Beantwoord

Refurbished iPhone 8 na 3 weken (!) defect!

  • 30 July 2019
  • 12 reacties
  • 435 keer bekeken

Reputatie 1
Dag,

op 12 juli jl. heb ik n.a.v. een verlenging abo een refurbished iPhone 8 ontvangen.
Vandaag, 30 juli, dus binnen de drie weken valt de telefoon uit en zit er geen leven meer in.

Natuurlijk gebeld om te vragen hoe en wat te doen want dit is toch wel erg zuur!
Oplossing is dus om naar een KPN winkel te gaan alwaar men de telefoon waarschijnlijk ter reparatie
zal gaan opsturen maar dan..? Krijg ik een leentoestel ter beschikking?

Volgens de medewerker aan de telefoon niet want er zit geen verzekering op maar KPN zou zich hier
toch wel van haar coulante kant moeten laten zien want als een toestel na maanden defect raakt zou ik dat kunnen begrijpen want ja, er zitten altijd mindere toestellen tussen. Maar er wordt een contract opgesteld met daarin vermeld dat het toestel "zo goed als nieuw" is en ook op het doosje staat dat deze telefoon volledig is gecheckt en als nieuw mag worden gezien en dan binnen drie weken is het al defect.

Er zit een volledige garantie op van twee jaar maar waar het om gaat is dat ik niet twee weken zonder telefoon wil zitten want ja, een telefoon bestel je niet voor niets toch?

Graag zou ik daarom als oplossing willen zien dat indien het toestel wordt opgestuurd er een vergelijkbaar toestel ter leen wordt verstrekt en dat de opgestuurde telefoon zal worden vervangen.

Graag lees ik uw reactie want aan de telefoon wordt ik niet veel wijzer na 2 gesprekken van 10 minuten.

Met vriendelijke groet,

Frank
icon

Beste antwoord door Bart_ 1 August 2019, 15:48

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @user1977 Ten eerste vind ik het enorm jammer voor je dat er zo kort na aankoop al problemen zijn met je nieuwe telefoon. Ik ben het met je eens dat het heel zuur is. Uiteraard mag je rekenen op een goed werkend product en of deze refurbished is of volledig nieuw is daarbij niet van belang. Voor refurbished toestellen geldt letterlijk 'zo goed als nieuw'.

Helaas kan er altijd iets gebeuren. Hetzij door een ongelukje, hetzij door een fabricagefout of andersoortige uitval. Je kunt je toestel altijd laten repareren bij ons, al is daarbij wel van belang of je er voor hebt gekozen om je toestel te verzekeren of niet. Ik kan me ook heel levendig voorstellen dat je tijdens een reparatie niet zonder toestel wilt zitten. Dat is één van de zaken die bij een toestelverzekering zijn inbegrepen, naast de dekking van eventuele val- en stootschade krijg je snel beschikking over een vervangend toestel.

Als je geen verzekering afsluit gaan deze opties niet op. Je kunt vanzelfsprekend wel je toestel ter reparatie aanbieden en als er defect wordt geconstateerd dat onder de fabrieksgarantie valt wordt dat uiteraard kosteloos gerepareerd. Maar een vervangend toestel en de dekking van andersoortige schade zijn dan niet inbegrepen. Ik kan dus niet anders dan je vragen het toestel ter reparatie aan te bieden, of in één van onze winkels of online. Als na onderzoek blijkt dat het defect onder de fabrieksgarantie valt dan zal het vanzelfsprekend kosteloos worden opgelost. Ik kan je echter geen leentoestel aanbieden voor de periode dat het toestel ter reparatie is.
Reputatie 1
Hallo Bart,

dank voor je reactie.
De telefoon is ingeleverd bij een KPN winkel en ter reparatie/vervanging onderweg.

Ik ben en blijf van mening dat KPN zich in deze niet behoort te verschuilen achter regeltjes en verzekeringen (die verzekering zou volgens de medewerker aan de telefoon overigens niet aangeboden mogen worden dus een klant kan ook niet weten dat er verzekeringen mogelijk zijn..). Maar volgens de medewerker in de winkel is dat juist onzin. Dus zeg het maar..

