Nieuwe mobiele abonnementen en wijzigingen EU roaming per 1 juni 2017

Toon eerste bericht

226 reacties

Reputatie 3
Badge
Na 24 maanden hoort de toestelbijdrage uit het contract vanzelf te stoppen en wordt het contract dus feitelijk een maandelijks opzegbaar sim-only abonnement.
Verder verandert er niets en dus zal Spotify gewoon doorlopen.

Dit geld volgens mij alleen vanaf de 2016 abo vanwege de vermelde toestelkosten die bij de mijne niet vermeld staan,deze wijziging gaat in mijn geval niet vanzelf maar moet je aanvragen
Reputatie 7
Na 24 maanden hoort de toestelbijdrage uit het contract vanzelf te stoppen en wordt het contract dus feitelijk een maandelijks opzegbaar sim-only abonnement.
Verder verandert er niets en dus zal Spotify gewoon doorlopen.
Dit geld volgens mij alleen vanaf de 2016 abo vanwege de vermelde toestelkosten die bij de mijne niet vermeld staan,deze wijziging gaat in mijn geval niet vanzelf maar moet je aanvragen
Nee, het is wettelijk niet toegestaan een toestelbijdrage te blijven vragen nadat de vaste contracttermijn (12 of 24 maanden) verstreken is. KPN dient dit automatisch te regelen en als dat niet gebeurt, dan moet je dat reclameren en dan dient KPN alsnog met terugwerkende kracht die toestelbijdrage te restitueren.

Zie ook: https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/verrassing-na-verlenging-abbo-gaat-pas-over-6-maanden-427019
Nou wil mijn zoon een klein abonnement en dan zie ik dat de kleinste bundel is 2Gig is, we zijn compleet, dus dat wordt dan 4gig. Dat is toch enorm!
Anderhalf jaar geleden kon ik voor mij zelf nog 750mb afsluiten en nu zitten we op 2 gig als kleinste.
Door compleet en een ander cadeautje zit ik nu op 2 gig per maand waar ik in een dolle bui de helft van opmaak. Dus ik zou best MB's willen delen met hem, maar dat kan weer niet met prepaid. Een abonnement zonder internet vind ik weer idioot duur, want hij belt amper. Maar beste mensen van KPN, waar zijn de kleine bundels gebleven?
Reputatie 7
Badge +28
Vanaf morgen vervalt de EU-uitbreiding. Omdat mijn abonnement vóór 26 september 2016 is afgesloten, worden deze telefoontjes weer per seconde of minuut in rekening gebracht. Is er een alternatief voor de EU-uitbeiding waardoor dit soort telefoontjes weer binnen de bundel vallen?

Dat is een goede vraag. Er is helaas geen alternatief om bij oudere abonnementen toch gratis te kunnen bellen naar buitenlandse nummers.
Ik moet eerlijk gezegd toegeven... Met een beetje creatief boekhouden is mij gelukt om mijn SO Vooral internet om te zetten naar een zorgeloos premium abonnement waardoor ik (dankzij creatief boekhouden) uitkom op een totaal bedrag van 25 euro p/m voor 50GB internet en onbeperkt SMSjes/belminuten. 🙂
Kijk dat is een oplossing die KPN zou moeten aanbieden daar ga ik zo akkoord mee , maar mag il weten hoe ?
Dat is 5 euro meer voor 5x zoveel data en dan krijg je ook als bonus onbeperkt bellen/sms'en erbij - Dat is prima in orde :D
Ik moet eerlijk gezegd toegeven... Met een beetje creatief boekhouden is mij gelukt om mijn SO Vooral internet om te zetten naar een zorgeloos premium abonnement waardoor ik (dankzij creatief boekhouden) uitkom op een totaal bedrag van 25 euro p/m voor 50GB internet en onbeperkt SMSjes/belminuten. 🙂

Dat is 5 euro meer voor 5x zoveel data en dan krijg je ook als bonus onbeperkt bellen/sms'en erbij - Dat is prima in orde :D

Naar deze oplossing ben ik ook zeer benieuwd. Kun je aangeven hoe dit dan aan te pakken. Dan verleng ik meteen voor het hele gezin (4 klanten) ipv te vertrekken op korte termijn.
Reputatie 7
Badge +15
Het is meer een reken sommetje:
Spotify premium is 7,50 aftrek
KPN compleet = 5 euro korting.

