Beantwoord

Mobiele telefoon in Australië.

  • 17 July 2019
  • 11 reacties
  • 1823 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb een Samsung A 50 aangeschaft in de KPN-winkel en heb een abonnement "KPN 2 GB en onbeperkt bellen/sms" met € 5 korting en 2 GB extra.
Ik lees overal dat je buiten de EU de roaming moet uitzetten om niet snel door je data heen te raken.
Kun je dan je tegoed nog aanvullen?
Wat kun je nog met het toestel, als de roaming uit staat. Kun je dan nog bellen en gebeld worden?
Of moet je dan gebruik maken van een wifi-verbinding?
Het abonnement heeft dus onbeperkt bellen / sms, maar hoe onbeperkt is dat? Geldt dat ook voor Australië?
Op de site van KPN wordt geadviseerd om een extra bundel aan te schaffen. Is dat eventueel een goede zaak om te doen?
We gebruiken de telefoon voor bellen en gebeld worden, bereikbaar te zijn, beperkt sms, Whatsapp en het weerbericht, soms Google. Geen andere functies behalve de camera. We zijn niet erg handig nog met het apparaat en hadden tot nu een eenvoudige prepaid mobiel. Naast de smartphone nemen we ook een tablet mee.
icon

Beste antwoord door PeterG 17 July 2019, 12:34

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Leuke reis ga je maken!

Ten eerste zul je in Australië helemaal niet van de bundel in je abonnement gebruik maken, maar komen kosten van internet, bellen en sms daar BOVENOP.
Je bent in Australië en belt of sms't naar iemand in Nederland of land in de tariefregio 'Voordeelland buiten de EU'.
  • Internet: € 2,50 / MB
  • Bellen: € 1,00 / min
  • Gebeld worden: € 0,50 / min
  • Sms versturen: € 0,30 / sms
  • Sms ontvangen: gratis

Als roaming uit staat werkt internet via 4G idd niet (scheelt €) en kun je gebruik maken van wifi.

Je abonnement is alleen geldig (die MB/SMS/BEL-bundel dan) als je in een land bent van de Europese Unie. Je telefoon werkt dus wel in Australië maar de bundel v.h. abonnement wordt daar niet gebruikt.

Je kunt de kosten wat drukken door een "buiten-E.U."-bundel aan te schaffen.
Dan is 't allemaal € 0,10 wat bovenstaande betreft. (sms ontvangen ook met buiten-EU-bundel gratis uiteraard)
100 MB/min/sms € 9,99
sms VOORDEEL 100 AAN naar 1266

500 MB/min/sms € 39,99
sms VOORDEEL 500 AAN naar 1266

Bron van bovenstaande info gebruik in buitenland:
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm
Reputatie 1
Dank u voor de duidelijke informatie.
Ik hoop dat ik niet te lastig ben als ik nog een paar vragen stel.
Werkt de "buiten-EU" bundel automatisch als ik buiten de EU ben en het abonnement als ik erbinnen ben of moet ik daarvoor nog een instelling doen om om te schakelen?
Kan ik de "buiten-EU" bundel nu al op mij telefoon zetten of pas bij vertrek?
Als de "buiten-EU"-bundel opraakt kan ik dan vanuit het buitenland, buiten de EU, ook via 1266 een nieuwe bundel aanschaffen?
Ten slotte: het is me nog niet duidelijk of ik, als ik roaming uitzet en gebruik maak van plaatselijke wifi, of ik dan nog wel kan bellen.
(De "kosten wat drukken" vind ik wel een understatement als alles € 0,10 gaat kosten i.p.v. de kosten in het cursieve gedeelte).
Je wilt goed op stap gaan, vandaar mijn onzekerheden en vragen. Ik ben niet groot geworden met dit soort apparatuur.
Volgens mij werkt die bundel alleen automatisch buiten de EU. Ikzelf zou 'm pas 1 of hooguit 2 dagen tevoren aanzetten.

Ja, die bundel kan je ook in het buitenland (nogmaals) activeren.

