Beantwoord

eSIM bij KPN

  • 21 August 2019
  • 472 reacties
  • 85376 keer bekeken

Vandaag heeft T-Mobile eSIM gelanceerd als eerste en (nog) enige provider in Nederland.
Zie: T-Mobile eSIM

Ik loop nu met 2 telefoons rond, een zakelijk en een privé. Beiden hebben een KPN abonnement. Met de nieuwe telefoons van Apple kun je een SIM en een eSIM gebruiken in 1 toestel, welke voor mij dus echt een uitkomst zou zijn.

Vandeweek toevallig gebeld met de klantenservice voor iets anders en daar werd aangegeven dat mijn abonnement verlengbaar is, ik kan dus eerdaags overstappen naar een andere provider als deze wel eSIM ondersteunen.

Wat is nog een plausibele reden voor mij om bij KPN te blijven als KPN niet mee wil bewegen en ook eSIM gaat introduceren?

Admin: aantal losse reacties uit verschillende topics samengevoegd met dit topic
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 4 November 2020, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

472 reacties

Hallo KPN… Er is maar weinig te vinden over de introductie van de E-sim bij KPN. Samengevat is de techniek aanwezig bij KPN zakelijk maar wordt deze niet toegepast voor de particuliere markt.. Omdat ik niet meer met twee telefoons wil rondlopen, ga in naar een dual sim oplossing met de nieuwe Iphone 11. (E-sim dus) Graag blijf ik bij KPN omdat ik tevreden ben over het bereik en de gang van zaken, maar dan moet het wel snel duidelijk zijn wanneer deze optie ook bij kpn aanwezig is. Mocht dit niet lukken dan zal ik helaas  mijn abonnement bij KPN moeten beëindigen. 

Samengevat wacht ik op de e-sim introductie datum KPN…

Admin: topic verplaatst naar bestaand topic

 

Badge

Die is er al gewoon, want zo gaat het bij Deutsche Telekom (de moeder van T-Mobile). En daar gaat de subscription en entitlement trouwens via de app op de iPhone (het primary device), niet via de Watch zelf (het secondary device, dat ook hetzelfde telefoonnummer heeft).
“Scannen van een QR op de Watch” is dus helemaal niet aan de orde.

Dan zal T-Mobile Nederland de procedure die bij haar moeder gebruikt wordt moeten implementeren en daar zit toch vast en zeker een stukje ontwikkeling aan vast.

Blijft de vraag of je als provider wel twee apparaten met Ă©Ă©n telefoonnummer wilt toestaan.

Dit is niet dual-sim maar duo-sim. Zowel bij T-mobile als bij KPN is dat beschikbaar, maar dan kan dat telefoonnummer maar op één apparaat tegelijkertijd gebruikt worden. 

Dit iCulture interview van 21 augustus 2019 met T-Mobile (zie onder “Gaan jullie ook de eSIM op de Apple Watch ondersteunen?”) geeft daar duidelijk antwoorden op:

T-Mobile’s eSIM voor iPhone vanaf nu beschikbaar: dit heb je eraan [interview]

Dus naast eSIM op zich, is voor de Watch ook een subscription / entitlement server (incl. het hele PKI gebeuren natuurlijk) nodig en uiteraard multi-sim support op de infra omdat de iPhone en de Watch hetzelfde nummer hebben. Vanwege hun bestaande IoT spul (M2M) heeft KPN dat laatste mogelijk al, en trouwens ook eSIM m.i. Een KPN engineer moet me maar corrigeren :lying_face: .

T-Mobile gebruikt voor het entitlement trouwens IDEMIA, schreef ik al eerder. Het hangt er erg vanaf hoe de backend infra van KPN eruit ziet, of dat makkelijk in te passen is. Mogelijk hebben ze zelf al allerlei eigen legacy of andere PKI en IDM (identity management) oplossingen die daar niet goed mee matchen.

