Vraag

4G Buitengebied Mogelijkheid Huawei E5186 in Bridge Mode zetten

• 13 augustus 2017
  • 58 reacties
  • 2686 keer bekeken

Badge
Hoi hoi iedereen,

Het duurt nog een dikke maand voordat ik 4G Buitengebied krijg, maar ik zat wel al met een vraag.

De huawei modem welke bijgeleverd gaat worden schijnt een Huawei E5186 te zijn.
Nu is mijn vraag het volgende:

Is het mogelijk om deze E5186 modem in Bridge mode te zetten.

Mijn vorige tig providers hadden namelijk ook de modems/routers compleet dicht gespijkert met hun eigen custom firmware.

Het is de bedoeling dat ik mijn draytek alles laat managen including wifi.

De Huawei e5186 bied namelijk ook geen externe aansluiting voor wifi 2.4/5 GHz, dit om een buiten antenne aan te sluiten voor een betere dekking en ontvangst.

58 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Standaard is dit er niet. Misschien kan je dit wel met de E5186 toolbox, daar kan je best wel veel mee.

Als het om WiFi gaat kan je ok gewoon een Accesspoint kopen.
Badge
Nee wifi gaat met externe antenne ivm RX . Ik zal het toolbox prog even doornemen. Bedankt daarvoor.

Ik krijg wel al een vreemde smaak in mijn mond mbt deze Huawei modem. Zonder degelijke bridge modem router kun je helemaal niets KPN. Het beste was natuurlijk het verglazen van NL met glasvezel, maar KPN wil het betaalde kopernetwerk van de Nederlandse staat maximaal benutten icm 4G.

Ik hoop dat er voor die tijd nog oplossingen geboden worden.
Reputatie 7
Badge +30
(...) Het beste was natuurlijk het verglazen van NL met glasvezel, maar KPN wil het betaalde kopernetwerk van de Nederlandse staat maximaal benutten icm 4G. Nou dat valt wel mee. Maar als je kijk naar hoeveel mensen daadwerkelijk glasvezel afnemen kan ik de zet van KPN heel goed begrijpen.
Hoi Mariëlle, ik zit met hetzelfde. Heb gisteren de HUAWEI ontvangen en de snelheid is top. Maar ik heb nu wel 2 netwerken.: een trage gemaakt door de ecperiabox waar alle apparatuur aanhangt, en een snelle waarvan ik het modem steeds moet verplaatsen baar de plek waar ik het nodig heb.... Hoe kan ik de snelheid van de huawei aan mijn al bestaande netwerk toevoegen zonder de rest overhoop te halen? Wie heeft hier al een oplossing voor?
Reputatie 5
Badge +6
@Jozert
Er is geen makkelijke oplossing hiervoor. Wat voor jouw misschien kan werken is een dual-WAN router kopen die o.a. load-balancing kan doen. In een dergelijke router kan je dan met diverse regels en opties het internetverkeer zo goed mogelijk sturen/managen.

Je kan de E5186s-22a niet in bridgemode zetten, tenzij je oudere firmware (o.a. van buitenlandse provider Three ) flashed, dan is er die optie wel. Dan nog heb je in de kern 2 'bitpijpen' naar buiten die binnen KPN totaal ongerelateerd zijn, dus internetverbingen voor een b.v. een afzonderlijke download of Netflix sessie zal altijd via de 1 of de ander gaan. Ik in bijna jaar tijd geen bericht gezien dat iemand een dual-WAN router zo inzet.

Voor mij was na ruim een maand wel duidelijk dat de telefoonlijn een last was van ruim 40 euro per maand en maar iets meer dan 1Mbps aan snelheid, dus heb ik opgezegd en alleen maar meer 4G meer. Maar als je met DSL b.v. 11Mbps haalt, zou je dat b.v. nog prima kunnen gebruiken voor een enkel apparaat wat niet met andere apparaten in huis hoeft te communiceren zodat je zonder dual-WAN router kan.

Je kan ook de E5186s-22a op de WAN poort van de Experiabox aansluiten en dan de telefoonlijn onderbreken, dan zou het bestaande nog vrijwel hetzelfde moeten werken. Met KPN TV en telefonie is dit weer geen permanente oplossing.
Reputatie 7
Badge +30
Je kan ook de E5186s-22a op de WAN poort van de Experiabox aansluiten en dan de telefoonlijn onderbreken, dan zou het bestaande nog vrijwel hetzelfde moeten werken.Ik denk niet dat dit zo werkt.
Dan nog heb je in de kern 2 'bitpijpen' naar buiten die binnen KPN totaal ongerelateerd zijn, dus internetverbingen voor een b.v. een afzonderlijke download of Netflix sessie zal altijd via de 1 of de ander gaan. Ik in bijna jaar tijd geen bericht gezien dat iemand een dual-WAN router zo inzet.Yep. tenzij je iets aan de "andere kant" ook iets beheert (VPS of een dienst zoals Speedify) en zodoende de packets kan herassembelen.

