Toestelfinanciering mobiele telefoon per 1 mei 2017

Reputatie 7
Badge +25
Wil je een telefoonabonnement afsluiten, dan val je vanaf vandaag (1 mei 2017) onder de nieuwe regels van de wet financieel toezicht. Als je een iPhone 7 of Galaxy S8 wil kopen, oftewel een toestel uit de duurdere categorie, kan het zijn dat een provider (zoals KPN) nee tegen je moet zeggen. Er gelden vanaf vandaag namelijk nieuwe regels waarbij telecomproviders verplicht zijn te controleren of je wel genoeg geld hebt om de maandelijkse kosten te betalen. Ik leg graag uit wat dit voor jou betekent.

Vooraf
In 2014 besloot de Hoge Raad dat een 'gratis' telefoon bij een abonnement eigenlijk een lening is. Daarom vallen de providers nu onder de wet financieel toezicht. Dit moet ervoor zorgen dat je beter beschermd wordt tegen het afsluiten van een te hoge lening. Daarnaast wordt zo'n abonnement vanaf nu geregistreerd. Dat kan invloed hebben bij het aanvragen van andere leningen, zoals een hypotheek.

Wat betekent dit voor mij?
Als je een abonnement voor één of twee jaar afsluit, met een toestel op afbetaling boven de 250 euro, doen wij een inkomens- en lastentoets (ILT). We kijken dan hoeveel je maximaal gespreid kunt betalen. Hoeveel dit precies is, verschilt per toestel en per klant en zijn of haar financiële situatie.

Daarnaast doen we een BKR-check. Er wordt dan gekeken of er lopende leningen zijn en of je geen betaalachterstanden hebt. Dit is een geautomatiseerde toets, wij kunnen zelf niet zien welke leningen en/of achterstanden je hebt. Besluit je een abonnement af te sluiten met een afbetaling boven de 250 euro en kom je door de check, dan wordt dit krediet ook geregistreerd bij de BKR. Dit is een positieve registratie, vergelijkbaar met de mogelijkheid om rood te staan bij de bank.

Wat als ik niet door de BKR-check kom?
Als je een negatief BKR-advies krijgt, dan kan je niet meer dan 250 euro gespreid afbetalen. Je krijgt dan verschillende alternatieven aangeboden. Samen kijken we naar de mogelijkheden, bijvoorbeeld het toestel in één keer betalen of een goedkoper toestel kiezen.

Wat houdt een BKR-registratie in?
Je hebt een keuze gemaakt: je kiest voor een abonnement met een toestel waarvoor je meer dan 250 euro moet afbetalen. Je hebt nu dus een lening afgesloten voor één of twee jaar. Deze wordt bij het BKR geregistreerd. Als je bijvoorbeeld binnen deze termijn besluit een huis te kopen, dan zul je minder kunnen lenen. Wanneer je je toestel afbetaald hebt, heeft deze lening geen invloed meer op andere zaken.

Hoe zie ik dit terug op mijn factuur?
De kosten voor het toestel en de kosten voor het abonnement staan nu apart op je factuur. Op deze manier is het voor jou meteen duidelijk hoe je maandbedrag is opgebouwd.

Betaal ik rente over deze lening?
Je betaalt bij KPN 0% rente voor je telefoon.

Betaal ik minder voor mijn telefoon als ik deze in één keer betaal?
De totaalprijs van je telefoon is altijd hetzelfde. Het maakt niet uit of je deze in één keer of gespreid per maand betaalt.

Ik heb nu al een abonnement bij jullie, wordt deze ook geregistreerd bij het BKR?
Nee, alleen bij nieuwe abonnementen en verlengingen vanaf 1 mei 2017 komt er een BKR-registratie.

Kan ik nu nog wel de nieuwste Samsung of iPhone krijgen?
Dat is afhankelijk van de ILT. Je kunt op onze website je maximale krediet berekenen. Let er wel op dat deze check geen rekening houdt met lopende leningen. Het bedrag kan dus bij de definitieve check iets lager uitvallen.

Ik wil het toestelkrediet graag vervroegd aflossen. Kan dat?
Ja, je kunt altijd het toestelkrediet eerder aflossen door dit webformulier in te vullen. Je ontvangt een iDEAL-link en na de betaling wordt je abonnement omgezet in een Sim Only abonnement. De lening wordt binnen één dag beëindigd bij het BKR, zodat het krediet geen invloed meer heeft op toekomstige leningen of hypotheken. Je kunt alleen het volledige resterende toestelkrediet aflossen, niet een deel er van.

Heb je na het lezen van bovenstaande nog vragen? Stel deze gerust hieronder!

