Vraag

Slecht of geen mobiel bereik op IJburg

  • 11 januari 2018
  • 13 reacties
  • 1226 keer bekeken

Wij hebben op IJburg, Amsterdam met mobiel bellen vaak heel slecht of geen bereik.
Binnenshuis is er 90% van de tijd geen bereik of heel soms ietsje 3g of E.
Als we thuis willen bellen met kpn mobiel moeten we naar buiten of bij een raam of deur gaan staan.
Het lijkt mij dat anno 2018 met alle technologieën en vooruitgang en nodig moet zijn dat je je mobiele abonnement niet thuis kan gebruiken om te bellen?

Wat gaat KPN hieraan doen? Ik weet dat wij niet de enigen zijn die hier problemen mee hebben.

13 reacties

Beste KPN,

Ik sluit mij geheel aan bij Anneliek. Echter had ik goede hoop om naar jullie over te stappen. Heb zojuist namelijk mijn mobiele contract bij VODAFONE open laten breken en had de intentie om naar jullie over te stappen. Mede omdat ik nu ook jullie internet + tv services heb en ik graag alles bij een provider hou. Maar dit baat mij zorgen omdat het er dus op lijkt dat jullie ook op IJBurg geen goede service kunnen bieden.

Is dit gewoon een IJburg probleem of bestaat er nog wel een oplossing of provider die ons kan helpen?

Hoor het graag.

Groet,
Kim
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Anneliek, welkom op het forum! Wat ik hier zie is dat we op jouw postcode binnenshuis op de 3G 2100-frequentie niet voldoende bereik hebben. Maar 2G, 3G, en de beide 4G frequenties staan allemaal als in orde. Zowel buiten als binnen. Wel is het zo dat we binnenshuis bereik niet kunnen garanderen. Dit omdat het huis zelf een storingsfactor is in het signaal. Afhankelijk van hoe je huis in elkaar zit, waar de mast staat ten opzichte van je huis, waar jij bent in je huis als je de telefoon gebruikt etc... kan je signaal erg slecht zijn.

Om wat voor toestel gaat het? Kun je, ter controle, eens proberen of het beter wordt als je de simkaart in een ander toestel steekt?

Kim, jij ook welkom hier. Wil jij bovenstaande ook beantwoorden/proberen?
Hi Kim, alsnog heeft KPN beter bereik dan vodafone.... dat is hier echt niets..

Hi Erik, Sim en andere telefoon heb ik geprobeerd, zelfde probleem. Mijn vriend heeft ook kpn en een sony telefoon, zelfde probleem. Groet, Anneliek

Admin: dubbele bericht verwijderd
Hi Erik en Anneliek,

Dank voor jullie reacties! Fijn te horen dat KPN in ieder geval beter is dan Vodafone 😉 Dan heb ik niet voor niets mijn contract open laten breken. Ik heb een Iphone 7 met iOS 11.2..1. Ik heb deze vodafone sim niet in een andere telefoon geprobeerd, maar ik ik hier nog wel een Iphone 5 waar een T-mobile abonnement in zit. Ook die is niet veel beter. Ik probeer veel wifi te bellen, maar dit lukt alleen prive. Zakelijk is dit geen oplossing.

Heeft volgens mij echt te maken met de isolatie van deze huizen. Collega met nieuwe woning (Amstelkwartier) heeft zelfde probleem.

Ik stap graag over naar KPN, aangezien ik nu dus ook jullie tv en internet service heb. @Erik_ Wat zou je mij adviseren? En kan ik nog een soort 'versterker' of iets dergelijks plaatsen waardoor het probleem verminderd kan worden?

Hoor het graag van je. Dank je wel.
Groet,
Kim
Ik lees mee en hoor ook graag wat oplossingen hiervoor kunnen zijn. Inderdaad, zijn er versterkers hiervoor?
Reputatie 7
Badge +28
Isolatie is inderdaad de grootste boosdoener. Omdat we, volgens onze dekkingskaart, op de meeste frequenties ook ín huis voldoende bereik verwachten om te bellen, kan ik hiervoor een melding aanmaken. Of we er dan wat aan kunnen doen durf ik niet te zeggen. Maar dan kan er wel naar gekeken worden. Dit heb ik dan ook gedaan, Anneliek. Er wordt telefonisch contact met je opgenomen. Ik hoop dat dit lukt. Anders ga ik ervan uit dat ik wel een terugkoppeling krijg.

Wat verder nog eventueel zou kunnen helpen, als wij niets aan het bereik binnenshuis kunnen doen, is deze Signaal Herhaal 3G. Dit is een apparaat dat je zo neerzet zodat hij het signaal zo optimaal mogelijk kan ontvangen. Hij zendt het vervolgens opnieuw uit in huis. Nadeel ervan is dat het nogal aan de prijs is. Het apparaat is gericht op zakelijke klanten en kost €400 bij ons.

Maar wellicht dat elders een vergelijkbaar apparaat goedkoper te vinden is. Zoek dan op femto repeaters.
Dank je Erik!!
Hi Erik,

Dank voor je feedback.
Ik ga toch naar jullie overstappen en weg bij Vodafone. Hopelijk is het bereik dan toch beter dan het was.

Helaas vind ik 400,- een beetje veel geld voor wat versterking.

Je geeft aan 'volgens de dekkingskaart beter bereik verwachten'. Is dit dan iets wat verbeterd gaat worden c.q. nog iets is waar jullie aan werken?

Hoor graag van je.
Dank je wel.

