Beantwoord

Voorstel om niet gebruikte data mee te nemen

  • 13 January 2019
  • 2 reacties
  • 91 keer bekeken

Het vervallen van data aan het einde van de maand is velen een grote ergernis en wordt daardoor ook steeds weer aangekaart, ook door consumentenorganisaties. Zelf erger ik me er ook aan. Ik heb, omdat ik een paar keer per jaar wat meer data gebruik, bijvoorbeeld tijdens vakanties, bij mijn sim only abonnement een wat grotere bundel genomen om zeker te zijn dat ik dan genoeg data heb. Het voelt de rest van het jaar wel als verspilling.
In Australië ben ik een sympathieke oplossing tegen gekomen voor oplossen van deze ergernis. Wel is waar voor pre-paid kaarten die maandelijks worden verlengd, maar deze oplossing is volgens mij prima te gebruiken voor databundels. Google maar even op "How to use Data Bank on Telstra Pre-Paid Extra".

Het systeem werkt met een databuffer, Data Bank genoemd. Data die je in een maand niet gebruikt komt in deze buffer. Van te voren wordt afgesproken hoe groot deze buffer maximaal is. Pas als deze buffer vol is dan vervalt het meerdere in de buffer. Bijvoorbeeld: je hebt een sim only abonnement van 5 Gb. Elke maand ontvang je bij abonnement weer 5 Gb. De databank zou bijvoorbeeld 10x5 = 50 Gb kunnen zijn. In een maand dat je meer gebruikt dan je 5 Gb wordt je Data Bank aangesproken. Heb je in een maand data over dan gaat het in je Data Bank. Heb je structureel een volle Data Bank dan zou je over kunnen schakelen naar een abonnement met minder data. Omgekeerd: is je Data Bank voortdurend leeg dan schakel je over naar een abonnement met meer data. Eenvoudig en eerlijk.
Ik stel voor dat KPN deze mogelijkheid serieus in overweging neemt.

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Bart_ 14 January 2019, 16:23

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Dag Hebo. Welkom op het Forum en dank voor je suggestie. Ik vind het persoonlijk zeker een sympathiek idee. Ik verwacht echter niet dat deze constructie voor ons een optie zal zijn.

We hebben de keuze gemaakt om onze abonnementen zo in te richten dat het beschikbare tegoed in één maand gebruikt kan worden. Sommige providers bieden je ook de optie om je databundel langer te behouden; je kunt een restant soms meenemen naar de volgende maand. Wij hebben de keuze gemaakt om dit niet te doen. We hebben de nodige opties die je in staat stellen om gericht met je databundel om te kunnen gaan.

Als je te weinig tegoed hebt kun je een losse bundel bijkopen, of je abonnement verhogen. Verlagen kan uiteraard ook weer, maar niet lager dan het abonnement waar je mee bent begonnen. Dit kun je maandelijks doen. Op deze manier heb je je datagebruik dus zelf in de hand.
Als er zo met suggesties wordt omgegaan: "wij kiezen en vinden onze eigen oplossingen het beste" dan kun je dit forum beter sluiten.
Wat KPN heeft gekozen sluit helemaal niet aan bij het gebruikerspatroon van veel gebruikers. Alleen KPN vaart er wel bij. Eerst data inpikken en daarna moet je bijkopen. ja ja. Een slimme manier om gebruikers data cq geld af te troggelen.
Het Australische voorbeeld is heel sympathiek en klantvriendelijk. Je krijgt wat je betaalt.
Met zo'n antwoord van KPN verspeel je in rap tempo sympathie.

Reageer