Beantwoord

Snelheid mobiel abonnement valt weg

  • 27 November 2019
  • 19 reacties
  • 265 keer bekeken

Reputatie 1

Beste KPN,

 

Sinds een week heb ik een 4G buitenaf abonnement afgesloten en in een eigen modem met buitenantenne geplaatst. Ik gebruik het in het buitengebied van Emst op de Veluwe. Nu is bereik hier wel een ding maar naar veel passen en meten en draaien toch 2 a 3 blokjes signaal weten te vinden en zowaar op 4G. Hoopvol dus. In het begin ging het ook wel aardig, een snelheid van ca. 8 mb was haalbaar. Dat is toch bijna het dubbele van de ADSL lijn. Maar nu sinds een paar dagen valt de snelheid helemaal weg. Er is gewoon geen up of download mogelijk. Ik mag van geluk spreken als er 14k4 wordt gehaald. (Oude tijden herleven ;)

 

Ik heb een Huawei 4G router B525 met een buiten antenne.

 

Ik heb nu de ADSL ook maar weer aangesloten anders is er niet. Ik heb het idee dat de mast waarop ik zit geen data meer door geeft of dat mijn account geblocked is. (in een PM kan ik wel mijn nummer delen)

 

Enig idee wat het kan zijn en wat ik nog kan verbeteren? Ik zou graag een stabiele en bruikbare 4G verbinding opzetten en dan uiteindelijk de ADSL afsluiten.

 

Groet,

William.

 

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 7 December 2019, 10:40

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 1

Vanavond is opeens weer de hele internet verbinding er mee op gehouden. Een paar dagen had ik een redelijke snelheid en zonder rede komt er niets meer door. Verbinding springt terug naar 3G en er is niets meer.

 

Enig idee wat het zou kunnen zijn? Kan het zijn dat de mast soms moet herstarten of zo?

 

Groet,

William

Reputatie 7
Badge +30

Beste @William76, welkom! Wat een irritant probleem, dit! Ik zie op het adres wat jij in je profiel aangegeven hebt, geen sneller internet buitengebied. Kan het kloppen dat het op een ander adres aangevraagd is? Kan je dat adres in je profiel zetten? Als dat wel het juiste adres is, hebben we daar waarschijnlijk al de oorzaak ;-). Je kunt zelf sowieso eens proberen om het modem te resetten, soms wil dat helpen! Ik hoor het graag van je.  

Reputatie 1

Beste @Marcia_ , dank voor je reactie. Het adres in het profiel is niet het adres waarop ik het mobiel internet gebruik. En nee get is geen sneller internet buitengebied. Ik heb bewust voor een sim-only Unlimited data abonnement gekozen omdat internet via de vaste lijn maximaal maar een mb of 4 kan leveren. Dat is eigenlijk te weinig om een lijn en een internet abonnement aan te houden. Mobiel internet zou wat mijn betreft de vaste lijn helemaal moeten vervangen en dat wil ook dan ook op het andere adres opzeggen.

 

Op zich werkt mobiel internet ook wel maar wat mij zo verbaast is dat op sommige momenten er gewoon totaal geen dataverkeer mogelijk is terwijl er nog wel bereik is. Sinds de 29ste lijkt het ook wel weer redelijk stabiel te zijn.

 

Groet,

William.

@William76 “4G buitenaf abonnement” bestaat niet, je hebt gewoon een data abonnement afgesloten. Hoewel met vergelijkbare 4Gmodemrouter, het is wat anders dan SIB4G wat KPN eerder aanbood.

Mobiel internet is o.a. ontworpen om in een snel bewegend voertuig internet te hebben, voor 4G LTE FDD variant tot 500 Km/h. Natuurlijk als er ergens al een mast staat en die wordt doorgaans weinig gebruikt omdat er weinig mensen of verkeer is, kan je wel een deel van de capaciteit door mensen laten gebruiken die anders alleen maar traag ADSL hebben, maar het blijft een sterk gedeelde methode. Van jouw mobiel apparaat naar de mast (weet je wel welke?) kan de radioverbindingskwaliteit wel goed zijn, maar van de mast verder richting internet is ook nog een heel complex aan verbindingen (vaak ook weer draadloos, straalverbinding). En als in dat traject ergens iets overladen is of onderhoud gaande is, is het ook traag natuurlijk.

