Beantwoord

Verrassing na verlenging, abbo gaat pas in over 6 maanden!

• 13 oktober 2016
  • 1100 reacties
  • 38732 keer bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik heb recentelijk mijn abonnement verlengd met een nieuwe telefoon. Ik
kom er dan pas achter dat KPN de regels eenzijdig en zonder informeren gewijzigd
heeft zodat mijn nieuwe abonnement pas ingaat op de werkelijke einddatum contract,
en dus niet per direct zoals het in het verleden was. Dit houd voor mij in dat ik nog zes maanden extra mijn vorige contract moet betalen, alvorens mijn nieuwe contract ingaat. En daar zit het probleem! Mijn vorige contract ging namelijk in op 29-09-2014. Dit staat letterlijk op het contract, ingangsdatum
29-09-2014. De betalingen voor dit contract zijn ook per direct, dus op 29-09-2014, ingegaan. Dit contract is afgesloten voor 24 maanden, wat bij mij 2 jaar is. Dus ik heb mij volledig gehouden aan mijn vorige contract en 24 maanden netjes betaald voor toestel en abonnement. Dit is na te kijken bij mijn facturen/betalingen. Aangezien de toestelkosten volledig in de 24 maanden verwerkt zaten, heb ik mijn vorige toestel dus netjes afbetaald conform contract! Nu wil de KPN mijn reeds afbetaalde contract klakkeloos verlengen met zes maanden extra betalingen voor een toestel én abonnement, die beiden door mij reeds volledig conform contract voldaan zijn, oftewel in de woorden van KPN eigen chatmedewerker, FRAUDE. En dus staat KPN nu op het punt, met het incasseren van de maandbetaling voor mijn vorige contract, op het punt FRAUDE te plegen, cq mij op te lichten! En dat accepteer ik dus niet! Ik snap dat er misschien in een ver verleden, toen de KPN eerst twee maanden eerder verlengde, toen drie, toen zes, nu weer vier, misschien ooit eens een keer korter betaald is voor een abonnement of toestel, maar dit is zeker niet het geval bij mijn vorige abonnement en ook zeker niet bij het abonnement daarvoor. Dat is ook volledig 24 maanden betaald. De afgelopen vier jaar zijn er dus zeker 2 abonnementen volledig, 24 maanden, afbetaald. Verder terugzoeken is aan de KPN maar dat waren aanzienlijk goedkopere abonnementen en toestellen. Mij gaat het er nu om dat ik een rechtsgeldige, op papier, abonnementsovereenkomst heb met een ingangsdatum van 29-09-2014 er op, waar ik mij volledig aan gehouden heb en die volledig voldaan is. Zes maanden extra incasseren op deze overeenkomst is voor mij niet acceptabel! Dan betaal ik nog eens zes maanden extra voor een toestel wat NU al afbetaald is, en een abonnement wat ik ook al 2 jaar gehad en betaald heb. Ik heb dit alles gemeld per chat op 29 september waarop ik doorverwezen ben naar bellen, wat ik gedaan heb, waarop ik doorgewezen ben naar het invullen van een webformulier, wat ik gedaan heb, waarop ik op 30 september antwoord kreeg dat ik weer naar de Chat moest, wat ik gedaan heb, waarop ik ben doorgestuurd naar het webformulier toestelkosten, wat ik heb ingevuld, waarop ik na 8(!) dagen
wachten jullie noreply nietszeggende, niet kloppende antwoord kreeg op EEN vraag, maar niet MIJN vraag, waarop ik afgelopen dinsdag maar weer contact heb gezocht met de chat (communiceren is eenrichtingsverkeer bij klachten) die nu intern maar weer een klacht heeft ingediend (omdat iedereen met wie ik WEL kan communiceren, zowel telefonisch als per chat mijn klacht erkent alleen deze niet kan oplossen (de 2 chats heb ik opgeslagen) en ik ben nu al weer twee dagen aan het wachten ben op enige reactie.... pfff. Ik word een beetje heel erg moe van de KPN en de zeer klantonvriendelijke service.
icon

