privé de telefoon betalen die je zakelijk gebruikt?

Wow, wat voor een werkgever heb je?

Blij dat ik mijn nieuwe iphone 11 pro bij tmobile heb besteld. Ofwel van kpn naar tmobile.

Bij welke provider heb je jouw tweede abonnement lopen die je op de iPhone gaat gebruiken?

helaas ook kpn. Maar zakelijk. 

En moet je dan privé de telefoon betalen die je zakelijk gebruikt?

Wow, wat voor een werkgever heb je?


Je trekt behoorlijk snel een conclusie uit de minimale informatie die je hebt. Gelukkig ben je niet aan het werk en is dit maar een forum ;)

toestel wordt namelijk volledig betaald door werkgever. Bewuste keuze om zowel een prive als een zakelijk nummer te gebruiken. 
hoe ideaal dat dat dan op een telefoon kan. 

Reputatie 7

Blij dat ik mijn nieuwe iphone 11 pro bij tmobile heb besteld. Ofwel van kpn naar tmobile.

Bij welke provider heb je jouw tweede abonnement lopen die je op de iPhone gaat gebruiken?

helaas ook kpn. Maar zakelijk. 

En moet je dan privé de telefoon betalen die je zakelijk gebruikt?

Wow, wat voor een werkgever heb je?

Je trekt behoorlijk snel een conclusie uit de minimale informatie die je hebt. Gelukkig ben je niet aan het werk en is dit maar een forum ;)

toestel wordt namelijk volledig betaald door werkgever. Bewuste keuze om zowel een prive als een zakelijk nummer te gebruiken. 
hoe ideaal dat dat dan op een telefoon kan. 

Dus jij sluit privé een abonnement af bij T-Mobile met een nieuwe iPhone 11 en jouw telefoon wordt volledig betaald door jouw werkgever terwijl het zakelijke abonnement van jouw werkgever bij KPN ondergebracht is?

Ik hoop dat jouw werkgever dat goed aan de fiscus weet uit te leggen en ik vraag me daarbij vooral af welke fiscale bijtelling jouw werkgever jou in rekening brengt voor iets waar je als privé persoon een overeenkomst met derden voor aan gaat.

 

Overigens kan je al jaren twee abonnementen op één telefoon plaatsen.

Reputatie 1

Als je alles van T-Mobile neemt dan krijg je gelijkwaardige kortingen.


Ja, ook bij T-Mobile krijg je kortingen, maar of die echt gelijkwaardig zijn?
Zo krijg je bijvoorbeeld geen verdubbeling van data, maar 2GB extra.

Maar goed, het is jouw keuze.

Overigens hebben wij onze mobiele abonnementen (5 stuks) al sinds jaar en dag bij T-Mobile onder gebracht. 😉
Het enige KPN abonnement dat wij hebben is een data-only abonnement met 0970 nummer die naast het T-Mobile abonnement als tweede sim in de OnePlus 5T van mijn zoon zit.

Ja, je leest het goed, die OnePlus 5T is een dual-sim toestel en daarmee kan je al probleemloos twee abonnementen op één toestel plaatsen. 😉

Ik denk dat je het niet helemaal snapt…

een iPhone heeft 1 Sim en 1 e-Sim.

het gaat hier ook om een iPhone, niet om een Samsung.

kijk, je koopt een iPhone met dual sim, dan wil je daar ook gebruik van maken.

en ik stap ook over als halverwege volgend jaar KPN nog niks heeft gedaan met e-Sim.

dat doe ik liever dan overstappen naar Samsung

Reputatie 7

Ik denk dat je het niet helemaal snapt…

een iPhone heeft 1 Sim en 1 e-Sim.

Ik snap dat een iPhone een Sim-slot en een e-Sim heeft.

Wat ik alleen niet snap is waarom je voor zo'n configuratie kiest als het belangrijk voor je is om twee abonnementen op één telefoon te hebben wetende dat e-Sim in nederland nog nauwelijks ondersteund wordt.

