Beantwoord

Pas op voor hoge telefoonkosten door onbekende buitenlandse nummers

  • 19 April 2016
  • 29 reacties
  • 34627 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +12
  • Oud Community Manager
  • 1861 reacties
Als je onverwacht wordt gebeld of bent gebeld door een buitenlands telefoonnummer dat je niet kent, let dan goed op, er is mogelijk sprake van Wangiri-fraude. Wij raden je aan om buitenlandse telefoonoproepen die je niet herkend, niet zonder meer terug te bellen.

Hoe werkt Wangiri fraude?
Op dit moment ontvangen wij meer signalen van fraude met buitenlandse nummers dan gewoonlijk, vandaar dat wij je hiervan op de hoogte willen stellen. Het werkt op de volgende manier: een criminele organisatie belt of sms’t je vanaf een buitenlands nummer. De oproep duurt slechts enkele seconden, waardoor jij een gemiste oproep of onbekende sms hebt. De fraudeurs hopen dat jij terugbelt. Als je terugbelt naar het onbekende buitenlandse nummer hoor je een bandje of alleen een kiestoon, waardoor de teller begint te tikken en er hoge telefoonkosten in rekening worden gebracht. Deze vorm van oplichting wordt ook wel “Wangiri” fraude genoemd.

Bel niet terug
De criminele organisaties achter deze buitenlandse telefoonnummers verdienen geld doordat jij terugbelt naar het betreffende nummer. Wij adviseren je dan ook niet te reageren op de sms of gemiste oproep.    

Heb je vragen?
Ben je ook gebeld door een onverwacht buitenlands telefoonnummer en heb je hier vragen over? Stel ze dan onder dit bericht.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 12 May 2016, 17:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

29 reacties

Hoe kan ik dit melden bij kpn? voordat ik een te hoge rek. krijg,ik heb geen fam.of andere relaties in het buitenland.

Allart schreef op 19 apr '16 om 15:55u
Als je onverwacht wordt gebeld of bent gebeld door een buitenlands telefoonnummer dat je niet kent, let dan goed op, er is mogelijk sprake van Wangiri-fraude. Wij raden je aan om buitenlandse telefoonoproepen die je niet herkend, niet zonder meer terug te bellen.

Hoe werkt Wangiri fraude?
Op dit moment ontvangen wij meer signalen van fraude met buitenlandse nummers dan gewoonlijk, vandaar dat wij je hiervan op de hoogte willen stellen. Het werkt op de volgende manier: een criminele organisatie belt of sms’t je vanaf een buitenlands nummer. De oproep duurt slechts enkele seconden, waardoor jij een gemiste oproep of onbekende sms hebt. De fraudeurs hopen dat jij terugbelt. Als je terugbelt naar het onbekende buitenlandse nummer hoor je een bandje of alleen een kiestoon, waardoor de teller begint te tikken en er hoge telefoonkosten in rekening worden gebracht. Deze vorm van oplichting wordt ook wel “Wangiri” fraude genoemd.

Bel niet terug
De criminele organisaties achter deze buitenlandse telefoonnummers verdienen geld doordat jij terugbelt naar het betreffende nummer. Wij adviseren je dan ook niet te reageren op de sms of gemiste oproep.    

Heb je vragen?
Ben je ook gebeld door een onverwacht buitenlands telefoonnummer en heb je hier vragen over? Stel ze dan onder dit bericht.

 
Ter kennisname - e.e.a. geldt niet alleen voor buitenlandse nummers.


Op 06-05-2016, omstreeks 11.00 uur gaf onze nummerweergave aan dat we gebeld waren door nummer 0243640073. Toen ik dit nummer terugbelde kreeg ik de mededeling: ”Dit nummer is niet in gebruik” – Een raadsel dus, gebeld worden door een nummer dat niet in gebruik is. Kan het zijn dat dit weer een oplichtingstruc is, bijv. om ons telefoonnummer te gebruiken op de e.o.a. manier geld af te pingelen ???  Ook worden we regelmatig gebeld en is er niemand aan de lijn. Als mijn telefoonrekeningen plotseling veel hoger wordt, is er zeker sprake van oplichting en ben ik al te laat. 

Reputatie 7
Badge +30
Hoi , welkom op het forum! Als je lastiggevallen wordt door een buitenlands nummer kunnen wij daar niets aan doen. Wij hebben geen zeggenschap over buitenlandse nummers. Het bij ons melden zal dan ook helaas niet helpen. Het enige wat je kunt doen is niet terugbellen als je gebeld bent door (buitenlandse) nummers die je niet herkent. Zolang je niet zelf terugbelt, worden er voor jou geen kosten in rekening gebracht.

