Vraag

Teveel betaald aan abonnement

  • 5 June 2020
  • 11 reacties
  • 410 keer bekeken

Mijn simkaart ging vnv kapot en moest dus inloggen in mijn KPN. Na dat gedaan te hebben en een nieuwe simkaart aangevraagd te hebben dacht ik, even kijken naar een ander abonnement. Zie ik tot mijn verbazing dat mijn abo al in 2015 verlengd had kunnen worden dus is mijn toestel ook afbetaald kwam ik achter. Mijn abonnement is dus na einde abonnement 16,63 euro maar ik betaal dus al die jaren maandelijks nog steeds 38,59 euro. Elke maand dus sinds 17-10-2015 om precies te zijn 21,96 euro teveel betaald. 55 maanden x 21,96 euro = 1207,80 euro. Na dit gemeld te hebben via de chat met verzoek tot teruggave  krijg ik te horen dat ik eerst maar het abonnement moet verlengen anders wil men niets voor je doen? Ongelooflijk en onwettig aangezien men dit wettelijk dient te restitueren. Tuurlijk kom ik hier een beetje laat achter maar dit komt omdat ik verder de financiën niet doe, dit doet mijn vrouw. Ik heb al een heel oud abonnement vandaar dat ik er niet verder naar keek. Maar hoe nu verder? Wil gewoon mijn geld terug en lees in andere posten dat dit dan door een moderator aan de juiste persoon binnen KPN doorgegeven wordt. De helpdesk weigert dit nl te doen. Je wordt toch een beetje aan de kant gezet zo als klant.


11 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Abbo Elburg ,

Ik snap jouw frustratie en ben het ook helemaal met jou eens. Ik kwam er een tijdje geleden achter dat KPN dit met bepaalde oude abonnementen nog steeds zo uitvoert. Niet sjiek ! 

 

Maar om dit op te lossen kun je ervoor kiezen om jouw abonnement te verlengen naar een KPN Hussel-abonnement. Het rare is dat je dan wel jouw teveel betaalde toestelkosten krijgt uitgekeerd. 

Bovendien kun je bij KPN Hussel kiezen voor een goedkoper abonnement en misschien nog wel belangrijker : Een abonnement dat maandelijks op te zeggen is. (Als je dat zou willen)  

Dit zijn de mogelijkheden bij verlengen met KPN Hussel : 

 

Hussel Mobiel

Met Hussel mobiel kun je zelf bepalen wat jouw ideale bundel is. Kies een databundel tussen de 0 GB en onbeperkt data  en kies of je 150 min p/m of onbeperkt wilt bellen. Daarnaast kun je voordelig extra abonnementen afsluiten voor je kinderen (Kids Sim), om ze op een gecontroleerde wijze kennis te laten maken met een mobiele telefoon. Je kunt je bundel aanpassen wanneer je wil en je kunt er voor kiezen om een contract af te sluiten voor 1 maand, 1 jaar of 2 jaar. Met of zonder toestel.
 

(klik op afbeelding om te vergroten)

Ok, zal binnenkort dan eens naar een KPN winkel gaan om dit door te nemen en wil daar dan ook de garantie krijgen dat ik mijn geld terugkrijg. Ben al meer als 30 jaar klant maar als ik de garantie niet krijg van geld terug wordt er niet verlengd maar stap ik naar mijn rechtsbijstand aangezien het om een behoorlijk bedrag gaat en ook vanwege de manier waarop je door de 'klantenservice’ te woord wordt gestaan. Er is gelukkig nog een wettelijke bepaling waar men zich aan heeft te houden. Vind dat je als bestaande klant met een langdurig contract maar onbeschoft behandeld wordt. We gaan het zien hoe dit zich gaat ontwikkelen. Over 2 weken heb ik vakantie, ga dan naar de winkel om het door te nemen.

Bedankt voor je antwoordt Noordzee, zal de uitkomst hier ook melden als het zover is.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Abbo Elburg Van harte welkom op het KPN Forum en goed dat je je verhaal hier doet. Als eerste: ik ga je helpen om dit te corrigeren. 

Ik zie dat @Noordzee al wat dingen heeft verduidelijkt, maar ik wil een belangrijke nuance maken. Je mág je abonnement verlengen, maar je hoéft het niet te doen, als voorwaarde om een teveel betaald bedrag retour te krijgen. Die hoor je sowieso terug te krijgen. Zowel ik als moderator, maar ook een collega van de klantenservice, kan dit voor je in orde maken, door een achterliggende afdeling in te schakelen. Ik vind het erg jammer om te lezen dat je anders is verteld. 

Nog even wat extra context. We hebben, net als elke andere provider, abonnementen en toestellen als één pakket verkocht. Dat kon uiteindelijk de situatie tot gevolg hebben waar jij je nu in bevindt. Je sluit een abonnement voor 24 maanden af en als je niets doet blijft alles gewoon doorlopen. Na 24 maanden is je toestel afbetaald, maar bij die oudere abonnementsvarianten verdwenen de toestelkosten niet automatisch. Een paar jaar geleden is dit probleem verholpen met de introductie van nieuwe abonnementen en voorwaarden. Je tekent tegenwoordig twee contracten: één voor je abonnement en één voor je toestel. Je toestel is een aparte kostenpost op je factuur en na 24 maanden is alles afgelost. Dan verdwijnen de kosten dus ook. 