De kosten van het premium abonnement (Minus inflatiecorrectie).
https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/11178i73DFB302A12BB845.jpg

Kosten premium (24 maanden kortingstarief): 37,50 minus "reguliere" spotify kosten (a 7,50 met kortingstarief) is 30 EUR, minus KPN compleet is 25 euro 🙂

Voor internet vooral standaard is het 25 euro minus 5 euro KPN compleet korting :)

Ik had het idee gisteren pas gekregen... 😛
Reputatie 7
Het is meer een reken sommetje:
Spotify premium is 7,50 aftrek
KPN compleet = 5 euro korting.

De kosten van het premium abonnement (Minus inflatiecorrectie).
https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/11178i73DFB302A12BB845.jpg

Kosten premium (24 maanden kortingstarief): 37,50 minus "reguliere" spotify kosten (a 7,50 met kortingstarief) is 30 EUR, minus KPN compleet is 25 euro 🙂

Voor internet vooral standaard is het 25 euro minus 5 euro KPN compleet korting :)

Ik had het idee gisteren pas gekregen... :P
Het kan aan mij liggen hoor maar onder de €33- per maand (incl. KPN compleet korting) kom ik echt niet voor een abonnement met 50GB na verdubbeling (KPN compleet)..

Waar die korting van €7,50 in jouw berekening vandaan komt is mij een raadsel. Waarschijnlijk creatief boekhouden. 🆒
Reputatie 7
Badge +15
Ik koppel een virtuele waarde van 7,50 aan spotify premium 🙂 Het is zeker creatief boekhouden 🆒
Reputatie 7
Ik koppel een virtuele waarde van 7,50 aan spotify premium 🙂 Het is zeker creatief boekhouden 🆒Maar die krijg je echt niet als korting van KPN immers het abonnement heeft helemaal geen Spotify component in zich. Als je Spotify wilt hebben dan kan je dat als optie voor €7,50 per maand erbij nemen.
Met Spotify is het abonnement dus €7,50 duurder en dat is toch heel wat anders dan dat het abonnement zonder Spotify €7,50 goedkoper zou zijn.
Reputatie 7
Badge +27
@albert2110
Bij een oude stijl abonnement zijn de toestelkosten en de abonnementskosten niet los te koppelen. Dat betekent dan als je niet verlengt of opzegt je blijft betalen voor het toestel. We hebben niet de mogelijkheid om dat automatisch te laten stoppen. Wat we dan nu doen, zoals je ook al aangeeft, bij klanten met een oude stijl abonnement die (nog) niet willen verlengen is omzetten naar Sim Only. Dit is echter wel een Sim Only van jouw keuze uit het op dat moment huidige aanbod. Na het omzetten (wat systeemtechnisch gezien een verlenging is) wordt de contractstermijn aangepast zodat het maandelijks opzegbaar/verlengbaar is. Dat houdt dan ook concreet in dat Spotify op dat moment niet meer inbegrepen zit.
Reputatie 7
Badge +27
@jenny73
Onderzoek laat zien dat het gemiddelde datagebruik steeds stijgt. In het derde kwartaal van 2015 gebruikten Nederlanders gemiddeld 890 MB per maand. (Tweakers grafiek, gebaseerd op data van de ACM). Als we nu de meest recente data van de ACM pakken, over het derde kwartaal van 2016, en daar dezelfde berekening op loslaten zien we dat het gemiddelde datagebruik nu al op 3713 MB per maand zit (50,6 miljard GB aan data gedeeld door 13,6 miljoen aansluitingen met data in hun abonnement).

Er zullen altijd mensen zijn die geen of weinig data gebruiken, maar we moeten wel meegaan met het gemiddelde. Vandaar dat wij kiezen voor 1GB als laagste hoeveelheid. Dit wordt dan 2GB als men Compleet is. Je noemt al MB's delen, dat is op zich een goede optie. Je zou dan kunnen kiezen voor de Sim Only Budget voor €13,50, wat dan met Compleetkorting op €8,50 zou uitkomen.
Vanaf morgen vervalt de EU-uitbreiding. Omdat mijn abonnement vóór 26 september 2016 is afgesloten, worden deze telefoontjes weer per seconde of minuut in rekening gebracht. Is er een alternatief voor de EU-uitbeiding waardoor dit soort telefoontjes weer binnen de bundel vallen?

