Beantwoord

Roam verbinding met Albanië in Corfu.

• 10 augustus 2018
  • 7 reacties
  • 1299 keer bekeken

Badge
Goedendag, wij zijn zojuist terug van onze vakantie van Corfu. Gelijk ingelogd in KPN, want ik had het vermoeden dat er iets niet goed zou zijn. Blijkt dat wij toch heel veel kosten in rekening gebracht krijgen, terwijl wij gewoon in de EU zijn. We kregen wel iedere keer smsjes dat we in Albanië waren, maar dat waren we helemaal niet. Ik vind dit nu wel heel vervelend, moet bijna 100 euro extra betalen. Wat kan ik doen om dit terug te draaien?

*Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Marina_ 10 augustus 2018, 19:41

Hoi Corfu18, welkom op ons Forum. Oei, zo'n rekening na de vakantie is natuurlijk niet tof! Binnen de EU kun je tegenwoordig roamen zonder bijkomende kosten. Buiten de EU gelden er wel andere tarieven en dan is een buitenlandbundel een goedkopere optie. Meestal is dat duidelijk, maar let op in grensgebieden: Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Albanie en/of Turkijke niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Albanese of Turkse netwerk. Het kan natuurlijk voorkomen dat je dit niet weet. Om dit te voorkomen sturen we je een sms wanneer je verbonden bent met een netwerk buiten de EU. Ik verwacht dat je deze sms hebt gehad, maar misschien over het hoofd hebt gezien. Ik kan dit eventueel nog controleren. Zou je jouw 06- nummer, je postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw Forum profiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf)
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Hoi Corfu18, welkom op ons Forum. Oei, zo'n rekening na de vakantie is natuurlijk niet tof! Binnen de EU kun je tegenwoordig roamen zonder bijkomende kosten. Buiten de EU gelden er wel andere tarieven en dan is een buitenlandbundel een goedkopere optie. Meestal is dat duidelijk, maar let op in grensgebieden: Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Albanie en/of Turkijke niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Albanese of Turkse netwerk. Het kan natuurlijk voorkomen dat je dit niet weet. Om dit te voorkomen sturen we je een sms wanneer je verbonden bent met een netwerk buiten de EU. Ik verwacht dat je deze sms hebt gehad, maar misschien over het hoofd hebt gezien. Ik kan dit eventueel nog controleren. Zou je jouw 06- nummer, je postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw Forum profiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf)
Badge
Beste klant, u bevindt zich in Albanie. Met de Voordeellanden buiten EU bundel 100 krijgt u 100 MB, minuten of sms'jes voor EUR 9,99. Sms VOORDEEL 100 AAN naar 1266 of bestel via de MijnKPN app. Deze bundel is 31 dagen geldig. Zet wel in uw toestel (data)roaming aan. Meer info op kpn.com/buitenland . De tarieven in Albanie: bellen EUR 1,- p/m, gebeld worden EUR 0,50 p/m, sms sturen EUR 0,30. Data EUR 2,50/MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Goede reis, KPN. Geen tariefberichten meer? SMS INFO UIT naar 1330
Bovenstaand bericht kreeg ik, maar ik dacht direct: ik zit niet in Albanië, dus ik doe niets met dit berichtje. Even later had ik weer een berichtje dat we ons weer bevonden in Griekenland.
Het was niet echt duidelijk.
Vr.gr.
Reputatie 7
Met name in het noordooosten van Corfu is de kans reëel dat jouw telefoon verbinding maakt met een Albanese mast aan de overkant van het water, met alle gevolgen van dien.

Dat is natuurlijk een heel vervelende situatie waarvan ik eigenlijk hoop dat de providers de handen ineen zullen slaan en de roaming functionaliteit zullen laten aanpassen voor Europese abonnees.
Roaming moet nu nog aangezet worden om buiten Nederland via 3/4G van Internet gebruik te kunnen maken. Ik pleit er voor dat roaming alleen aangezet hoeft te worden om buiten de EU via 3/4G van Internet gebruik te kunnen maken. Hiermee had dit voorkomen kunnen worden.
Reputatie 7
Badge +19
Ik snap je denkwijze. Als ik dit niet had geweten, had ik waarschijnlijk precies zo gedacht. Ik vind het erg dubbel, want er is wel een waarschuwing gestuurd. Indien je contact maakt met een netwerk wat niet onder de Roam like home regels valt wordt het internet wel bij € 60,50 geblokkeerd. Als er meer kosten in rekening zijn gebracht, dan is de buitenland bescherming op jouw aansluiting (op verzoek, of door jezelf) er al afgehaald. Ik kan niet zien hoe dit bij jouw aansluiting zit, omdat je jouw gegevens nog niet hebt toegevoegd aan je profiel. Zou je dit alsnog willen doen?
Badge
Ik heb mijn gegevens ingevoerd, of zijn er nog meer gegevens nodig?. Het blijft wel een hele vervelende situatie. Wjb bedankt voort je reactie. Maar kan de Kpn ook niet iets degelijks sturen? Dat is nl veel duidelijker. Ik bevond mij gewoon in de Eu en wist dat ik dan gewoon van het internet gebruik kon maken op de normale manier. dat is gelukkig al veel beter geworden, de laatste jaren. Ik ben van mening dat Kpn hierin toch een steekje laat vallen. En dat er iets van een tegemoetkoming in de kosten moet komen. Bij 60,50 Is 1 van onze mobieltjes geblokkeerd.
Reputatie 7
Badge +20
Goedemorgen Corfu18, ik neem het over van Marina want die is met vakantie! Het blijft inderdaad lastig, die grensgebieden. Het is een en blijft grijs gebied waar je alsnog op moet letten dat je verbonden blijft met het Europese netwerk in Griekenland.

Ik zie dat er uiteindelijk door elk 06-nummer data verbruikt is buiten de EU, in het grensgebied dus. Je krijgt deze sms'jes niet voor niks, dat moet ik er wel bij zeggen. Maar dat neemt niet weg dat het uiterst vervelend blijft. Ik heb in ieder geval een voorstel gedaan aan de ontwikkelaars van KPN.com om ook dít duidelijk op de website te vermelden, zoals gedaan is met de informatie over internetverbruik op de boot of in een vliegtuig.

Voor nu is er geen oplossing voor de gemaakte kosten, ik neem even contact op middels een privébericht om te kijken of ik hier nog iets in kan betekenen.
Reputatie 7
Badge +20
Corfu18, ik heb geen reactie meer gehad ook niet op het privébericht. Mocht je hier nog op terug willen komen dan hoor ik het graag!

Reageer