Beantwoord

Nieuwe SIM-kaart werkt niet op Samsung Galaxy S4

• 13 januari 2016
  • 84 reacties
  • 20089 keer bekeken

Reputatie 1
Beste,

Hierbij mijn verhaal,
Mijn moeder is sinds 13-01-2016 overgestapt van T-mobile naar KPN.
Vandaag(13-01-2016) werd ook het nummer overgezet van T-mobile naar KPN.
De nieuwe SIM-kaart heb ik op het juiste formaat uit het plastic gedrukt.
De Nieuwe SIM-kaart paste daarom ook netjes in de S4.
Bij het opstarten van het toestel,kreeg ik geen SIM-lock aanvraag. En kon ik zo het toestel gebruik.
Links bovenin stond de melding geen SIM-kaart.
Nu is het een redelijk bekend probleem dat bij menig S4 toestel,de SIM poort op het moederbord het begeeft.
Daarom heb ik de SIM-kaart van KPN eruit gehaald en de oude SIM-kaart van T-mobile er terug in gestopt.
Het toestel starten ik opnieuw op,en kreeg de vraag of ik de SIM-lock code in wilde voeren.
Hieruit maak ik op dat de SIM-poort van het toestel NIET defect is.
Nogmaals de nieuwe SIM-kaart van KPN erin gestopt. Het leek er even op dat het dit keer wel ging lukken. Maar nadat de SIM-lock code is ingevuld,geeft het toestel de melding dat de SIM-kaart niet gedetecteerd werd.
Ikzelf ben sinds september 2015 overgestapt naar KPN,en heb een mobiel abonnement met een Samsung Galaxy S5.
Ik heb daarom mijn SIM-kaart in de S4 gestopt om te proberen of mijn SIM-kaart het wel zou doen op de S4.
Helaas deed mijn SIM-kaart het ook niet op de S4.
Ik probeerde de SIM-kaart van mijn moeders abonnement in mijn S5,en die deed het zonder problemen! Ik heb er mee gebeld en geSMSt. De SIM-kaart werkt dus wel!
Mijn vader heeft ook een Samsung Galaxy S4,met een T-mobile abonnement.
Op dat toestel deden beide nieuwe SIM-kaarten van KPN het ook niet op.
Ik heb de SIM-kaarten naast elkaar gelegd en vergeleken.
Het lijkt erop dat die nieuwe SIM-kaarten ietsjes kleiner zijn dan de T-mobile/Vodafone SIM-kaarten.
Ik had nog een reserve telefoon,een Samsung Galaxy S3.
Ik heb de SIM-kaart van KPN van mijn moeder in de S3 gestopt.
En in dit toestel werd de SIM-kaart in 1 keer herkent.
Gelukkig kan mijn moeder nu de SIM-kaart/abonnement in gebruik nemen.
De SIM-poort op een S4 is waarschijnlijk(volgens mij)niet geschikt voor een Samsung Galaxy S4

Ik las hier en daar op het internet verschillende verhalen van S4 eigenaren waarbij ook de SIM-kaart niet herkent wordt. Daar word dan op gereageerd dat het aan het toestel ligt,en deze ter reparatie opgestuurd dient te worden.

Ik las op het internet,dat iemand het zelfde probleem had met een SIMYO SIM-kaart.
Een nieuwe 3 in 1 SIM-kaart met NFC.
Deze SIM-kaart werd niet gezien door het (mij onbekende) toestel.
De klanten service hadden een ''oude'' 2 in 1 SIM-kaart zonder NFC opgestuurd.
En deze SIM-kaart was DE oplossing voor het fenomeen SIM-kaart wordt niet gedetecteerd.
Ik moet nog langs gaan bij een KPN winkel om te vragen of ze uberhaupt nog andere SIM-kaarten hebben. En of hiermee dan ook het probleem is opgelost voor mijn moeder.
En hopelijk ook voor mijn vader,die graag na zijn contract over wil stappen naar KPN.
Misschien dat iemand online kan vertellen of de oudere SIM-kaarten nog uit gegeven worden.
Ik hoop hiermee Samsung Galaxy S4 eigenaren en de KPN klantenservice te helpen om dit probleem op te lossen.
Ik houdt het hier bij als ik meer te weten ben gekomen over een eventuele oplossing.

