Updaten Telfort simkaart naar KPN instellingen

  • 29 January 2021
  • 196 reacties
  • 29218 keer bekeken
Updaten Telfort simkaart naar KPN instellingen
Reputatie 7
Badge +20

Waarom heeft mijn Telfort simkaart een update nodig?
 

Begin 2020 hebben we de mobiele abonnementen van Telfort omgezet naar KPN. Een deel van de voormalig Telfort klanten heeft inmiddels een KPN simkaart ontvangen en maakt nu optimaal gebruik van ons netwerk. Een ander deel van de voormalig Telfort klanten, gebruikt nog een Telfort simkaart met oude Telfort instellingen. Dit zorgt er voor dat er géén gebruik gemaakt kan worden van bellen via 4G(VoLTE), bellen via wifi(VoWifi), internet via 4G in het buitenland en de Voicemail app. Om deze klanten alsnog gebruik te laten maken van alle opties die ons netwerk te bieden heeft, gaan wij de Telfort simkaarten updaten.
 

Update 28-09-2021: In oktober krijgen ook de Telfort prepaid simkaarten de update, dus heb je een Telfort prepaid simkaart? Dan gelden deze instructies ook voor jou. 

Een week voor de update krijg je een sms om je op de hoogte te stellen. Enkele dagen voor de update ontvang je een herinnering via sms. 

  • Het is belangrijk dat je je toestel op de dag van de update aan hebt staan. Rond 11:00 uur wordt de update naar je simkaart gestuurd.
  • Start na de update je toestel opnieuw op. Jouw telefoon meldt zich dan opnieuw aan in het netwerk, en je kan weer bellen en internetten.

Is de update niet gelukt, dan krijg een sms van ons waarin staat dat het niet gelukt is. We nemen jouw simkaart dan mee in de volgende update-ronde.


Hoe werkt de simkaart update?
 

Wij sturen je op een vooraf aangekondigd tijdstip, via het netwerk een automatische update. Het is belangrijk dat je jouw toestel aan hebt staan en dat deze voldoende is opgeladen. Als de update is gelukt, dan verbreekt je toestel waarschijnlijk de verbinding. Start daarna je toestel opnieuw op, dan werkt alles weer, mét de goede KPN instellingen.
 

Wat merk ik van de simkaart update?
 

Tijdens het ontvangen van de update blijft je toestel het gewoon doen. Is de update op je telefoon ontvangen (duurt ongeveer 10 min), dan kan het zijn dat de netwerkverbinding met je toestel wordt verbroken en kan je niet meer bellen en internetten. Als je al aan het bellen bent, wordt mogelijk de verbinding verbroken. Nadat je het toestel opnieuw hebt opgestart, heb je weer netwerkverbinding en kan je weer bellen en internetten. Je telefoonnummer of pincode blijven hetzelfde. 

 

Wat als de simupdate niet lukt?
 

We doen er alles aan om het updaten van je simkaart zo soepel mogelijk te laten verlopen. Werkt toch je verbinding niet meer na de update? Doorloop dan deze stappen:

  • Start je toestel opnieuw op
  • Start je toestel nóg een keer opnieuw op (voor de tweede keer) 

Na 10 minuten doet je verbinding het weer en ben je weer bereikbaar. Is dat toch niet het geval? Dan zijn er verschillende mogelijkheden. 

Als je langs de KPN winkel in jouw buurt gaat, krijg je direct een nieuwe simkaart mee. Dat is de snelste oplossing. Anders is optie twee om een nieuwe simkaart aan te vragen, dat kan je gemakkelijk online doen. Heb je nog vragen? Laat het ons gerust hier onder het topic weten.

Let op: Is het absoluut noodzakelijk dat je bereikbaar blijft en geen moment zonder verbinding zit op de dag dat jouw simkaart de update krijgt? Dat is geen probleem. Vraag dan uiterlijk 3 werkdagen van te voren zelf een simkaart aan via MijnKPN of via kpn.com/vervangjesimkaart.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

196 reacties

Volgens KPN moet ik mijn oude sim-kaart van Telfort vervangen maar als ik dat doe kan ik 2 dagen niet internetbankieren.
Waarom is dat?

Zal wel e.o.a. veiligheid v.d. bank zijn.

Mijn simkaartwissel had dat gevolg voor 12 uren (niet 2 dagen) voor de ING, maar via de ABNAmro kon ik gewoon doorbankieren.

