Vraag over GPRS & Internet verbruik

• 1 juni 2015
  • 6 reacties
  • 1371 keer bekeken

Beste,

Ik heb een GPS tracker voor mijn motor; welke elke X seconde zijn positie naar een server stuurd DMV GRPS. Nu ben ik opzoek naar een simkaar hiervoor en ik zat naar de Basic 100/300 abbonementen te kijken. Ik heb al een abbonement bij KPN met veel te veel MB's; dus ik zou ze over kunnen maken naar het basic abbonementje en zo goedkoop dat op kunnen lossen. Nu heb ik echter een drietal vragen:

1. Hoe zit het met de berekening van KB's verbruikt. Elke keer dat de GPS tracker zijn locatie doorgeeft is dit +- 500 bytes. (nog geen KB dus). Betekend dit dat als ik 2x mijn locatie verstuur ik 1KB of 2KB heb gebruikt volgens jullie telling?

2. Ik las dat als je over je MB's heengaat je terug gezet wordt naar 32kb/s (o.i.d.). Betaal je daarna nogsteeds per gebruikte MB? Of zijn die MB's gratis als het ware?

3. Voor deze GPS tracker moet ik de instellingen van GRPS opgeven van KPN. Nu had ik deze wel op internet gevonden; maar ik vroeg me af: Hoe werkt dit in het buitenland? Moet ik dan andere GPRS settings gebruiken? Of zijn die van KPN ook daar beschikbaar en kan ik dus gewoon mijn locatie blijven versturen? (Ik snap natuurlijk wel dat dit extra kosten met zich meebrengt).

Ik hoop dat deze vragen beantwoord kunnen worden!

Met vriendelijke groet,

Thijs Dalmaijer

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

1. Alles wordt per KB afgerekend. gebruik je dit uur 1byte, dan "betaal" je 1KB. Gebruik je volgend uur weer 1 byte, dan "betaal" je totaal 2KB

2. Als je je bundel gebruikt heb gaat je snelheid terug, 64kb/s als ik me het goed herinner. Deze MB's zijn onbeperkt. Maar het internet is dan ook MEGA sloom.

3. Bedoelt u de APN instellingen, deze blijven werken. Al zal je roaming nodig hebben om internet in het buitenland te kunnen gebruiken. En roaming is meestal erg duur, tenzij u een voordeel bundel gebruikt.

Robin

Over punt 2: de SIM kaart gaat in een GPS tracker; deze verstuurd dus elke zeg 15 seconde een packet van een halve KB. Dus die snelheid zal niet veel uitmaken.

Ik doelde inderdaad op de APN instellingen. Deze zijn voor KPN dus gewoon portalmmm.nl zonder username en password; en dat werkt overal ter wereld? (Ik snap dat daar kosten aan verbonden zitten. Volgens mij in Zone 1 0,25 euro per MB ;))

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Volgens mij werken de APN instellingen overal. Misschien dat een KPN web care medewerker dit kan bevestigen.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Hallo Thijs,

Welkom op het forum! Ik zie dat je al alle antwoorden heeft gegeven. Het is inderdaad juist dat deze APN instellingen ook in het buitenland werken en dat je daar iets meer per MB voor betaalt. 

Wat je ook kunt doen is een Budget abonnement nemen en dan via MB's delen jouw budget abonnement van MB's voorzien. Dan is er één nadeel: je kunt geen MB's in het buitenland gebruiken, omdat je geen buitenlandbundel kunt kopen met een Budget abonnement. 

Mocht je verder nog vragen hebben, laat dit gerust weten. 

Beste Marcia,

Bedankt voor je antwoord. Ik bedoelde in mijn eerste post inderdaad de Budget abbonementen. Is het helemaal niet mogelijk om MB's in het buitenland te verbruiken met deze abbonementen? Dit heb ik namelijk wel nodig.

Dat ik geen buitenland bundel kan kopen is prima; het zal om een paar MB per maand gaan; maar het is dan dus niet zo dat alles als buiten de bundel gezien wordt maar het gewoon niet toegestaan is?

Reputatie 7
Badge +28
Het is inderdaad zo dat je met een Budget abonnement in het buitenland hoe dan ook geen MB's kunt verbruiken. De MB's die je deelt, kan je alleen nationaal gebruiken en op een andere manier kan je met dit abonnement helaas geen internet gebruiken. 

Als dit echt een must is, kan je beter kiezen voor het goedkoopste Basis abonnement. Je krijgt in ieder geval €5 korting als je beide nummers registreert voor KPN Compleet, want ik begreep dat je huidige nummer ook jonger dan 2012 is. Dit drukt de kosten natuurlijk wel. 

Heb je hiermee eerst voldoende informatie?

Reageer