Met vriendelijke groet,

Devin Slappendel.
icon

Beste antwoord door Marcia_ 18 maart 2016, 14:09

@ iedereen, ik heb inmiddels heel wat informatie kunnen achterhalen. Het probleem zit hem in de S4. De veertjes van de kaartlezer staan iets meer uit elkaar dan bij andere toestellen. Daardoor is het mogelijk dat 'ie de nieuwe 3-in-1 simkaarten niet goed pakt. Dit is dus een probleem waar niet alleen jullie tegenaan lopen, maar ook klanten bij andere providers. 

Wat je kunt doen is een simadapter halen in een KPN winkel of een willekeurige andere (online) winkel. Dat maakt de simkaart iets dikker en dat pakt de S4 beter. Een DIY-mogelijkheid is om een plakbandje over de simkaart heen te plakken, maar ik zou zelf voor de eerste optie gaan! Mocht er schade aan je toestel ontstaan, ben je hier zelf verantwoordelijk voor. 

Laat vooral hier je ervaringen achter, ik ben reuze benieuwd of de problemen hiermee daadwerkelijk volledig zijn opgelost!

Bekijk origineel

84 reacties

Reputatie 3
Badge
Hoi Devin,
Ik heb zelf sinds kort een S4 mini maar het paste allemaal OK (alleen moest ik ff het SIM kaartje wat kleiner maken)... Hoe groter het toestel, hoe groter de SIM kaart!

Er is (voor zover ik weet) geen andere (type etc.) SIM kaart...

Ruben
Reputatie 1
Hee Ruben,

Bedankt voor je reactie!
Gelukkig dat de nieuwe SIM-kaart wel werkt op een S4 Mini.

De SIM-kaart aansluiting van de S4 is een Micro-SIM
eveneens als de S4 Mini. Wellicht dat het SIM-poortje van deze toestellen van elkaar verschillen. De SIM-Kaart aansluiting echter niet.
Misschien dat de "oude" SIM-kaarten dikker zijn dan de "nieuwe".

Ook hoeft het niet altijd te maken te hebben met de grote van een toestel. Tegenwoordig zijn toestellen vaker uitgerust met micro of nano SIM aansluitingen.

Met vriendelijke groet

Devin Slappendel
Reputatie 7
Badge +27
Welkom Devin,

Wat een verhaal, zeg! Goed dat je al verschillende zaken hebt getest. Heel vreemd dat deze kaart problemen lijkt te vertonen in alleen de S4. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit verhaal niet eerder heb gehoord, wij kunnen in ieder geval geen oud type simkaart leveren. Goed dat je via de klantenservice wel een oude hebt kunnen regelen. 

Bedankt in ieder geval voor je signaal, ik ga het wel in de gaten houden. Als er nog meer klanten met dit probleem komen, dan moeten we zeker eens kijken wat er precies aan de hand is. 

Reputatie 1
Goedenavond Marcia

Helaas was dit verhaal van een S4 eigenaar met een SIMYO abonnement. Die gelukkig voor hem,wel een "oude" SIM-kaart kreeg.

Het verschil zit hem in de grote van de koperen chip.
Waarschijnlijk maken de pinnen in de SIM-poort kortsluiting op de SIM-kaart.
Omdat de "oudere" SIM-kaart een grotere chip hebben, staan de scheidingslijnen verder uitelkaar. Waardoor de pinnen niet op 2 verschillende vlakken van de SIM-kaart chip staan.

Misschien dat de nieuwe NFC SIM-kaarten een andere grote/model/vorm hebben dan de USIM-kaarten. Maar hopelijk hebben we morgen meer duidelijkheid als ik naar de winkel van KPN ben geweest.

Met vriendelijke groet Devin
Reputatie 7
Badge +30
Maar, je ziet vaak wel waar de simlezer contact maakt met de simkaart. Elke simlezer maakt namelijk op 6 plekken contact met de sim.