Ik heb een Telfort simkaart. Ik heb een sms ontvangen dat ik een nieuwe simkaart moet aanvragen ivm veroudering. Hoelang kan ik mijn oude simkaart gebruiken?

 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @snoekbaars ,

Waarschijnlijk kan je de oude simkaart nog jaren gebruiken. Maar met een nieuwe simkaart heb je meer mogelijkheden.

Ik kreeg een e-mail om mijn Telfort SIM kaart te vervangen voor een KPN SIM kaart mede vanwege veiligheidsredenen.

Ik zou graag willen weten welke veiligheidsproblemen er met mijn SIM kaart zijn. Wat voor leks zijn er in het verleden gevonden? Ik heb nooit iets gehoord dat een SIM kaart een mobiel onveilig zou maken.

In de mail en hier op internet wordt dit niet uitgelegd. Alleen dat je dan veiliger zou zijn.

Waarom wordt de Telfort SIM kaart niet meer ondersteund? Heeft dit technische redenen of marketing redenen?

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Ruud0123 ,

Of de nieuwe simkaart veiliger is, weet ik niet. Maar KPN stuurt niet voor niets momenteel deze mailing naar de oud-Telfortklanten.
 

Waarschijnlijk kan je de oude simkaart nog jaren gebruiken. Maar met een nieuwe simkaart heb je wel meer mogelijkheden.

 

Reputatie 7
Badge +28

@JanD

Kan jij hier nog iets aan toevoegen? Weet jij welke beveiligingen ontbreken op de oude Telfort-simkaartjes? 
 

Edit ; Laat maar.

Er is een verzameltopic aangemaakt. 

Voor mijn werk gebruiken we SIM kaarten om data via het GSM netwerk naar onze server te sturen. Ik heb nooit iets gehoord dat een SIM kaart voor veiligheidsproblemen kan zorgen. Daarom wil ik graag weten wat deze veiligheidsproblemen zijn bij de oude Telfort SIM kaarten.

Worden oude SIM kaarten dan niet meer ondersteund? Waar moet ik dan op letten bij andere SIM kaarten?

Hoi, @Ruud0123 

Je vraag is naar een (dit) verzameltopic verplaatst. In het startbericht staat te lezen dat de simkaarten van Telfort

Geen internet via 4G in het buitenland ondersteunen

Geen bellen via 4G (VoLTE) en bellen via wifi (VoWifi) ondersteunen

En de voicemail-app niet ondersteunen

En dit ook niet gaan doen.

Alleen al vanwege stopzetten 3G internet, en omdat dat in veel buitenlanden er al niet meer is en je dan 2G internet hebt (indien dat nog lokaal ondersteund is) is het zeker zaak de simkaarten om te wisselen.

Heeft dit technische redenen of marketing redenen?

Het is dus een technische reden. (ps ik moest ook mijn kpn-simkaart, uit 2012, omwisselen om deze redenen). Ik heb dat in een winkel gedaan i.p.v. via internet.
Er zijn i.i.g. enkele kpn-winkels over het land open i.c.m. het verplicht maken van een afspraak.

Reputatie 7

Ik kreeg een e-mail om mijn Telfort SIM kaart te vervangen voor een KPN SIM kaart mede vanwege veiligheidsredenen.

Ik zou graag willen weten welke veiligheidsproblemen er met mijn SIM kaart zijn.

Dat is een zeer terechte vraag waar KPN mijns inziens toch wel een antwoord op verschuldigd is. KPN geeft immers zelf aan dat het vervangen van de kaart mede vanwege veiligheidsredenen dient te gebeuren.

Mooi is dit.... not :-(

Na de automatische update kan ik ineens niet meer bellen. Ik schijn nu een nieuwe simkaart nodig te hebben. Die is er over 2 dagen...

Niet zo klantvriendelijk om me hier niet vooraf op te wijzen in de email die ik heb ontvangen. Ik zie net dat als je vanuit die email doorklikt naar de kpn website dat er wel staat dat als je een oude simkaart hebt dat je die vooraf moet vervangen. Maar dit hoort in de email te staan. Knp kan niet verwachten dat ik doorklik, ik had immers geen reden om problemen te verwachten. En hoe weet ik zelf dan dat mijn simkaart te oud is voor wat kpn wil?

Nu kan ik 2 dagen niet bellen danzij Kpn. 

