Beantwoord

Wonen in het Buitenland

• 18 augustus 2017
  • 2 reacties
  • 7577 keer bekeken

Hoi!
Over een kleine maand verhuis ik voor de komende 3 jaar naar Brussel, België dus. Nu vond ik het natuurlijk helemaal top dat roaming in de EU gratis is geworden. Aangezien ik een Nederlands mobiel abonnement heb wat tot Februari 2018 of Maart of April ofzo loopt (Waar kan ik dit zien!?!) moet ik in ieder geval nog even met mijn Nederlandse abonnement doen. Geld er bij KPN iets van een Fair Use Policy? Dat je meer in NL moet zijn dan in een ander Europees land. Zoja, wat is dan het beste voor mij? Abonnement afkopen? Een ander Belgisch abonnement erbij nemen? Abonnement kunnen aanpassen? ik weet het allemaal niet en hoor heel graag van jullie wat het beste is, of dat het mogelijk is het gewoon zo te houden zonder dat er extra kosten aan verbonden zijn!
Ik hoor het heel graag van jullie en alvast super bedankt voor de hulp 🙂
icon

Beste antwoord door Justin_ 21 augustus 2017, 14:30

Hoi Lisselotte, welkom op het forum! Goede vragen 🙂 Allereerst de einddatum van je contract: die vind je in MijnKPN, onder het kopje Abonnement.

Wat betreft het gebruik in het buitenland, Dreekuh linkt al naar de goede pagina: 'Band met Nederland'

Omdat je aangeeft dat je de komende 3 jaar in Brussel gaat wonen, vermoed ik dat je geen 'duurzame band' met Nederland meer hebt zodra je daar woont. Nu is het wel zo dat er pas na 4 maanden gekeken wordt of je wel of niet een duurzame band hebt. Daarna kan er eventueel een toeslag in rekening worden gebracht.

Afkopen van je abonnement lijkt me sowieso af te raden. Dan worden er namelijk bovenop de resterende maanden ook nog administratiekosten in rekening gebracht. Je kunt in mijn ogen het beste jouw abonnement per einddatum van huidige contract opzeggen. Als je jouw 06-nummer wilt behouden, kun je bij je opzegging je abonnement om laten zetten naar prepaid.

De eerste 3 maanden is het nog geen probleem om je Nederlandse abonnement in België te gebruiken. Daarna lijkt een Belgisch abonnement me wel verstandig 🙂
Bekijk origineel

2 reacties

In jouw situatie krijg je zeker te maken met fup.
Bron
Alle voorwaarden van Roam Like Home
Vanaf 1 juni kun je bij KPN je abonnement in de hele EU gebruiken, dit heet ‘Roam Like Home’. Je abonnement kun je helemaal opmaken en je hoeft geen rekening te houden met een fair use policy van maximaal 60 dagen of een beperkt aantal MB’s. Dit betekent dat je gewoon kunt internetten, bellen en sms’en in de hele EU net zoals je thuis in Nederland gewend bent.

Wel moet je kunnen aantonen dat je een duurzame band hebt met Nederland.
Bijvoorbeeld als je woont, werkt of een studie volgt in Nederland. Dit checken we zodra je over een periode van 4 maanden meer belt, sms’t of internet in de EU, dan in Nederland.

Lees verder.

Je kunt zeggen ik gebruik nog even zolang mijn huidige abonnement maar ik verwacht dat je dan toch het restant dan wel beter zult afkopen van je abonnement.
Een moderator zal zich naar ik verwacht nog melden, maar lees de informatie die ik je heb gegeven alvast goed door.

Aangezien ik een Nederlands mobiel abonnement heb wat tot Februari 2018 of Maart of April ofzo loopt (Waar kan ik dit zien!?!)

Hier kan een moderator ook voor informatie zorgen, alles wijst vanzelf na zijn/haar reactie met naar ik verwacht de vraag via een privébericht om jouw gegevens.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Lisselotte, welkom op het forum! Goede vragen 🙂 Allereerst de einddatum van je contract: die vind je in MijnKPN, onder het kopje Abonnement.

Wat betreft het gebruik in het buitenland, Dreekuh linkt al naar de goede pagina: 'Band met Nederland'

Omdat je aangeeft dat je de komende 3 jaar in Brussel gaat wonen, vermoed ik dat je geen 'duurzame band' met Nederland meer hebt zodra je daar woont. Nu is het wel zo dat er pas na 4 maanden gekeken wordt of je wel of niet een duurzame band hebt. Daarna kan er eventueel een toeslag in rekening worden gebracht.

Afkopen van je abonnement lijkt me sowieso af te raden. Dan worden er namelijk bovenop de resterende maanden ook nog administratiekosten in rekening gebracht. Je kunt in mijn ogen het beste jouw abonnement per einddatum van huidige contract opzeggen. Als je jouw 06-nummer wilt behouden, kun je bij je opzegging je abonnement om laten zetten naar prepaid.

De eerste 3 maanden is het nog geen probleem om je Nederlandse abonnement in België te gebruiken. Daarna lijkt een Belgisch abonnement me wel verstandig 🙂

Reageer