Beantwoord

toestelkrediet afgewezen

  • 11 January 2020
  • 15 reacties
  • 450 keer bekeken

Reputatie 1

Beste KPN, 

Mijn moeder heeft twee jaar geleden een abonnement met toestel krediet afgesloten. Het betrof toen een krediet van 500eur, voor een iPhone SE. 

Nu kan zij haar abonnement verlengen en wil wederom een nieuw toestel met een wat groter scherm en gezichts ID. De keuze viel op een iPhone XR. 

Nu werd haar krediet aanvraag afgewezen, omdat zij een negatieve BKR zou hebben. Echter, na inloggen op haar “mijnBKR” blijkt dit helemaal niet zo te zijn. Sterker nog, al haar leningen zijn beëindigd. Dit in tegenstelling tot toen zij haar vorige abonnement met toestel krediet afsloot, toen was er namelijk wel nog sprake van een lopende lening. Dus mijn vraag (namens haar), waar komt deze wonderlijke beslissing vandaan? Het heeft toch niet te maken (mag ik hopen) met haar leeftijd?

Dank en groet, 

 

Marcel 

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 15 January 2020, 13:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Is je moeder 75 jaar of ouder? Dan kan er geen lening meer afgesloten worden. Voor niks. [update: kpn hanteert dit niet] Is helaas wettelijk zo geregeld.
Zie ook hier.

Ze zal het gewenste toestel direct geheel moeten betalen. (dat kan niet als je via de website van KPN bestelt. Wel in de winkel.)

 

Reputatie 1

Dank Peter,

Dat is zij inderdaad. Vreemde regel die niet helemaal strookt met het (landelijk) beleid zullen we maar zeggen. 
 

In ieder geval is de reden nu bekend. 
 

Hartelijke groet,

 

Marcel

Wat je bedoelt met het landelijk beleid snap ik niet. Want het is een wettelijke regel v.a. 75 jaar. Dat lijkt me dan dus wél landelijk.

Je kunt nergens meer een lening (afbetaling) voor afsluiten: auto, huis, mobiel, etc.

Enige wat wel nog kan is een persoonlijke lening bij je bank.

Reputatie 1

Wat ik bedoel met landelijk is dat men (de overheid) wil dat er tot steeds latere leeftijd doorgewerkt wordt. Want we worden steeds ouder, tot op veel latere leeftijd gezonder, actiever, enz. Daar staat zo’n regel dan toch wel enigszins haaks op. Maar goed, het zij zo. De reden is helder en nogmaals dank daarvoor. 

 

Groet, Marcel 

Helder. Ben het ook eens met je. Maar het is niet anders.

Mijn moeder kon (en kan) daardoor geen nieuwe auto kopen. Hoewel ze zich gewoon een lening kan veroorloven. Maar niet even een auto in één keer aftikken.

Hoi @MJH70 . Welkom op het forum.

Ik zie dat Peter je al prima heeft voorgelicht. Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik snap je bedenkingen uiteraard goed maar ben blij dat er nu wel duidelijkheid is. 

Mocht je andere vragen hebben, stel die gerust. 

Reputatie 1

Hoi @MJH70 . Welkom op het forum.

Ik zie dat Peter je al prima heeft voorgelicht. Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik snap je bedenkingen uiteraard goed maar ben blij dat er nu wel duidelijkheid is. 

Mocht je andere vragen hebben, stel die gerust. 

Beste Erwin, 

het enige dat ik jammer vind is dat KPN de leeftijd niet als reden opgeeft, maar verwijst naar een (niet bestaande) negatieve bkr registratie. 
 

Je voelt je dan toch niet serieus genomen, dus ik hoop dat kpn daar anders mee om wil gaan in het vervolg. 
 

hartelijke groet,

Marcel 

 

Dat snap ik heel goed, Marcel. Ik weet zo niet of er een reden voor is maar ga voor je navragen waarom er geen duidelijker bericht wordt gestuurd. Ik kom er op terug. 

