Beantwoord

Ongewenste telefoontjes uit Nauru

  • 11 September 2019
  • 4 reacties
  • 306 keer bekeken

Reputatie 1
Sins vanmorgen word ik al 2x gebeld door een nummer uit Nauru (land in ocianie). Ik neem niet op en bel zeker niet terug. Ze laten hem maar 1x overgaan in de hoop dat je terug belt.
Wat kan ik hier tegen doen en zijn er meer mensen die hier last van hebben.
Ik weet dat je niet op moet nemen en zeker niet terug moet bellen ivm fraude, maar zijn er nog meer gevaren?

groeten,
stef

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door RBxx 11 September 2019, 19:00

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Stef-d
Je bent niet de enige, kennelijk zijn nummers uit Nauru aan de beurt voor deze Wangiri fraude.
Zoals ik gisteren in dit topic: Nummer uit Nauru ook al aangaf, heb je gedaan wat kan/moet.
Niet opnemen en vooral niet terugbellen. Verder kan je hier niets mee en het kan dan ook geen kwaad.
Reputatie 1
Beste Ruud hartelijk dank voor je antwoord.
blijft toch altijd vervelend dit soort praktijken.
Reputatie 7
Badge +21
Zeker Stef, maar je kan er helaas weinig aan doen (ook KPN kan niets met deze buitenlandse nummers, die steeds veranderen). Als je niet reageert gaan ze ws. door en op zoek naar een volgend slachtoffer.
Reputatie 7
Hay @Stef-d, welkom op het forum van KPN. Bedankt dat je onze community hiervoor waarschuwt, dit is inderdaad een erg lastig probleem. Voor ons als provider kunnen we dat helaas niet gemakkelijk aan pakken, zoals @RBxx al uitlegt. Bedankt Ruud!

Enkele tips kan ik je wel meegeven. Word je vaak en voor langere periode op je mobiele telefoon gebeld? Blokkeer dan het nummer. Wijzigt het nummer vaak? Blokkeer dan alle onbekende nummer (tijdelijk), zodat ze je niet (meer) bereiken. Let op: hier zit wel een nadeel aan. Hiermee blokkeer je namelijk alle anonieme oproepen en van nummers die je niet hebt opgeslagen. Dus niet alleen van die ene anonieme (buitenlandse) beller die je lastigvalt.

Zo blokkeer je een onbekend telefoonnummer op de iPhone
Op een iPhone kun je niet instellen dat de telefoon anonieme oproepen blokkeert. Via een omweg bereik je wel hetzelfde resultaat.
  • Open de ‘Instellingen’-app.
  • Druk op ‘Niet storen’.
  • Schuif de slider naast ‘Niet storen’ naar rechts.
  • Druk op ‘Sta oproepen toe van’.
  • Druk op ‘Alle contacten’.

Zo blokkeer je een onbekend telefoonnummer op een Android-smartphone
Hieronder lees en zie je hoe je onbekende telefoonnummers op een Samsung-smartphone blokkeert.
  • Open de ‘Telefoon’-app.
  • Druk rechtsboven op de drie puntjes.
  • Druk op ‘Instellingen’.
  • Druk op ‘Nummers blokkeren’.
  • Schuif de slider naast ‘Onbekende bellers blokkeren’ naar rechts.

Via bovenstaande wijze kun je de overlast inperken. Na een tijdje kun je de blokkades weer verwijderen, meestal houdt de overlast vanzelf op wanneer ze je niet bereiken. Hopelijk heb je er wat aan 🙂

Reageer