Beste antwoord door Bart_ 26 oktober 2017, 11:27

Ik vind het oprecht vervelend om te horen dat de informatievoorziening zo moeilijk verloopt. Dat is inderdaad niet goed. Je mag er overigens echt vanuit gaan dat er contact met je wordt opgenomen, dat hoort uiteraard gewoon gedaan te worden.
Als ik zelf kijk naar de situatie de je beschrijft dan moet ik me wel aansluiten bij het verhaal dat Erik al in dit topic plaatste. Het was lange tijd zo dat je 6 maanden voor het einde van je lopende contract kon verlengen. Dan ging je nieuwe abonnement ook in en logischerwijs werd de termijn die je vroegtijdig verlengde dan bij je nieuwe abonnementsperiode opgeteld. Dat was een extra service we boden. Ook om dit soort zaken overzichtelijker te maken is dat vorig jaar gewijzigd: we hebben breeduit over gecommuniceerd. De situatie nu is dat je maximaal 4 maanden voor het einde van je contract kunt verlengen én dat je de gehele abonnementsperiode van je oude contract uitdient, voordat je nieuwe abonnement ingaat.
Bekijk origineel

1100 reacties

Reputatie 7
Badge +15
Vervelend dat het zo is gegaan, ik denk dat een KPN Moderator wel voor je in de systemen kan duiken. Mijn eigen ervaring is dat het meestal wel goed komt..

Desnalnietemin wil ik je wel wat advies geven:
- Hoe gaat het ook klant, blijf betalen. Zo lang je betaald heb je namelijk meer grond om op te staan(Ook bij de geschillencomissie indien dat nodig blijkt te zijn en wordt je niet afgesloten, indien je in je recht staat zal KPN de gemaakte kosten gewoon vergoeden 🙂 ).
- Hoe raar het ook klinkt, probeer vriendelijk te blijven tegenover de KPN moderators - Dit is namelijk een totaal ander team en een andere groep mensen en geef ze, desondanks met je negatieve eerdere ervaringen de voordeel van de twijfel.
Reputatie 3
Badge
Ik wacht af totdat het maandbedrag is afgeschreven. Dan is KPN echt in overtreding en zet ik mijn rechtsbijstand er op. Probleem is gewoon dat niemand weet hoe dit op te lossen. Iedereen die het contract ziet (heb het al twee keer opgestuurd, naar de chat en als bijlage bij het eerste formulier) erkent dat het een 24 maanden contract is, ingang 29-09-2014 en dat dit contract nu dus verlopen is. Maar wat dan? Ik heb voorgesteld mijn einddatum eenmalig 6 maanden naar voren te halen. Met de nieuwe regels betaal ik dan ook gewoon weer netjes 24 maanden voor dit nieuwe contract. Maar de datum schuiven kan niet. Dan terugkijken naar een heel heel ver verleden wanneer ik ooit een keer te vroeg verlengd heb en wat toen de kosten waren die KPN gemist heeft .... kan niet. Maar langer betalen op een afgelopen overeenkomst kan van mij uit niet. Dus wat dan?
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor je advies. Natuurlijk blijf ik betalen, ik heb natuurlijk ook nog steeds de service van een werkend abonnement. En ik ben al twee weken supervriendelijk tegen iedereen. En blijf maar braaf wachten. De eerste jongen van de chat benaderde mij echt agressief, zo van daar komt er weer eentje die onterecht komt klagen, maar die heeft achteraf ruiterlijk tig keer zijn excuses aangeboden nadat ik het contract had opgestuurd (ik heb de chat opgeslagen :-)). Mijn verhaal klopt namelijk echt. Maar na twee weken wachten en een onzinnig, algemeen noreply antwoord wat werkelijk nergens op slaat begint mijn bloeddruk aardig op te lopen... Maar ik wacht braaf verder... 😉. Tenslotte ligt het nu alweer twee dagen bij de zoveelste klachtenafdeling ... dus wie weet..
Reputatie 7
Badge +15
Ai, vervelend. Ik zou zeggen: Geef de weg via het forum een kans. De rechtsbijstand kan je altijd later inschakelen. Persoonlijk zou ik de geschillencommissie proberen als niks anders werkt. Je kan het dan nog altijd opschalen als het nodig is :)

Ik snap waar die jongen vandaan komt, het was namelijk een mogelijk om een verlenging 6 maanden voordat een abbonement afloopt aan te vragen. Het nieuwe contract gaat dan pas in nadat het oorspronkelijke contract is afgelopen(Oftewel 6 maanden later). Degene die jouw contract heeft ingeklopt in het systeem heeft waarschijnlijk de ingangsdatum verkeerd gezet en om een of andere reden is het lastig om iemand te vinden die de juiste bevoegdheden hebben om het te veranderen, wat nogal gênant is en het feit dat dit je hier zelf zo veel achteraan moet maakt het ook niet beter.