 

het gaat hier ook om een iPhone, niet om een Samsung.

Deze opmerking is zo verkeerd, net alsof het hebben van een Samsung voor paupers is.

 

en ik stap ook over als halverwege volgend jaar KPN nog niks heeft gedaan met e-Sim.

dat doe ik liever dan overstappen naar Samsung

Zoals je hebt kunnen lezen hebben wij onze telefonie al sinds jaar en dag bij T-Mobile ondergebracht. En je hoeft natuurlijk ook niet over te stappen naar een Samsung, je kunt, net als ik, natuurlijk ook voor OnePlus kiezen.

Reputatie 1

Ik denk dat je het niet helemaal snapt…

een iPhone heeft 1 Sim en 1 e-Sim.

Ik snap dat een iPhone een Sim-slot en een e-Sim heeft.

Wat ik alleen niet snap is waarom je voor zo'n configuratie kiest als het belangrijk voor je is om twee abonnementen op één telefoon te hebben wetende dat e-Sim in nederland nog nauwelijks ondersteund wordt.

 

het gaat hier ook om een iPhone, niet om een Samsung.

Deze opmerking is zo verkeerd, net alsof het hebben van een Samsung voor paupers is.

 

en ik stap ook over als halverwege volgend jaar KPN nog niks heeft gedaan met e-Sim.

dat doe ik liever dan overstappen naar Samsung

Zoals je hebt kunnen lezen hebben wij onze telefonie al sinds jaar en dag bij T-Mobile ondergebracht. En je hoeft natuurlijk ook niet over te stappen naar een Samsung, je kunt, net als ik, natuurlijk ook voor OnePlus kiezen.

Het kwartje valt dus niet.…

sommige mensen hebben nou eenmaal liever een iPhone.

betekent dat automatisch dat een Samsung “”pauper” is?!

dat maak jij er van.

de vraag is “komt er e-Sim van KPN zodat ik de dual sim van iPhone kan gebruiken”.

deze mensen stappen niet over op een Samsung oid.

jammer dat jij je daardoor een soort van beledigd voelt.

oja, jij hoeft ook niet te snappen waarom iemand voor deze configuratie wilt kiezen, dat is ons pakkie-an. Vandaar ook de simpele oplossing; overstappen! En dan van provider he.😉

Reputatie 7

Vandaar ook de simpele oplossing; overstappen! En dan van provider he.😉

Lijkt me een goed plan, die andere provider levert internationaal een heel goed netwerk en daar zal je veel plezier van hebben. Ik kan het weten immers ons hele gezin zit al jaaaaren bij die provider. :wink:

Het is al enige tijd geleden dat er vragen waren over de E-Sim. Is er al iets bekent of KPN daarin mee gaat? En zo ja, wanneer?

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 1

Vandaar ook de simpele oplossing; overstappen! En dan van provider he.😉

Lijkt me een goed plan, die andere provider levert internationaal een heel goed netwerk en daar zal je veel plezier van hebben. Ik kan het weten immers ons hele gezin zit al jaaaaren bij die provider. :wink:

We gaan het meemaken.

het duurt nog even voor ik kan verlengen, pas in april 2020. Ik heb zakelijk een Samsung met dual sim dus zal het wel overleven, maar wil zo snel als mogelijk alleen op pad met mijn iPhone.

Heb je het over t-mobile?

Reputatie 7

Heb je het over t-mobile?

Yep. :sunglasses:

Badge

Heb je het over t-mobile?

Yep. :sunglasses:

Bedenk dat T-Mobile nog steeds niet de eSIM in een Apple Watch (een zgn. secondary device) ondersteunt. En daarom kun je dus de Apple Watch Edition modellen (zoals titanium en keramiek), die cellular-only zijn, niet in Nederland kopen.

KPN ondersteunt sowieso nog steeds geen eSIM op consumenten telefoons, Vodafone zou dat mogelijk in de loop van 2020 gaan doen (maar onduidelijk of de Watch dan ondersteund wordt).