9 reacties

Badge
Dank voor dit duidelijke artikel Marcia,ik ben een kersverse kpn klant en heb nu een sim only abo voor 2 jaar,maar mogelijk kan ik over 2 jaar niet meer het bedrag van een high end toestel ophoesten,maar wil ik dan overstappen naar een abo met toestel.
Nu heb ik al eens gesnuffeld bij de toestellen die kpn aanbied icm een abo,en zag er eerlijk gezegd niet 1 van mijn gading bij,ik heb nu een Google nexus en denk het volgende een google pixel wordt.
Moet ik tegen die tijd een pixel kopen bij een of ander bedrijf die ze aanbied(er zijn er niet zoveel die dat doen)en dan bij hen een kpn abo afsluiten?
Reputatie 7
Badge +25
Ha @tuf-tuf, wat leuk dat je direct zo actief bent! Je hebt eigenlijk 2 opties als je een telefoon wilt kopen die je niet via KPN kan krijgen. Je kunt dan óf verlengen via een externe partner met een abonnement + toestel óf je koopt het toestel los via een webshop en verlengt dan met een Sim Only abonnement via onze website of via MijnKPN.

Het maakt in feite niet zoveel uit, behalve dat je bij de eerste optie het toestel in gedeeltes kunt betalen en niet in een keer hoeft te betalen.
Badge
Dank je wel Marcia,nu weet ik waar ik aan toe ben!
dat is nu wettelijk vastgelegd. Echter heb ik een abo met toestel. deze had looptijd 2 jaar en deel van toestel direct betaald voor goedkopere maandlasten. Nu worden die hogere kosten zelfs na 2 jaar doorbelast. ondanks herhaalde verzoeken om dit naar beneden te brengen. Is KPN dan liever in de afwachtstand tot ik via een of andere stichting complete nieuwwaarde van toestel terug kan eisen?
Dan heb ik zeker niet goed begrepen bij de aanschaf van abo dat ik niet betaal voor afname telefoontoestel
Reputatie 4
Welkom @belazerdoftochniet, zo te lezen heb jij het abonnement destijds onder de oude regelgeving afgesloten. Deze regelgeving bepaalde dat je na het aflopen van de contractstermijn dezelfde kosten bleef betalen (tenzij je het abonnement zou verlengen).

Het klopt dat de regelgeving hierover per 1 mei dit jaar aangepast is. Zodra jouw huidige contract verlopen is en je wilt niet verlengen, dan kunnen wij het toestel uit het abonnement verwijderen. Dit houdt in dat je enkel nog voor de bel/sms/data bundel gaat betalen. Is het contract in het verleden verlopen? Ook dan betalen wij de teveel berekende toestelkosten met terugwerkende kracht terug mits dat aan de orde is.

Het terugeisen van de complete nieuwwaarde van dit toestel is niet aan de orde, je hebt het toestel immers al gebruikt tijdens de contractperiode.

Reageer je op mijn privébericht? Dan kan ik inhoudelijk voor je kijken wat er qua abonnement/prijs/terugbetaling mogelijk is 🙂
goedemorgen Maaike. bedankt voor bericht. ik heb inmiddels begrepen van de klantenservice dat eea in werking wordt gezet. Wilde ook helemaal niet aanmelden bij zo'n claimsite voor nieuwwaarde toestel echter hoorde veel te lang niks op mijn verzoek vandaar mijn forumklacht. ik ga ervan uit dat deze kwestie tussen mij en KPN volgende week afgerond is.
Reputatie 4
belazerdoftochniet schreef:

goedemorgen Maaike. bedankt voor bericht. ik heb inmiddels begrepen van de klantenservice dat eea in werking wordt gezet. Wilde ook helemaal niet aanmelden bij zo'n claimsite voor nieuwwaarde toestel echter hoorde veel te lang niks op mijn verzoek vandaar mijn forumklacht. ik ga ervan uit dat deze kwestie tussen mij en KPN volgende week afgerond is.

Dankjewel voor de terugkoppeling en fijn te lezen dat het een en ander al door de klantenservice is opgepakt! Ik ga, met jou samen, uit van een goede afloop 🙂
Reputatie 2
Hallo,

Ik mag binnenkort mijn abonnement verlengen en ben naar al aan het rondkijken omdat mijn huidige telefoon de geest begint te geven.

Nu merkt ik dat als ik een high end toestel wil die maandelijks betaald wordt ik bij een abonnement van 27€ minimaal ca 300€ moet bijbetalen en als ik voor een abonnement van 31€ ik bijvoorbeeld maar 100€ goed bij te betalen. Ik heb het over daadwerkelijke abonnement kosten, niet aflossing kosten. Mag je maand aflossing niet hoger zijn dan je abonnement kosten per maand? Dus bij een maand abonnement van 27 dan maximaal 27 in de maand aan aflossing en bij 31 in de maand maximaal 31 aflossing?
Reputatie 7
Badge +10
Hi RavenRuler, welkom op het Forum! Wat een goed vooruitzicht dat je al bijna mag verlengen nu jouw telefoon het niet lang meer vol houdt. Ik heb dit voor je nagekeken en het klopt dat de maximale maandelijkse aflossingskosten voor het toestel niet hoger mogen zijn dan de maandelijkse kosten voor het abonnement zelf. Dit heeft uiteindelijk weer invloed op de hoogte van de eenmalige bijbetaling Mocht je hier nog vragen over hebben, hoor ik het graag!

Reageer