Daarbij vind ik dat KPN geen ondeugdelijke producten moet leveren dus als ik een zgan refurbished Iphone aankoop met daarbij de volledige garantie dat deze door robots e.d. op 50 punten is gecheckt moet daar een bepaalde verwachting aan verbonden kunnen worden. Hier adverteren jullie ook mee dus kom dat ook na!

Nu blijkt dat er na 2,5 week al geen leven meer in de Iphone zit kan ik dus niet spreken van een apparaat dat functioneert zoals het zou moeten.
Ongeacht of ik daarbij een verzekering heb of niet, de 2 jaar toegezegde garantie moet daarin voldoende houvast bieden om erop te kunnen vertrouwen dat het wordt opgelost en zo niet, dan zal dit door iedere
juridische instantie worden afgeschoten want een consument mag een minimale levensverwachting van een aangekocht product hebben en bij een Iphone is dat zeker niet twee weken..

Wat ik dus heb gemist en ook kenbaar heb gemaakt is dat er niemand heeft gezegd dat deze situatie vervelend is en dat het wordt opgelost. Enige wat zij zeiden was dat ik naar de winkel moest gaan en maar moest afwachten wat er vervolgens zou gebeuren, rekening houdende met het gegeven dat ik misschien zelfs ook wel reparatiekosten moet maken om de telefoon weer werkend te krijgen.
Kijk, en dat vind ik dus totale onzin want hoe krijg je het uberhaupt voor elkaar om een Iphone naar de mallemoeren te helpen terwijl je het ding pas 2,5 week in bezit hebt.

Ben al 25 jaar klant, heb al 5 Iphones gehad maar dit nog nooit meegemaakt.
En hoe het ook zij, KPN moet naar de situatie kijken en niet naar voorwaarden etc. want daar behoud je geen klanten mee. Coulance en service zijn de toverwoorden want als een klant begin juli zijn abo verlengd en uitbreid met een Iphone en deze op 12 juli in gebruik neemt dan moet KPN zien dat het op 30 juli heel apart is als er niets meer mee valt te doen.

Voor nu wacht ik dus even af, de medewerker in de winkel heeft mij prima én vriendelijk geholpen iets waar de twee medewerkers aan de telefoon nog veel van kunnen leren. Het is zuur dat ik nog voor de eerste factuur komt wellicht al twee weken zonder telefoon zit en ik neem aan dat KPN dit ook inziet en de verantwoordelijkheid neemt om dit op een nette en acceptabele manier op te lossen.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo Bart,

dank voor je reactie.
De telefoon is ingeleverd bij een KPN winkel en ter reparatie/vervanging onderweg.

Ha @user1977 Jij ook dank voor je bericht en ik hoop van harte dat je heel snel een werkend toestel weer terug hebt.
Ik ben en blijf van mening dat KPN zich in deze niet behoort te verschuilen achter regeltjes en verzekeringen (die verzekering zou volgens de medewerker aan de telefoon overigens niet aangeboden mogen worden dus een klant kan ook niet weten dat er verzekeringen mogelijk zijn..). Maar volgens de medewerker in de winkel is dat juist onzin. Dus zeg het maar..

Ik weet niet beter dat de collega's die online en telefonisch abonnementen met toestellen verkopen je zullen wijzen op de mogelijkheid om je toestel te verzekeren. Ook als jezelf online je toestel koopt zal je de keuze voor wel of niet verzekeren worden voorgelegd.
Daarbij vind ik dat KPN geen ondeugdelijke producten moet leveren dus als ik een zgan refurbished Iphone aankoop met daarbij de volledige garantie dat deze door robots e.d. op 50 punten is gecheckt moet daar een bepaalde verwachting aan verbonden kunnen worden. Hier adverteren jullie ook mee dus kom dat ook na!

Ben ik helemaal met je eens. Je kunt rekenen op een goed werkend product en als dat niet zo is, dan wordt onderzocht wat er aan de hand is en dan wordt het opgelost, of je nu een toestelverzekering hebt of niet. Het voor jou belangrijke punt is dat je zonder toestelverzekering geen vervangend toestel meekrijgt voor de tussenliggende periode. Dat is een verschil.

