Beantwoord

Teveel betaalde toestelkosten

Ik heb na twee jaar een nieuw toestel + verlening van mijn abonnement genomen bij KPN. Nu blijkt dat mijn oude toestel twee maanden geleden al helemaal was afbetaald maar dat het nog steeds van mijn rekening werd afgeschreven. Ik heb met de klantenservice en ik moest een formulier downloaden om schriftelijk teruggave van het teveelbetaalde bedrag terug te vragen. Ik kan dit formulier niet vinden op de website van KPN. In de winkel konden ze mij ook niet vertellen hoe het gaat omdat het een oud abonnement betreft (2 jaar oud) in dit oude abonnement waren de kosten van het toestel en verbruik gekoppeld en in een nieuw abonnement staat het apart. Graag wil ik weten waarom ze mij niet gewoon zo’n “ teruggaveformulier” kunnen mailen dat is klantvriendelijker dan dat de klant op de website door de bomen het bos niet meer ziet want ik kan het formulier niet vinden. Graag advies wat ik moet doen.
icon

Beste antwoord door Erik_ 12 februari 2018, 16:51

Goed om te horen dat het formulier inmiddels is ingevuld, Csoki. Er is helaas drukte waardoor het nu dus inderdaad langer duurt voor je benaderd wordt. Op dat moment wordt het met je opgelost. We lossen dit graag op voor alle klanten die in deze situatie zitten. We kunnen dat echter niet massaal uit de systemen halen. We zijn daarom afhankelijk van klanten die dit zelf bij ons melden.

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +26
Welkom op het forum, Csoki! Ik denk dat de medewerker in de war is geweest. Er is op de website een formulier over toestelkosten, maar die gaat over rente. Terwijl het bij jou om net iets anders gaat. Daarvoor kan de medewerker zelf actie ondernemen. Ik ga je hierbij helpen. Reageer op mijn privébericht dan komt het helemaal in orde 🙂
Beste Erik, ik heb vandaag gebeld met KPN en de medewerkster heeft een formulier ingevuld. Nu duurt het 6 weken voordat ik een terugkoppeling krijg ze had het erover dat het hier gaat om een oud abonnement waarin het toestel en de gebruikskosten bij elkaar zitten. Als je niets zegt dan krijg je het teveel betaalde geld ook niet terug iets wat natuurlijk niet klopt ik vind het gewoon diefstal en ik kan kpn daarvoor aangeven bij de politie. Hoe moeilijk kan het zijn om de klant waarvan het toestel volledig betaald is een nieuw contract te geven waarin hij dan alleen de abonnementskosten hoeft te betalen. Nu moeten wij 6 weken wachten todat wij het geld van 3 maanden teveel betaalde toestelkosten terug krijgen. In ieder geval bedankt dat je de moeite hebt genomen om te antwoorden.
Reputatie 7
Badge +26
Goed om te horen dat het formulier inmiddels is ingevuld, Csoki. Er is helaas drukte waardoor het nu dus inderdaad langer duurt voor je benaderd wordt. Op dat moment wordt het met je opgelost. We lossen dit graag op voor alle klanten die in deze situatie zitten. We kunnen dat echter niet massaal uit de systemen halen. We zijn daarom afhankelijk van klanten die dit zelf bij ons melden.
Ik heb jaren lang naar aller tevredenheid twee abonnementen van kpn gehad. Op 28-09-2016 was was de einddatum van 1 van mijn contracten. Ik had een abonnement incl toestel. Na beëindiging van het contract heb ik het contract stilzwijgend door laten lopen onder een nieuw toestel uit te zoeken wat mij overigens wel aangeboden werd. Ik heb dit niet gedaan om dat dit contract overbodig zou worden en met een maand opzegtermijn zou ik eerder van mijn contract af kunnen dan een contract van bv 2 jaar. Ik heb november 2017 mijn contract opgezegd. In dec 2017 was mijn contract beëindigd, prima. Maar wat nu blijkt, ik heb een jaar lang het volle tarief betaald wat ik betaalde incl toestel terwijl ik in dec 2016 geen nieuw toestel heb uitgekozen. Ik heb hier over gebeld naar kpn, hun antwoord dat ik een formulier toegezonden zou krijgen. Na weken wachten niet gekregen. Ik heb vorige week gebeld naar kpn en werd op een zeer vervelende manier geholpen met de woorden...., u denkt toch zeker niet dat wij u terug gaan betalen, daar zitten hier niet voor.