Robin
Reputatie 5
Badge +6
Je kan ook de E5186s-22a op de WAN poort van de Experiabox aansluiten en dan de telefoonlijn onderbreken, dan zou het bestaande nog vrijwel hetzelfde moeten werken.Ik denk niet dat dit zo werkt.
Met b.v. een FritzBox met standaard consumer firmware gebruiken mensen wel dergelijke setup.

Bij een ExperiaBox V8 (3 jaar geleden voor laatst actief voor KPN ADSL gebruikt) is voor WAN de enige optie PPPoE met vaste VLAN ID 6 zie ik nu. Er is geen optie om te kiezen voor opties als 'Dynamic IP', 'LAN' o.i.d., dus met de standaard KPN firmware in de ExperiaBox zal het niet werken. Ook al staat er bij het startscherm "Ethernet Uplink: Physical Up", voor zover ik zie wordt dus gewoon de set aan parameters voor DSL toegepast op de WAN interface wat natuurlijk onzin is. Voor UMTS Stick wordt wel een andere inlogset gebruikt.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Klopt. Er worden niet de DSL parameters gebruikt op de WAN poort, maar wel gewoon PPPoE met VLANs. Dat is nog steeds Ethernet.
Afhankelijk van de firmware wordt er nog steeds VLANs gebruikt, maar DHCP ipv PPPoE op de WAN poort

Voor USB dongels worden inderdaad andere credentials gebruikt.

Robin
En de experiabox v9 in bridge, kan dat wel? Of berekent dat ook einde KPN tv en telefonie? Anders maar gewoon twee netwerken in huis met een paar WiFi repeaters op de HUAWEI. En opletten dat je het goeie netwerk kiest als je moet printen 😞
Reputatie 7
Badge +30
En de experiabox v9 in bridge, kan dat wel? Nee

WiFi repeaters zijn sowieso best wel meuk. Als je dan echt iets wil zou ik voor een accesspoint kiezen en het liefst een die met VLANs om kan gaan zodat je beide netwerken kan broadcasten.

Alternatief is een dual wan router zoals @tmoesel al aangaf
Hoi Robin, ben jij van kon eigenlijk? Ik loop net een Kpn shop binnen in Zutphen en Mdw die ik spreek woont zelf in buitengebied en vertelt me dat hij 5 installaties bij vrienden heeft gedaan met experia v10 en HUAWEI waarin het gewoon werkt. Een netwerk met 2 ingangen waarin de huawei eigenlijk alleen snelheid toevoegt. Nu heb ik een v9, mogelijk is dat dan de beperkende factor, maar ik ben wel erg verbaasd nu.....
Reputatie 5
Badge +6
@Jozert
Wat bedoel je met:
"Een netwerk met 2 ingangen.." ?

Gezien dat je ook TV en vaste telefonie bij KPN afneemt is wellicht het meest makkelijke (in ieder geval eerste instantie de eerste week) om de de ExperiaBox V9 alleen nog voor TV en vaste telefonie te gebruiken en alle internet apparaten via de Huawei te laten lopen. Dan weet je ook dat dat geheel naar behoren werkt, want de Huawei heeft wat minder instel mogelijkheden en het kan zijn dat je tegen een onoverkomenlijke beperking aanloopt in vergelijking met internet via de ExperiaBox V9

Er zijn veel mensen die lopen de dubben over 2 internetverbindingen, vaak dus overgang naar 4G vanwege snelheid, maar ook niet zelden 4G als backup mocht de DSL lijn er uitliggen of brakke coax-kabel perikelen.

Misschien heb je onderstaande al gezien:
https://forum.kpn.com/mobiele-diensten-18/welke-experia-box-4g-backup-failover-oplossing-en-worden-door-kpn-aangeboden-en-ondersteunt-437462

Ik heb geen V10, maar heb gister even speciaal de oude V8 uit de doos uit het stof gehaalt. Afgaande op antwoord van Robin levert het aansluiten van de Huawei op de V10 WAN poort dus ook geen werkend systeem op (zonder extra apparaten).
Reputatie 7
Badge +30
(...)Ik loop net een Kpn shop binnen in Zutphen en Mdw die ik spreek woont zelf in buitengebied en vertelt me dat hij 5 installaties bij vrienden heeft gedaan met experia v10 en HUAWEI waarin het gewoon werkt. Een netwerk met 2 ingangen waarin de huawei eigenlijk alleen snelheid toevoegt.(...)Maar, zonder uitleg over iets meer informatie hoe hij dat gedaan heeft hebben we hier niets aan.