Nu blijkt dat er na 2,5 week al geen leven meer in de Iphone zit kan ik dus niet spreken van een apparaat dat functioneert zoals het zou moeten.
Ongeacht of ik daarbij een verzekering heb of niet, de 2 jaar toegezegde garantie moet daarin voldoende houvast bieden om erop te kunnen vertrouwen dat het wordt opgelost en zo niet, dan zal dit door iedere juridische instantie worden afgeschoten want een consument mag een minimale levensverwachting van een aangekocht product hebben en bij een Iphone is dat zeker niet twee weken..

Helemaal mee eens. Je mag er op vertrouwen dat een toestel goed werkt en als dat niet zo is wordt er naar gekeken. Een telefoonfabrikant zal altijd 1 of 2 jaar fabrieksgarantie leveren en dat geldt ook voor jouw toestel. Een extra punt -en ik schrijf het niet om zout in de wonden te strooien- is dat als er binnen 14 dagen een reproduceerbare vanuit het toestel optreedt, het toestel omgewisseld zal worden. Die 14 dagen zijn echter wel een harde grens en omdat je het toestel langer hebt, wordt het toestel nu aan de reparatiedienst aangeboden.

Wat ik dus heb gemist en ook kenbaar heb gemaakt is dat er niemand heeft gezegd dat deze situatie vervelend is en dat het wordt opgelost. Enige wat zij zeiden was dat ik naar de winkel moest gaan en maar moest afwachten wat er vervolgens zou gebeuren, rekening houdende met het gegeven dat ik misschien zelfs ook wel reparatiekosten moet maken om de telefoon weer werkend te krijgen.
Kijk, en dat vind ik dus totale onzin want hoe krijg je het uberhaupt voor elkaar om een Iphone naar de mallemoeren te helpen terwijl je het ding pas 2,5 week in bezit hebt.

Vanzelfsprekend hoor je netjes en vriendelijk geholpen te worden en begrip voor je situatie lijkt me vanzelfsprekend. De verdere uitleg en toelichting snap ik echter ook. Een KPN-medewerker -of diegene nu bij de klantenservice, in een winkel of bij het KPN Forum werkt- is geen deskundige op het gebied van het repareren van toestellen. Helemaal zonder zo'n toestel gezien te hebben kun je er niets over de aard van het defect zeggen en daarmee ook niet over eventuele reparatiekosten. Je kunt als medewerker van KPN niet vooruit lopen op zo'n onderzoek.

Ben al 25 jaar klant, heb al 5 Iphones gehad maar dit nog nooit meegemaakt.
En hoe het ook zij, KPN moet naar de situatie kijken en niet naar voorwaarden etc. want daar behoud je geen klanten mee. Coulance en service zijn de toverwoorden want als een klant begin juli zijn abo verlengd en uitbreid met een Iphone en deze op 12 juli in gebruik neemt dan moet KPN zien dat het op 30 juli heel apart is als er niets meer mee valt te doen.
Voor nu wacht ik dus even af, de medewerker in de winkel heeft mij prima én vriendelijk geholpen iets waar de twee medewerkers aan de telefoon nog veel van kunnen leren. Het is zuur dat ik nog voor de eerste factuur komt wellicht al twee weken zonder telefoon zit en ik neem aan dat KPN dit ook inziet en de verantwoordelijkheid neemt om dit op een nette en acceptabele manier op te lossen.

Ik ben in elk geval blij om te horen dat je in de winkel goed bent geholpen en ik heb alle begrip voor je situatie. Volgens mij zijn de juiste stappen nu ook gezet om dit probleem op te lossen. Als het defect te herleiden is tot een defect dat onder de fabrieksgarantie dan zal het onder die voorwaarden worden hersteld en dan heb je snel een goed werkend toestel weer. Voor een leentoestel -hetgeen waarvan je zegt dat je daar om gaat- heb je echter een toestelverzekering nodig. Dat staat ook volledig los van de garandeerde werking van een toestel en hoe een reparatieproces werkt.
Reputatie 1
Zo! 29 augustus en men heeft eindelijk het licht gezien om mij eens te gaan informeren na 4 weken!