Ik denk trouwens dat KPN zich niet al teveel aantrekt van dit forum met de roep om eSIM.
Het gaat om centen (ROI) en Nederland is niet zo groot. Ook de gemiddelde KPN klant zal eSIM een worst zijn.
Maar…: de klant wil binnenkort wel makkelijker (nl. met eSIM) privé en zakelijk kunnen combineren op 1 smartphone, makkelijk kunnen switchen van provider (zitten de telco’s ook niet op te wachten!), kunnen joggen met alleen hun Watch (telefoon thuis) en toch bereikbaar zijn, en (in mijn geval) die prachtige keramiek Apple Watch kunnen kopen :heart_eyes: .

Reputatie 7

Ik denk trouwens dat KPN zich niet al teveel aantrekt van dit forum met de roep om eSIM.
Het gaat om centen (ROI) en Nederland is niet zo groot. Ook de gemiddelde KPN klant zal eSIM een worst zijn.

Precies en daar zit dus de crux. De roep om eSIM is (waarschijnlijk) nog veel te laag om de businesscase voor de ondersteuning van eSIM sluitend te krijgen. En ja, als iets meer kost dan dat het opbrengt dan zal het bij commerciële instanties al snel in de ijskast komen te staan. Uiteraard geeft een businesscase bij T-Mobile hele andere cijfertjes omdat daar ontwikkelingen internationaal gedeeld kunnen worden en daarmee het bedieningsgebied veel groter is en de investering per aansluiting veel lager. Vandaar dat T-Mobile al wel de stap heeft willen zetten. Ook Vodafone operereert internationaal en ik verwacht dat ook voor hun de businesscase eerder groene cijfers zal laten zien.

 

Maar…: de klant wil binnenkort wel makkelijker (nl. met eSIM) privé en zakelijk kunnen combineren op 1 smartphone, ...

Maar dat is maar een heel klein percentage van de Nederlandse bevolking. Het meerendeel gebruikt het zakelijke nummer ook privé.

 

Maar…: ... makkelijk kunnen switchen van provider (zitten de telco’s ook niet op te wachten!), ...

En daar denk ik dat hele andere criteria veel belangrijker zijn. Mijns inziens hebben prijs en kwaliteit voor de Nederlander veel meer impact op de keuze van provider dan het feit dat er nu geswitcht zou kunnen worden i.p.v. overmorgen als de SIM kaart geleverd wordt.

Reputatie 7

Hey @houtant, welkom op het KPN forum. Ik heb je topic naar het lopende topic verplaatst, je bent niet de enige met deze vraag ;) We zijn met de techniek bekend. We ondersteunen eSim, en ook remote sim provisioning, al binnen de zakelijke markt voor onze internet of things diensten. Op termijn zullen we dit ook zeker voor andere toepassingen gaan ondersteunen. Ik heb  nog geen informatie over wanneer eSim bij KPN beschikbaar komt voor consumenten. Helaas. Dat is nog even afwachten! 

Zodra dat wel zo is laten we hier in het centrale topic meteen weten 🙂 

Reputatie 7

Samengevat wacht ik op de e-sim introductie datum KPN…

Bij welke provider heb je jouw tweede mobiele abonnement lopen?

Badge

Nog wat losse flodder gedachten nav. de afgelopen berichten, als het mag? :relaxed:

Bij IoT devices die met eSIM en m.b.v. remote provisioning hun subscription en entitlements verkrijgen, heb je het i.h.a. over M2M (zoals een eSIM in een BMW, of ziekenhuisapparaat etc. etc.). Dus geen interactieve tussenkomst zoals met een consumenten smartphone, waar een QR code o.i.d. ingescand wordt. En waar de provisioning naar een zgn. secondary device als een Apple Watch (met hetzelfde nummer, dus multi-sim) via een app op het primary device (de smartphone) gaat.
Belangrijk verschil; qua onderliggende infra componenten (entitlement server, pki, idm etc.) hooguit gedeeltelijk hetzelfde of herbruikbaar. De verkoop logistiek is natuurlijk behoorlijk verschillend bij IoT/M2M en consumenten smartphones.