, het nummer dat jou belde is wel een Nederlands nummer. Wat nog wel eens gebeurd is dat buitenlandse bellers via een Nederlands nummer gaan werken. Dit is dan meestal van het type dat je belt met een smoesje en op die manier aan je gegevens willen komen.  Ze zeggen soms bijvoorbeeld dat ze van Microsoft zijn en dat er een virus op je computer zit en of je een paar dingen op de computer aan hen wilt doorgeven om dit te verhelpen. Op die manier krijgen ze dan toegang tot je computer en je gegevens. 

Je hoeft in dit geval niet bang te zijn voor hoge kosten. Wat je een volgende keer kunt doen als je gebeld bent door een nummer dat je niet herkent, is deze op internet opzoeken. Als je het telefoonnummer op Google invult krijg je gauw genoeg te zien of het een legitiem nummer is of niet.

We hebben een handige informatiepagina hier met nuttige tips over telefonische overlast. Als je nou heel vaak door één specifiek, Nederlands, nummer wordt gebeld kun je dit formulier invullen om dat aan ons te melden. Let er daarbij op dat je dan de telefoon wel moet hebben opgepakt. Anders kunnen wij in het systeem niet terugzien dat je gebeld bent.

Reputatie 3
Badge +1
Ik bel zelf nooit een onbekend nummer terug, alleen bekenden.
Als het zo belangrijk is bellen ze nog wel een keer.
Hallo,

Zojuist gebeld door nr. uit het buitenland en stom genoeg 😞 ook teruggebeld....kreeg een bandje met een vrouwenstem. opzoeken op Google leerde dat veel mensen door dit nummer zijn gebeld de laatste dagen en het lijkt een Amerikaans nr. Het nr. is +6785594769. Hier lijkt ook sprake te zijn van Wangiri-fraude......................helaas is schade al gedaan....ik probeer er nu ergens achter te komen wat hiervan de kosten zijn, of ze ook je tel kunnen hacken op deze manier of anders.....ik heb wel kpn veilig en die geeft geen verontrustend bericht dat er iets aan de hand is. Wie oh wie kan me helpen te kijken wat de kosten zijn.....
@Zil 678 is het landnummer van Vanuatu. (zie landnummers)
Wat de kosten hiervan zijn, zeker als het ook nog een 'koop'-nummer is, kan ik niet achterhalen voor je.
(V.S. en Canada is landnummer 1)

Kwam het nummer je bekend voor dat je het terugbelde? Ik bel zelfs NL nummers niet terug. Ze bellen nog maar een keer . . . Ik bel alleen terug als de naam in de lijst staat.
Reputatie 5
Badge +7
Welkom op het forum Zil! Wel jammer dat het voor z'n vervelend onderwerp moet zijn. Als je met de mobiele telefoon gebeld hebt zie je de schade meteen al bij je buiten de bundel kosten. Voor de vaste telefoon ga je dit pas zien op de factuur.... Vroeger kon het nog wel eens dat ze rare dingen konden doen maar inmiddels is dat niet meer van toepassing. Je zal hooguit terugbel kosten hebben.
Ik word de laatste paar dagen rond 21:00 gebeld door een (vermoedelijk) Duits nummer, elke dag een ander nummer. Gaat 1x over, niet vaker. Is hier iets over bekend?
+4917631716291
+4917631709498
Heb al geprobeerd te googlen, zijn (nog) niet bekend als zijnde frauduleuze nummers
Via telefonbuch.de zijn de nummers ook niet te vinden
Ik word de laatste paar dagen rond 21:00 gebeld door een (vermoedelijk) Duits nummer, elke dag een ander nummer. Gaat 1x over, niet vaker. Is hier iets over bekend?
+4917631716291
+4917631709498
Heb al geprobeerd te googlen, zijn (nog) niet bekend als zijnde frauduleuze nummers
Via telefonbuch.de zijn de nummers ook niet te vinden
Ze willen dat je terugbelt. Niet doen, lijkt me.

Dit is Wangiri fraude. Dan houden ze je tegen hoge kosten een tijdje aan de lijn met "verhalen".
Je zit dus in het goede topic.
https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/pas-op-voor-hoge-telefoonkosten-door-onbekende-buitenlandse-nummers-412459

Alg. regel bij nummerweergave: ken je het nummer niet bel dan niet terug.
Juist gebeld door 009187887165.
ws Fishing?
Groet Jaap
Nee, ik denk dat je Wangiri bedoelt. Fishing is via e-mail.
Dank je Peter!
Kortom, nóóit buitenlandse nummers zo maar terugbellen. Dit is een nummer uit India (91) dus zéker Wangiri fraude (= Dan bel je terug; het is een duur buitenlands betaalnummer, maar dat heb je niet door. Je denkt nog geen verbinding te hebben maar hebt een bandje aan de lijn met of een eindeloos lange tekst of gewoon de toon alsof de telefoon nog overgaat. Ondertussen is het dokken. Soms wel met € 10 per minuut ... )
WAARSCHUWING

