Beantwoord

slecht bereik en dekking mobiel in Eerbeek

  • 24 March 2020
  • 12 reacties
  • 266 keer bekeken

Ik woon in een park in een bosrijke omgeving. Hier is het bereik van de mobiele telefoon erg slecht. Niet alleen bij mij, maar ook bij andere bewoners. Ik heb zelfs een onderzoekje gedaan en heb 30 reacties gehad op de slechte bereikbaarheid hier in de buurt.

nu in deze tijd van Corona, is het belangrijk bereikbaar te zijn. Mensen worden geacht thuis te blijven. Ik wil graag weten wat de KPN hieraan kan doen, omdat 90 % van de bewoners KPN als provider heeft.

icon

Beste antwoord door Bart_ 31 March 2020, 09:28

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ha @Ellen WHP Dank voor je bericht hier. Je hebt helemaal gelijk: goed bereikbaar zijn is erg belangrijk en helemaal nu. Ik heb je precieze gegevens nog niet bij de hand, dus ik kan niet bekijken hoe het precies is gesteld met het bereik in jouw omgeving. Maar eigenlijk geef je zelf al een heel goede verklaring. Je woont in een bosrijke omgeving en ik vermoed dat dit voor een groot deel de verklaring vormt. 

Het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich van de dichtstbijzijnde zendmast in een rechte lijn naar jouw telefoon. Hoe dichter je bij de zendmast bent hoe beter en hoe minder objecten er tussen jou en de zendmast in staan hoe beter. Het signaal moet door al die objecten heen en de kwaliteit wordt daardoor beïnvloed. Het is de reden waarom je buitenshuis vaak beter bereik hebt dan binnenshuis. Is dat voor jou ook het geval? In een bosrijke omgeving staan er logischerwijs veel bomen ‘in de weg’ en ik kan me ook voorstellen dat de dichtstbijzijnde zendmast al op een behoorlijke afstand staat. 

‘Er iets aan doen’ is waarschijnlijk niet heel eenvoudig. We kunnen niet zomaar ergens een zendmast plaatsen: dat gaat in overleg met de lokale gemeente, de eigenaar van de grond en er zijn ook de nodige procedures aan verbonden. Wat je wel kunt doen is bellen via wifi; een uitstekende oplossing mits je toestel geschikt is. 

Vanzelfsprekend wil ik kijken hoe het precies zit met de dekking in jouw omgeving, maar dan heb ik wel wat gegevens van je nodig. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

Beste Bart,

ik heb alles ingevuld in het Kpn forum profiel.

er is een ding dat ik niet begrijp in je mail en dat gaat over bellen via WiFi. In het voorbeeld staat dat er in instellingen van Samsung een optie staat waarin ik aan kan geven of ik via WiFi wil bellen.
dit kan ik niet vinden. Nergens staat zoiets. De link is daar niet duidelijk over. Ik durf bijna te zeggen dat ie niet klopt.
ik hoop dat je snel reageert. Ik neem contact met je / kpn op, namens 30 huishoudens hier in de buurt en waarschijnlijk zijn het er nog meer.

Ellen

Reputatie 7
Badge +20

Yes, @Ellen WHP Dank voor je bericht terug. Als ik kijk naar de netwerkdekking in jullie gebied dan zit je, vermoed ik, op een grensgebied van waar je voldoende dekking zult ervaren en waar niet. In zuidwestelijke richting vind je hoe langer hoe meer bebossing en zal het bereik heel snel heel veel minder worden. Midden in de mooie natuur van de Veluwe mogen vanzelfsprekend geen zendmasten staan. Ik kan me dus goed voorstellen dat het bereik niet altijd even optimaal is. Ik vermoed echt dat het hiermee te maken heeft. 

Dat gezegd hebbende wil ik met alle plezier de collega's van onze Technische Dienst er nog eens naar laten kijken; zij kunnen meer in detail zien hoe de situatie is dan ik dat kan. Wellicht zien ze meer. Hou er alleen  wel rekening mee dat dit ‘is wat het is'. Ik wil geen onrealistische verwachtingen scheppen. Kun je me nog iets meer vertellen over hoe je het bereik precies ervaart? Merk je verschil tussen binnen en buiten? Is het alleen slecht in de directe omgeving van je woning, waar wordt het beter? Wat gebeurt er als je je telefoon vastzet op respectievelijk het 2G, 3G of 4G-netwerk?

