Beantwoord

Voor wiens privacy worden facturen niet meer bijgesloten?

  • 6 April 2021
  • 15 reacties
  • 202 keer bekeken

Reputatie 2

Goedemiddag,

Een vraag voor KPN: wiens privacy moet worden beschermd en op welke manier helpt het niet meer meesturen van de factuur daarbij?

Vriendelijke groet,

Janice

*admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 14 April 2021, 12:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @JFH1, Dit heeft onder andere te maken met het beschermen van de specificaties. Facturen zijn nu te vinden via Mijn KPN. 

Reputatie 2

Goedemiddag @Bart_Z,

Dank voor je reactie.

Ik begrijp het nog niet zo goed. De facturen mogen niet meer -met specificatie- worden meegestuurd, maar de factuur is met specificatie (toch?) nog wel te vinden bij Mijn_KPN.

Hoe helpt het niet meer meesturen van de specificatie bij het beschermen van privacy?

En als het ‘onder andere’ te maken heeft met het beschermen van de specificaties, waar heeft het dan nog meer mee te maken?

Dank voor de hulp en vriendelijke groet,

Janice

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja... ik vindt het ook stom. KPN  doet nu net alsof iedereen mee kan lezen als hun de factuur per mail versturen.

Reputatie 7
Badge +20

Ik snap ook dat je baalt. Er valt wat gemak weg. Het is echter ook bedoelt om alles overzichtelijk op een plaatst te hebben. 

Ik krijg mijn fakturen nog steeds met de mail, en zo hoort het wat mij betreft ook

Reputatie 2

Dag @Bart_Z ,

Dank weer voor je antwoord.

Alleen begrijp ik het eigenlijk steeds minder.

  1. Ik snap nog steeds niet waarom niet meesturen, maar wel in Mijn_KPN plaatsen, de specificaties/privacy beter beschermt dan wel meesturen.
  2. En wiens privacy wordt nu beschermd? Die van de personen/bedrijven die ik zelf met mijn eigen telefoonnummer heb gebeld?
  3. Een mail in mijn mailbox en een factuur op Mijn_KPN is toch niet overzichtelijk op één plaats?

Dank vast weer voor je reactie en vriendelijke groet,

Janice

Privacy is een kul argument. Installeer NoScript in Firefox en bezoek dan dit forum en de KPN site. Beide barsten van de scriptjes die niets met KPN te maken hebben

Reputatie 7
Badge +20

Het is de bedoeling dat alles naar Mijn KPN gaat. Zo heb je daar de facturen. Overzicht van je abonnementen etc. allemaal op een plaats. Dit is zo ongeveer voor hoever ik weet hoe het zit. Privacy is ook een reden, maar alles op 1 plaats voor zover ik weet de voornaamste.

Reputatie 2

Dag @Bart_Z ,

Ten eerste mijn waardering dat je zo geduldig steeds weer een reactie plaatst. Dus dank daarvoor.

Alleen is het vanuit KPN steeds wel een reactie, maar geen antwoord. Mijn vragen staan eigenlijk nog steeds open.

Misschien goed om een mail van KPN over mijn factuur voor KPN mobiel aan te halen. Daarin staat letterlijk: “I.v.m. privacy gevoeligheid is vanaf heden uw factuur niet meer bijgesloten.“ Deze zin was de aanleiding voor mijn bericht en voor mijn vragen.

Ik hoop dat je nog een poging wilt wagen om antwoord te geven op mijn vragen. Ik kan me niet voorstellen dat KPN er geen antwoord op heeft.

Vriendelijke groet,

Janice

Reputatie 7
Badge +20

Ik ga eens kijken, eens verder op onderzoek uit. 

Reputatie 2

@Bart_Z Fijn, dank je wel.

Reputatie 7
Badge +20

@JFH1 Ik heb duidelijkheid: die van jou als klant wordt beschermd. Doordat de bijlage niet meer mee te sturen, is de kans dat derden de bijlage met klantgegevens niet meer ontvangen nog meer verkleind. Of door dat adressen niet goed staan of doordat klanten gehackt zijn zonder het door te hebben. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb via Twitter contact gemaakt met webcare, en vervolgens via dm geregeld gekregen dat ik ze per mail blijf ontvangen.

Normaal gesproken leest mijn boekhoudprogramma automatisch de pdf facturen uit de mail in. Hoef ik niks aan te doen. Nu zou ik plots in moeten loggen, die factuur handmatig moeten downloaden, opslaan op schijf en handmatig bij mijn programma moeten uploaden. Dat is terug naar de steentijd zo ongeveer. Ik krijg vele 10-tallen facturen per maand van vele verschillende leveranciers / afnemers. Als die dat allemaal zo zouden doen, dan ben ik zo een paar uur per week verder. 

En privacy? Er is onlangs een naaste familielid overleden. Dan dan hebt je te maken met een erfenis, een huis en overig onroerend goed wat verdeeld moet worden. Taxateurs, makelaars, de notaris. Iedereen stuurt alles gewoon over de mail. Ook de notaris, compleet met adressen en bsn-nummers, bankrekeningnummers, niet alleen die van mn eigen, maar ook van de andere familieleden. Alles is de afgelopen periode over de mail gevlogen. Echt alles zo ongeveer, alleen mn pincode van mn bankpas nog net niet. En niemand die zn eigen afvraagt of dat eigenlijk wel een goed idee is. Niemand.

