Beantwoord

Tien maanden naar het buitenland: abonnement pauzeren?

  • 17 July 2019
  • 5 reacties
  • 486 keer bekeken

Hi, ik zit met een probleempje en vroeg me af of iemand mij kan helpen. Ik heb nog tot 15 maart 2020 een telefoon abbonement lopen, maar ik vertrek over 3 weken voor 10 maanden maar Amerika om daar naar school te gaan. Ik wist dit echter nog niet toen ik het abbonement afsloot.

Ik betaal natuurlijk liever niet voor iets wat ik niet gebruik, dus wilde in eerste instantie mijn abbonement bevriezen (en dus over 10 maanden voortzetten) maar ik heb begrepen dat kpn dit niet meer aanbied.

Ik heb toen ook als optie gekregen om het abbonement stop te zetten met als reden ‘emmigratie’, en dan zou ik alleen de overige toestelkosten die nog open staan moeten aflossen, wat ik prima vind. Echter kreeg ik nog geen twee minuten laten een reactie dat dit ook niet kan omdat mijn abbonement op naam van mijn moeder staat (ik ben namelijk 17 en dus minderjarig), en je komt alleen in aanmerking voor deze optie als de contractant (mijn moeder dus) zou emmigreren.

Via klachtenkompas hebben we een linkje gevonden waarbij iemand met net zo’n verhaal zat, en bij hen is het opgelost door het abbonement alsnog te bevriezen. (Zie: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/kpn/klachten/abonnement-kpn-bevriezen/details?complaintId=9bd9d9b6-6359-4684-bb28-14dc2a694625 ) Wij hebben toen ook contact gehad via klachtenkompas en kregen te horen dat dit voor ons niet kan, omdat ik een abbonement heb waar toestelkosten bij zitten, en dat was bij de persoon in het linkje dus niet het geval. Zoals ik al zei vind ik het geen probleem om nu in 1 keer mijn resterende toestelkosten af te lossen, maar ik wil dan wel zekerheid dat het dan wel goedgekeurd wordt, maar dat heb ik (nog) niet.

Ik ben nu een beetje ten einde raad, dus ik hoop dat ik via dit forum geholpen kan worden. Zodra ik in Amerika zit heb ik geen inkomsten meer, aangezien ik daar geen bijbaantje mag nemen (ivm visa studenten regels). Als ik dan dubbele abbonementskosten moet betalen wordt dit dus erg duur, en dat gaat echt ten kosten van de leuke dingen die ik hoopte te kunnen doen in Amerika. Als ik terug ben neem ik uiteraard weer een baan, dus ik zou veel liever dan het abbonement gewoon voortzetten voor het aantal maanden wat nog open staat, en dan eventueel nu de toestelkosten wel al aflossen, want het toestel blijf ik gebruiken in Amerika dus die kosten heb ik hoe dan ook.

Het zou heel fijn zijn als iets in deze richting mogelijk is, maar andere oplossingen zijn natuurlijk ook van harte welkom!
icon

Beste antwoord door Bart_ 19 July 2019, 13:59

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @10 maanden naar het buitenland Als eerste ga je natuurlijk een geweldig avontuur tegemoet en ik begrijp je wens. Al weer jaren geleden bood onze 'dochter' HI je deze optie inderdaad. Erg handig, in situaties zoals de jouwe. Deze optie is er echter niet meer.

Je abonnement laten ontbinden en de toestelkosten afkopen is in dit soort gevallen soms wel een optie, maar dan gaat het inderdaad wel om de contracthouder. Ik begrijp dat het contract op naam van je moeder staat, dus dat dit in jouw geval ook geen optie is ook duidelijk. Ik kan niet beoordelen hoe de klacht waar je naar verwijst is afgehandeld, ook dit is alweer twee jaar geleden. Ik kan die situatie en die van jou dus niet één op één naast elkaar leggen.

