Beantwoord

Vreemde SMS over verbetering mobiel abonnement?

  • 4 October 2019
  • 14 reacties
  • 1141 keer bekeken

Inhoud van de sms:
Beste klant, uw mobiele abonnement is verbeterd. Vanaf deze week kunt u altijd internetten met een lage snelheid.
Hiermee kunt u WhatsApp tekstberichten versturen.
Kijk op kpn.com/wijzigingabonnement voor meer info over de verbeteringen.
Groet, KPN

Inhoud van de sms vindt ik zo vreemd en dom dat ik deze maar heb gelaten voor wat het is.
Alleen "Beste klant" en "Groet, KPN"
Of zie ik nu phishingspoken?

mvg,
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 7 October 2019, 16:26

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hallo Geflater,

Klik nooit op een link in een mail of SMS. Dagelijks worden er phishingsmails verstuurd.
En een aanbieding voor voortaan internetten met lage snelheid???? Wie wil dat nu niet??😂

Als je benieuwd bent naar aanbiedingen van KPN, check dan gewoon de website van KPN via de adresbalk of google.
Nu zijn we dus op een punt gekomen dat alles verdacht is, of, dat is eigenlijk altijd al zo geweest :-/
Dus hoe kan je ander of beter met de klanten communiceren, stond er ook een afzender (nummer) bij.
Niet dat dat systeem waterdicht is trouwens, uitgaande nummers zijn te spoofen, inkomende nummers zijn al weer lastiger.
Als ik al een onbekend nummer aanneem dan zeg ik hallo en vraag direct waar ik de persoon kan terug bellen.
De kpn belt ook stiekem cq anoniem, niet echt het goede voorbeeld nmi !

Gelukkig is kpn.com(/"watdanook") altijd van kpn.
Bij links in een email oid kan er een andere website achter een link zitten dan je zo ziet.
www.pietjepuk,nl
Zo dus.
Wat ik al zei, vreemd en dom. Daarbij komt dan ook dat de link niet bestaat.
Er staat geen nummer bij, maar dit doet kpn ook niet.
KPN stuurt wel linkjes met sms (data-tegoed) en kpn.com/"watdanook" is hier dus niet van de kpn.

Groet
. . .Daarbij komt dan ook dat de link niet bestaat.
Hier doe-tie het wel :
kpn.com/wijzigingabonnement
Reputatie 7
Badge +10
@Noordzee Op zich goed advies maar zoals gezegd: internetadressen van KPN.com zijn altijd veilig. De techniek erachter ken ik niet maar daar is heel veel moeite in gestoken door KPN Security.

Oveirgens is deze mededeling wel waar en de genoemde link is echt.
Dit gaat uiteraard alleen over abonnementen zonder databundel. Die kunnen voortaan toch data gebruiken, maar dan heel langzaam. Maar toch genoeg voor Whatsapp.
Reputatie 7
Badge +28
Ok @Ward_

Nu is het dus OK, maar als je een SMS krijgt weet je nooit welk adres onder die links verstopt zit. Ze kunnen toch elke naan aan die link geven? b.v rarepagina.kpn.com Als je daar nu op klikt, kom je uit op een veilige pagina van dit forum. Maar da naam van de link zegt dus niets.
En hoe stel ik dit dan in? Als ik onderweg ben.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Geflater, welkom op het forum! Goed dat je dit hier aankaart, je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn. In dit geval is dit echter een legitieme sms van KPN.

Wat we hebben gedaan, en wat ook vermeld staat op de kpn.com/wijzigingabonnement pagina is dat we de mobiele abonnementen zonder databundel hebben aangepast. Deze abonnementen hebben nu per 30 september wél de mogelijkheid om gebruik te maken van internet. Dit is dan alleen met een lage snelheid 64 Kbit. Dit zodat mensen, in geval van nood, wel altijd een beetje internet hebben om een (tekst) appje te sturen.

Omdat we de sms'jes hierover in bulk versturen naar de 06-nummers die bij ons een abonnement hebben zonder data, spreken we de klant daarin niet bij naam aan.

Noordzee: je kunt in een sms geen links maken zoals in een e-mail, of een forum, waarbij de weergegeven tekst anders is dan de daadwerkelijke link. Het is platte tekst, dus als daar een link in staat die begint met kpn.com, dan is het ook een link van ons. Wil je helemaal zeker zijn, type de link dan zelf over in plaats van erop te klikken.

Wel goed om, ook bij sms, altijd goed te kijken of het echt is. Voor meelezers dan ook nuttig: https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/phishing-via-sms
Reputatie 7
Badge +30
En hoe stel ik dit dan in? Als ik onderweg ben.

Je hoeft hier over het algemeen niet uitgebreid iets voor in te stellen, je moet alleen zorgen dat mobiele data aanstaat. Hoe je dit precies doet hangt af van je toestel.

Als dat niet voldoende is, je hebt mobiele data aangezet en je kunt nog niet internetten, kies dan op deze link je toestel merk en type en volg de stappen voor handmatig instellen.

En hoe stel ik dit dan in? Als ik onderweg ben.Je hoeft hier over het algemeen niet uitgebreid iets voor in te stellen, je moet alleen zorgen dat mobiele data aanstaat. Hoe je dit precies doet hangt af van je toestel.

Als dat niet voldoende is, je hebt mobiele data aangezet en je kunt nog niet internetten, kies dan op deze link je toestel merk en type en volg de stappen voor handmatig instellen.


Het werkt, dank je wel Eric.
Moest toch nog wat instellingen doen:)

. . .Daarbij komt dan ook dat de link niet bestaat.Hier doe-tie het wel :kpn.com/wijzigingabonnement

Bij controle op laptop is adres toch anders, nl.:
https://www.kpn.com/service/mobiel/wijzigingabonnement.htm
Inhoudelijke tekst van sms had ook wat anders gemogen.
Vandaar de argwaan
Reputatie 7
Badge +30
Dat klopt, we gebruiken een verkorte link zodat dit minder tekens kost en ook makkelijker is voor klanten om over te typen als ze niet willen of kunnen klikken. De pagina kpn.com/wijzigingabonnement bestaat wel, maar zodra je op onze website op die pagina komt, wordt je gelijk doorgeleidt naar de pagina met het langere adres.
Ik krijg elke maand 250mb van mijn partner (voor noodgevallen) nu blijkt dat indien ik het data verkeer aan zet zonder verder wat op internet te doen er circa 3mb p/d van de bundel van 250mb af gaat, (circa 100mb p/m) wat ik begrepen had was dat je gratis op de lage snelheid van het internet gebruik kon maken, maar nu wordt het gebruik van die lage snelheid van de bundel afgetrokken (dus voor eigen rekening) hoe zit het nu precies ?
Reputatie 7
Badge +30
welkom, Rolover, goede vraag! Als jij reguliere data hebt, door gedeelde MB's of omdat je een bundel aanschaft, dan gaat dit altijd voor op de achtergronddata met de lage snelheid. Daar is niets aan te veranderen. Als je dit niet wilt, kun je het beste mobiele data uitzetten en alleen aanzetten op de specifieke momenten dat je buitenshuis internet nodig hebt.