Wat de “gemiddelde typische smartphone consument” (als die al bestaat) wil, is natuurlijk speculeren: maar wellicht zijn er publiek beschikbare marketing studies (KPN, Vodafone en T-Mobile hebben natuurlijk hun eigen onderzoek!)?

Vodafone kijkt m.i. in ieder geval naar schaalgrootte (en dus ROI): alleen in “the big four” (Vodafone Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië) kun je eSIM (en cellulaire Watch ondersteuning) krijgen, en daar zijn dus de Edition modellen van de Apple Watch te koop (rvs, titanium, keramiek). Niet in de “kleintjes” zoals o.a. Vodafone Nederland, Ierland en Portugal (in Frankrijk zit Vodafone niet).

Eén ding weet ik wel: over KPN ben ik tevreden qua mobiele telefonie (minder over hun dreigende verwatering van Xs4All waar ik ook zeer tevreden over ben). Met KPN Compleet ook fijne korting en mijn vrouw en ik bellen onderling gratis. Maar Vodafone is m.i. ook goed genoeg. T-Mobile ken ik minder, maar hun, eh, dekkingsproblemen in Nederland lijken opgelost. Dus ook ok.
Echter: ik switch meteen naar de eerste provider die eSIM met Apple Watch ondersteunt!
(Android ken ik minder, maar daar zullen ook watches zijn, neem ik aan).

Reputatie 7

T-Mobile ken ik minder, maar hun, eh, dekkingsproblemen in Nederland lijken opgelost. Dus ook ok.

Wij zitten als gezin al vele jaren bij T-Mobile met twee abonnementen en drie prepaids.

De abonnement hebben beide €2,50 korting waardoor ik voor mijn abonnement (onbeperkt bellen/smsen, 12GB data en datavrije muziek) €19,99 per maand betaal en mijn dochter €1,05 (één Euro en 5 cent) voor 50 belmiuten, 100smsjes en 0GB data. Onderling bellen wij gratis, ook met de prepaids en dat is voor ons een heel belangrijke reden waarom wij onze mobiele telefonie bij T-Mobile ondergebracht hebben. Helaas is het programma T-Mobile samen gestopt waardoor gratis onderling bellen niet meer mogelijk is voor nieuwe abonnementen/prepaids. Onze bestaande abonnementen/prepaids blijven gelukkig wel actief in onze T-Mobile samen groep. 

Één van onze dochters woont ondertussen al meer dan een jaar in Gent maar T-Mobile doet daar ook niet moeilijk over. Ze belt nog altijd gratis met de rest van het gezin en iedereen die "verstand" heeft van moeder-dochter relaties kan heeft vast wel een idee wat dat gratis onderling bellen dan kan betekenen. :wink:

 

En qua dekking en 4G+ snelheid ... daar kan KPN echt niet aan tippen.

 

Badge

T-Mobile ken ik minder, maar hun, eh, dekkingsproblemen in Nederland lijken opgelost. Dus ook ok.

Wij zitten als gezin al vele jaren bij T-Mobile met twee abonnementen en drie prepaids.

...

En qua dekking en 4G+ snelheid ... daar kan KPN echt niet aan tippen.


Ah, dat klinkt erg interessant, bedankt!

Ik zie ook dat hun sim+telefoon abo aanbiedingen niet verkeerd zijn: voor de nieuwste iPhone kom je zelfs zo’n 100 tot 150 euro goedkoper uit dan wanneer je een nieuwe in de winkel koopt en sim-only. Dat laatste geldt overigens ook voor KPN, gebiedt de eerlijkheid te zeggen.
Maar wel wat ruimere data, nice 👍 

Ok, T-Mobile, nou nog ff eSIM support voor die Watch, en dan ben ik om!

Reputatie 3

Inmiddels is dit topic 109 reacties lang en 18520 keer bekeken. KPN, is er al nieuws? Hier is duidelijk behoefte aan de eSIM!