Kun jij de gegevens van je moeder in je profiel invullen. Dan kunnen we nog even wat gerichter kijken. 

Ik kom nog even terug op wat er over toestelkrediet is gezegd. Er lijkt bij KPN tóch geen grens op leeftijd te zitten en daarom wil ik dolgraag de gegevens van je moeder, @MJH70 . Op die manier kunnen we dit grondig uitzoeken. 

Reputatie 1

Ik kom nog even terug op wat er over toestelkrediet is gezegd. Er lijkt bij KPN tóch geen grens op leeftijd te zitten en daarom wil ik dolgraag de gegevens van je moeder, @MJH70 . Op die manier kunnen we dit grondig uitzoeken. 

Beste Erwin,

 

ik heb eea in mijn profiel ingevuld. Als er meer info nodig is hoor ik dit graag. 

Dank en groet, Marcel 

Dank. Ik heb dit doorgestuurd naar mijn collega's. Ik kom er zo spoedig mogelijk op terug en zal dan ook duidelijk het KPN beleid hierin uitstippelen. 

Hoi @MJH70 . Mijn collega's hebben een dubbelcheck gedaan en we kunnen jou (en de meelezers) meedelen dat KPN geen leeftijdsgrenzen hanteert bij kredietverstrekking. 

Die verwarring kan zijn ontstaan doordat er in Nederland verschillende kredietverstrekkers zijn die dit als beleid hanteren. Beleid is echter géén wettelijke verplichting.  

Bij controle van de gegevens blijkt dat er wel een BKR registratie open staat bij jouw moeder. Uiteraard kunnen wij, in verband met privacy, niet zien wát er openstaat. Mijn advies aan jou en je moeder is om te rade te gaan bij het BKR. Mocht je na aanleiding hiervan vragen hebben, stel ze gerust!

Reputatie 1

Hoi @MJH70 . Mijn collega's hebben een dubbelcheck gedaan en we kunnen jou (en de meelezers) meedelen dat KPN geen leeftijdsgrenzen hanteert bij kredietverstrekking. 

Die verwarring kan zijn ontstaan doordat er in Nederland verschillende kredietverstrekkers zijn die dit als beleid hanteren. Beleid is echter géén wettelijke verplichting.  

Bij controle van de gegevens blijkt dat er wel een BKR registratie open staat bij jouw moeder. Uiteraard kunnen wij, in verband met privacy, niet zien wát er openstaat. Mijn advies aan jou en je moeder is om te rade te gaan bij het BKR. Mocht je na aanleiding hiervan vragen hebben, stel ze gerust!

Beste Erwin,

Dank alvast voor je moeite en het toch wel positieve antwoord. Ik kan nog aangeven dat ik namens mijn moeder ook via de site het formulier heb ingevuld waarin ik nogmaals vraag om een beoordeling omdat er inmiddels geen BKR registratie meer openstaat. 
 

Nogmaals dank. 
 

Marcel

Reputatie 7
Badge +10

Wat je bedoelt met het landelijk beleid snap ik niet. Want het is een wettelijke regel v.a. 75 jaar. Dat lijkt me dan dus wél landelijk.

Je kunt nergens meer een lening (afbetaling) voor afsluiten: auto, huis, mobiel, etc.

Enige wat wel nog kan is een persoonlijke lening bij je bank.

 

Peter, waarom stel je aan de ene kant dat het een wettelijke regel zou zijn maar zeg je in 1 adem dat het wel bij een bank zou kunnen? Dat zou dan ook niet moeten kunnen.

Het antwoord op mijn eigen vraag is heel simpel: Er is geen wettelijke regel voor.

De google link die je plaatst geeft alleen maar een aantal hits waar je kan zien dat veel kredietverstrekkers het niet doen, maar sommige ook wel. De overheid bepaalt niet of een particulier bedrijf wel of geen geld wil lenen aan iemand van 75 of ouder.