Telfort, waar ben je gebleven!!! :`-(

Reputatie 7
Badge +17

Dag @MmJjVv! Oh nee, dat is flink balen. Goed dat je direct een nieuwe simkaart hebt aangevraagd. Wat betreft de communicatie. Zover ik weet heeft iedereen met een té oude 2G (Telfort)-simkaart de onderstaande mail gehad. Jij hebt niet de onderstaande mail ontvangen als ik het goed begrijp? Dan heb je óf een nieuwere simkaart die per toeval de update niet heeft overleefd of per ongelijk de onjuiste mail ontvangen. Als dat zo is, Excuses daarvoor!

 

Die email heb ik volgens mij niet ontvangen. Wanneer zou ik die ontvangen moeten hebben?

Reputatie 7
Badge +17

We hebben de mails in batches gestuurd, dus niet iedereen heeft de mail op hetzelfde moment ontvangen. De mail is uit de deur gegaan tussen 15 maart - 31 maart. 
 

Hoe weet ik os ik al een update heb ontvangen

Nee die email heb ik inderdaad niet ontvangen. Zeer storend dit. Had makkelijk voorkomen kunnen worden. 

Waarschijnlijk heeft de update bij mij ook plaatsgevonden, want ik zie nu ineens een melding: “Sim 1 niet geregistreerd”
Weet u wat dit inhoudt en of er ook vervolg actie moet plaatsvinden?

Reputatie 7
Badge +17

Oehh, goede vraag @Andre1961. Zoals bekend wordt de update vanaf 11:00 uur uitgerold. Je kunt niet zien of je de update gehad hebt. Bij sommige klanten is het duidelijk, die moeten het toestel opnieuw opstarten om weer verbinding te krijgen. Mocht het niet gelukt zijn, dan ontvang je morgen, 8 april, een sms van ons. 

Reputatie 7
Badge +17

@Peter vraagt Kun je je toestel eens opnieuw opstarten? Het toestel kan namelijk de verbinding verliezen met het netwerk. Een herstart kan dit oplossen. 
Meer informatie vind je op onze site simkaart update.

Ik heb 2 sim only abonnementen van Telfort, op dezelfde naam.

Kreeg 1 mail, dacht dat deze voor de 2 abonn zou zijn. 

Het ene nummer is geupdated ,kreeg melding sim 1 niet gereg., opnieuw opgestart en oke.

Ik neem aan dat het 2e nummer ook automatisch zal gaan?

JBH

Vervolg op mijn verhaal van hierboven:

Toen ik net onderweg was zonder WiFi werkte ineens niks meer, ik had geheel geen internet connectie meer. Daarom dan maar telefoon herstart als laatste poging tot iets redden voor de komende 2 dagen totdat de simkaart er is. Maar tot mijn grote verbazing doet na die herstart alles het weer, ook het bellen!!

Dus die nieuwe simkaart die de klantenservice voor me regelde was helemaal niet nodig. De klantenservice had gewoon moeten zeggen dat ik veilig kon herstarten en dat het dan allemaal weer zou werken. Ik begon mijn gesprek met de klantenservice nog met dat ik niet durfde te herstarten omdat ik bang was daarna niks het dan meer zou doen. Daar ging de dame aan de lijn NIET op in, vroeg me wat instellingen te checken en stuurde toen maar een nieuwe simkaart op. Met een kluitje in het riet...

 

Zouden jullie de mensen bij de klantenservice dit willen zeggen? Het is handig als zij op de hoogte zijn van wat je als klant moet doen zodat ze je goed kunnen voorlichten. 

 

Ik had beter verwacht van kpn. Doe mij maar weer Telfort...

Helaas, heb het geprobeerd maar het blijft bij het oude. 

Ik wacht wel of ik morgen een sms krijg dat de update niet gelukt is. 

JBH

Sinds mijn simkaart is geupdate, is de batterij van mijn toestel ineens heel snel leeg. Kan dit iets met de update te maken hebben?

Heb vanmorgen contact gehad met Kpn, voor de 2e telefoon wachten op bericht bij volgende uitrol. Gaan niet allemaal tegelijk.

JBH

Reputatie 7
Badge +17

Sinds mijn simkaart is geupdate, is de batterij van mijn toestel ineens heel snel leeg. Kan dit iets met de update te maken hebben?

Dag @mwout! De update zou geen gevolgen moeten hebben voor de duur van jouw batterij. Mogelijk is er iets anders aan de hand. We hebben een blog geschreven met tips voor batterij besparen. Wil je die eens doornemen?