Nu de vraag, hoe moet ik nou verder handelen
Ook bij mij zijn vanaf augustus 2016 tot op heden na stilzwijgende verlenging van mijn contract gewoon de toestelfosten maandelijks afgeschreven. ook mijn vraag is hoe nu verder te handelen. Dat wordt mij uit de reacties niet duidelijk.
Ingrid, ik heb nogmaals gebeld met de KPN 0800-0105, werd nu wel netjes geholpen en krijg vanaf 28-09-2016 alles binnen 2 weken terug gecrediteerd werd mij toegezegd, ervan uitgaande dat dit gebeurd
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Dennis en Ingrid, welkom op het forum! Vervelend dat het contact in eerste instantie wat stroef verliep, Dennis. Mooi dat je daarna wel netjes geholpen bent. 🙂

@Ingrid, jij heb nu een privébericht van mij ontvangen. Reageer daarop, dan stuur ik de afdeling aan die jou hierbij verder kan helpen.
Op mijn contract staat dat ik een abonnement heb van 2 jaar: 24-12-2015 t/m 24-12-2017.
Ik heb mijn mobiel dus al afbetaald.
Ik betaal nog wel voor mijn mobiel en dit klopt dus niet. Ik heb gebelt met een medewerker en zij vertelde mij dat ik een formulier invullen moest zodat ik het teveel betaalde geld terug krijgen kon.
Maar waar kan ik dit formulier vinden?
Khermse, ik het dat formulier telefonische ingevuld met een medewerker van KPN
Ik heb zet zelfde probleem, op 6 april 2018 heb ik 24 maanden betaald en dus mijn toestel afbetaald. Ik heb 2 maal contact opgenomen met de klantenservice.
De eerste keer kon KPN niets voor me betekenen, omdat het me niet lekker zat heb ik nog maar een keer gebeld en de situatie uitgelegd.
Volgens de medewerkster van de klantenservice moest ik een formulier invullen maar dat had betrekking op teveel betaalde rente.
Ik ben niet uit op een tegemoetkoming.
Voor de goede orde ik wil niet van mijn abonnement af maar ik wil ook niet langer dan 24 maanden betalen voor mijn toestel.
Vreemd is ook dat ik na die 24 termijnen nog 2 maanden moet wachten voordat ik mag verlengen.
Het voelt gewoon niet goed. Ik ben al een jaar of 10 KPN / XS4ALL klant met uitgebreide pakketten.
Ik zou het zonde vinden als mijn relatie met KPN op deze manier schade zou oplopen.
Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Mupje, welkom op het forum! Vervelend om te lezen dat je bij de telefonische klantenservice niet adequaat geholpen bent 😞 Als je reageert op m'n privébericht pak ik je gegevens erbij, en help ik je meteen verder 🙂
Beste Moderator,
Ik heb net contact gehad met een medewerkster van de klantenservice over hetzelfde probleem als hierboven door menigeen beschreven. Het abonnement, incl. toestelkosten, dat ik nu nog heb, is op 19-4-2016 afgelopen, waardoor ik nu circa 2 jaar veel te veel betaal maandelijks. De medewerkster heeft voor mij een formulier ingevuld en toegestuurd naar de afdeling die hierover gaat, maar meldde mij dat de wachttijd hier tot 10 weken is nu. Het was niet mogelijk mij een bevestiging van het opsturen van dit formulier te zenden. Graag zou ik wel een bevestiging zien dat mijn vraag in behandeling wordt genomen, want op deze manier lijkt het een beetje achterkamertjesbeleid. Ook kon zij mij niet vertellen of het terugkrijgen van geld ook geldt als je overstapt naar een andere provider. Omdat ik graag per direct wil stoppen met veel te veel betalen, zou ik graag zo snel mogelijk overgaan op een ander abonnement. Aangezien het overgaan op een ander abonnement voor mij financieel gunstiger is bij een andere provider, KPN heeft simpelweg marginale keus in sim-only-abonnementen, wil ik graag weten of het verkrijgen een dergelijke vergoeding samenhangt met het continueren van een contract bij KPN.
Ik hoop dat u mij meer duidelijkheid kunt verschaffen.
Hallo,
Ik heb het zelfde probleem. Ik wil verlengen echter mag ik dat pas op 06-04-2018 doen en zag dat mijn abonnement loopt tot 06-08-2018. Wel vreemd aangezien mijn contract in februari 2016 is in gegaan voor 24 maanden. Niet voor 30 maanden. Dit betekend dat ik 6 maanden lang extra betaal voor een toestel welke al afbetaald is. Wettelijk gezien ben ik contractvrij. Wat kan ik doen om dit te stoppen of in ieder geval mijn kosten voor het toestel terug te krijgen?
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Britt en Au3, welkom op het forum! 2 jaar is inderdaad al een flinke tijd, Britt! Ik heb je gegevens erbij gepakt en zie dat de collega die je maandag gesproken hebt een formulier voor je heeft ingevuld. Het enige wat ik nu kan doen, is om je geduld vragen. We zijn ons terdege bewust dat 10 weken erg lang is en we doen ons best om deze doorlooptijd de komende periode omlaag te krijgen.