De medewerkers die hier op het forum zitten hebben meestal net iets meer ervaring binnen KPN en hebben op andere afdelingen gewerkt, dus ze kunnen soms net iets beter de juiste mensen vinden 🙂
Reputatie 7
Badge +31
29-09-2014. De betalingen voor dit contract zijn ook per direct, dus op 29-09-2014, ingegaan. Dit contract is afgesloten voor 24 maanden, wat bij mij 2 jaar is.
Ik denk dat je toen ook vroegtijdig hebt verlengd.
Toen werd ook de nog resterende periode van het lopende contract opgeteld bij het afgesloten contract. Echter werd de resterende periode inderdaad gelijk aan je nieuwe contract. En dan nog de 2 jaar van het oorspronkelijke contract. Wordt dan dus 2 jaar en 6 maanden!
Nu dien je ook je contract eerst uit te dienen, maar blijven de oude voorwaarden geldig tot het einde. Dáárna gaat je nieuwe contract in inderdaad.

Reuze jammer dat de verkoper je hierover niet geïnformeerd heeft. Maar de contractlengte heeft het verder geen invloed op.

Helaas vallen de verlengregels niet onder de contractvoorwaarden. Deze mogen dus tussentijds gewijzigd worden.
Reputatie 7
...Toen werd ook de nog resterende periode van het lopende contract opgeteld bij het afgesloten contract. Echter werd de resterende periode inderdaad gelijk aan je nieuwe contract. En dan nog de 2 jaar van het oorspronkelijke contract. Wordt dan dus 2 jaar en 6 maanden!...En dat mag wettelijk dus niet, de maximaal toegestane contractduur voor een contract met een particulier is 24 maanden en geen maand langer. Dat was ook in 2014 zo en KPN is daarvoor al op haar vingers getikt, vandaar ook dat het nieuwe contract tegenwoordig pas ingaat na afloop van het lopende contract. KPN zou er wat mij betreft verstandig aan doen om het nieuwe contract gewoon per direct in te laten gaan. Puur juridisch zou je het gehele contract zelfs kunnen aanvechten als KPN vasthoudt aan een duur van meer dan 24 maanden. Je zou dan zelfs met terugwerkende kracht alle betalingen voor dat contract kunnen terugvorderen omdat het contract dan niet rechtsgeldig is.
Reputatie 7
Badge +31
Wjb heeft nog beter verwoord dan ik, waarom het verlengen gewijzigd is.
Reputatie 3
Badge
Bedankt voor de info. Ik begrijp inderdaad waarom het nu allemaal gewijzigd is. Dat je gewoon 24 maanden moet betalen voor je abbo en telefoon is logisch. Dat heb ik ook netjes gedaan en daar heb ik ook geen probleem mee. Dat er in een ver verleden (ik ben al ongeveer 10 jaar kpn klant) voor het eerst eerder verlengd is en dus een contract niet helemaal voldaan is, kan zeker. Maar dit is niet vergelijkbaar met de dure abonnementen die ik de afgelopen twee keer gehad heb (iphone 5 2 jaar netjes betaald, toen iphone 6 2 jaar netjes betaald, nu iphone 7). Dus mijn iphone 6 abbo nu eventjes zes maanden doorbetalen is, los van het feit dat het juridisch niet eens mag, kassa voor de KPN. Op mijn vorige contract staat echt letterlijk 'ingangsdatum 29-09-2014'. Vanaf die datum is ook 24 maanden betaald. Saillant detail is dat op mijn nieuwe contract van vorige week staat 'ingangsdatum zsm". Dus die fout maken ze niet meer 😉. Maar ondertussen zit ik wel met het probleem. Ik ben het helemaal met PeterG eens dat het de beste oplossing is om het nieuwe contract per direct in te laten gaan voor 24 maanden. Maar dan zit ik over twee jaar met hetzelfde probleem van de resterende 6 maanden. Want mijn oude contract was 64 euro per maand, mijn nieuwe contract 74 euro per maand. Dat zijn toch geen lage bedragen om even zes maanden lang extra te incasseren. Dus het probleem zit hem in de 6 maanden overbrugging. Mijn huidige contract is in principe vervallen eind september (na 24 maanden), dus dat kan niet zo maar verlengd worden ... Ik wacht weer braaf af of er iemand een oplossing heeft ...
Reputatie 3
Badge
Zojuist bericht gehad per email van de KPN. Ik moet (weer) bellen of (weer) chatten. Dit is toch werkelijk om te gillen. Moet ik de KPN nou nog serieus nemen?
Reputatie 7
Badge +31
Ik ben het helemaal met PeterG eens dat het de beste oplossing is om het nieuwe contract per direct in te laten gaan voor 24 maanden.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik vind het huidige systeem, waarbij het nieuwe contract ingaat aansluitend op het oude, juist beter en zeker eerlijker.