Vele telefoontjes, mailtjes heb ik moeten sturen om informatie te verkrijgen en nu pas een reactie terug ontvangen die duidelijkheid geeft. Tot twee keer toe heeft men "toegezegd" het toestel binnen een paar dagen terug te leveren richting de KPN winkel maar net zo vaak werd deze belofte gebroken. Heel logisch ook want op 28/8 wist men te melden dat de telefoon helemaal niet gerepareerd kan worden en dat het toestel vervangen zal worden. Goh..dus even de klant een tijdje voorliegen (ja, zo noem ik het) om van zijn gezeur af te zijn om vervolgens vrolijk verder te gaan met niets doen want wat moet je anders 4 weken lang doen aan een telefoon die niet hersteld kan worden??!

Ik vind het stuitend om mee te moeten maken hoe men met je omgaat. Dit had veel en veel eerder afgehandeld moeten zijn. Een abo verlengen met een telefoon en vervolgens de telefoon na 2,5 week terug moeten brengen om vervolgens 4 weken zonder telefoon te zitten. Wat is dat voor onzin?

Klacht ingediend bij KPN en na enkele dagen werd ik gebeld maar ja, direct een oplossing bieden was niet mogelijk. Opnieuw een week wachten om te zien wat er gebeurd..maar net binnen de week komt er dus een antwoord dat al veel eerder gegeven had kunnen worden.

Dit traject is echt te schandalig voor woorden verlopen en ik ben enorm boos, geïrriteerd en bijzonder teleurgesteld in hoe men met een klant omgaat.
Iedere keer dat afschuiven, verwijzen naar een internetsite, vul een formulier in en dat verschuilen "wij kunnen niets betekenen"..wat een onzin allemaal.
En dan ook nog zeggen dat KPN de KPN winkel niet kan bellen..wat is dat voor flauwekul..een telefoniebedrijf dat haar winkels niet kan bereiken..zoiets onzinnigs heb ik zelden gehoord.

In ieder geval, ben reuze benieuwd hoe KPN dit gaat fixen want dit is toch wel een lachwekkende vertoning geweest.
Reputatie 1
Note:
volgens de brief krijg ik een zelfde telefoon terug, merk en specs. maar mocht dit niet lukken dan een
gelijkwaardige telefoon qua specs. en waarde..
Nou, dat gaan we dus niet doen..een iPhone wil ik en niets anders..ik bestel toch niet voor niets een iPhone?
Het überhaupt al vermelden dat er een gelijkwaardig toestel geleverd kan worden, dat bepaal ik toch zeker zelf wel. Wat een onzin.
Reputatie 7
Badge +20
Zo! 29 augustus en men heeft eindelijk het licht gezien om mij eens te gaan informeren na 4 weken!

Vele telefoontjes, mailtjes heb ik moeten sturen om informatie te verkrijgen en nu pas een reactie terug ontvangen die duidelijkheid geeft. Tot twee keer toe heeft men "toegezegd" het toestel binnen een paar dagen terug te leveren richting de KPN winkel maar net zo vaak werd deze belofte gebroken. Heel logisch ook want op 28/8 wist men te melden dat de telefoon helemaal niet gerepareerd kan worden en dat het toestel vervangen zal worden. Goh..dus even de klant een tijdje voorliegen (ja, zo noem ik het) om van zijn gezeur af te zijn om vervolgens vrolijk verder te gaan met niets doen want wat moet je anders 4 weken lang doen aan een telefoon die niet hersteld kan worden??!

Het is in de eerste plaats heel jammer dat het lang heeft geduurd voor dat er duidelijkheid is gekomen. Als je een toestel ter reparatie aanbiedt komt in het reparatiecentrum terecht. Men kan 'm daar proberen te maken, maar soms wordt de fabrikant van het toestel zelf ingeschakeld. Soms zijn er onderdelen nodig waarop gewacht moet worden. Je kan vaak wel een indicatie geven over hoe lang een reparatieproces ongeveer duurt, maar garanties afgeven is lastig omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor het langer duurt. Zo'n situatie kan onduidelijk zijn en ik kan me voorstellen dat de communicatie naar jou daar niet duidelijker van wordt. Ik heb je gegevens niet bij de hand en ik kan dus ook niet zien wat er is besproken, maar ik weet zeker niemand je 'een tijdje heeft voorgelogen'.

