Beantwoord

Onterecht geld afgeschreven WhooshaMob

• 23 juni 2016
  • 20 reacties
  • 1508 keer bekeken

Hallo KPN,

Ik heb vorig jaar een topic geopend omdat ik ineens onterecht aan een sms-abbonements dienst van IzeTV vast zat. Daar heb ik destijds de helft van het bedrag van jullie vergoed gekregen.
Mij is ook verteld dat ik mij kan laten blokkeren voor dergelijke diensten via http://www.payinfo.nl/
Uiteraard heb ik dat meteen gedaan.

Tot mijn grote verbazing kreeg ik 21 juni een bevestigings sms binnen waarin staat dat ik wederom aan een sms dienst vast zit. dit maal van WhooshaMob, voor maar liefst €5,- per week. Via payinfo heb ik mij meteen afgemeld.

1.

Ik wil je met druk verzekeren dat ik geen malloot ben die zich ongemerkt aanmeld voor dit soort ongein. Ik kan in mijn SMS geschiedenis zien dat ik ze nooit benaderd heb, en het eerste SMS dat ik ooit van ze ontvangen heb is een bevestiging dat ik aan hun abbonement vast zit. Hoe kan dit?

2.

Volgens PayInfo ben is mijn nummer geblokkeerd voor betaalde SMS abbonementen, maar toch wordt er, ook dit maal weer zonder toestemming, geld van mij gevorderd middels een SMS abbonement. Hoe kan ik dit echt blokkeren?

3.

Ik wil jullie met druk verzoeken mij het volledige bedrag te vergoeden.
Dit is nu de 2de keer, ik ben er [u]direct[u/]bij en met een deel ga ik dus niet akkoord.
icon

Beste antwoord door Joeletie 26 augustus 2016, 13:40

Hallo KPN,

Hier eenzelfde geval.
Zowel tjonga content service als Whooshah Mobile TV laten mij onbewust en al helemaal ongewenst een abonnement betalen via jullie dienst. Ik heb nooit toestemming gegeven, nooit een sms of bevestiging ontvangen en ook nooit gebruik gemaakt van hun diensten;.

Opgeteld is er tussen de 100 en 130 euro afgeschreven in 3 maanden tijd! Dit geld is dus ongewenst naar zowel Whoosah, Tjonga EN niet te vergeten deels ook KPN gegaan want jullie verdienen eraan en blijven er vrolijk aan mee doen als ik alle forumklachten hier lees.

Ik wil hier graag spoedig contact over hebben met een medewerker van KPN die ervaring heeft op het gebied van deze oplichtingspraktijken om de mogelijkheden te bespreken om mijn geld terug te ontvangen.

Mvg,

Na een belletje met KPN helpdesk en mogelijk deels gelukkig doordat ik een kundige medewerker aan de lijn kreeg krijg ik het bedrag bijna in zijn geheel terug. Vanuit KPN een zeer nette oplossing naar mijn mening. Enige frustratie die dan nog blijft bestaan is dat de partijen die het veroorzaken hier voor mijn gevoel niet direct mee aangepakt of benadeeld worden.
Bekijk origineel

20 reacties

https://www.facebook.com/kpn/posts/10208758773222658
Reputatie 7
Badge +30
Uh, even wachten met akkoord gaan met wat hun willen. Op PayInfo kan je de gedragscode doorlezen en dat zou ik eerst even doen.

Verder het Forum team zijn andere mensen dan het Facebook team
Bedankt voor de tip, Robin!
Je bent lekker op dreef, Ik zie je ook vaak naar boven komen in de tientallen berichten die ik aangeklikt heb, uit de zoekresultaten van de zoekopdracht `opgelicht` in het KPN forum (waar overigens honderden berichten mee naar boven komen)

http://www.payinfo.nl/system/uploads/pdf_file/46/sms-gedragscode-21-mei-2016.pdf
HOOFDSTUK IV GEDRAGSREGELS GELDEND VOOR ABONNEMENTSDIENSTEN
Artikel 9. Start van de SMS-Dienst
1. De initiële aanmelding voor een Abonnementsdienst kan zowel via (mobiel) internet als via de
mobiele telefoon gebeuren.
2. Alvorens een Abonnementsdienst start dient de Eindgebruiker, een aanmeldbevestiging te
hebben ontvangen die voldoet aan het bepaalde in artikel 11 en vervolgens zelf de initiële
aanmelding te hebben bevestigd door na ontvangst van de aanmeldbevestiging zelf actief een
SMS bericht te versturen vanaf de mobiele telefoon waarnaar de berichten moeten worden
gestuurd met daarin:
i. voor Gedeelde Shortcodes: en ‘BETALEN’ naar de
,
ii. voor Unieke Shortcodes: het woord ‘BETALEN’ naar de