Maar jouw vetgedrukte Unlimited data is niet wat je misschien denkt of hoopt. Na 5GB op een dag wordt de verbinding geknepen tot iets van 64kbps snelheid. Dus misschien is er dat gewoon aan de hand. De wens om alleen mobiel te hebben als ADSL vervanger is momenteel eigenlijk achterhaalt. Als je je ADSL lijk opzegt, heb je geen Unlimited data meer volgens Hussel proposities, althans niet op werkbare snelheid. Ik zou kijken of hybride DSL+4G (dus SIB) mogelijk is. Als KPN dat niet wil leveren op jouw locatie en je toch van je ADSL lijn afwilt, zou ik eerst maar eens bij andere partijen kijken wat die te bieden hebben. Glasvezel iniatieven of aparte straalverbindingen bedoelt voor draadloos vast internet. Als je echt veel mobiel/onderweg bent, ben je misschien beter af bij TMO of VZ.

Reputatie 1

Ok, dank. Mocht dat echt zo zijn dan zou dat misschien wel wat verklaren. Dan zou ik na moeten gaan of de snelheid er uit gaat na 5gb gebruikt te hebben. Mocht dat wel zo zijn dan zou dat redelijk jammer zijn. Er staat nergens dat na 5 gig de snelheid geknepen gaat worden.

 

Het abonnement heb ik afgesloten omdat ik via 4G wil internetten dan wel data gebruiken. Het zou naar mijn idee niet uit hoeven maken of je dan stil staat of 500 KM/h gaat. Misschien dat @Marcia_ hier nog iets over kan zeggen.

Ok, dank. Mocht dat echt zo zijn dan zou dat misschien wel wat verklaren. Dan zou ik na moeten gaan of de snelheid er uit gaat na 5gb gebruikt te hebben. Mocht dat wel zo zijn dan zou dat redelijk jammer zijn. Er staat nergens dat na 5 gig de snelheid geknepen gaat worden.

Zie o.a. https://www.kpn.com/mobiel-shop/unlimited-data.htm veelgestelde vragen

Je kan in die Huawei wel datatellers zien, dan kun je o.a. daaraan wel zien of je al aan de 5GB per dag zit/zat.

Het abonnement heb ik afgesloten omdat ik via 4G wil internetten dan wel data gebruiken. Het zou naar mijn idee niet uit hoeven maken of je dan stil staat of 500 KM/h gaat. Misschien dat @Marcia_ hier nog iets over kan zeggen.

Voor jouw als gebruiker maakt het niet uit of je stiltstaat of snel beweegt, maar ooit hebben mobiele operators zoals KPN miljarden investeringen gedaan voor deze mobiele technologie en die willen ze zo goed mogelijk te gelde maken. Er is simpelweg veel meer te verdienen als je 100 smartphone klanten hebt die mobiel zijn en b.v. maar 2GB per maand gebruiken dan maar 1 klant die 200GB gebruikt.

Reputatie 7
Badge +30

Dan heb ik je niet helemaal goed begrepen, excuses daarvoor! Het klopt helemaal wat @tmoesel zegt, daar zou het inderdaad aan kunnen liggen. Als ik even naar de omgeving kijk, zie ik dat je een prima 4G verbinding moet hebben. 3G is niet optimaal binnenshuis. Zorg er dus echt goed voor dat je modem op de perfecte locatie staat, daar zou je nog eens mee kunnen spelen. 

Reputatie 7
Badge +9

@William76 mijn vraag is waarom stapt u niet over naar Sneller Internet Buitengebied van KPN? Dit is een ADSL verbinding met daarop aangesloten een 4G modem. Ik heb dit ook en het bevalt erg goed. Je hebt dan geen issues met het afknijpen van je snelheid na het verbruik van 5GB aan data per dag.