Ik heb van T-Mobile enkele simkaarten die een grotere 'gouden plaatje' hebben, maar verschillende telefoons lezen die netzoals de Hi! en KPN Simkaarten. De "vakjes" op het 'gouden plaatje' zitten namelijk op dezelfde plek.

Robin
Reputatie 1
Goedeavond,

Helaas,na het bezoek in de winkel kregen we een NFC-SIM-kaart. Deze werkte niet op de S4. Op verzoek van de vriendelijke medewerker(super goed geholpen!!)even bellen met de klantenservice om een 3in1 SIM-kaart zonder NFC te bestellen.

Wederom kregen we een NFC SIM-kaart,die het ook niet deed. Bellen met de klantenservice kwam weer het verhaal dat ik naar een winkel moest. Op de vraag of ze nog SIMs zonder NFC hadden was het antwoord nee. Dus helaas.

Vanavond naar diezelfde medewerker gegaan en het verhaal voorgelegd. Ook hij snapte er niks van. Toevallig had hij zelf een S4 met een 3In1 SIM-kaart.
Die wel gewoon werkte,maar de NFC sim deed het ook niet op zijn toestel. De 3in1 simkaart deed het wel in mijn toestel! Hij kon internetten en bellen!

Als het goed is wordt ik morgen gebelt. En ben ik heeeeel benieuwd hoe we dit gaan oplossen.

Wordt vervolgd!
Een goedenavond,

Vandaag heb ik telefonisch contact gehad met KPN omdat ik ook met mijn nieuwe NFC Sim kaart problemen heb in mijn Samsung Galaxy S4. In de KPN winkels in de buurt zijn er geen oude sim kaarten meer beschikbaar. Ook zijn er geen oude simkaarten beschikbaar als ik de KPN helpdesk bel. Nu is mijn Samsung Galaxy S4 dus niet meer bruikbaar. Ik ga morgen nog een poging doen bij een KPN XL winkel maar anders weet ik even niet hoe ik dit snel kan oplossen... Heeft iemand anders een goede oplossing? Kan KPN al bevestigen dat dit een bekend probleem is? Want ik moet in elke KPN winkel alles opnieuw uitleggen en ze horen dit probleem voor het eerst.

Met vriendelijke groet,

Floris

Reputatie 7
Badge +28
Dag Floris,

Dit is een bijzonder vervelend probleem. Ik heb hier nog geen oplossing voor. Is het in de XL winkel nog gelukt om een simkaart zonder NFC te verkrijgen? Ik breng dit punt morgen in bij ons overleg, er moet een alternatieve oplossing komen als de NFC-simkaart niet werkt.

Hoi Joran,

Helaas de KPN XL winkel had ook geen oude sim kaarten meer. Dus ik ben helaas nog niet geholpen.

Morgen ga ik mijn sim kaart eens testen in andere Samsung Galaxy S4 telefoons. Om er zeker van te zijn dat de SIM kaart houder niet kapot is.

Ik ben ook benieuwd of Devin nog een update heeft over zijn bevindingen.

Ik hoop dat ik dit toestel kan gebruiken totdat er 4G+ in Breda/Etten-Leur is en de SGS7 uit is... :-(

Reputatie 7
Badge +30

FlorisMouwen schreef op 24 jan '16 om 15:05u

Ik hoop dat ik dit toestel kan gebruiken totdat er 4G+ in Breda/Etten-Leur is en de SGS7 uit is... :-(

Breda kent op veel plekken al 4G+. Betreft Etten-Leur: De mast Slagveld-Moerlaken is 4G+, en de rest volgt waarschijnlijk nog

Reputatie 1
Goedemiddag allen,
Na mijn bezoek aan een KPN winkel, heeft de medewerker mijn verhaal hogerop gebracht binnen KPN. En ik wordt morgen gebeld. Helaas had ik het telefoontje vrijdag gemist. Het is dus nog even afwachten.

Morgen als ik meer weet zal ik het hier vermelden.

Ik ben benieuwd,Floris. Ook al ken ik stiekem de uitslag al haha!