Wangiri belfraude weer opgedoken.
Niet opnemen. Niet terugbellen. Telefoonnummer blokkeren.
Ik meld het maar even. Wordt steeds vaker gebeld door een +6785200156 nummer.
Ook door +6785200159 en +6785200151 en +6785200172 en +6785010268 en +6785100201
Van welk land weet ik niet. Ik heb deze nummers in de weigerlijst staan.
Ongetwijfeld allemaal criminelen?
Iemand ook last van deze nummers?
Wangiri ???
Als Arnhemmer ervaar ik de zelfde telefoontjes uit Vanuatu, Oceanië met landnummer 678. Sinds maandag word ik regelmatig (soms binnen 10 minuten) gebeld vanuit dat eiland. Hier wat nummers met eerder genoemd landnummer:5010268, 5100201, 5200150, 5200156, 5200158, 5200159, 5200172. Dit heb ik gister gemeld bij KPN en kreeg als antwoord "dat ze een landnummer niet kunnen blokkeren". Dat schept een band!
Dat schept zeker een band, Arnhemmer. In elk geval tussen jou en mij. Ik had op de site van KPN al begrepen dat er niets aan gedaan wordt door onze provider. Erg verheffend en hoopgevend vond ik dat ook niet.
Reputatie 7
Badge +30
We kunnen inderdaad niets doen als je vanuit het buitenland gebeld wordt. Dat zijn niet onze nummers, en daarom kunnen wij daar ook niets mee. Je kunt het beste gewoon niet opnemen, dan houdt het over het algemeen binnen relatief korte tijd op. Als je wel opneemt, dat kan op zich geen kwaad. Zolang je verder niets doet. Dus vooral niet terugbellen, en bij voorkeur ook gelijk weer ophangen zodra je merkt dat het een gesprek is waar je niet in geïnteresseerd bent.
Eric, bedankt voor je snelle reactie. Het is duidelijk. Waar wij mee zitten is dat de techniek op alle terreinen erg ver gevorderd is. Alles is bijna mogelijk tegenwoordig. En als er welhaast 100% zekerheid bestaat over de vraag of deze bellers criminele bedoelingen hebben dan snapt een gewone burger niet dat er niets aan te doen is. En of het nu een vraag is van wetgeving, afspraken of van techniek, waarom iets niet zou kunnen, doet ons niet ter zake. Voor ons zijn het de criminelen die van jullie kanalen gebruik maken om ons geld af te troggelen.
Maar bedankt voor je antwoord Eric. Het voldongen feit ligt er. En ik heb gezegd.
Einde discussie.
Ik gebruik sinds kort Mr.Number (Android) hiermee kan je filters instellen zoals +678* oproepen uit dat land worden dan meteen geblokt. Je mobiel gaat maar 1x over... Goeie app. die helpt enorm....
+213542610022 is een Algerijns nummer wat ik heel per ongeluk heb teruggebeld. Binnen 30 seconden ook weer opgehangen. Ik hoorde niets, zelfs geen beltoon. @Allart Hoe weet ik nu welke kosten er worden afgeschreven en waar kan ik dat terug vinden?
Hoi, @IlseZ
Wat vervelend dat je erin gestonken bent.

Bij mobiel staat buiten bundel kosten van de lopende maand in MijnKPN. Voor de vaste telefoon zul je de rekening moeten afwachten.
Meestal is Wangiri fraude tussen € 3 en € 5 per minuut.

Over de Algerijnse Wangiri fraude loopt dit topic al.
https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/gebeld-vanuit-algerije-480099

Zojuist gebeld door +213522573573

 

Dat KPN hier niets aan kan doen is onbegrijpbaar. Er is een kinderlijk eenvoudig herkenbaar patroon. Deze nummers pro-actief identificeren moet makkelijk zijn. KPN kan nummers blokkeren, dus waarom worden deze nummers niet pro-actief geblokkeerd voor het hele netwerk?

Sinds 8 mei 2020 word ik regelmatig gebeld door een buitenlands nummer, ik heb een nummer van kpn, iedere keer een ander, volgens mij mobiele nummers, gaat een keer over en leggen dan neer, ik  blokkeer  ze iedere keer, dus hoop dat het een keer stopt.

 

+49152 53347049

+49152 53343697

+49152 08577356

+49152 08518990

+49152 53323643

+49152 22802108