Beantwoord

Verslechterd bereik

  • 4 March 2019
  • 3 reacties
  • 96 keer bekeken

Hallo, ik bevind me in postcode gebied 6097 en ben zelfstandige. Sinds een week of twee (voorheen nooit problemen gehad en woon hier sinds 2008) heb ik slecht bereik op mijn werkkamer. Ik kan dan niet bellen/gebeld worden of, net zo vervelend, de verbinding is onderhavig aan storingen waarbij de helft van wat wordt gezegd niet te verstaan is.

De voorkeur instellingen van mijn telefoon zit standaard op 4G. Volgens de indicator heb ik heel weinig bereik (puntje van het driehoekje). Ik weet niet hoe dat er voor in elkaar zat, niet opgelet.

Als ik naar een ander deel van het huis ga heb ik geen problemen.

Hoe krijg ik nu het goed bereik weer terug op mijn werkkamer? Of ben ik dan genoodzaakt om terug te gaan naar 3G? Kan toch niet waar zijn?
icon

Beste antwoord door Bart_ 7 March 2019, 11:22

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Quarantain2 Dat is natuurlijk raar. Je bent vrij specifiek in je omschrijving en je hebt het over twee weken. Is er bij jou thuis wellicht iets anders: heb je een andere telefoon misschien? Ik kijk met alle plezier voor je na of ik 'aan onze kant van de lijn' iets kan vinden. Daarvoor heb ik wel je gegevens nodig. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.)

Nu geef je aan dat je je telefoon op 4G hebt vastgezet. Er kan van alles aan de hand zijn waardoor het even iets minder is. Drukte op het netwerk is al een mogelijke oorzaak Als je de voorkeur op automatisch zet, kan het inderdaad zijn dat je toestel even terugschakelt naar 3G. Op zich kun je daar natuurlijk prima mee bellen. Werkt het dan wel?
  • Profiel conform instructies aangepast.
  • Nee, geen andere telefoon; deze telefoon heb ik een paar maanden, zo niet een jaar
  • Telefoon ingesteld met Preferred Network type: 4G (Recommended)
  • Vandaag op werkkamer prima bereik = signaal sterkte indicator fluctueert tussen [Max - 1 bar] en [Max - 2 bar]
  • Eergisteren kon ik ook met 3G niet goed bellen: de verbinding is onderhavig aan storingen waarbij de helft van wat wordt gezegd niet te verstaan is. Enige oplossing is naar de andere zijde van het gebouw gaan (met 3G).
  • Bovenstaande is me vaker overkomen in de afgelopen twee weken.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Quarantain2 Dank voor je toelichting. Het eerste dat me opvalt is dat je niét belt via 4G. We ondersteunen het zogeheten VoLTE uiteraard wel, maar nog niet voor elk type toestel. Ik zie dat je belt met een Motorola Moto X4 en dit toestel wordt nog niet ondersteund. Je internet gaat dus wel via 4G, maar bellen nog niet. Nu ben ik vanzelfsprekend wel nieuwsgierig hoe je het bereik ervaart met een toestel dat dit wel ondersteunt. Ben je in de gelegenheid dit te testen, misschien met hulp van iemand uit je omgeving die een geschikt toestel heeft?

Ik heb zonet gesproken met een collega van de Technische Dienst en we hebben samen naar je situatie gekeken. Het 4G-bereik zou ok moeten zijn op jouw adres en er zijn geen wijzigingen, werkzaamheden of storingen gevonden. Op het netwerk is wat dat betreft dus niets aan de hand. Er wordt wel voor je nagevraagd of er in de nabije toekomst iets gedaan wordt aan de omringende zendmasten, voor wat betreft de uitbreiding van 4G. Hierover wordt je binnen twee weken teruggebeld.

Reageer