Natuurlijk heb ik geen bevestigings SMS naar ze toe gestuurd! En dat kan KPN wel controleren!
Ook artikel 11 is geschonden, het welkomstbericht is ontvangen, maar van de rest was geen sprake..
http://whooshah.com/au/tc.html
In de gedragscode van Whooshah zelf staat dat je zelf een aanmeld bevestiging via sms terug moet sturen, ook als je je zogenaamd via het internet aangemeld hebt. (artikel 4)

http://www.payinfo.nl/gedragscodes
In de gedragscode van payinfo, waar KPN en Whooshah bij aangesloten zijn, staat dat beide partijen verplicht zijn de berichtgeschiedenis minstens 2 jaar te bewaren. (Hoofdstuk V, artikel 13, lid 1 e.)

Ik wil graag dat jullie namens mij mijn volledige berichtgeschiedenis opvragen van zowel Whooshah als IzeTV. (Hoofdstuk V, artikel 13, lid 1 b.)
Reputatie 7
Badge +22
Hoi PitchBlackCat, welkom terug op het forum. Ik kan me voorstellen dat je schrikt van zo'n sms 😞 Ik geloof gelijk dat je niet zelf een sms verstuurd hebt. Ik vermoed echter dat het in het geval van WhooshaMob niet gaat om een SMS dienst, maar om een mobiel internet dienst . Hiervoor is het versturen van een sms niet noodzakelijk, en is een aanmelding via internet (al dan niet bewust) voldoende.

Reageer op m'n privébericht , dan zoek ik voor je uit wat hier precies gebeurd is en of je in aanmerking komt voor een vergoeding van deze kosten.
Reputatie 7
Badge +30
Justin, de aanbieder hoort hiervoor netjes een bevestigingscherm te tonen. Ook dit staat in de Gedragscode onder mobiel internet dienst
Ook ik heb hier problemen mee. Als er normaal gesproken een onterechte afschrijving is, kun je dit terug laten boeken. Er is wel een sms verstuurd, maar dacht eigenlijk dat dit spam was. Pas nu omdat mijn rekening hoger was dan normaal kwam ik erachter dat er dus iets anders aan de hand was. Ik vind dat de KPN dit soort afschrijvingen in de gaten moet houden en hun klanten hiervoor moet waarschuwen. Het is inmiddels toch bekend dat dit een bedrijf is wat op illegale manieren zaken doet.
Reputatie 7
Badge +30
Ook ik heb hier problemen mee. Als er normaal gesproken een onterechte afschrijving is, kun je dit terug laten boeken. Er is wel een sms verstuurd, maar dacht eigenlijk dat dit spam was. Pas nu omdat mijn rekening hoger was dan normaal kwam ik erachter dat er dus iets anders aan de hand was. Ik vind dat de KPN dit soort afschrijvingen in de gaten moet houden en hun klanten hiervoor moet waarschuwen. Het is inmiddels toch bekend dat dit een bedrijf is wat op illegale manieren zaken doet.
Daarom zou ik elke keer eisen alle geld terig te krijgen
Absoluut!

@Justin_, Robin heeft gelijk, de aanbieder hoort ook bij het registeren voor een mobiele internet dienst een betaalscherm te laten zien, waar ik actief op `betalen` geklikt moet hebben. Dat is natuurlijk niet zo.

Verder wil ik je nogmaals wijzen op artikel 4 uit hun eigen algemene voorwaarden, ze hebben mij niet eerder benaderd via sms en ik heb ze al helemaal geen bevestiging gestuurd!

Whooshah clients subscribed by Internet will receive a confirmation message which they first have to confirm. After a successful confirmation the first content would be sent to subscriber. (The Confirmation messages are free of charge).

Daarom wil ik je nogmaals verzoeken namens mij mijn volledige berichtgeschiedenis op te vragen bij zowel Whooshah als IzeTV. (Hoofdstuk V, artikel 13, lid 1 b. gedragscode payinfo)

Het privébericht is verstuurd.
Dit!

Ik lees net op payinfo dat een content provider zich elk jaar opnieuw bij payinfo moet laten inschrijven..
Het is toch idioot dat zulke Content Providers dan toch meerdere jaren blijven opereren?

Ik vind dit een zeer hachelijke situatie en heb medelijden met alle medegedupeerden die geen zin/tijd/kunde hebben om zich hier uren in te verdiepen.. wat een tijd/geld verspilling..