Van mail word gewoon verwacht dat het veilig is. Er word tegenwoordig voor mail ook gebruik gemaakt van een SSL verbinding. Dat is dezelfde soort SSL als die van de verbinding naar MijnKPN. Dus waarom doet KPN zo moeilijk over privacy? Of de factuur nu in Postvak IN van de mail staat of in MijnKPN, de veiligheid is hetzelfde, de verbinding er naar toe ook.

Reputatie 2

Goedemorgen  @Bart_Z ,

Dank je wel. Ik begrijp het iets beter.

Als (individuele) klant heb ik alleen het gevoel dat de maatregel (te) zwaar is in vergelijking met het risico zoals ik het inschat (met de berekening: kans dat het risico [lekken van mail] zich voordoet x impact [schade in €€€]). Als individuele klant ervaar ik meer last van de maatregel dan dat ik er baat bij zie.

Ik ga ook mee met @Nick83 en @arie61, die volgens mij zeggen dat a) het risico van ‘lekken’ van mails niet zo groot is en in andere veel gevoeliger situaties blijkbaar wel als acceptabel wordt gezien en b) dat het opslaan in Mijnkpn net zo goed hackgevoelig is en dus een privacyrisico kent. Ik zou wel benieuwd zijn naar de risico-inschatting en -waardering die KPN op dit issue heeft losgelaten. Een klein (en een beetje cynisch) stemmetje in mij vraagt of er niet nog iets anders speelt dat deze maatregel voor KPN zélf interessant maakt: kostenbesparing? indekking tegen aansprakelijkheid en claims voor de kleine kans dat het toch een keer mis gaat?

Interessant is trouwens dat mijn vraag oorspronkelijk voortkwam uit het feit dat de vereniging waarvoor ik wat financiële klusjes doe de factuur niet meer per mail krijgt, maar moet ophalen uit Mijnkpn. Ik kreeg afgelopen week mijn ‘persoonlijke’ factuur wél per mail meegezonden. Is de risico-inschatting daarvoor dan anders (minder kans of minder impact)? En zo ja, waarom?

Nou ja. Toch weer een aantal vervolgvragen. Je mag er natuurlijk nog op antwoorden, graag zelfs, maar het hoeft wat mij betreft niet per se. Als ik jou was zou ik zelf evengoed die antwoorden best willen weten :wink:  Maar dat is beroepsdeformatie aan mijn kant (ik ben controller).

Vriendelijke groet en hopelijk hebben jullie allemaal de gelegenheid om van het prachtige weer te genieten!:sun_with_face:

Janice

 

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen  @Bart_Z ,

Dank je wel. Ik begrijp het iets beter.

Als (individuele) klant heb ik alleen het gevoel dat de maatregel (te) zwaar is in vergelijking met het risico zoals ik het inschat (met de berekening: kans dat het risico [lekken van mail] zich voordoet x impact [schade in €€€]). Als individuele klant ervaar ik meer last van de maatregel dan dat ik er baat bij zie.

 

Dat kan ik zeker begrijpen. Niet elke beslissing die KPN maakt, zal logisch lijken voor elke klant. Ik kan je wel verzekeren dat KPN elk besluit goed overwogen maakt en niet zomaar aanpassingen doorvoert.

 

Ik ga ook mee met @Nick83 en @arie61, die volgens mij zeggen dat a) het risico van ‘lekken’ van mails niet zo groot is en in andere veel gevoeliger situaties blijkbaar wel als acceptabel wordt gezien en b) dat het opslaan in Mijnkpn net zo goed hackgevoelig is en dus een privacyrisico kent. Ik zou wel benieuwd zijn naar de risico-inschatting en -waardering die KPN op dit issue heeft losgelaten. Een klein (en een beetje cynisch) stemmetje in mij vraagt of er niet nog iets anders speelt dat deze maatregel voor KPN zélf interessant maakt: kostenbesparing? indekking tegen aansprakelijkheid en claims voor de kleine kans dat het toch een keer mis gaat?

Dat is absoluut mogelijk. Het is alleen ook zo dat we niet altijd alles kunnen en hoeven mededelen. Bijvoorbeeld met het oog op concurrentie of andere redenen. We proberen onze klanten altijd zo goed mogelijk te informeren over bepaalde beslissingen, maar soms kunnen/mogen we niet in detail uitleggen waarom bepaalde beslissingen gemaakt worden. Jij kunt als afnemer van onze producten een afweging maken hoe belangrijk dat voor jou is. Maar ook bij een andere provider zal niet alles gedeeld worden.

 

Interessant is trouwens dat mijn vraag oorspronkelijk voortkwam uit het feit dat de vereniging waarvoor ik wat financiële klusjes doe de factuur niet meer per mail krijgt, maar moet ophalen uit Mijnkpn. Ik kreeg afgelopen week mijn ‘persoonlijke’ factuur wél per mail meegezonden. Is de risico-inschatting daarvoor dan anders (minder kans of minder impact)? En zo ja, waarom?

We voeren dit in batches door en voor zover ik weet zijn we eerst begonnen met mobiele abonnementen en zullen dit t.z.t. dan ook implementeren voor onze vaste diensten. Ik spreek nu overigens alleen voor onze particuliere producten en niet over de zakelijke.

 

Nou ja. Toch weer een aantal vervolgvragen. Je mag er natuurlijk nog op antwoorden, graag zelfs, maar het hoeft wat mij betreft niet per se. Als ik jou was zou ik zelf evengoed die antwoorden best willen weten :wink:  Maar dat is beroepsdeformatie aan mijn kant (ik ben controller).

Vriendelijke groet en hopelijk hebben jullie allemaal de gelegenheid om van het prachtige weer te genieten!:sun_with_face:

Janice

 

Â