Fijn weekend!
Reputatie 7
Badge +28
We hebben een inventaris gehouden van vergelijkbare meldingen, maar nog niets gevonden. Het is wel mogelijk dat de link niet direct is gelegd met een NFC simkaart. Op internet vind ik veel meldingen over de simkaartlezer van de S4, maar slechts een paar waarbij specifiek de NFC simkaart als oorzaak wordt genoemd.

Kortom, er is nog geen duidelijkheid. We blijven meldingen zeker in de gaten houden. : Dit zou een perfecte test zijn. Ik hoor graag wat je bevindingen zijn met een andere S4!

Reputatie 1
Vandaag niet terug gebeld,wat best vervelend is aangezien ik een telefoon moet lenen om bereikbaar te zijn. Ik werd door een prive nummer gebeld afgelopen vrijdag die wel een voicemail ingesproken heeft met naam maar geen telefoonnummer,die ik terug kan bellen.

Gelukkig dat jullie het hebben nagekeken,alleen wat ik op maak uit je verhaal,erg jammer dat er niks aangedaan (kan)wordt(worden)

Dit is nu vanaf 13 januari aan de gang. En de simkaart ligt nu in een kast. Die eruit wordt gehaald als de leen telefoon beschikbaar is. Of als er gebeld wordt. Maar zoals je begrijpt wel betaald word.

Mijn S4 is al eens aan de simkaart geopereerd,en oudere sims van andere providers werken wel in mijn S4. Ook heb ik een 2e S4 die ingebruik is door me vader. Daar werkt de kpn sim ook niet op en de andere simkaarten wel.

Al met al hoop ik dat dit zeer snel opgelost gaat worden. Want op deze manier hebben we niks aan het sim only abonnement.

Met vriendelijke groet

Devin

Vandaag ben ik aan het testen geweest met een Samsung Galaxy S4 Black Edition. Daar werkt de SIM kaart tot zo ver wel goed in.

Ik heb nog geen andere "normale" S4 kunnen testen maar op het oog lijkt de simkaart houder hetzelfde.

Mijn nieuwe NFC simkaart werkt ook goed in een S4 mini en mijn oudere type sim kaart van het werk(met grote aansluitpunten) werkt tot nu toe ook goed in mijn "defecte" S4.

Dus ik ben er nog niet helemaal aan uit. Het lijkt een combinatie van factoren te zijn waardoor de NFC simkaart niet werkt.

Of dat slijtage is of dat inderdaad een probleem is met de "normale" S4 weet ik pas later deze week.

Met vriendelijke groet,

Floris

Reputatie 7
Badge +27
Wat een gedoe, Devin! Kan je me toch eens je gegevens sturen? Dat mag in reactie op mijn privébericht. Dan ga ik ook even met de winkel overleggen. Je moet natuurlijk zo snel mogelijk een werkende verbinding hebben!

Een werkweek verder ben ik tot de conclusie gekomen dat de Samsung Galaxy S4 maar één keer een probleem had met de sim als ik een oude sim kaart gebruik. De nieuwe NFC sim is totaal onbruikbaar in diezelfde Samsung Galaxy S4. Hij valt dan 10 tot 20 keer per dag uit zelfs als de smartphone stil op tafel ligt.

Ik wil toch graag een oude sim kaart voor mijn S4. Ik werk nu met een S4 mini en daar ben ik om andere redenen minder tevreden over...

Gr,
Floris

Reputatie 7
Badge +27
Devin heeft inmiddels nieuwe 'oude' simkaarten kunnen krijgen en ook Floris krijgt volgende week een 'oude' simkaart. Dit zijn één van de laatsten, dus we hebben intern laten weten dat dit een probleem kan worden. 

Mocht jij ook tegen dit probleem aanlopen, laat het ons vooral weten! We geven jouw gegevens dan ook door, zodat er hopelijk snel een oplossing voor komt. 

Reputatie 1
Goedemiddag,

De oude simkaart werkt nog steeds!
Ik ben er onwijs blij mee,en ook de wijze hoe kpn dit opgelost heeft vind ik erg netjes!
Dat mag ook gezegd worden.
Bedankt nogmaals!