Wat ik ga doen: ik geef je gegevens door aan een achterliggende afdeling. Deze neemt contact met je op en zal de situatie met je bespreken. Als je het wilt kan men een verlenging van je abonnement doorvoeren, maar dat hoeft niet per se. Ik heb daarvoor je gegevens nodig. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

 

Allereerst bedankt dat jullie dit willen regelen. Naam contractant is niet meer bekend, rest heb ik ingevuld. klantnummer, postcode/huisnummer maar heb geen regel gezien waar mobiele nummer ingevuld moet worden. Maar deze is dan in het contract te vinden. 

Mvg,

Gerrit

Reputatie 7
Badge +28

@Abbo Elburg Je kunt het mobiele nummer vermelden in het veld opmerkingen. 
 

@Bart_  Dit misverstand leeft dan wel sterk binnen KPN. Het is niet alleen telefonisch aan de klant verteld. Ik heb het ook hier op het forum door meerdere moderators zien uitdragen. Ik was daar al zo verbaasd over omdat het gewoon niet goed voelt. Maar wel mooi als jij de juiste persoon binnen KPN kunt vinden die dit wel alsnog voor de klant in orde gaat maken. 

Gedaan. Mobiel nummer staat er in.

Reputatie 7
Badge +20

Dank, @Abbo Elburg Ik heb het één en ander voor je doorgegeven en binnen afzienbare tijd zal een collega contact opnemen om de situatie verder met je te bespreken. Let op: men belt met een onbekend nummer. 

 

 

Top, dan wacht ik nog even af. Laat weten hoe het afloopt.

Reputatie 7
Badge +20

Uitstekend! Ik lees het graag!

Nou, hierbij het vervolg. Men blijft aangeven dat ik MOET verlengen omdat men een einddatum moet hebben anders kan men niets voor me doen. (Lees, geen geld terug) Ik gaf aan dat men toch gewoon in het systeem kan zetten per juli niet meer 38 maar 16 euro volgens contract en dan het teveel betaalde terug. Maar nee, er moest en zou verlengd worden. Dus ik kijken naar een Sym Only bij KPN. Helaas, ik krijg alleen aanbiedingen die duurder zijn dan ik nu officieel zou hebben (16,63). Dus hebben ze een einddatum van me mogen ontvangen, ik ben overgestapt. Wat een ongeloooflijke h….rs bij KPN. Nu dus een klant kwijt (25+jaar) en meteen ook al het extra waar ik mee bezig was. (Glasvezel abonnement van KPN) Gefeliciteerd KPN, door jullie eigen starre en klantonvriendelijke  houding een trouwe klant kwijt. Dus nu verwacht ik na einde KPN (27-7) mijn geld. Heb van KPN bericht dat ook nummerbehoud is goedgekeurd. Nu dus een andere provider met meer GBs en onbeperkt bellen EN veel goedkoper dan 16,63 euro. Heb wel vertrouwen in deze provider aangezien mijn kinderen daar al jaren bij zijn zonder klachten. Dus als er meer mensen hier mee zitten dan gewoon overstappen. Ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook. Ik wens iedereen sterkte met deze ………. en ben er verder klaar mee. Nu hopen dat ze zich aan de afspraak houden mbt een einddatum en terugbetalen. 

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Abbo Elburg Wat een bijzondere gang van zaken! Ik verbaasde me er wat over, dus ik heb contact gehad met de collega's die zich er mee bezig hebben gehouden. 

Ik begrijp dat jullie via de mail enkele berichten hebben uitgewisseld en elkaar niet telefonisch hebben gesproken. Dat laatste is vaak wel erg handig, want dan kun je alles direct bespreken en ik vermoed dat hier enkele zaken niet helemaal duidelijk zijn geworden. Een collega heeft geprobeerd om telefonisch contact met je op te nemen, maar kreeg je niet te pakken. 

Je krijgt hoe dan ook je geld terug: je hebt te lang betaald voor iets wat al afbetaald was en dat wordt gecorrigeerd. In de mailwisseling is inderdaad gesproken over mogelijkheid om je abonnement te verlengen. Bij je huidige abonnement is het echter niet mogelijk om het toestelgedeelte weg te halen en het abonnement te laten staan: daar is het abonnement te oud voor en het is technisch niet mogelijk. Dus vandaar dat opties ‘verlengen’ en ‘opzeggen' zijn gegeven. Een andere optie was je abonnement omzetten naar een (tijdelijk) Sim Only-abonnement, maar volgens mij zijn jullie er niet meer aan toegekomen om dit te bespreken. 

Ik vind het erg jammer dat het één en ander ertoe heeft geleid dat je hebt besloten om je abonnement helemaal te zeggen en om over te stappen naar een concullega. 

Reageer