We kunnen er niet omheen dat er een contract is afgesloten, met een betalingsverplichting voor een vastgestelde termijn. KPN is in die zin niet verantwoordelijk om iets te doen met jouw veranderde situatie, helemaal omdat het contract op naam van je moeder staat. Ik zeg dat niet omdat ik je niet begrijp of omdat ik je geen oplossing gun: ik wil met alle plezier nakijken óf er iets mogelijk is. Ik geef het aan omdat ik hoop dat je er rekening mee houdt dat er niets gedaan kan worden.

Ik ga het in elk geval voor je uitzoeken. Wat ik nodig heb zijn enkele gegevens. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Hallo @10 maanden naar het buitenland Als eerste ga je natuurlijk een geweldig avontuur tegemoet en ik begrijp je wens. Al weer jaren geleden bood onze 'dochter' HI je deze optie inderdaad. Erg handig, in situaties zoals de jouwe. Deze optie is er echter niet meer.

Je abonnement laten ontbinden en de toestelkosten afkopen is in dit soort gevallen soms wel een optie, maar dan gaat het inderdaad wel om de contracthouder. Ik begrijp dat het contract op naam van je moeder staat, dus dat dit in jouw geval ook geen optie is ook duidelijk. Ik kan niet beoordelen hoe de klacht waar je naar verwijst is afgehandeld, ook dit is alweer twee jaar geleden. Ik kan die situatie en die van jou dus niet één op één naast elkaar leggen.

We kunnen er niet omheen dat er een contract is afgesloten, met een betalingsverplichting voor een vastgestelde termijn. KPN is in die zin niet verantwoordelijk om iets te doen met jouw veranderde situatie, helemaal omdat het contract op naam van je moeder staat. Ik zeg dat niet omdat ik je niet begrijp of omdat ik je geen oplossing gun: ik wil met alle plezier nakijken óf er iets mogelijk is. Ik geef het aan omdat ik hoop dat je er rekening mee houdt dat er niets gedaan kan worden.

Ik ga het in elk geval voor je uitzoeken. Wat ik nodig heb zijn enkele gegevens. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

Volgens mij heb ik zo alle gegevens toegevoegd die nodig zijn. Dankuwel dat u het wilt nakijken in ieder geval!
Reputatie 7
Badge +20
Ha, @10 maanden naar het buitenland Dank je wel! Nu zie ik direct dat je verhaal ook al bij onze klachtenafdeling terecht is gekomen. Ik zie dat een collega van die afdeling contact met je moeder op zal nemen om een oplossing te bespreken. Dat zal wellicht vandaag nog gebeuren. Laat je weten hoe dat afloopt?
Ha, @10 maanden naar het buitenland Dank je wel! Nu zie ik direct dat je verhaal ook al bij onze klachtenafdeling terecht is gekomen. Ik zie dat een collega van die afdeling contact met je moeder op zal nemen om een oplossing te bespreken. Dat zal wellicht vandaag nog gebeuren. Laat je weten hoe dat afloopt?
Doe ik!
Wat een spannend avontuur op je 17e 😃

Een optie is je abonnement ophogen tot het abo waarbij ook V.S. en Canada in de bundel zit. Kun je het daar gebruiken. Na 4 maanden gebruik buiten Nederland volgt er wel een vragenlijst "band met Nederland". Maar ik neem aan dat je kunt aantonen dat je na die 10 maanden terugkomt. Hoewel deze oplossing natuurlijk ook weer kan vastlopen op het feit dat de abonneehouder in Nederland blijft....

Of anders:

Misschien kan je het abonnement aanbieden voor een contractovername aan .... iemand.
Loopt er een telefoonafbetaling bij dan dát natuurlijk wel eerst in 1 X afbetalen. Dan kan je je toestel gewoon houden.
De contractovernemer moet dan zelf voor een toestel (zonder afbetaling dan) zorgen.
Je raakt wel je huidige 06 nr. kwijt.

Dat kun je alleen houden als je het abonnement die 10 maanden door laat lopen. En dan dus niet afkopen of over laten nemen.

Reageer