Mobiel netwerk in Nederland

  • 22 mei 2017
  • 1 reactie
  • 2842 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +27
Voor bijna iedereen is het vanzelfsprekend geworden: we bellen, appen en youtuben de hele dag door. Op het terras kan je een foto van je sorbet posten via Instagram en in de trein kijk je naar je favoriete serie op Netflix. Je maakt elke dag gebruik van het mobiele netwerk van KPN. Toch krijgen we vaak vragen over hoe het nu precies zit met 3G en 4G, netwerkklachten en VoLTE. Tijd om dit te verduidelijken!

Mobiele netwerken
We begonnen het digitale tijdperk met GSM, daarna kwam UMTS en nu kunnen we vliegensvlug internetten met LTE. Ik heb het over de mobiele netwerken. De meest voorkomende hier op een rijtje. Ook de bijbehorende frequenties vind je daar. Een frequentieband is een blok van meerdere frequenties samengevoegd. Een voorbeeld wat het voor mij meteen duidelijk maakte: de FM-Radio band tussen 88 en 108 MHz.

Vooropgesteld: om 112 te bellen, heb je geen netwerk nodig. Het enige wat je daarvoor nodig hebt, is een mobiele telefoon. Er hoeft niet eens een simkaart in te zitten! Je telefoon maakt verbinding met elk willekeurig netwerk, zodat de hulpdiensten snel onderweg zijn in geval van nood.

GSM (2G)
Met een maximale snelheid van 9,6 kbit/s kan je niet bijzonder veel als je moet internetten via GSM. Je kunt er uitstekend mee bellen of gebeld worden. Voor GSM wordt er gebruik gemaakt van de GSM 900 en GSM 1800 frequentieband. Deze worden ook samen gebruikt om zo het verkeer te versnellen.

GPRS (2.5G)
EDGE
UMTS (3G)
Na 2G zie je het meest 3G in je scherm. Hierbij kan je nog beter bellen, maar ook goed gebruik maken van mobiel internet. Je kunt hier tot maximaal 14,4 Mbit/s halen. Wat betreft UMTS worden de GSM banden gebruikt hiervoor. Daarnaast wordt de 800, 2100 en 2600 MHz band in Nederland ook gebruikt voor UMTS.

HSDPA (H)
Ook HSDPA, wordt veel gebruikt. Het zorgt naast meer snelheid ook voor meer capaciteit. Je kunt hier tot maximaal 14,4 Mbit/s download en 2 Mbit/s upload halen.

HSPA plus (H+)
Nog een tikje sneller dan 3G en H. Je kunt hiermee tot ongeveer 21 Mbit/s halen. De hoogste snelheid die je kunt halen met een telefoon waarbij je nog geen gebruik kunt maken van 4G.

LTE (4G)
LTe staat voor Long Time Evolution. We hebben hier geen snelheidslimiet aan gekoppeld. Gemiddeld zal je 75 Mbit/s halen. Bij 4G+ kan dit zelfs wel 225 Mbit/s zijn. Daarbij werken de 4G frequenties samen, waardoor je ook weer meer capaciteit en meer snelheid hebt. Voor LTE gebruiken we onder andere de 800, 1800 en 2600 Mhz-band. De 800 heeft het beste bereik, echter is deze niet zo geschikt in hele drukke gebieden. Daarom bieden we ook de 1800 band aan. Die doet het daar namelijk uitstekend.

5G
Onder andere in Zuid-Korea is men al druk aan het testen met 5G. Ook in ons eigen land, namelijk in Noord-Groningen, draaien er pilots rond verschillende thema’s. Hier zullen we toekomst zeker meer van horen. Het gaat dan niet meer voornamelijk om lekker snel kunnen surfen, maar om hoe mobiel internet geïntegreerd kan worden in de huidige maatschappij.

Binnenshuis en buiten bellen
Geen enkele provider heeft een dekking van 100%. Je hebt namelijk te maken met verschillende factoren, zoals: kosten, vergunningen, omwonenden, aantal masten, aantal antennes etc. Wat ik eerder noemde, is dat je overal in Nederland wel 112 kunt bellen.