Maar dan zit ik over twee jaar met hetzelfde probleem van de resterende 6 maanden.
Er zijn nu juist géén resterende 6 maanden (over 2 jaar). Je gaat namelijk het nieuwe contract, en dus ook voor je nieuwe telefoon, pas betalen als het ingaat. En dat is zodra je huidige contract is afgelopen over 6 maanden.. En (daardoor) betaal je ook écht 24 maanden voor je telefoon en niet meer, zoals eerst, mogelijk zelfs 30 maanden.
Nu heb je, en betaal je, nog steeds voor je huidige, oude, contract. Maar wel al met je nieuwe telefoon, waar je nog niet voor betaald nu 😉 Die heb je dus dan evt. 2½ jaar in gebruik (als je dan niet vroegtijdig verlengt) voor de prijs van ... tada ... 2 jaar.
Reputatie 3
Badge
Heeft iemand van de moderators een tip hoe ik uit deze cirkel kan komen van chat, telefoon, formulier, chat, ander formulier, chat, interne klacht, en weer doorverwezen naar chat of telefoon. Sorry hoor, maar dit is toch diep en diep triest ....
Reputatie 3
Badge
Beste PeterG. Ik vind het nieuwe systeem ook beter, begrijp me niet verkeerd. Zo betaal je altijd, gegarandeerd, 24 maanden! Maar ik heb de laatste jaren altijd 24 maanden betaald! En mijn contract was maar 24 maanden geldig, ingangsdatum 29-09-2014 voor 24 maanden! Mijn huidige contract is dus niet over 6 maanden afgelopen, maar nu, per eind september. Dit staat duidelijk op papier, en is juridisch rechtsgeldig! Ik heb nu inderdaad mijn nieuwe telefoon en wil heel graag ook betalen voor dit toestel en nieuwe (nog duurder) abonnement. Daar was ik ook van uit gegaan. Dus per direct graag. En dat ik anders tweeenhalf jaar dit nieuwe toestel mag gebruiken voor de kosten van 2 jaar is onzin. Ik betaal 6x 64 euro extra op mijn oude abonnement dus dat kost mij 384 euro!!!
Reputatie 7
Als er op jouw lopende contract een startdatum van 29-9-2014 staat en je hebt vanaf dat moment ook de abonnementskosten vermeld in dat contract moeten voldoen, dan mag de einddatum van dat contract wettelijk niet later zijn 28-9-2016. KPN mag het contract dus ook niet zomaar 6 maanden langer laten doorlopen. Ja, in 2014 dachten ze dat te kunnen doen maar zoals ik eerder al zei, daar zijn ze al op teruggefloten en ze zullen zich gewoon aan de wet moeten houden.
Wat mij betreft heeft LS2 dus volkomen gelijk!
Reputatie 7
Badge +31
Dus per direct graag
Dat kan i.i.g. niet. Dat zit namelijk niet in het administratiesysteem. Je hebt destijds vervroegd verlengd. En dié periode wordt hoe dan ook nu nog bij die 2 jaar opgeteld. Pas daarná krijg je, en ga je betalen voor, je nieuwe abonnement en telefoon. En van af dat moment 2 jaar.