Mijn ADSL verbinding heeft maar een snelheid van 5 Mbps, maar na aansluiten van 4G modem kom ik op 40 Mbps.

Misschien kan dit een uitkomst voor u zijn. Zie dit Topic  voor meer informatie.

Reputatie 7
Badge +30

Naar aanleiding van het bericht van @Hoopvol toch nog een vraag van mijn kant. Je gaf aan dat het adres in je profiel niet het adres is waarop je je simkaart gebruikt. Zou je die er alsnog, misschien onder persoonlijke opmerkingen, in willen zetten? Ik heb mij nu laten leiden door het verkeerde adres, wat niet handig is natuurlijk ;-). Daarnaast ben ik eigenlijk ook wel benieuwd of er op dat betreffende adres inderdaad geen Sneller Internet Buitengebied aan te vragen is. 

Reputatie 2

De huawei B525 (s-23a??) is een mifimodem dat op locatie een wifi netwerk opzet in verbinding met een LTE netwerk. Deze data verbindingen werken voor zover bekend tegenwoordig met een 0970 nummer omdat de 06 nummers opraken. Zou het kunnen dat de combinatie van het abonnement met een 06 nummer in een datamodem problemen oplevert? 

De huawei B525 (s-23a??) is een mifimodem dat op locatie een wifi netwerk opzet in verbinding met een LTE netwerk. Deze data verbindingen werken voor zover bekend tegenwoordig met een 0970 nummer omdat de 06 nummers opraken. Zou het kunnen dat de combinatie van het abonnement met een 06 nummer in een datamodem problemen oplevert? 

Een B525 valt niet in de categorie MiFi. Karakteristiek aan een MiFi router is dat je ze mee neemt voor onderweg of op reis en dat ze een batterij hebben. Die B525 heeft 12V nodig en heeft ook nog 4x RJ45 ethernetpoorten, dus bedoeld om ergens blijvend neer te zetten en met dus kabels enzo te verbinden.

06 of 0790 maakt in deze niks uit. Met een B525 kan je ook nog vastbellen (als je er een analoge vaste telefoon op aansluit), dus een 06 SIMkaart erin biedt dan nog wat extra’s. Dan ben je mobiel bereikbaar zonder mobiele (domme of slimme) telefoon.

Maar ook al zit er een analoge poort (RJ11) op zo’n router, dan valt ie volgens de ACM teksten niet onder de noemer ‘apparaat waarmee je kan bellen’. B.v. Tele2 handelde nogal zwart-wit, dus daar zou je afgesloten worden, want een B525 staat niet in hun database als zijnde een ‘apparaat waarmee je kan bellen’.

Maar hopelijk kan William76 duidelijk maken om wat voor abo en/of SIMkaart het gaat. En dan ook nog e.v.t. instellingen, o.a. APN, wat dat kan nogal uit maken.

Reputatie 1

Via hussel heb ik een Unlimited data + Onbeperkt bellen/sms en dan wel de optie 150 bel/sms omdat ik er niet van plan ben er mee te gaan bellen. Dat scheelde toch weer een euro. Ik heb dit abonnement puur en alleen voor de data en dat op verschillende plekken te kunnen gebruiken maar vooral in het buitengebied op het randje van 4G dekking, ja, het bestaat inderdaad. Wat je met APN bedoeld is me niet helemaal duidelijk.

 

Vaste lijn is geen optie, daar wil ik juist vanaf.

@William76 De opmerking van Punter kan dan toch nog wel eens het belangrijkste punt aanstippen: een abonnement, bedoeld voor smartphone gebuik, in een router zou toch nog wel eens een probleempunt kunnen zijn of worden.

Er zullen zat mensen zijn die met een smartphone meer data per maand gebruiken dan iemand met een router en hoewel een operator zich in NL niet mag bemoeien met het soort data en eindapparatuur die je gebruikt, de inkomsten zijn het makkelijkst het hoogst als veel klanten dure abo’s afnemen, met dus grote databundels.