@KPN, jullie hebben werkelijk honderden van dit soort topics op het forum staan. Als zo'n organisatie het niet doet, bescherm dan je eigen klanten en goede naam!
@KPN, Ik wil je ook verzoeken een klacht in te dienen bij de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.
Tegen zowel WhooshahMob als IzeTV (die me de vorige keer te pakken hadden)

http://www.payinfo.nl/de-stichting
Commissie Handhaving

De Commissie Handhaving kan alleen worden ingeschakeld door het bestuur van de Stichting of een lid van de Stichting via het Loket. Een consument kan dus niet zelf klagen bij de Commissie Handhaving, maar dient zich met een klacht te richten tot zijn eigen mobiele aanbieder.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi StefaniePlaisier16, welkom terug op het forum! Een hogere rekening dan je verwacht, is nooit leuk natuurlijk. Ook jij hebt een privébericht van me ontvangen. Reageer daarop en ik kijk wat ik voor je kan doen 🙂
Geachte KPN,

Ook ik ben opgelicht door whooshah. Nooit ergens voor aangemeld, maar toch zogenaamd "geabboneerd". Heb de "service" in februari al meteen opgezegd en ook mijn nummer laten blokkeren op payinfo.com. Toch mogen ze van jullie alweer 3 maanden achter elkaar 20€ per maand incasseren. Aan de telefoon konden jullie niks voor mij doen.

Ik wil geen abonnement en ik wil dus ook graag dat jullie de kosten niet meer van mijn rekening afschrijven. Verder hoor ik graag van jullie hoe ik de onterecht afgeschreven bedragen weer terug kan krijgen van jullie.

Alvast bedankt.
Groet,
Martin
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Martin, wat vervelend dat je opeens vast zit aan zo'n abonnement 😞 Heb je via Payinfo dit abonnement al beëindigd?

Je hebt van mij een privébericht ontvangen. Reageer daarop, dan kijk ik wat ik voor je kan doen wat betreft de gemaakte kosten.
Hallo KPN,

Hier eenzelfde geval.
Zowel tjonga content service als Whooshah Mobile TV laten mij onbewust en al helemaal ongewenst een abonnement betalen via jullie dienst. Ik heb nooit toestemming gegeven, nooit een sms of bevestiging ontvangen en ook nooit gebruik gemaakt van hun diensten;.

Opgeteld is er tussen de 100 en 130 euro afgeschreven in 3 maanden tijd! Dit geld is dus ongewenst naar zowel Whoosah, Tjonga EN niet te vergeten deels ook KPN gegaan want jullie verdienen eraan en blijven er vrolijk aan mee doen als ik alle forumklachten hier lees.

Ik wil hier graag spoedig contact over hebben met een medewerker van KPN die ervaring heeft op het gebied van deze oplichtingspraktijken om de mogelijkheden te bespreken om mijn geld terug te ontvangen.

Mvg,
Hallo KPN,

Hier eenzelfde geval.

Mvg,

Na een belletje met KPN helpdesk en mogelijk deels gelukkig doordat ik een kundige medewerker aan de lijn kreeg krijg ik het bedrag bijna in zijn geheel terug. Vanuit KPN een zeer nette oplossing naar mijn mening. Enige frustratie die dan nog blijft bestaan is dat de partijen die het veroorzaken hier voor mijn gevoel niet direct mee aangepakt of benadeeld worden.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @Joeletie, welkom op het forum! Balen dat er zonder dat je het wist en zonder dat je het wilde geld afgeschreven werd! Fijn dat je inmiddels via telefonisch contact het bedrag bijna in zijn geheel terug hebt gekregen. Heb je je via http://www.payinfo.nl/ ook afgemeld ook dergelijke afschrijvingen in de toekomst te voorkomen?
Hey KPN,

Ik ben blij dat ik mijn geld terug heb gekregen,
maar ik zou ook graag willen dat jullie namen mij een klacht indienen bij de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

Voor zover ik weet hebben jullie dit nog niet gedaan.

mvg
~ Bas

@KPN, Ik wil je ook verzoeken een klacht in te dienen bij de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.
Tegen zowel WhooshahMob als IzeTV (die me de vorige keer te pakken hadden)

http://www.payinfo.nl/de-stichting
Commissie Handhaving

De Commissie Handhaving kan alleen worden ingeschakeld door het bestuur van de Stichting of een lid van de Stichting via het Loket. Een consument kan dus niet zelf klagen bij de Commissie Handhaving, maar dient zich met een klacht te richten tot zijn eigen mobiele aanbieder.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Bas, welkom terug op het forum! Je verzoek om een klacht in te dienen bij de Commissie Handhaving heb ik nu neergelegd bij onze klachtenafdeling.

Het is aan mijn collega's om te bepalen of zij jouw klacht aanhangig maken bij de Stichting.

Reageer