Mogelijk wil KPN je enigszins tegemoetkomen in omdat je in het oude systeem feitelijk te veel betaald(e). In dat systeem betaalde je feitelijk 2½ jaar voor een contract dat voor 2 jaar afgesloten is, omdat het direct inging ook al had je nog een restperiode, van vaak tot 6 maanden, voor het lopende contract.
Mensen die toen vroegtijdig verlengenden naar juist een goedkoper abonnement hebben in de overlappende periode dan weer eigenlijk te weinig betaald.
Het nieuwe systeem is gelukkig beter.

Er zal hier, ik denk vandaag nog, een KPN moderator reageren.
Reputatie 3
Badge
WJB heeft het helemaal correct! Het nieuwe systeem is zeker beter en snap ik ook helemaal. Maar ik ben altijd naar duurder gegaan. Ik heb, misschien wel 8 jaar geleden, een keer te vroeg verlengd en ben dat daarna altijd blijven doen omdat dat altijd pas na 2 jaar weer was. Ik sta nu dus op het punt om inderdaad te veel te gaan betalen, maand 25 t/m maand 30 voor een contract wat na maand 24 wettelijk afgelopen was. Kijk, dat de KPN in de afgelopen 10 jaar regelmatig dingen wijzigde, twee maanden eerder verlengen, naar drie maanden, naar zes maanden, naar vier maanden etc. Contract gelijk in, of niet..... Prima, maar dan moeten ze wel ff verder denken. Mijn vorige, recent afgelopen contract klakkeloos verlengen gaat m juridisch gezien niet worden!
Reputatie 7
Badge +31
. Ik sta nu dus op het punt om inderdaad te veel te gaan betalen, maand 25 t/m maand 30 voor een contract wat na maand 24 wettelijk afgelopen was.Tot die conclusie kom ik ook. En dat klopt inderdaad niet; hoewel er wel rekening gehouden moet worden met het feit dat de contracten afgemaakt moeten worden rekening houdend met de periode die verschuldigd is met het vervroegde verlengen.
Hoe KPN daar nú mee omgaat, in de overgangsperiode die het eigenlijk nu is, ben ik ook wel benieuwd naar. We wachten maar even een moderator af.
Reputatie 3
Badge
Bedankt PeterG. Ja ik ben ook heel benieuwd. We wachten het af en zitten inderdaad in een overgangsperiode. Bedankt voor je heldere reacties 🙂.
Reputatie 7
Badge +28
Hey LS, welkom op het forum! Wat naar dat het zo'n kastje-muur verhaal is geworden.

Wat achtergrond toch nog even: Het was altijd zo dat klanten voortijdig konden verlengen. Daarvoor werd het lopende contract deels opengebroken zodat de klant wel de nieuwe prijs (en eventueel nieuw toestel) had (voor de meeste klanten voordeliger) maar de resterende looptijd nog wel afgemaakt moest worden. Omdat klanten daarna ook steeds weer vroegtijdig konden verlengen betaalden ze in de praktijk over het algemeen wel steeds voor 12 of 24 maanden.

Dit vroegtijdige verlengen is nooit onderdeel geweest van de voorwaarden, maar een los voordeel dat we boden. Van het voorjaar zijn we overgegaan naar een nieuw administratief systeem voor mobiele klanten. Op dat moment is ook het vervroegd verlengen gewijzigd. Vanaf dat moment gaat een verlenging altijd in na afloop van het lopende contract. Daarnaast gaat de periode per 7 november ook terug van zes maanden van te voren verlengen naar vier maanden van te voren verlengen.

