Beantwoord

Onvoldoende bereik in de trein en spoorgebieden

  • 1 March 2019
  • 4 reacties
  • 539 keer bekeken

Hallo, ik repost deze opmerking van mij in een zelfstandige thema, want ik ben niet zeker als het zal gemerkt in de andere thema worden!

Blijkbaar KPN hebt serieuze problemen met zijn dekking in treinen en spoorgebieden.

Mijn contract is paar dagen geleden begonnen en ik ben ook al erg teleurgesteld. Op traject Den Haag - Zwolle via Utrecht en Zwolle - Den Haag via Ams, Schiphol en Leiden ervaarde ik erg slecht bereik. Ik bedoel ik kon niet een normal gesprek voeren, let alone internetten!

4G had ik alleen op enkele plekken rond de grote steden (muv Utrecht Centraal - maar daar is een bekende gat) en niet meer dan 2 streepjes, daarnast heb ik constant omwisselen tussen 3G, 2G en helemaal geen data verbinding en toch met erg slecht bereik van 2 streepjes (op iPhone 7) gehad.

Ik ben net overgestapt van T-mobile en daar heb ik bijna geen problemen met mijn bereik op reis gehad. Bijna altijd 4G of 3G met acceptabele signaal sterkte en snelheid gehad en mijn telefoongesprekken werden niet zo vaak verbroken! Dat is serieus niet nakomen op jullie kant van onze overeenkomst. Ik begrijp een slechtere bereik vanwege de hoge snelheden, maar ongebruikelijke netwerk begrijp en accepteer ik niet! Ik voel me als ik krijg niet wat ik betaal voor... dat is zeker niet de meest stabiele mobiel netwerk in Nederland, zoals gereclameërd! In 2019 al is het niet serieus dat het zo slecht kan zijn!

Ik hoop jullie kunnen iets doen, want deze situatie is BE - HOOR - LIJK en helemaal niet verwacht door een telekom met zo’n lange geschiedenis!

Groeten,
Aleksan
icon

Beste antwoord door Bart_ 5 March 2019, 15:56

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @tgyy Dank je wel allereerst, dat je de moeite hebt genomen om je verhaal te doen op ons Forum. Natuurlijk is het jammer dat je niet overal optimaal bereik hebt en dan vooral in en om de trein. In algemene zin zijn we heel trots op ons netwerk: we kunnen bijna overal in Nederland onze klanten van een uitstekend bereik voorzien. Natuurlijk zijn er ook plekken waar het wat minder is. Daarbij spelen verschillende factoren een rol.

In dit topic werd een vergelijkbare vraag als die van jou gesteld en ik heb daar destijds een uitgebreid antwoord op geschreven. Dit is voor jou wellicht ook interessant om te lezen. De iets korte versie van wat ik daar schreef is als volgt. We richten onze zendmasten uiteraard op de plaatsen waar de meeste mensen zijn, de bewoonde gebieden en dat zijn over het algemeen niet de gebieden waar een spoorlijn dwars door heen loopt. Verder is het zo dat het signaal van een mobiele telefoon van zendmast naar jouw telefoon wordt gestuurd. Aangezien je in een snel bewegend object zit wordt er ook voortdurend gewisseld van zendmast en dat heeft uiteraard weer een effect op het signaal. Verder zijn treinen bij uitstek goed geïsoleerde objecten, waar een signaal dwars doorheen moet om jouw telefoon te bereiken. Dit heeft vanzelfsprekend ook invloed. Ik kan geen vergelijking trekken met het netwerk van de concullega, wellicht dat het bij een andere provider op bepaalde stukken beter gaat. Ik heb er geen directe oplossing voor. We kunnen en mogen vanzelfsprekend niet overal zo maar zendmasten plaatsen.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
Hoi @Bart_ ,

Bedankt voor je antwoord, ik heb deze topic wel gelezen. Wat vond ik helemaal niet serieus is de echte bedoeling van jouw verhaal die eigenlijk met veel woorden zegt - "We hebben alles nodig gedaan voor de agglomeraties met meer mensen - treinen en pendelaars/werkende mensen op reis zijn niet belangrijk en we kunnen hier niks meer aan doen!". Dat vind ik niet serieus want uiteindelijk elke tweede Nederlander/Buitenlander in Nederland is een pendelaar en dus vaak op reis met de trein. Als jij zo zegt voel ik me echt verleid om te vragen voor ontbinding van mijn overeenkomst op basis van deze redenen en mogelijkheid vrij naar een andere aanbieder met betere bereik te overstappen. Ik ben een pendelaar en als ik geen goede bereik en verbinding tijdens mijn reizen heb dan eigenlijk kan ik mijn werk niet echt doen en jullie komen niet echt na wat qua netwerk-kwaliteit beloofd is!
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @tgyy Ik snap uiteraard dat je niet geheel tevreden met mijn verhaal bent. Elke reiziger -uit welk land dan ook- wil goed bereik hebben en daar kunnen we in de meeste gevallen uitstekend voor zorgen. Mijn verhaal heeft ook zeker niet het doel om aan te geven dat het bereik voor treinreizigers niet belangrijk is. Volgens mij blijkt dat ook nergens uit mijn uitleg. Wat ik wel doe is aangeven waarom het op bepaalde momenten op bepaalde plekken minder kán zijn. Dan spelen er situaties mee die je als provider niet of nauwelijks kunt beïnvloeden. We kunnen je op verreweg de meeste plekken in Nederland een uitstekend bereik bieden, maar garanties kunnen we nooit geven.
Hier hetzelfde drama.
Tussen Den Bosch en Utrecht noooooit een probleem met T-Mobile. Nu sinds 2 maanden overgestapt naar KPN en vrijwel géén dekking in de trein. Ik wilde juist lekker kunnen relaxen met Spotify en had een ruim data-abonnement genomen. Nou, de volgende keer weer gewoon T-Mobile dus, want de hele weg is mijn telefoon dood.
Ik kan uit de reactie van KPN ook niet echt opmaken dat jullie het je erg aantrekken. Jullie zijn al erg tevreden over jezelf en klantreacties worden niet gebruikt om de service te verbeteren.
Echt jammer dit. Maar uiteindelijk krijgen jullie het toch op je bord.

Reageer