Welkom op het

KPN Forum

Recent online
Vraag

Toestelkosten abonnement en failiissement Phone House

Geachte lezers,

Namens mijn oma, mevrouw Zhou, die de taal nog niet voldoende machtig is, wend ik mij tot u met het volgende.

Na jarenlang klant bij u te zijn geweest, besloot mevr. Zhou op 7 februari jl. haar abonnement voor twee jaar te verlengen met inbegrip van een nieuw toestel bij de firma Phone House. Zoals u weet sloeg niet veel later het noodlot toe en werd Phone House failliet verklaard, waardoor ze nu naar haar telefoon kan fluiten en vastzit aan een duur abonnement.
Bovendien zit mevrouw met de kwestie dat er maandelijks toestelkosten ter bedrage van 25 euro worden berekend door KPN. Dit is heel vreemd, aangezien ze van het failliete Phone House zelf geen enkel gehoor krijgt en van het kastje naar de muur wordt gestuurd bij KPN sinds ze haar abonnement probeerde op te zeggen.

Ze heeft nu ten einde raad een paar openstaande facturen en een aanmaning op de deurmat liggen.

Dus, kan ze haar abonnement onmiddelijk opzeggen en moet ze alsnog de maandelijkse toestelkosten blijven betalen of moet ze door blijven betalen voor het volledige bedrag?

4 reacties

Reputatie 6
Badge +16
Wat een vervelende situatie is door het faillissement ontstaan zeg.

Hier zal ik vast wat proberen uit te leggen.

Het contract voor het abonnement (de verbinding) heeft ze met KPN. Dat bedrijf bestaat gewoon en dus zal de abonnementsperiode afgemaakt moeten worden. Binnen 14 dagen kan een abonnement nog geannuleerd maar die periode is al lang voorbij.
Wil ze nu stoppen met het abonnement dan zal ze de héle resterende periode in één keer moeten voldoen + € 25 administratiekosten. Mooier kan ik het niet maken helaas.

Aangezien ze via Phone House het abonnement heeft genomen lijkt mij dat het toestel en toesteldeel dan ook via hen had moeten lopen. Geen idee hoe dat nu gaat. Ook daarvoor geldt: het is aangegaan en verplichtingen blijven bestaan ook al is het bedrijf failliet. Helaas komen consumenten helemaal achteraan de rij en draaien die meestal gewoon op voor de volledige kosten.

M.i. loopt het telefoonabonnement (de verbinding) via KPN en toestel/afbetaling via Phone House. Ook al is het niet meer geleverd door het faillissement. Wat dat betreft zou ze zich dus bij de curator moeten melden al heb je als consument je verlies eigenlijk maar te nemen.

Wat betreft KPN. Daar is gewoon een contract mee. Dat staat los van het faillissement van Phone House.

Een KPN moderator zal hier ook nog komen. Misschien vanavond, anders morgen. Ik heb ze al een beetje ingelicht over deze uitzonderlijke situatie.
PeterG schreef:

Aangezien ze via Phone House het abonnement heeft genomen lijkt mij dat het toestel en toesteldeel dan ook via hen had moeten lopen. Geen idee hoe dat nu gaat. Ook daarvoor geldt: het is aangegaan en verplichtingen blijven bestaan ook al is het bedrijf failliet. Helaas komen consumenten helemaal achteraan de rij en draaien die meestal gewoon op voor de volledige kosten.

M.i. loopt het telefoonabonnement (de verbinding) via KPN en toestel/afbetaling via Phone House. Ook al is het niet meer geleverd door het faillissement. Wat dat betreft zou ze zich dus bij de curator moeten melden al heb je als consument je verlies eigenlijk maar te nemen.

Wat betreft KPN. Daar is gewoon een contract mee. Dat staat los van het faillissement van Phone House.

Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een vreemde situatie. Als de toestelkosten bij de Phone House betaald moesten worden, dan was het gewoon een kwestie van een brief naar de curator sturen met de vraag of hij nog de overeenkomst voor het leveren van de telefoon na wil komen binnen X termijn. Zo nee, dan was oma's verplichting om te betalen ook vervallen (ingevolge van art. 37 faillissementswet, meen ik).

We zitten nu een beetje met de handen in de haren, want het is begrijpelijk dat het abonnement zelf doorloopt en daarvoor betaald moet worden, maar we moeten wél KPN voor iets te betalen, waar zij blijkbaar geen partij bij zijn, of zie ik iets over het hoofd?
Reputatie 6
Badge +16
Geen idee. De situatie zou moeten zijn zoals geschetst. Belabonnement bij KPN; toestel via Phone House.
  • Er zal hier nog een KPN moderator komen. Wat het belabonnement betreft kunnen ze je i.i.g. niet tegemoet komen. KPN bestaat gewoon nog en daar is een verplichting mee aangegaan.
Wat de (betaling) van het toestel betreft; ook dat kan de medewerker uitzoeken. Maar zou dus via Phone House moeten lopen.

Ik vermoed dat je oma bij KPN gewoon een belabonnement van € 25 heeft. En dat het niet geleverde toestel gewoon ook niet betaald wordt momenteel d.m.v. maandelijkse afschrijvingen (v.d. Phone House).
Staan de toestelkosten echt op de rekening van KPN?

Om het abonnement te gebruiken zijn er m.i. de volgende keuzes:
Er kan voor het abonnement natuurlijk ook een oud toestel gebruikt worden. Je oma heeft toch het simkaartje nog wel?
Of daar alsnog een toestel voor te kopen. Dat kan helaas niet altijd met afbetaling, omdat het abonnement al loopt. Bij Belsimpel.nl kun je overigens wel een los toestel op afbetaling kopen. Denk wel aan de BKR registratie bij een lening van € 250 of hoger.
Er kan voor het abonnement natuurlijk ook een oud toestel gebruikt worden. Je oma heeft toch het simkaartje nog wel?
Reputatie 6
Badge +17
Hallo @calvingu, welkom op ons forum! Wat een ontzettend vervelende situatie zeg! Ik zie dat Peter je al veel informatie heeft gegeven, waarvoor dank Peter. Voor mij is het ook even uitzoeken en navragen hoe dit in z'n werk gaat. We krijgen hier natuurlijk niet zo vaak mee te maken gelukkig. Wil je reageren op mijn privébericht? Met de betreffende gegevens kan ik dan navraag voor jou en je oma doen!

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)