Bellen via 4G en bellen via wifi zijn de meest praktische oplossingen als er onvoldoende dekking van de zendmasten is. Laten we kijken waar het misgaat met het aanzetten van bellen via wifi. De site klopt, dat weet ik zeker. De vraag is of je toestel geschikt is. Je hebt in je profiel gezet dat er twee toestellen in huis zijn, een Galaxy S7 en een Galaxy S8. De S8 is geschikt, maar de S7 is dat volgens mij niet. Met welk toestel heb je het getest? Nog een aanvullende tip: zou je ook eens willen kijken of je ‘Bellen via 4G’ aan kunt zetten op jullie toestellen. Wederom moet je een geschikt toestel hebben, waarbij ik denk dat het bij de S8 geen probleem is maar ik bij de S7 twijfel. 

 

Dank Bart voor het antwoord. Even over de dekking. Ik heb de responses op mijn oproep in Google Maps gezet. Eigenlijk is het bereik in het hele park slecht. Je ziet van noord tot zuid en van oost tot west mensen die hebben gereageerd. Ik weet niet hoe ik je dat kan laten zien.

Foto ervan gemaakt. Wil jij hem straks weggooien?  Ik vind het vervelend dat dit voor iedereen te kijk staat. Overal zie je icoontjes staan van huizen met slecht bereik. 
 

Over 4G kan ik je zeggen dat zowel op de s7 als op de S8 dit goed staat en dus mogelijk is. Ik heb niet gekeken wat er gebeurt als ik 2G of 3G gebruik.

Graag wil ik gebruik maken van je voorstel om eens iemand te sturen. 
ik hoor van je.

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Ellen WHP De foto heb ik weggehaald. :) Dat er meerdere mensen in je omgeving min of meer hetzelfde ervaren als jij ervaart is duidelijk. Het sluit ook wel aardig aan bij mijn eerdere verhaal. 

Even voor de duidelijkheid: ik kan niemand bij je ‘langs sturen'. Dat heeft ook niet heel veel zin. Wat ik wel kan doen is een collega van de Technische Dienst naar de situatie laten kijken. Hier zal dan op een iets later moment contact met je over worden opgenomen. Ze kunnen, zoals ik aangaf, net iets meer in detail zien dan ik dat kan. 

Daarvoor is het wel belangrijk dat je me zoveel mogelijk informatie geeft. Kun je alle vragen die ik in mijn vorige stelde proberen te beantwoorden?  “Kun je me nog iets meer vertellen over hoe je het bereik precies ervaart? Merk je verschil tussen binnen en buiten? Is het alleen slecht in de directe omgeving van je woning, waar wordt het beter? Wat gebeurt er als je je telefoon vastzet op respectievelijk het 2G, 3G of 4G-netwerk?”

Heb je het bellen via wifi inmiddels kunnen activeren op de S8?  

Hallo Bart,

ondertussen heeft een medebewoner ook via een forum bij KPN contact opgenomen over hetzelfde probleem. Zij @wilhelminapark,  heeft ( gelukkig) ook dezelfde informatie gekregen als ik over : bellen via wifi . Lange termijnoplossing door netwerk uit te breiden met extra antennekabel is een tijdrovende zaak maar zou wel een oplossing zijn omdat huidige antenne niet sterk genoeg is.

zij wordt de 31 ste gebeld door kpn.

ik ga ondertussen antwoord op je vraag geven met S7 Samsung, Binnen.

4G/3G/2G (automatisch verbinden) aan: geeft 1 streepje

Alleen 3 G aan: geeft 1 streepje

Alleen 2G aan: geeft 3 streepjes

Bovenstaande allemaal gemeten met “ bellen via 4 G” uit.

Buiten wordt het bereik beter, naarmate ik meer richting de weg loop, dus niet dicht bij de woning. Let op, de tuin is groot.

2G geeft nu 4 streepjes

3G en 4G wisselt tussen 1 en 2 streepjes.

 

ik hoop dat je hiermee iets kan. Ik kan niet zo goed zien in de forumdiscussie wie @Wilhelminapark  gaat bellen. Ik zou hier graag van op de hoogte gehouden willen worden.

 

 

 

Beste Ellen en Bart, ik heb ik week 13 mijn vraag in Wilhelminapark gezet met titel “Geen bereik in tijden van Corona, maar daarvoor ook al niet, helaas”. Daarop reageerden heel adequaat Marcia, forum-moderator en A. .F. (...) , medewerker KPN. Praktisch:  heb mijn mobiel intussen op bellen-via-wifi gezet.

De informatie verstrekt door KPN was heel passend, dank je ! Verdere informatie en overleg is nu voor de wijkraad hier. 