Groet,
Kim
Reputatie 7
Badge +28
Dan heet ik je alvast welkom bij KPN. En hoop ik dat jouw bereik in huis inderdaad beter zal zijn :)

Over verwachte dekking nog:

We hebben een dekkingskaart met daarop wat onze verwachting is van de dekking op een adres. Voor dekking buitenshuis kunnen we dat grotendeels berekenen, waardoor die verwachting eigenlijk altijd wel klopt. Als iemand dan buitenshuis toch slecht bereik ervaart is het vaker een extern probleem. En dat kan dan weer aan ons liggen (foutje in of met de mast, of bepaalde instellingen) of dat kan ook extern zijn (nieuwbouw in de omgeving, hoge bomen). Bij deze dingen is er een grotere kans dat wij er wat aan kunnen doen. Dingen als een mast opnieuw uitrichten of, in ernstige gevallen, mast bijplaatsen.

Binnenshuis kunnen we minder goed een verwachting uitspreken. Rekentechnisch gezien kun je met bepaalde waarden rekening houden. Gemiddelde demping van standaard isolatie bijvoorbeeld. Dan kan er in de meeste gevallen een aardig passende dekking berekend worden. Maar, moderne nieuwbouw is veel beter geïsoleerd en wordt ook op andere vlakken niet meer zo gedaan als vroeger. Hierdoor kan het zijn dat wij een verwachting hebben van binnenshuis dekking die in de praktijk niet (meer) klopt. Dit is ook waarom we over binnenshuis dekking ook geen beloftes kunnen doen.

Als we in een gebied echter genoeg meldingen binnen krijgen over slechte dekking in huis, dan wordt er door de specialisten wel naar gekeken. Maar de kans dat we er wat aan kunnen doen is kleiner. We kunnen er in die gevallen dan ook voor kiezen om de dekkingskaart aan te passen.
@Erik_

Dank je wel @Erik_ !
Ik heb gisteren mijn sim-only aangevraagd bij jullie. Dus we gaan het ervaren hoe de dekking is 🙂
Zal het nog laten weten!

Groet,,
Kim
Ik erger mij ook al jaren aan de slechte bereikbaarheid binnenshuis. Het antwoord van KPN over de dekkingskaarten etc. vind ik een dooddoener. Het kost mij maandelijks klanten, daar ik voor mn werk goed bereikbaar moet zijn. Daar bovenop komt een hele slechte internetsnelheid binnenshuis, ook al heb ik glasvezel.el (xs4all). Nooit goed aangelegd en ook altijd maar weer nette antwoorden die niks beloven. Ik wil investeren in een goede bereikbaarheid, dan nu mijn vervolgvraag hier aan KPN: is het nu niet mogelijk om een versterker bij het raam te plaatsen die het mobiele netwerk ook goed het huis in brengt?
Nog even een link naar een artikel uit 2011 (!) waarin KPN toegeeft een derde mast nodig te hebben op IJburg voor een echte goede dekking. 7 jaar later nog niks van terecht gekomen. Had ik dit geweten dan was ik naar een andere provider gegaan, KPN! Gaan jullie hier nu nog op korte termijn iets aandoen, of moet ik zelf dan maar zo'n versterker aanschaffen? Ik erger me nu al aan het nietszeggende antwoord dat gaat komen...
https://debrugkrant.nl/columns/diede-zillinger-molenaar/geen-bereik/
Reputatie 7
Badge +28
Welkom op het forum Guido, ik snap dat dit zeer frustrerend is. IJburg is een bekende locatie. Vergelijkbare problemen als waar we volgens het artikel in 2011 tegenaan liepen spelen nog steeds. Het verwerven van een locatie voor een mast is door verschillende oorzaken zeer lastig. Voorlopig wordt er nog geen verbetering verwacht. De omliggende masten zijn maximaal geconfigureerd en kunnen geen verdere verbetering verzorgen voor het bereik. Voor een geplande extra mast is uiteindelijk geen toestemming gegeven voor plaatsing. Dat is geen kwestie van onwil maar we mogen niet zomaar ergens een mast plaatsen.

Buitenshuis zou het bereik in orde moeten zijn. Binnenshuis zorgt isolatie ervoor dat het signaal niet goed doordringt. Alleen op 2G wordt binnenshuis een goed bereik verwacht. Het is mogelijk de telefoon te forceren 2G te gebruiken. Bij Android kan dat via Instellingen > Meer Instellingen > Mobiele Netwerken > Voorkeursnetwerktype. Specifiek voor het bereikbaar zijn is dat misschien nog een alternatief. Bij een abonnement (niet bij prepaid) is het tevens mogelijk de telefoon door te schakelen bij geen bereik. Dat kan door te bellen naar **62*[tel.nr.]#[groene beltoets] (via 2G/3G), of *62*[tel.nr.][groene beltoets] (bij 4G bellen/VoLTE). Hiermee kun je het nummer bijvoorbeeld doorschakelen naar de huistelefoon van XS4ALL.

3G versterkers lijken we niet meer aan te bieden bij de zakelijke markt. In de toekomst zal VoWiFi een ideaal alternatief bieden, waarbij de WiFi verbinding thuis zorgt voor een uitbreiding van het bereik. We verwachten daar dit jaar mee te beginnen, maar dat is nog onder voorbehoud. Een toestel moet hier (eventueel middels een update) wel geschikt voor zijn.

Het gedeelte over XS4ALL kan ik je helaas niet mee helpen. Van een glasvezelverbinding mag je verwachten dat die probleemloos en stabiel werkt. Ik hoop en ga ervan uit dat XS4ALL dit probleem kan onderzoeken en oplossen.

Reageer