Dat is een goede vraag. Er is helaas geen alternatief om bij oudere abonnementen toch gratis te kunnen bellen naar buitenlandse nummers.
Daar was ik al bang voor...

Het is echter wel een gedwongen verslechtering van de voorwaarden. Ik heb daarom via de klantenservice gevraagd of ik het abonnement om die reden kan opzeggen. Ze konden helaas niet meteen antwoord geven en zoeken het voor me uit.
Reputatie 3
Badge
@Eric

Jouw versie is de ook bij mij bekende, maar wat Wjb aangeeft geeft wel een andere licht.
De toestelkosten zijn niet specifiek vermeld in mijn abo,maar natuurlijk wel berekend door Kpn en als ik het verschil bereken tussen mijn maandelijkse kosten en een Sim only en mijn eenmalige toestelbijdrage toentertijd kom ik ook op de toestelprijs,vind het daarom eerlijker en klantvriendelijker om na die 24 maanden gewoon de prijs te nemen van de Sim only die ik op dit moment heb met behoud van Spotify en de andere door mij aangehaalde voordelen.Lijkt mij inderdaad ook een wettelijk recht zoals Wjb aangeeft en omdat nu de Abo s ook na het contract automatisch op Sim only gaan na 24 maanden zou dat bij mij( en al de andere abo s) ook het geval moeten zijn..

Ik heb nog even de tijd voor verlenging dus ik hou de ontwikkelingen in de gaten,want ga natuurlijk niet mijn abo door laten lopen en maandelijks extra toestelkosten betalen om mijn voordelen te behouden.
Reputatie 7
Badge +15
Ik koppel een virtuele waarde van 7,50 aan spotify premium 🙂 Het is zeker creatief boekhouden 🆒Maar die krijg je echt niet als korting van KPN immers het abonnement heeft helemaal geen Spotify component in zich. Als je Spotify wilt hebben dan kan je dat als optie voor €7,50 per maand erbij nemen.
Met Spotify is het abonnement dus €7,50 duurder en dat is toch heel wat anders dan dat het abonnement zonder Spotify €7,50 goedkoper zou zijn.

Niet helemaal, de zorgeloos standaard bundel is 5 euro goedkoper en heeft maar 20GB data (incl kpn compleet) . Daarnaast mag ik zelf bepalen wat ik de waarde vindt van de extra diensten die je er bij krijgt 🙂
Reputatie 7
Niet helemaal, de zorgeloos standaard bundel is 5 euro goedkoper en heeft maar 20GB data (incl kpn compleet) . Daarnaast mag ik zelf bepalen wat ik de waarde vindt van de extra diensten die je er bij krijgt :)
Ik kan je echt niet volgen Sjors. Een waarde geven aan iets wat niet geleverd wordt binnen dat abonnement vind ik een beetje vreemd. Als je die waarde dan ook nog eens in jouw berekening gebruikt als korting dan ga je toch echt volledig de mist in.
Daarnaast zijn dit tegenwoordig de abonnementsvormen met bijbehorende prijzen:

En als je Spotify erbij wilt hebben dan wordt de prijs toch echt €7,50 hoger.

Kosten premium (24 maanden kortingstarief): 37,50 minus "reguliere" spotify kosten (a 7,50 met kortingstarief) is 30 EUR, minus KPN compleet is 25 euro 🙂 Dit is dus niet juist, voor het zorgeloos abonnement met 50GB (na verdubbeling) betaal je €33,- per maand (incl. KPN compleet korting). Er is ook geen €7,50 korting voor de "regulier" spotify kosten. Als je Spotify erbij wilt dan zal je juist €7,50 per maand meer kwijt zijn.
Reputatie 7
Badge +15
Dat is voor de nieuwe lineup, ik heb het over de oude lineup uit 2015:

Gezien ik "vast" zit aan deze lineup... Met de verhogingen uit 2016 mits ik een zorgeloos abbonement afneem... Tja, dan kom ik hier op uit.