Er zijn dus legio methodes om ervoor te zorgen dat er niet al te veel gebruikers/klanten zijn die excessief boven het gemiddelde zitten (en andere gebruikers benadelen). Bij b.v. RobinMobile (KPN netwerk) gelimiteerde snelheden en duidelijke verwijzingen dat SIMkaarten/abo’s met onbeperkte data niet in een router behoren en bij overschrijden van een hoge FairUsePolicy grens wordt je gewoon op lage snelheid gezet. Bij b.v. T-Mobile 4G voor Thuis wordt de internetverbinding verbroken na 5GB per dag ook al heet het Unlimited.

Als KPN net als (voormalig) Tele2 de klanthardware logt om b.v. aan ACM regeling te kunnen voldoen, zou men je kunnen beperken, al dan niet volautomatisch. De ACM geeft die 06-nummers uit, dus blijkbaar hadden ze voor een verliesleidende provider als Tele2 een makkelijk indirect dwangmiddel, n.l. dat ze geen 06-nummers meer krijgen als klanten 06 SIMkaarten in routers gebruiken. Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat je daadwerkelijk een data abo had, dan zou je dat probleem niet hebben.

Maar waarom wil je van die vaste lijn af? 

Je wilt blijkbaar niet mobiel zijn, anders had je geen vaste router en buitenanne enz, maar gewoon een mifi of smartphone.

Reputatie 7
Badge +30

Via een privébericht zijn we inmiddels achter de oorzaak van het probleem. @William76 gebruikt de simkaart op een locatie waar nauwelijks bereik is. Het is dus voor nu het maximale wat we kunnen bieden qua snelheid helaas! 

Reputatie 2

Terwijl de ronkende verhalen over 5G de ronde doen, zijn we kennelijk nog niet in staat landelijk een goede 4G dekking aan te bieden. Leve de vooruitgang!

Ben wel benieuwd of KPN in een LTE B525 modem een 06 sim kaart accepteert. Graag nog een reactie op dat punt.

Reputatie 7
Badge +24

Tja... er zijn zelfs mensen die roepen dat we geen glasvezel meer aan zouden moeten leggen, want in de toekomst gaat alles draadloos... jaja...

Reputatie 7
Badge +30

Terwijl de ronkende verhalen over 5G de ronde doen, zijn we kennelijk nog niet in staat landelijk een goede 4G dekking aan te bieden. Leve de vooruitgang!

Ben wel benieuwd of KPN in een LTE B525 modem een 06 sim kaart accepteert. Graag nog een reactie op dat punt.

In de algemene voorwaarden staat onder punt 4.1 hier het volgende over in: 

 

Voor het gebruik van telefoonnummers gelden wettelijke regels. Die regels staan in het nummerplan telefoon- en ISDN-diensten op overheid.nl. In het plan staat bijvoorbeeld dat 06-nummers alleen voor mobiele telefonie gebruikt mogen worden en niet voor geautomatiseerde toepassingen. Dat zijn bijvoorbeeld slimme energiemeters, navigatiesystemen, dongels voor internet op een laptop of tablet. U mag een nummer niet gebruiken in strijd met de wettelijke regels. Wilt u uw aansluiting toch voor zo’n toepassing gebruiken? Dan kunnen we maatregelen nemen. Bijvoorbeeld uw 06-nummer omzetten naar een nummer dat wel geschikt is voor zo’n toepassing, zoals een 097-nummer.

 

Het is dus niet de bedoeling om een 06-nummer als ‘vaste internetverbinding’ te gebruiken, scherp opgemerkt @Punter

Reputatie 2

Binnenkort de unlimeted data variant met een 0970 nummer ?

Reputatie 1

Dank voor alle informatie en het meedenken. Voorlopig weet ik even genoeg en kan wat mij betreft dit topic gesloten worden.

 

Groet,

William.