Vraag

NS traject Arnhem - Utrecht, steeds terugval van 4G naar 3G

  • 6 September 2019
  • 3 reacties
  • 178 keer bekeken

Een aantal weken geleden ben ik overgestapt van T-Mobile naar KPN en heb dat gecombineerd met de aanschaf van een nieuwe telefoon (iPhone XR).

Een aantal keer per week ga ik met de trein van Arnhem naar Utrecht CS (1e klas) waarbij ik meestal nog wat probeer te werken op mijn laptop die ik via de persoonlijke hotspot op de telefoon heb verbonden met het internet (gebruik liever niet de WiFi van de trein zelf).

Het valt mij nu al enige tijd op dat de 4G verbinding op grote delen van het traject terugvalt naar 3G en daarmee dus ook de mogelijkheid om nog enigzins te kunnen werken.

Wat ik mij dus afvraag is of dit een bekend probleem is of dat het iets te maken kan hebben met mijn telefoon of andere meer specifieke oorzaken?

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Frodo Jansen! Er is niet echt een storing bekend op deze route. Wel zijn treinroutes een veelvoorkomende klacht als het om bereikproblemen gaat. Mijn collega Bart heeft een tijd geleden een uitgebreide toelichting geschreven: 4G bereik tijdens trein reis zeer slecht.

Specifiek op dit traject zijn er een paar locaties waar het bereik minder is. Rond Oosterbeek en voor Ede (vanaf Arnhem) bijvoorbeeld. Zie ook de Dekkingskaart 4G-netwerk voor mobiel bellen en internetten | KPN. Het type toestel kan uitmaken maar een iPhone XR zal het probleem niet zijn. Dit toestel ondersteunt al onze frequentiebanden en bevat prima antennes voor een optimaal bereik.

Een directe oplossing heb ik helaas niet. Wel maak ik graag een signaleringsklacht aan als je problemen hebt met bereik op locaties waar wij wel een goede ontvangst verwachten. Is het mogelijk om de probleemgebieden wat specifieker te krijgen? Dan kan ik dat doorgeven. Met een signaleringsklacht maken we kenbaar waar het bereik niet optimaal is zodat we die gebieden voorrang kunnen geven bij verdere verbeteringen in het netwerk.
Reputatie 2
Is er een afdeling die je kan bellen als je een probleem met bereik hebt?
En wat voor verzoeken kan je indienen?
@Joran Dank voor je snelle reactie! Ik zal proberen de probleemgebieden wat specifieker te bepalen de komende dagen.

Reageer