Reputatie 7

Met zo weinig reacties en zo weinig views zou ik eerder zeggen dat de behoefte aan eSIM laag is.

Ik zou ook graag esim willen

Ik hou dit forum nu al enige tijd in de gaten. En ook ik zou graag meer duidelijkheid willen over de beschikbaarheid van esim bij kpn. Ik heb net mijn abonnement verlengt met een iphone 11pro, top toestel alleen 1 probleem ik kan dus geen gebruik maken van de esim functie. En dit zou ik wel graag willen voor mijn zakelijke nummer.
 

Ik hoop dat veel mensen de moeite gaan nemen om in dit topic te reageren, een reactie van kpn kan dan toch niet uitblijven? 

Reputatie 7

Bij welke provider is jouw zakelijke nummer ondergebracht?

Reputatie 1

Goedemorgen allemaal! Misschien is het een idee dat @Nadia de vraag gewoon dagelijks intern blijft stellen? En dat KPN anders gewoon de einddata van abonnement versoepeld, met andere woorden, dat we tijdelijk gebruik kunnen maken van T-Mobile totdat KPN klaar is met andere belangrijke zaken en eindelijk inziet dat eSim wél rendabel is? En misschien ook meteen namen voor abonnementen aanpast, zoals Hussel? Of is de doelgroep nu echt louter 16 jarigen? Misschien kan KPN meteen een keer voorlopen met iets anders, internet thuis wat écht goed is bijvoorbeeld. 

Hi KPN,

Ik heb al een tijd vast internet van KPN en ik krijg nu een iPhone 11 met dual sim functie via eSIM, nu zag op https://www.esim.nl/kpn/ een nieuwe update dat een KPN eSIM nog steeds niet verkrijgbaar is en dat dit voorlopig ook niet het geval is. Is dat juist? Enkele vragen van mijn kant:

  • Klopt het dat eSIM nog altijd niet mogelijk is bij KPN Nederland?
  • Als dat wel zo is, hoe kan ik op mijn iPhone 11 dan een tweede abonnement met KPN eSIM activeren als ik een tweede sim only bij KPN bestel?
  • Als het nog niet te bestellen is: wanneer bieden jullie wel ondersteuning voor eSIM? In welke kwartaal van 2020 is de verwachting? 

Ik wil met de dual sim van de iPhone 11 dus graag 1 privé nummer houden op mijn mobiele telefoon (mijn huidige abonnement) en op de eSIM een tweede sim only abonnement zakelijk aanvragen bij KPN. Benieuwd naar wat de mogelijkheden en verwachtingen zijn.

Dankjewel alvast!

 

Admin: bericht verplaatst naar lopende topic

Reputatie 7

Ik wil met de dual sim van de iPhone 11 dus graag 1 privé nummer houden op mijn mobiele telefoon (mijn huidige abonnement) en op de eSIM een tweede sim only abonnement zakelijk aanvragen bij KPN.

Waarom breng je dat zakelijke abonnement dan niet onder bij de provider die al wel eSIM ondersteunt?

 

Admin: bericht verplaatst naar lopende topic

Ik ga liever over op KPN, aangezien ik daar ook al vast internet heb.

 

Admin: bericht verplaatst naar lopende topic

Reputatie 7

Maar je zit privé toch al bij KPN?

Dan heb je dus al de voordelen voor het vaste Internet abonnement.

 

Admin: bericht verplaatst naar lopende topic

Dat begrijp ik, KPN compleet bedoel je… https://www.kpn.com/compleet.htm 
 

Maar ik wil dus een extra zakelijk abonnement activeren op de eSIM (dus zonder fysieke simkaart). Het liefst zou ik daarvoor een esim abonnement kopen van KPN.

 

Admin: bericht verplaatst naar lopende topic

Reputatie 7

Dan zal je dat zakelijke abonnement toch echt bij T-Mobile moeten onderbrengen. Waarschijnlijk ben je dan ook nog eens goedkoper uit.