Reputatie 7

Bedenk dat T-Mobile nog steeds niet de eSIM in een Apple Watch (een zgn. secondary device) ondersteunt.

Tja, dat is inherent aan de gekozen methode om een eSim te activeren.

Dit gebeurt namelijk door het scannen van een QR-code en dat kan niet met een Apple Watch.

T-Mobile zal daarvoor eerst een betrouwbare aanmeldingsprocedure moeten ontwikkelen.

Reputatie 1

Heb je het over t-mobile?

Yep. :sunglasses:

Misschien gaat het dan wel t-mobile worden, thx.

maar blijf heterdaad vinden staandere providers nog steeds niks concreets ondernomen hebben voor de particulier.

er worden telefoons aangeboden maar dankzij de provider is het volledige potentieel niet te benutten, en dat vind ik raar.

hopen dat De esim volgend jaar door Vodafone uitgerold wordt, dan kan ik mijn zakelijke nummer misschien om laten zetten naar e-sim...

Reputatie 7

maar blijf heterdaad vinden staandere providers nog steeds niks concreets ondernomen hebben voor de particulier.

Dat providers geen haast maken met eSim heeft mijns inziens te maken met de lage vraag naar dual-sim telefoons. Aangezien de iPhone ook een gewoon sim-slot heeft is er dus geen echte noodzaak om op stel en sprong eSim te moeten ondersteunen. Het percentage dual-sim telefoons in Nederland, waarbij de tweede sim ook werkelijk in gebruik is, is behoorlijk laag. Veelal wordt een dual-sim telefoon alleen gebruikt om op één telefoon zowel het zakelijke nummer als het privé nummer te kunnen hebben. Nu is het in Nederland vaak zo dat de werkgever privé gebruik van het zakelijke nummer gewoon toestaat en dat je als medewerker daar een fiscale bijtelling voor hebt. Er zijn dus relatief maar weinig mensen die, zoals jij, naast hun zakelijke nummer ook nog een privé nummer hebben.

 

er worden telefoons aangeboden maar dankzij de provider is het volledige potentieel niet te benutten, en dat vind ik raar.

Dan heb je het alleen over de iPhone, alle andere dual-sim telefoons worden al sinds jaar en dag ondersteund door de providers.

Badge

Bedenk dat T-Mobile nog steeds niet de eSIM in een Apple Watch (een zgn. secondary device) ondersteunt.

Tja, dat is inherent aan de gekozen methode om een eSim te activeren.

Dit gebeurt namelijk door het scannen van een QR-code en dat kan niet met een Apple Watch.

T-Mobile zal daarvoor eerst een betrouwbare aanmeldingsprocedure moeten ontwikkelen.

Die is er al gewoon, want zo gaat het bij Deutsche Telekom (de moeder van T-Mobile). En daar gaat de subscription en entitlement trouwens via de app op de iPhone (het primary device), niet via de Watch zelf (het secondary device, dat ook hetzelfde telefoonnummer heeft).
“Scannen van een QR op de Watch” is dus helemaal niet aan de orde.

Reputatie 7

Die is er al gewoon, want zo gaat het bij Deutsche Telekom (de moeder van T-Mobile). En daar gaat de subscription en entitlement trouwens via de app op de iPhone (het primary device), niet via de Watch zelf (het secondary device, dat ook hetzelfde telefoonnummer heeft).
“Scannen van een QR op de Watch” is dus helemaal niet aan de orde.

Dan zal T-Mobile Nederland de procedure die bij haar moeder gebruikt wordt moeten implementeren en daar zit toch vast en zeker een stukje ontwikkeling aan vast.

Blijft de vraag of je als provider wel twee apparaten met één telefoonnummer wilt toestaan.

Dit is niet dual-sim maar duo-sim. Zowel bij T-mobile als bij KPN is dat beschikbaar, maar dan kan dat telefoonnummer maar op één apparaat tegelijkertijd gebruikt worden.