Beantwoord

Verlengen met toestel lukt niet vanwege BKR?

  • 20 June 2020
  • 1 reactie
  • 114 keer bekeken

Dat is gelul met dat de wet in 2017 veranderd is ik heb 3 tel abonnementen  bij kpn de derde abonnement heb ik in 2018 bij genomen en kon deze maand verlengen maar het kon niet was niet kredietwaardig .

Ik heb sinds 2015 een negative bkr registratie en heb al die tijd zonder problemen kunnen verlengen en de andere 2 abonnementen heb ik in 2019 verlengd en de 3 lukt nu niet. Heb een goed salaris met een vastebaan en ben nog thuis wonend zeg het maar.

Admin: afgesplitst van topic, eigen topic voor vraag

icon

Beste antwoord door Noordzee 22 June 2020, 09:30

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Suleyman77 ,

KPN heeft een koppeling met de landelijke BKR-registratie.

Hierdoor kunnen ze zien dat je mogelijk elders nog leningen hebt lopen. 

Vanaf 1 januari 2020 gelden er nieuwe leennormen voor Consumptief Krediet bij de bepaling van de kosten voor levensonderhoud. De aanpassingen zijn door de VFN (Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland) vastgesteld na afstemming met NVB, Nibud en AFM om overkreditering te voorkomen. Per 1 januari 2020 wordt bij alle nieuwe kredietaanvragen het Verantwoord Krediet Maximum berekend op basis van de nieuwe leennormen die dan van toepassing zijn.

Concreet betekent dit dat klanten per 1 januari 2020 minder kunnen lenen! Dit geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers. 

Wij willen onze klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij kredietverlening staat zorgplicht voorop. Somt betekent dat ook dat we een krediet moeten weigeren. Of alleen een lager kredietbedrag mogen verlenen. Dat voelt misschien niet altijd klantvriendelijk, maar we doen dit in het belang van onze klant. Je zult bij iedere provider hetzelfde proces moeten doorlopen. Dat de praktijk weerbarstiger is, en een andere telco. jou wel het toestelkrediet verleent, is eigenlijk niet toegestaan. Daar kan een flinke boete voor de organisatie uit voortkomen. Een risico dat (bewust) wordt genomen.

Mogelijk kun je zelf ergens een telefoon kopen zodat je alleen een SIM-only kunt afsluiten. Bijkomend voordeel is dan ook dat je oude abonnement ongewijzigd kunt laten doorlopen. Niet verlengen betekent namelijk ongewijzigd later doorlopen. Vaak zijn de oude abonnementen gunstiger dan de nieuwe, zodra je niet meer hoeft te betalen voor toestelkosten. 

 

Reageer