 

Admin: bericht verplaatst naar lopende topic

Reputatie 7
Badge +30

Ik hou dit forum nu al enige tijd in de gaten. En ook ik zou graag meer duidelijkheid willen over de beschikbaarheid van esim bij kpn. Ik heb net mijn abonnement verlengt met een iphone 11pro, top toestel alleen 1 probleem ik kan dus geen gebruik maken van de esim functie. En dit zou ik wel graag willen voor mijn zakelijke nummer.
 

Ik hoop dat veel mensen de moeite gaan nemen om in dit topic te reageren, een reactie van kpn kan dan toch niet uitblijven? 

Goedemorgen allemaal! Misschien is het een idee dat@Nadia de vraag gewoon dagelijks intern blijft stellen? En dat KPN anders gewoon de einddata van abonnement versoepeld, met andere woorden, dat we tijdelijk gebruik kunnen maken van T-Mobile totdat KPN klaar is met andere belangrijke zaken en eindelijk inziet dat eSim wél rendabel is? En misschien ook meteen namen voor abonnementen aanpast, zoals Hussel? Of is de doelgroep nu echt louter 16 jarigen? Misschien kan KPN meteen een keer voorlopen met iets anders, internet thuis wat écht goed is bijvoorbeeld. 

Het lijkt mij goed dat de mensen die erover gaan, en die ook over andere producten binnen KPN gaan, gewoon met hun eigenlijke werkzaamheden bezig blijven i.p.v. van ze wekelijks te vragen of het al komt, waarop het antwoord nee zal zijn, anders hadden we dit immers al gehoord. Zodra wij iets te horen krijgen over óf en wanneer het gaat komen, dan zullen wij jullie hier direct over informeren. Daar mogen jullie écht vanuit gaan. KPN weet dat de wens er ligt en meer kunnen we op dit moment niet doen. 

na jaren KPN mobiel nu bijna zover om over te stappen naar tmobile omdat KPN eSim links laat liggen.

 

beetje net als Apple Pay. Jaren, ondanks vraag, dat ABN claimt dat het niet nodig is, maar na ING, bieden ze het nu wel...

te laat

 

 

Reputatie 7

beetje net als Apple Pay. Jaren, ondanks vraag, dat ABN claimt dat het niet nodig is, maar na ING, bieden ze het nu wel...

Dat is nu Ă©Ă©n van die voorbeelden waarom ik nooit apparatuur van Apple zal aanschaffen.

Apple geeft apps geen toegang tot de NFC functionaliteit en behoudt daarmee het monopolie op contactloos betalen met een iPhone, iPad of Apple-Watch.

Een bank kan dus niet haar eigen wallet app aanbieden op een iPhone maar wordt gedwongen die dienst via Apple Pay te laten lopen. En reken maar dat daarbij weer het Ă©Ă©n en ander aan de strijkstok blijft hangen voor Apple.

beetje net als Apple Pay. Jaren, ondanks vraag, dat ABN claimt dat het niet nodig is, maar na ING, bieden ze het nu wel...

Dat is nu Ă©Ă©n van die voorbeelden waarom ik nooit apparatuur van Apple zal aanschaffen.

Apple geeft apps geen toegang tot de NFC functionaliteit en behoudt daarmee het monopolie op contactloos betalen met een iPhone, iPad of Apple-Watch.

Een bank kan dus niet haar eigen wallet app aanbieden op een iPhone maar wordt gedwongen die dienst via Apple Pay te laten lopen. En reken maar dat daarbij weer het Ă©Ă©n en ander aan de strijkstok blijft hangen voor Apple.

 

Uh. geen zin om dit een apple discussie te maken. Beetje off topic. Neem aan dat KPN esim op android ook niet werkt. En apple pay voorbeeld was meer vergelijk met eSim…

 

veel plezier met je niet apple producten en ik ga weer verder

 

 

Al kan ik me zeker voorstellen dat er mensen zijn die graag de E-sim functie ondersteuning van KPN graag zouden zien.

 

Wordt er dan door hen ook gekeken naar het beveiligen? Een voorbeeld is simswap.Â