Je zult als je buiten loopt, vrijwel niet tegenkomen dat je geen bereik hebt. KPN heeft zoveel masten en antennes staan, dat we bijna overal een gesprek kunnen voeren. Binnenshuis kan dat iets anders liggen. Zaken als: coating tegen de ramen, veel beton in je huis of zelfs de hoeveelheid bomen in jouw omgeving, kunnen van invloed zijn op het bereik binnenshuis. Dit is dan ook iets wat wij niet kunnen garanderen. Gelukkig heb je wel altijd de mogelijkheid om binnen 14 dagen je contract te annuleren. Blijkt dus na een paar dagen dat je in jouw huis totaal geen bereik hebt, dan kan je er altijd voor kiezen om alles weer in te leveren.

Onderweg
Als je onderweg bent, 'hopt' je telefoon van de ene naar de andere mast. Het kan dus betekenen dat je kort de verbinding verliest, omdat de afstand tussen twee masten te groot is of omdat je toestel er even moeite mee heeft. Dit zal je vooral merken als je in de trein zit. Ook in tunnels of bijvoorbeeld in de metro kan je last hebben van een verbroken verbinding. De mast heeft dan moeite om het signaal door het beton heen te krijgen. We zoeken altijd naar mogelijkheden om het onderweg ook makkelijker te maken voor onze klanten. Zo hebben we met ProRail samengewerkt om het mobiele netwerk op het station van Delft succesvol te verbeteren. In de auto gebruik je vaak alleen de routeplanner op je telefoon. Die haalt zijn verbinding van de gps en daar heb je gelukkig geen last van.

Netwerkklacht of een netwerksignalering?
Vaak zie ik dat er onduidelijkheid is over wat wij doen met een klacht. Als je een klacht indient, zijn er drie mogelijkheden:
1. Je dient een klacht in over een locatie waar volgens ons wel bereik is. In dat geval gaan wij direct voor je aan de slag. We kijken naar de masten op jouw locatie, naar werkzaamheden, meten jouw eigen verbinding en zetten gegevens door naar de achterliggende technische dienst. Zij gaan er dan verder mee bezig en je krijgt binnen 5 werkdagen een reactie van ons. We noemen dit een netwerkklacht.
2. Je dient een klacht in over een locatie waar volgens ons inderdaad geen bereik is. Dan zetten wij jouw signaal in het systeem. Dit is een soort kennisgeving dat jij hebt opgemerkt dat er geen bereik is en dat je hierover een klacht in wil dienen. Wij bewaren dit signaal en kijken van tijd tot tijd of we het bereik kunnen verbeteren. Er geldt hier: des te meer signalen, des te groter de kans dat we er iets aan kunnen doen. Je krijgt hier zelf geen reactie meer op, omdat we deze zaken niet individueel afhandelen. Dit noemen we een netwerksignalering.
3. Je dient een klacht in over het bereik binnenshuis. Deze klachten worden niet afgehandeld door onze technische dienst, maar door onze klachtenafdeling. Zoals ik eerder uitlegde, is dit namelijk iets waar we zelf niets aan kunnen doen. In de meeste gevallen wordt een klacht hierover dan ook afgewezen. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld je bent binnen je contract verhuisd en op je nieuwe adres kan je binnenshuis niet bellen, kijken we altijd wel of we een oplossing kunnen bieden.

VoLTE/VoWIFI
Je kunt bij KPN ook bellen via 4G. Vooralsnog kan dit alleen met geselecteerde Samsung en iPhone modellen. Alles hierover vind je in ons topic over VoLTE.

Dekkingskaart
Op onze website zie je onze dekkingskaart. Daar zie je precies waar we dekking hebben en waar niet. Je kunt jouw postcode invullen en kiezen voor 2G, 3G en-of 4G.

Vooral als je er over nadenkt om over te stappen naar KPN, is het goed om op de dekkingskaart alvast te kijken hoe het bereik in jouw buurt is. Ook als je gaat verhuizen, kan je hier goed zien of je op jouw nieuwe adres ook zorgeloos kunt bellen en internetten.

Heb je vragen of opmerkingen, laat dit hieronder dan weten!

1 reactie

Reputatie 7
Badge +15
Mooi verwoord Marcia, ik ga zelf nog wel eens met de trein naar Roosendaal (Vanuit groningen) en kan rustig een film streamen zonder enkele moeiten. Hoogstens hapert het maximaal vijf keer (Eerder twee) maar daar heb je niet zoveel last van 🙂

Om eerlijk te zijn, zijn we gewoon verwend in Nederland 🙂

Reageer