Groetjes Devin Slappendel
Marcia_ schreef op 30 jan '16 om 10:47u
Devin heeft inmiddels nieuwe 'oude' simkaarten kunnen krijgen en ook Floris krijgt volgende week een 'oude' simkaart. Dit zijn één van de laatsten, dus we hebben intern laten weten dat dit een probleem kan worden. 

Mocht jij ook tegen dit probleem aanlopen, laat het ons vooral weten! We geven jouw gegevens dan ook door, zodat er hopelijk snel een oplossing voor komt. 

Ik heb ook het probleem dat de Samsung Galaxy S4 mijn nieuwe NFC simkaart niet herkent. Ik heb Marcia een privé bericht gestuurd.

Reputatie 7
Badge +27
Welkom , dit is echt balen zeg.. Ik stuur je zo een privébericht. Als ik je gegevens heb, dan ga ik kijken wat we voor je kunnen doen!

Reputatie 7
Badge +27
heeft aangegeven een ander toestel te gebruiken op dit moment. Ik heb het probleem intern verder uit laten zoeken, daar we hier in de toekomst vermoedelijk nog vaker tegenaan gaan lopen. Zodra ik hier meer van hoor, zal ik het hier laten weten. 

Mocht jij een NFC sim hebben i.c.m. een Galaxy S4, laat hieronder gerust een bericht achter. Alle signalen geef ik door, zodat er hopelijk snel een oplossing komt. 

Hoi Marcia,

Vandaag mijn contract verlengt en nu heb ik met mijn S4 hetzelfde probleem.
Oude sim-kaart wordt herkend en krijg de vraag voor de pincode, nieuwe sim-kaart werkt niet, melding geen sim-kaart geplaatst.

Ook mijn dochter heeft vandaag haar contract verlengd en zij heeft het probleem met haar S4 niet.

Beide S4 telefoons zijn 2 jaar geleden tegelijk aangeschaft (SN R38F10Y0KSX en R38F10Y0N7F). De laatste heeft het probleem. De rest is exact gelijk (android 5.0.1, kernel versie, etc komen exact overeen).

Reputatie 1
Goedenavond ALammerse,

Werkt de SIM-KAART van uw dochter ook in uw toestel?
En doet uw SIM-KAART het ook niet in het toestel van uw dochter?

Staat op uw simkaart het NFC logo?

Ik ben benieuwd waarom de eene sim het wel doet en de ander niet.

Laatst had mijn moeder weer het zelfde verhaal.
Simkaart werd opeens niet meer herkent,tja helaas met de "oude" nieuwe simkaart. Maar ik heb er toen een stukje papier,3 keer dubbel gevouwt,iets groter dan de simkaart zelf,tussen het achterklepje en het simkaart slot gelegt. Dit zorgt ervoor dat de simkaart meer op de contacten worden geduwd en beter contact maakt.

Dus een stukje papier OP het simkaart slot en het achterklepje.
En niet tussen de simkaart en het slot proppen.

Dit werkte voor mijn moeder in ieder geval wel,maar die heeft dus geen NFC simkaart. Maar de oudere 3 in 1.

Laat je bevindingen achter in dit topic! We zijn met ze alle benieuwd naar dit mysterieuze raadsel!

Fijne avond

Devin
Reputatie 7
Badge +27
Welkom , goed dat jij je hier ook meldt! Bedankt voor je uitvoerige bericht. Wil je reageren op mijn privébericht? Dan help ik je verder. 

en Ik stuur jullie ook een privébericht. Willen jullie hierop reageren? Ik heb inmiddels de vraag naar concrete informatie gekregen. Dan kunnen we het verder uitzoeken :D

Voor mij hetzelfde probleem, heb voor de Samsung s6 speciaal een nieuwe nano sim moeten halen. Nu ligt deze ter reparatie, dus de s4 er bij de simkaart er in maar doet niks. De nano sims van me moeder en zusje werken er direct prima op... vandaag weer naar de kpn shop, nieuwe sim der in het zelfde probleem. Updaten zelfde probleem. Mijn vermoeden is dat het in jullie nieuwe type simkaart zit. Ze hebben me echt prima geholpen, maar zit nu wel thuis met een s4 waar je niet mee kan bellen of gebeld worden.

Reageer