Beantwoord

VoLTE/4G bellen voor iPhones

• 4 maart 2017
  • 11 reacties
  • 531 keer bekeken

Reputatie 2
Op onderstaande pagina zag ik dat er al een hoop Samsung toestellen door KPN ondersteund worden voor 4G bellen (VoLTE) en ook de Huawei P9 wordt toegevoegd.
https://www.kpn.com/4g/bellen.htm

Maar hoe zit het met de iPhone? Vanaf de iPhone 6 zijn alle toestellen hier namelijk voor geschikt en ik snap dat KPN gefaseerd uit wilt rollen en daarbij de populaire toestellen als eerste kiest, Samsung is dus volledig te begrijpen. Alleen Huawei verkiezen boven Apple snap ik dan weer niet. Geen waardeoordeel, alleen hebben 90% van de mensen die ik ken een iPhone, Samsung Galaxy of Oneplus.

Heeft iemand met een iPhone deze vraag al eens aan KPN gesteld? Of is er ooit al een nieuwsbericht over geweest? Ik heb het zelf niet kunnen vinden namelijk, wel naar gezocht.
icon

Beste antwoord door Dennisk76 4 maart 2017, 13:28

Apple heeft tijdens de laatste update alleen T-Mobile en Tele2 toegevoegd aan de Volte/4G bellen.
Het is verder aan Apple om de volgende groep vrij te geven waardoor het uitrollen verder kan plaats vinden.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +12
Dit is geen keuze die KPN zo even maakt. Ze moeten een samenwerking aangaan met de fabrikant. Waarschijnlijk verloopt die samenwerking met Apple net even wat stroever dan die met Samsung. Ik verwacht en hoop dat het nabije toekomst er wel zal komen. Ik heb namelijk zelf ook een iPhone.
Reputatie 5
Badge +6
Apple heeft tijdens de laatste update alleen T-Mobile en Tele2 toegevoegd aan de Volte/4G bellen.
Het is verder aan Apple om de volgende groep vrij te geven waardoor het uitrollen verder kan plaats vinden.
Reputatie 1
Dat zijn Vodafone en Tele2, T-Mobile heeft ook nog geen datum wanneer dit gerealiseerd gaat worden. Bij Vodafone kun je met je iPhone ook bellen via WiFi, bij Tele2 nog niet volgens mij. Uitrol duurt bizar lang naar mijn mening beide technieken hebben voor zowel KPN als de klant veel voordelen.
Reputatie 5
Badge +6
Dat zijn Vodafone en Tele2, T-Mobile heeft ook nog geen datum wanneer dit gerealiseerd gaat worden. Bij Vodafone kun je met je iPhone ook bellen via WiFi, bij Tele2 nog niet volgens mij. Uitrol duurt bizar lang naar mijn mening beide technieken hebben voor zowel KPN als de klant veel voordelen.

Je hebt helemaal gelijk. Ik verwarde Vodafone inderdaad met Tele2. Het wifi bellen is inderdaad nog niet actief bij Tele2.
Reputatie 1
Eigenlijk is dat nog wel het ergste, Tele2 is een hele jonge speler op de markt met alleen een nieuw 4G netwerk en zij krijgen het eerder voor elkaar dan KPN als grote speler. Je zou juist verwachten dat KPN veel meer geld zou investeren in innovatie (daar zijn de prijzen bij KPN ook naar).
Reputatie 2

Dat is niet waar. Hoewel Apple het moet activeren en dit middels een update van de aanbiederinstellingen, is het toch echt de provider die dit proces in werking moet zetten. Technisch is de iPhone vanaf de 6 (Plus) er namelijk geschikt voor. Het is dus niet "verder aan Apple", integendeel: KPN moet testen en vervolgens met Apple contact opnemen om te verifiëren/testen/certificeren waarna Apple de aanbiederinstellingen activeert hiervoor.
Reputatie 5
Badge +6
Eigenlijk is dat nog wel het ergste, Tele2 is een hele jonge speler op de markt met alleen een nieuw 4G netwerk en zij krijgen het eerder voor elkaar dan KPN als grote speler. Je zou juist verwachten dat KPN veel meer geld zou investeren in innovatie (daar zijn de prijzen bij KPN ook naar).

Juist omdat Tele2 een nieuw netwerk heeft vind ik dit niet vreemd. Zij moeten hun plekje nog zien te veroveren, terwijl KPN zijn goede naam al heeft. En v.w.b. Internet komt Tele2 niet altijd heel positief op internet voor.

Al moet ik bekennen dat de mensen die ik ken en een 4g netwerk mobiel hebben heel goede ervaringen hebben met Tele2.
Reputatie 5
Badge +6

Dat is niet waar. Hoewel Apple het moet activeren en dit middels een update van de aanbiederinstellingen, is het toch echt de provider die dit proces in werking moet zetten. Technisch is de iPhone vanaf de 6 (Plus) er namelijk geschikt voor. Het is dus niet "verder aan Apple", integendeel: KPN moet testen en vervolgens met Apple contact opnemen om te verifiëren/testen/certificeren waarna Apple de aanbiederinstellingen activeert hiervoor.

