Waarom max. 20 GB in Europa in het nieuwe Hussel abonnement.

  • 18 October 2019
  • 4 reacties
  • 494 keer bekeken

Ik heb nu een ouder abonnement waarmee ik kan opschalen naar 25 GB met dubbele data heb ik  dan maximaal 50 GB per maand.

Ideaal om tijdens vakantie in Europa (caravan bezitter) bij een slechte WIFI verbinding tv te kunnen kijken via KPN.

Dus het gedoe met de satelliet schotel kon de deur uit. 

Nu heeft KPN een nieuw abonnement systeem, genaamd Hussel.

Wil ik dit abonnement dan beperk ik mij tot 20 GB in Europa. Op schalen voor Europa is niet meer mogelijk.

KPN waarom? 

 

Groet Tabe66

 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Binnen de EU je bundel gebruiken zoals in Nederland is een verplichting vanuit de EU sinds een paar jaar .Dus daar houdt KPN zich ook aan. In die EU regels zit echter een uitzondering voor "unlimited" abonnementen. Dit omdat de kosten voor KPN anders wel heel ver kunnen oplopen (roaming kosten tussen operators onderling zijn hoger dan jij als consument betaalt).

En van die uitzondering maakt KPN (en elke andere provider) ook gebruik. Als ik de rekensom op de pagina hieronder maak,  dan moet KPN bij dat unlimited abonnement minimaal een bundel van 13,5 GB aanbieden buiten NL. Ze bieden 20 GB dus dat is zelfs nog netjes .

De oplossing lijkt me simpel: blijf bij je huidige mobiele abonnement van 50 GB. Niemand verplicht je om over te stappen naar Hussel.

 

https://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/internet-telecoms/mobile-roaming-costs/index_nl.htm

Reputatie 7

In die EU regels zit echter een uitzondering voor "unlimited" abonnementen. Dit omdat de kosten voor KPN anders wel heel ver kunnen oplopen (roaming kosten tussen operators onderling zijn hoger dan jij als consument betaalt).

Dat is niet alleen voor "unlimited" abonnementen, ook voor abonnementen met een beperkte databundel geldt een limiet voor redelijk verbruik.

Bron.

KPN zou dus voor de 10GB en 20GB abonnementen ook een EU limiet mogen instellen.

Bedankt voor de reactie. Dit maakt duidelijk waarom KPN deze beslissing heeft genomen.  Blijft de vraag waarom KPN zich voor particulieren beperkt tot een databundel van 20Gb met daaropvolgend een unlimited abonnement. 1 of 2 extra stappen tussen deze beide optie is volgens mij best mogelijk.  of een extra optie voor Europa. Vanzelfsprekend rekent KPN daar dan een redelijke prijs voor. Ik denk even mee met alle caravan en camper bezitters (ongeveer 1,5 miljoen) die zomers Europa doorreizen. Zij zijn nu voorzien van van een satellietschotel en ontvanger, inclusief een TV abonnement. Om verschillende reden is het installeren van een satellietschotel op een camping niet altijd even praktisch of eenvoudig. Ook een WIFI voorziening is op campings vaak beperkt en de gevraagde momenten vaak overbelast. Overigens zijn er ook vakantiegangers die in een hotel of stacaravan of appartement verblijven en evenmin beschikken over een goede WIFI verbinden. Een databundel van KPN (geldt ook voor andere verstrekkers), nu we in europa tv mogen ontvangen via de app, is een prachtig alternatief. Echter het maximum van 20 GB staat voor 20 uur tv. Dat is voor een gemiddelde drie weekse vakantie beperkt. Extra GB voor de vakantie is een welkome aanvulling voor deze doelgroep. Een investering in kosten voor een satellietschotel/extra abonnement kunnen voor een grote groep vakantiegangers zo worden bespaard. 

Groet

 

Reputatie 7
Badge +10

Ik weet vrij zeker dat KPN haar abonnementen niet vast stelt op basis van de mogelijkheden buiten Nederland. Om eerlijk te zijn is dat “roam like home”voor elke operator een verplichte doorn in het oog. KPN betaalt meer aan de buitenlandse operator dan zij ontvangen van jou als klant dus dat levert verlies op.

Waarom ze nu binnen Nederland hebben gekozen voor een abonnement van 20 Gb en daarna meteen Unlimited kunnen alleen de mensen weten die dat hebben bedacht. Ik in ieder geval niet. Ik zou er ook een tussenvorm bij hebben bedacht maar dan niet omdat dat fijner zou zijn voor mensen in het buitenland die graag TV willen kijken. Dat lijkt mij voor een Nederlands bedrijf niet van belang (en kost dus alleen maar geld zoals ik al aangaf).

Een speciale bundel of optie voor Europa zou wellicht wel kunnen maar die wordt dan wel duur lijkt me. Als KPN daarmee geen verlies wil lijden komt dat op maximaal 4,50 euro per GB (maximale onderlinge prijs tussen operators) . Lijkt me qua prijs geen aantrekkelijke optie voor een klant.

Reageer