Roaming heeft alleen te maken met internetgebruik. Niet met bellen/sms'en. Dus die laatsten kunnen ook met roaming uit.

Zonder een buiten-EU-bundel bel je dus voor € 1,00 per minuut (en die andere kosten) wat je achteraf op je factuur zult gaan aantreffen.

Met zo'n buiten-EU-bundel betaal je een bedrag waarbinnen je dan tegen € 0,10 per MB/min/sms verbruikt. Dat is al betaald, dus geen verrassing achteraf. Je krijgt een waarschuwings-sms bij 80 % verbruik van zo'n bundel.

Ik ben er ook niet groot mee geworden. In mijn jeugd hadden we een zwart-wit (!) televisie en een zwarte draaischijftelefoon van het Nederlandse merk Heemaf.

Let op: in het vliegtuig val je onder Maritiem netwerk. Dat is € 10,00 per MB, € 4,75 p/min en € 0,75 per sms (per 160 tekens).
Reputatie 7
Badge +30
Hallo Erik, leuk dat je het forum weer hebt gevonden! Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan wat Peter zegt! Ook ik zou de bundel een dag van tevoren aanzetten. Je wordt erover geïnformeerd d.m.v. een sms als 'ie op is en dan kan je een nieuwe aanvragen, of niet. Zet roaming uit als je geen bundel meer wilt gebruiken. Via wifi kan je natuurlijk altijd internetten zonder dat dit uit je bundel gaat.

Bellen kan gewoon ook zonder bundel, maar dat is wel wat duurder. Je zou ook met WhatsApp via de wifi kunnen bellen. Mocht je niet goed weten hoe dit werkt, zou je je voor de reis door familie of een vriend(in) kunnen laten informeren. Dat wil ik je nog als tip meegeven. Als er nog iets onduidelijk is, laat je het weten? Fijne reis!
Reputatie 1
Dank peter en Marcia voor de reacties. Ik weet nu hoe ik ermee aan moet.
En met de tip "met whatsapp via wifi bellen" ga ik aan de slag.
het zal allemaal nu wel goed gaan lukken!
Reputatie 1
Toch nog een vraag. Om vanuit Australië naar Nederland te bellen gebruik je oo1131 in plaats van 0031. Nu staan de telefoonnummers van al mijn contacten genoteerd met 0031. Moet ik dat allemaal in Australië gaan aanpassen om te kunnen bellen, sms-en en whatsappen naar Nederland? Wat is hiervoor het handigste advies?
Reputatie 7
Badge +30
Dat wist ik niet, maar zie ik inderdaad! Mijn telefoon vraagt, als ik in het buitenland ben, zelf hoe ik wil bellen. Misschien is dat bij jou ook zo? Ik denk dat het inderdaad het makkelijkst is dat je de meestgebruikte contacten wel aanpast. Dan weet je zeker dat het goed gaat!
Hmm, het handigst is natuurlijk om +31 voor al je contacten te hebben. Dat werkt wereldwijd.

Dus 0612345678 wordt dan +31612345678
etc.
Met 0031612345678 leg je dus 'beperkingen' op. Niet bij elk land is internationaal bellen 00.

Vu. V.S. is het bv. 011
Vu. Australië zoals gezegt 0011
In Europa 00
Reputatie 1
Dus als ik 00 overal voor 31 verander in + dan gaat het wereldwijd goed?
Ik kom zo steeds meer te weten!
dat die informatie niet overal gewoon duidelijk vermeld staat, eigenlijk.
Dus als ik 00 overal voor 31 verander in + dan gaat het wereldwijd goed?
Jep. (99,999999999% garantie Ha ha 😁 )
Door het +je gebruikt het netwerk automatisch zelf de juiste internationale code.

Zie punt 5 / 1
Voeg de landcode +31 toe aan de nummers in je telefoonboek (eerstvolgende 0 weglaten)
Bron: bellen.com | Checklist mobiel bellen en internet op vakantie.

Ik heb al zo'n 15 jaar al m'n nummers met +31 erin staan. Heb inmiddels 21 jaar een mobiel.
Reputatie 1
🙂☺️😀