Normaal gesproken worden de teveel betaalde toestelkosten gecrediteerd op een factuur. Ik zou je daarom willen aanraden om in ieder geval de komende tijd nog niet over te stappen naar een andere aanbieder. De afdeling die de formulieren behandelt zal je ook nog een verlengaanbod doen. Wellicht dat het dan toch aantrekkelijk is om bij KPN te blijven. 🙂

@Au3, je hebt een privébericht van mij ontvangen. Reageer daarop, dan vul ik een formulier voor je in zodat de toestelkosten die je na 24 maanden betaald hebt, aan je vergoed worden.
Helaas ik heb tot op heden niets meer vernomen van KPN, ze beloven van alles maar komen hun afspraken totaal niet na. Dit is toch triest voor een bedrijf als KPN die zeggen er voor hun klanten te zijn
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Dennis, vervelend dat je nog niets gehoord hebt. Reageer je op m'n privébericht? Dan kijk ik wat mijn collega vorige maand in het systeem heeft gezet.
Nou mij is om 6 weken geduld gevraagd en die zijn nu zonder iets te vernemen zo ongeveer voorbij.
Ik was in de veronderstelling dat ik mijn 30 maanden moest uitzitten en dat ik na 26 maanden " mocht" verlengen.
Zo staat het ook (nu nog) vermeld op mijn KPN.
In eerste instantie wilde ik slechts niet langer dan 24 maanden betalen voor mijn toestel en het abonnement laten voor wat het was.
Maar nu ik me iets beter heb ingelezen blijkt dat een abonnement maar 24 maanden mag duren en dat is op 6 april 2018 het geval.
Waarom moeten ik als klant en velen met mij hier zelf achter komen?
Dit probleem is al meer dan een jaar bekend bij KPN.
Nogmaals ik ben al 10 jaar klant van KPN en XS4ALL glasvezel met dure uitgebreide pakketten maar mijn geduld begint op te raken.
Ik heb bewondering voor de moderators op dit forum, jullie doen wat jullie kunnen maar ik ga mijn abonnementen heroverwegen.
Beste moderator,
Ik kom graag met je in contact, want ook ik heb 12 maanden lang het volle bedrag doorbetaald na afloop van de 24 maanden, terwijl de iPhone 6 al lang was afbetaald.
Hoor graag van je.
Reputatie 7
Badge +18
Goedemiddag Basvano, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht.
Uiteraard wil ik voor je aan de slag hiermee! Zou je willen reageren op mijn privébericht? Dan pakken we het daar verder op!
Reputatie 7
Badge +18
Fijn om te horen dat het inmiddels in gang gezet via telefonisch contact Basvano! Dan gaan we er vanuit dat het goed komt en je snel van ons hoort 😉
Goedemiddag,
Ik heb op 9 april jl. het formulier op https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/toestelkosten.htm volledig ingevuld. Vervolgens kreeg ik dezelfde dag nog een automatisch bericht dat er binnen 10 werkdagen een reactie van KPN zou volgen. Inmiddels zijn we 2 maanden verder en heb ik nog steeds niets van jullie vernomen. Vandaar dat ik het op deze manier nog een keer probeer.
Reputatie 7
Badge +13
Hela! Dat is niet okay, Rianne! Ik zie in de logs dat het ergens intern is blijven steken. Omdat het al zo lang is geleden heb ik er voor gekozen om een nieuwe melding namens jou te maken! Er zou nu binnen twee weken contact gezocht moeten worden! Nogmaals excuus dat het initieel de mist in ging. Ik ga er van uit dat het nu netjes wordt afgehandeld.

Ook hier veel te langtoestelkosten doorbetaald. Formulier ingevuld en het antwoord: u krijgt NIETS terug! Echt schandalig. Al jaren vaste klant met het hele gezin en je wordt gewoon aan de kant gezet. Ik wil gewoon het teveel betaalde bedrag teruggestort krijgen. Daarna stap ik over op een andere provider. Zo behandel je je klanten toch niet!
Goedenavond,
Mijn contract (24 maanden met een all-in abonnementsprijs) loopt morgen af. Omdat ik mijn telefoon inmiddels heb afbetaald zou ik graag mijn abonnement voortzetten, maar dan zonder het "toesteldeel" en zonder dat ik een nieuw contract hoef af te sluiten (die loopt dan immers weer voor minimaal 1 jaar). Ik heb hier zojuist telefonisch contact over opgenomen met de klantenservice, maar doe konden mij helaas niet verder helpen. Ze gaven aan dat ik pas kan zien wat het "toesteldeel" is nadat ik het contract opzeg en die kosten terugvraag. Dat lijkt me wat omslachtig. Ik hoor graag.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Ella66. Wat vervelend dat dit allemaal zo loopt. Ik begrijp dat je het forumulier hebt ingevuld en dat hier een reactie op is geweest? Wat zijn de argumenten dat het bij jou niet kan?

Reageer