In jouw geval zal de kern van het huidige probleem inderdaad zitten in dat je vroeger een keer vervroegd verlengd hebt. Ik kijk graag voor je wat ik kan doen, met hopelijk geen verdere doorverwijzingen meer. Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop met je gegevens dan duik ik erin.
Reputatie 3
Badge
Hoi Erik, fijn dat er in ieder geval nu eens serieus naar gekeken wordt (en hopelijk opgelost). Ik wacht je bericht af, event. met emailadres zodat ik je het vorige contract kan toesturen.
Reputatie 7
@Erik_,

Zoals ik het hier lees is zijn huidige contract op 29-9-2014 ingegaan en heeft deze wettelijk dus een uiterste einddatum van 28-9-2016. Dat is het enige criterium dat een rol mag spelen in deze discussie. Of dat contract nu vervroegd is afgesloten of niet doet helemaal niet ter zake. De wet zegt gewoon dat, voor particulieren, de looptijd van een contract met vaste einddatum nooit langer mag zijn dan 24 maanden, dus ook niet na het "openbreken" van een contract.
Reputatie 7
Badge +13
Hey LS, welkom op het forum! Wat naar dat het zo'n kastje-muur verhaal is geworden.

Wat achtergrond toch nog even: Het was altijd zo dat klanten voortijdig konden verlengen. Daarvoor werd het lopende contract deels opengebroken zodat de klant wel de nieuwe prijs (en eventueel nieuw toestel) had (voor de meeste klanten voordeliger) maar de resterende looptijd nog wel afgemaakt moest worden. Omdat klanten daarna ook steeds weer vroegtijdig konden verlengen betaalden ze in de praktijk over het algemeen wel steeds voor 12 of 24 maanden.

Dit vroegtijdige verlengen is nooit onderdeel geweest van de voorwaarden, maar een los voordeel dat we boden. Van het voorjaar zijn we overgegaan naar een nieuw administratief systeem voor mobiele klanten. Op dat moment is ook het vervroegd verlengen gewijzigd. Vanaf dat moment gaat een verlenging altijd in na afloop van het lopende contract. Daarnaast gaat de periode per 7 november ook terug van zes maanden van te voren verlengen naar vier maanden van te voren verlengen.

In jouw geval zal de kern van het huidige probleem inderdaad zitten in dat je vroeger een keer vervroegd verlengd hebt. Ik kijk graag voor je wat ik kan doen, met hopelijk geen verdere doorverwijzingen meer. Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop met je gegevens dan duik ik erin.

ik ben benieuwt wat je hierop kan betekenen
ik kam met het zelfde dat ik nu 2,5 jaar voor een toestel betaal
Reputatie 3
Badge
Ik ben ook benieuwd 🙂. Ik denk inderdaad dat heel veel mensen met dit probleem zitten. KPN heeft het voortijdig verlengen altijd stevig gepromoot. Ik kreeg zelfs een berichtje 'je mag nu verlengen', maar ook op de website 'kijk of je mag verlengen' etc.. Volkomen logisch dat ze dit gewijzigd hebben, en dat iedereen netjes zijn volle contract moet betalen. Maar wij zitten nu - in de overgangsperiode - wel in een ongewenste - en wellicht wettelijk/juridisch niet acceptabele - situatie. Tenminste, als je echt al je 24 maanden betaald hebt.
Reputatie 3
Badge
Nog niets gehoord van Erik, dus nog geen update. Ben bang dat dit echt een serieus issue is voor de KPN, wellicht zitten duizenden anderen in hetzelfde schuitje maar weten deze het zelf nog niet. We wachten af .... 😉
Ik had precies dezelfde verrassing echter dan met een sim-only, mijn nieuwe abonnement abonnement gaat nu in op 17-03-2017. Dit terwijl ik mijn vorige abonnement heb verlengt heb op 17-09-2014 en ook direct in ging bij het toen nog bestaande Hi.
Reputatie 3
Badge
Zojuist bericht van Erik gehad dat mijn abonnement volgens de KPN op 29-09-2014 is afgesloten op 30 maanden. Ik heb een email adres gekregen en mijn overeenkomst, waarin toch echt staat 'looptijd 2 jaar' en ingangsdatum 29-09-2014, naar Erik gemaild. Hij gaat hier na het weekend mee verder. Dus voorlopig wachten we maar weer af. Maar een contract afsluiten voor 30 maanden (???) ... vreemd. Nog nooit die mogelijkheid gezien bij KPN. Ik kan iedereen als tip meegeven: zoek je vorige abonnement op en kijk naar ingangsdatum en looptijd! Zelfde verhaal als bij mij, melden dan! Fijn weekend iedereen, wordt vervolgt....

Reageer