Els

 

*Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Ellen WHP Dank voor je uitgebreide reactie en toevoegen van de info over @Wilhelminapark . Heb je haar topic ook al gelezen, Ellen? Er staat veel informatie in, die ook op jou van toepassing is. Collega @Marcia_ heeft dus al dezelfde stappen die ik voor jou van plan was om te zetten: ze heeft alle gegevens aan de Technische Dienst doorgespeeld, die er uitgebreid naar heeft gekeken. 

Ik denk niet dat het veel toegevoegde waarde biedt om dit dus nogmaals voor jou te doen. Er zal exact hetzelfde uitkomen. Het bereik is niet optimaal bij jullie en een nieuwe zendmast laten plaatsen gaat niet zomaar. We komen dus weer terug bij het bellen via wifi; in dit soort gevallen echt de beste oplossing. 

Beste Bart,

voordat je de conclusie trekt dat bellen via WiFi, de beste oplossing is voor dit soort gevallen, wil ik dat je nog even kijkt naar mijn bovenstaande topic. 
ik heb mijn uiterste best gedaan om mijn telefoon in verschillende standen te zetten, 2G, 3G, 4G etc, zowel binnen als buiten en zag dat in 2 G de verbinding het best was.

dit alles in antwoord op jouw vraag om dat uit te proberen.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Maar natuurlijk, @Ellen WHP De reden dat ik die vragen stelde is om te kijken wáár je het beste bereik ervaart. Dat je tussen binnen en buiten een verschil in kwaliteit ervaart is terug te voeren op hetgeen ik in mijn eerste bericht schreef. Als er helemaal geen verschil tussen had gezeten had er mogelijkerwijs ook iets anders aan de hand kunnen zijn dan enkel slechte dekking.  In dit geval durf ik de conclusie aan dat het te maken met de afstand tot de dichtstbijzijnde zendmast en de ‘obstakels’ die het signaal afzwakken, zoals muren en bomen. 

De reden dat ik vraag om de verschillende tests met de netwerken is een praktische: als je met 2G beter bereik ervaart dan met 3G of 4G kun je overwegen om je telefoon vast te zetten op het 2G-netwerk. Hou er dan rekening mee dat je internet dan enkel wifi gebruikt. De reden dat ik heel specifiek vraag naar het type toestel heeft met twee dingen te maken: de mogelijkheid van je toestel om bellen via wifi aan te zetten én omdat sommige toestellen van zichzelf wat minder geschikt zijn. Vooral oudere modellen iPhone zijn berucht om hun wat mindere bereik, wat te maken heeft met de plaats van de antennes in het toestel. Soms helpt het om telefoonhoesje dat je er wellicht om heen hebt zitten weg te halen. Ook kan de Technische Dienst aan de hand van deze tests kijken van welke zendmast je het signaal oppikt. 

Verder heb ik bekeken wat er precies is gezegd en geschreven de collega van de Technische Dienst die met @Wilhelminapark heeft gesproken. Daarin is aangegeven dat bekend is dat het bereik op jullie locatie niet optimaal is. Een nieuwe mast staat op dit moment echter niet in de planning. Dus dan moeten we naar de praktische kant van het verhaal kijken. Zoals je buurtgenoot al aangeeft is de meest praktische tip om het bellen via wifi in te schakelen. Als dat geen mogelijkheid is, vanwege het toestel zelf bijvoorbeeld, kun je ook je mobiele nummer doorschakelen naar je vaste lijn of dus het vastzetten van je telefoon op 2G. 

 

Beste Bart,

in je vorige mail schrijf je dat het bekend is dat op onze locatie de bereikbaarheid niet optimaal is. Ik wil graag van je weten of het ook mogelijks de huidige antenne te vervangen door een sterkere? Zou dit een oplossing zijn?
Daarnaast wil ik graag weten hoe de “ roll out” van 5 G zich verhoudt tot het plaatsen van een extra antenne in de wijk ( in tijd). Met andere woorden, hoe lang gaat het duren voordat 5G hier in deze wijk wordt geïnstalleerd?

dank alvast,

 

ellen

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Ellen WHP Logische vraag, maar het antwoord is niet heel eenvoudig. Als eerste is het vervangen van een antenne een flinke klus die over de nodige schijven gaat. Daarbij gaat het niet alleen om de ‘kracht’ van de antenne, maar ook om de afstand van jou tot die antenne en de ‘obstakels’ tussen jou en die antenne. Ik durf je bepaald niet te garanderen dat zoiets een oplossing zal bieden als het al zou kunnen.

Qua 5G durf ik je nog minder te zeggen: ik kan echt niet beoordelen hoe het bereik in een bepaalde omgeving zal gaan veranderen. In 2022 zal het 5G-netwerk beschikbaar gaan worden. 

Reageer