Dan nog steeds blijf je verantwoordelijk van de updates van Apple. Je kunt alles wel in het bedrijf ready hebben, maar als Apple geen update verstuurd kun je als bedrijf lang wachten,
Reputatie 1
Juist omdat Tele2 een nieuw netwerk heeft vind ik dit niet vreemd. Zij moeten hun plekje nog zien te veroveren, terwijl KPN zijn goede naam al heeft. En v.w.b. Internet komt Tele2 niet altijd heel positief op internet voor.
Dan nog steeds blijf je verantwoordelijk van de updates van Apple. Je kunt alles wel in het bedrijf ready hebben, maar als Apple geen update verstuurd kun je als bedrijf lang wachten,

Hier is de essentie van het probleem: niet Apple maar KPN is niet klaar voor deze update. Het is voor Apple heel simpel om deze update te pushen, het zijn alleen aanbieder instellingen dus geen reguliere update;) Dit valt me dus ook tegen aan KPN, als Tele2 als kleine speler dit voor elkaar krijgt is er dus geen reden waarom KPN dit niet voor elkaar zou kunnen krijgen. Tele2 moest zelfs het hele netwerk eerst nog laten valideren!(KPN ook maar dat is simpeler dan een heel nieuw netwerk) Kwestie van contact leggen met Apple:"Hey we willen graag mee met de tijd kunnen jullie de aanbiederinstellingen updaten? Hier heb je de gegevens".

Edit: ja die aanbieder instellingen zijn vrij eenvoudig, ik heb ze zelf vroeger ook nog weleens bewerkt/gemaakt toen jailbreaken nog hot was.. Mooie logo's als carrierlogo etc.
KPN loopt de laatste tijd erg achter de feiten aan vergeleken de rest! 😠
Misschien tijd dat ik na me contract iets anders ga zoeken ?
Reputatie 2
Dat is precies wat ik zeg: het is aan KPN om met Apple contact op te nemen om de nieuwe aanbiederinstellingen te verwerken en als update te versturen. Zoals Sandermm ook al zegt, het is voor Apple zeer eenvoudig, kinderspel zelfs. Alleen Apple weet niet welke instellingen voor KPN nodig zijn.

Vergelijk het met je e-mail: tegenwoordig gaat dat automatisch via iets dat autodiscover heet, maar nog niet zo lang geleden (paar jaar) moest je bij veel e-mailproviders nog handmatig je POP/IMAP en SMTP servers invoeren. Zeer weinig werk ongeacht of je het nu op je laptop of smartphone deed, maar je moest wel even weten welke waardes het precies waren en dat kon je e-mailprovider je alleen vertellen. Dat is hier net zo.

Dus stop alsjeblieft met Apple verwijten dat het aan hun ligt. Apple is er al 2,5 jaar klaar voor, heeft de hardware, de software (iOS) klaar en ja, Apple is degene die uiteindelijk de nieuwe instellingen moet pushen, maar het is toch echt aan de provider om dit te initiëren. En geloof me, Apple zal echt niet KPN tegenhouden wanneer KPN bij Apple aanklopt voor nieuwe providerinstellingen, Apple wil net als Google, Samsung, etc. vooraan staan met deze nieuwe technologiën, vandaar ook dat ze er zelf al lang en breed klaar voor zijn.
KPN loopt de laatste tijd erg achter de feiten aan vergeleken de rest! 😠
Misschien tijd dat ik na me contract iets anders ga zoeken ?

Op zich ben ik uiterst tevreden met KPN en hoewel de basis bij KPN zeer goed in elkaar steekt met zaken als glasvezel internet, IPTV en goed 4G bereik, ben ik het met je eens dat ze juist op de punten die daarna komen erg achterlopen.

Neem bijvoorbeeld de interface van de set-top boxen: sinds ik bij KPN glasvezel heb met IPTV is dit niet meer gewijzigd (ja, een extra menu hier en daar, maar allemaal nog ouderwets met simpele textmenu's).

Ook de apps voor iOS en Android die onlangs vernieuwd zijn, zijn niet vernieuwend, alleen maar verwarrend. Ik ben IT'er en zelfs ik met mijn technische achtergrond kom er soms pas na veel zoeken/kijken uit hoe bepaalde zaken zijn ingeregeld.

Nu was ik laatst bij een vriend die in het Ziggo gebied woont en die heeft een Horizon box gekregen en man man man wat een verschil qua interface. Niet alleen lijkt het op de vele smart tv's, maar ook werkt het snel, soepel, overzichtelijk en dus erg bruikbaar. Ik weet dat UPC gigantische opstartproblemen heeft gekend met de Horizon box, maar die vriend van mij heeft nergens problemen meer mee (misschien dankzij Ziggo?).

Hij kan bijvoorbeeld ook HD-opnames buitenshuis kijken op welke tablet/smartphone dan ook, dat kan met KPN niet.

Laatst met Wie is de Mol? was mijn vrouw voor werk weg en wou via haar iPhone de opname kijken. Ik wist al dat we de HD Glas opname als serie gepland hadden, maar dat zij die dus niet kon kijken. Ik zette de tv aan, bleek dat de niet-HD zenders van 1 t/m 8 er gewoon niet meer tussen staan! Dus ik kon de opname niet plannen voor haar, heb daarvoor de iPhone app moeten gebruiken.

Maar goed, ik dwaal af. Ook met VoLTE heb ik jaren geleden al gehoord dat KPN ermee ging starten, dat ze de eersten wouden zijn, etc. Dat ze dan Samsung Galaxy S6 en S7 toestellen pakken, snap ik, maar de iPhone niet? Dat snap ik niet. Het kan echt niet met de netwerkbelasting via 4G te maken hebben, want mensen FaceTimen/Skypen/WhatsApp bellen nu ook al. Maar dat is juist zo jammer, KPN kan ervoor zorgen dat mensen weer gaan bellen via hun middelen, want ik gebruik nu FaceTime audio en WhatsApp bellen, maar dat is dus afhankelijk of die persoon een iPhone of Android toestel heeft. Daar wil ik eigenlijk helemaal niet over na hoeven denken. Nu zal het wel een tijd duren voordat alle providers VoLTE hebben en alle toestellen ondersteund worden, maar juist daarom vind ik de huidige progressie te traag.

Reageer