Klacht ingediend bij KPN en na enkele dagen werd ik gebeld maar ja, direct een oplossing bieden was niet mogelijk. Opnieuw een week wachten om te zien wat er gebeurd..maar net binnen de week komt er dus een antwoord dat al veel eerder gegeven had kunnen worden.

Dat kan ik me voorstellen. Een reparatieproces is niet te versnellen, ook niet voor een klachtenafdeling. Ik durf daarom ook niet direct mee te gaan in je conclusie dat je eerder te horen had kunnen krijgen dat je toestel niet meer te repareren was. Ik ben geen reparateur en mijn collega's van de klachtenafdeling zijn dat ook niet. Je kunt in dit soort gevallen vaak niet anders dan wachten tot een reparatie is gedaan.

Dit traject is echt te schandalig voor woorden verlopen en ik ben enorm boos, geïrriteerd en bijzonder teleurgesteld in hoe men met een klant omgaat.
Iedere keer dat afschuiven, verwijzen naar een internetsite, vul een formulier in en dat verschuilen "wij kunnen niets betekenen"..wat een onzin allemaal.
En dan ook nog zeggen dat KPN de KPN winkel niet kan bellen..wat is dat voor flauwekul..een telefoniebedrijf dat haar winkels niet kan bereiken..zoiets onzinnigs heb ik zelden gehoord

Ik kan me echt heel goed voorstellen dat je boos bent en dat je baalt van het langdurige proces. De communicatie soms niet goed gaat en dat er daardoor nog meer onduidelijkheid ontstaat snap ik ook en dat wil ik ook niet goedpraten. Dat staat echter wel los van het punt dat we soms echt niet anders kunnen dan zo'n reparatie af te wachten. En of je het flauwekul vindt of niet, onze winkels zijn inderdaad niet telefonisch bereikbaar. Dat is een bewuste keuze, zodat werknemers alle aandacht aan klanten in de winkel kunnen geven.
Reputatie 1
Nou, weer een nieuw hoofdstuk!
Ik krijg dus een brief waarin staat dat er een telefoon klaarligt, ondanks mijn onderbuik gevoel toch naar de winkel gegaan. En ja hoor, zoals verwacht, geen telefoon. Lekker KPN, ik vraag notabene aan dat herstelbedrijf om KPN alvast in te lichten om een toestel te bestellen en informeer mij daarover. Niets gehoord dus ga er van uit dat het geregeld is. Niet dus!

Hoelang gaat dit duren? Geen idee meneer, houd rekening met een week ofzo maar anders nemen wij
wel contact op. Wat is dit joh?
Ik krijg dus op zijn vroegst rond 5 september een telefoon..6 weken geen telefoon! Wat een ongelooflijke
zooi is dit.
Reputatie 7
Badge +20
Dat is bijzonder, @user1977 Je had een brief gekregen dat er een toestel klaar lag, maar die lag niet klaar. Komt die brief vanuit ons of van het reparatiebedrijf? Ik ga bekijken wat er nu precies gebeurd is. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Reputatie 1
aangepast, enkel klantnr. van betreffende abo vermeld.
brief vanuit reparatiebedrijf.
Reputatie 7
Badge +20
Dat is prima, @user1977 dank daarvoor. Ik zie dat je ook contact hebt met een collega van de klachtenafdeling. Ze heeft beloofd contact op te nemen als het toestel weer terug zou zijn. Nu is dat dus wat anders gelopen en ik zal ook even met deze collega schakelen. Kun je nog vertellen van wie je die brief nu hebt gekregen? Ik zou daar graag een screenshot van zien, dat mag hier maar ook via een privébericht als je dat liever hebt.
Reputatie 1
geen idee hoe ik het screenshot in een prive bericht krijg..
Reputatie 7
Badge +20
Help ik je mee op weg. Wil je het privébericht checken dat ik je stuurde?

Reageer