Dus tja, je argument is correct als je nu de bundel aanschaft... Ik heb echter een andere situatie. 🆒

(Ik wou eerst naar die 2016/2017 bundels over maar KPN wou dat liever niet, nu heb ik een betere oplossing waar ik ook goed over te spreken ben 😛 ).
Reputatie 2
Badge
Ik zit nu in de 2016 propositie. Als ik mijn zorgeloos standaard ophoog naar premium, krijg ik er dan nog steeds Spotify bij?
Reputatie 7
Badge +27
...
De toestelkosten zijn niet specifiek vermeld in mijn abo,maar natuurlijk wel berekend door Kpn en als ik het verschil bereken tussen mijn maandelijkse kosten en een Sim only en mijn eenmalige toestelbijdrage toentertijd kom ik ook op de toestelprijs,vind het daarom eerlijker en klantvriendelijker om na die 24 maanden gewoon de prijs te nemen van de Sim only die ik op dit moment heb met behoud van Spotify en de andere door mij aangehaalde voordelen
...

Het is systeemtechnisch niet mogelijk. Stel je even voor dat elke oude stijl abonnementsoort een ladder is. Er is een ladder voor Sim Only en een ladder voor abonnementen met toestel. Op die ladder kunnen we wel omhoog en naar beneden klimmen. Oftewel, je kunt wel binnen je abonnementsoort aanpassen naar een hogere variant (bijvoorbeeld van Instap naar Standaard) en daarna weer terug. We kunnen alleen niet zijwaarts overstappen naar de andere ladder. van abo met toestel naar Sim Only of vice versa.

Omdat bij die oude stijl abonnementen de toestelkosten verwerkt zitten in de totaalprijs kunnen we die niet loskoppelen. De enige optie is dan omzetten naar een Sim Only. Omdat we echter niet zijwaarts naar de andere ladder kunnen, kan dat omzetten alleen als we je verlengen naar een Sim Only. En dat wordt dan automatisch eentje uit de huidige line-up. *Niet uit de line-up van Sim Only's die bestonden toen jij je abonnement afsloot. En de huidige line-up is zonder inbegrepen Spotify. Als je dan Spotify erbij wilt hebben wordt dat de betaalde variant. Technisch gezien is verlengen niets anders dan een nieuw abonnement met behoud van je nummer en zonder dat we alle gegevens opnieuw hoeven in te voeren.

Nieuwe abonnementen hebben dit probleem niet, dat zijn technisch gezien allemaal Sim Only's waar we dan los een toesteldeel bij optellen als je wel een toestel koopt. Dat toesteldeel stopt dan automatisch op de einddatum terwijl het abonnement dan als normaal doorloopt (tenzij je verlengt).

*Admin edit: Toevoeging nav @wjb's bericht
Reputatie 7
Heldere uitleg, maar hoe zit het dan met Spotify Premium? (Zie vraag van @albert2110.)
Als het oorspronkelijke abonnement inclusief Spotify Premium was, dan neem ik aan dat Spotify Premium op het nieuwe Sim-Only abonnement actief blijft ookal is dat geen integraal onderdeel meer van dat Sim-Only abonnement.
Reputatie 7
Badge +28
@avalon88 dat klopt. In de oude line-up zit Spotify Premium nog gewoon in het Zorgeloos Premium pakket.
Ik heb kpn compleet en een instap internet mobiel abonnement. Krijg ik nu wel of geen verdubbeling per 1 juni?
Me abo heeft 1 gb en door compleet is dat al 2.5 maar wordt me abo nu 2 en dan dus door compleer 4.5?
Reputatie 7
Badge +18
Ik heb kpn compleet en een instap internet mobiel abonnement. Krijg ik nu wel of geen verdubbeling per 1 juni?
Me abo heeft 1 gb en door compleet is dat al 2.5 maar wordt me abo nu 2 en dan dus door compleer 4.5?
Heb je dan Zorgeloos Instap:

Heb je dan Zorgeloos Instap:

Ik heb nu kpn2015 vooral internet instap HS2

Reageer