Slecht bereik sinds kort op meerdere toestellen 4G

  • 8 January 2019
  • 7 reacties
  • 677 keer bekeken

telefoongesprekken met veel storing dat ik ze zelfs af moet kappen en opnieuw moet bellen of naar buiten moet lopen. Toestellen zijn beide iphones netwerk op 4G.

potcode 5035 tilburg e.o.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Voor dit soort situaties heeft KPN VoWifi, bellen over wifi. De iPhone is daar geschikt voor. Je hoeft niet per se wifi van KPN hiervoor te hebben (als het maar een NL provider is).
https://www.kpn.com/beleef/mobiel/mobiel-bellen-via-wifi-van-kpn.htm

VoWifi is onderdeel van VoLTE. Is er te weinig 4G bereik zou je automatisch via wifi geschakeld moeten worden.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Ed, welkom op het forum! Is het bereik altijd al zo slecht geweest? Kun je jouw volledige postcode en huisnummer in je profiel zetten en een reactie sturen als dat is gebeurd? Ik ben benieuwd wat er bij ons bekend is over het bereik op jouw adres.

Welke iPhone(s) heb je? Peter heeft helemaal gelijk dat VoWiFi dé oplossing kan zijn voor het matige bereik binnenshuis. Hier is wel iOS 12.1 voor nodig. Het bereik binnenshuis is lastig te garanderen door factoren als isolatie. Met VoWiFi gebruik je jouw bestaande WiFi verbinding om optimaal bereik binnenshuis te krijgen.
Reputatie 7
Badge +28
@ed hart: Ik heb nog geen bericht gezien, kan ik je hier nog mee helpen? Dan hoor ik graag van je.
@ed hart: Ik heb nog geen bericht gezien, kan ik je hier nog mee helpen? Dan hoor ik graag van je.
Dank U voor uw reactie en ik volg de ontwikkelingen alhier nog steeds!
Echter zie ik dit als een alternatief. Het zou niet nodig moeten zijn als het voorheen wel goed was. Kpn hoort het beste te zijn!
Ik koop nu buiten de 2 iphone's een telefoon van een ander merk. Maar ben van mening dat dit niet uit moet maken. Nogmaals lijkt wel iets van de laatste tijd. Dit merk ik ook tijdens mijn verblijf in 't buitenland waar afspraken contracten liggen met andere providers. Maar dit laatste is een ander hoofdstuk en niet in huis.. Ik heb een systeem op een andere provider, geen problemen.
Misschien is het gekomen sinds KPN je omgezet heeft naar VoLTE (bellen via 4G). Zet je 4G in je toestel(len) eens op "data only", zodat je (weer) via 3G belt.

VoLTE gaat in combinatie met VoWifi. Als je toestellen hebt die VoWifi niet ondersteunen kun je verminderd binnenshuis bereik met vooral bellen ervaren inderdaad.

Ga je buiten de landsgrenzen dan bel je sowieso via 3G.
Reputatie 7
Badge +28

Echter zie ik dit als een alternatief. Het zou niet nodig moeten zijn als het voorheen wel goed was.


Dat is helemaal waar! Daarom onderzoek ik dit ook graag verder. De postcode die nu in je profiel staat lijkt niet te bestaan, kun je controleren of daar een typfout in zit? Peters reactie zou overigens heel goed de oorzaak kunnen zijn. Bellen via 4G is relatief nieuw en zorgt voor een betere geluidskwaliteit. Er is wel iets meer dataverkeer nodig waardoor het wat storingsgevoeliger is. De telefoon hoort normaliter wel omlaag te schakelen naar 2G/3G. De moeite van het testen waard wellicht. Ik kijk in ieder geval na of wij bezig zijn (geweest) in de omgeving.

Het bereik in het buitenland ligt wat lastiger. Vooral Duitsland is berucht om een veel mindere dekking. Dit kan verschillen per provider omdat elke provider afzonderlijk afspraken maakt met specifieke providers in elk land. De invloed die we daarop kunnen uitoefenen is beperkt. Als we herhaaldelijke klachten krijgen over een bepaalde regio kunnen we dat als signaal doorzetten naar de betreffende provider.
Reputatie 7
Badge +28
@ed hart: Kun je de postcode nog even controleren en aanpassen? Zonder de goede adresgegevens kan ik jouw gegevens er niet bij zoeken en dan wordt het wat lastig om een onderzoek te doen.