Tuurlijk kan je meerdere subnetten over 1 netwerk gooien, maar dat is niet echt wenselijk en leidt niet tot een snelheidsverhoging. Alleen kan je dan door de IP instellingen te wijzigen wisselen van netwerk.
Snelheid toevoegen is sowieso niet mogelijk met deze 2 apparaten. Geen van deze kan iets van loadbalancing dus je zal nooit "snelheid toevoegen". In het beste geval maak je de wisseling tussen netwerken makkelijker. Daarnaast is "snelheid toevoegen" niet echt mogelijk wanneer beide via een andere weg "het internet" op komen.

Ik heb geen V10, maar heb gister even speciaal de oude V8 uit de doos uit het stof gehaalt. Afgaande op antwoord van Robin levert het aansluiten van de Huawei op de V10 WAN poort dus ook geen werkend systeem op (zonder extra apparaten).Ookal zou dit geen PPP-sessie met VLANs opbouwen, dan neemt Ethernet prioriteit over DSL/4g van de Experiabox en heb je dus eigenlijk niets bereikt, behalve dat je nu dubbel NAT hebt.
Reputatie 5
Badge +6
(...)Ik loop net een Kpn shop binnen in Zutphen en Mdw die ik spreek woont zelf in buitengebied en vertelt me dat hij 5 installaties bij vrienden heeft gedaan met experia v10 en HUAWEI waarin het gewoon werkt. Een netwerk met 2 ingangen waarin de huawei eigenlijk alleen snelheid toevoegt.(...)Maar, zonder uitleg over iets meer informatie hoe hij dat gedaan heeft hebben we hier niets aan.

Tuurlijk kan je meerdere subnetten over 1 netwerk gooien, maar dat is niet echt wenselijk en leidt niet tot een snelheidsverhoging. Alleen kan je dan door de IP instellingen te wijzigen wisselen van netwerk.
Snelheid toevoegen is sowieso niet mogelijk met deze 2 apparaten. Geen van deze kan iets van loadbalancing dus je zal nooit "snelheid toevoegen". In het beste geval maak je de wisseling tussen netwerken makkelijker. Daarnaast is "snelheid toevoegen" niet echt mogelijk wanneer beide via een andere weg "het internet" op komen.
Meer als gedachtenexperiment, wat doet Windows10 op b.v. laptop als je zowel WiFi als LAN inzet met zelfde metric? Is er dan kans de 1 applicatie van de ene link gebruik maakt en een andere app van de andere?

Ik heb geen V10, maar heb gister even speciaal de oude V8 uit de doos uit het stof gehaalt. Afgaande op antwoord van Robin levert het aansluiten van de Huawei op de V10 WAN poort dus ook geen werkend systeem op (zonder extra apparaten).Ookal zou dit geen PPP-sessie met VLANs opbouwen, dan neemt Ethernet prioriteit over DSL/4g van de Experiabox en heb je dus eigenlijk niets bereikt, behalve dat je nu dubbel NAT hebt.

Als je een tijd met een 'verplicht' Huawei 4Gmodem hebt lopen sukkelen en geen problemen hebt met dubbel NAT (of geeneens weet wat het is) ben je zo zonder een hoop gedoe van omgooien van je apparaten in een paar seconden omgeschakeld. Nogmaals, het hebben van ook KPN TV en vaste telefonie maakt dergelijke setup alweer onmogelijk, tenzij bij WANpoort Ethernet PHY detectie de TV en SIP links in tact blijven.
Reputatie 3
Badge +2
Hoi Mariëlle, ik zit met hetzelfde. Heb gisteren de HUAWEI ontvangen en de snelheid is top. Maar ik heb nu wel 2 netwerken.: een trage gemaakt door de ecperiabox waar alle apparatuur aanhangt, en een snelle waarvan ik het modem steeds moet verplaatsen baar de plek waar ik het nodig heb.... Hoe kan ik de snelheid van de huawei aan mijn al bestaande netwerk toevoegen zonder de rest overhoop te halen? Wie heeft hier al een oplossing voor?

Je kunt niet de snelheid van de Huawei toevoegen aan de Experiabox en dan alle apparaten aan de Experiabox laten, dat kan niet.

Wat je wel kan doen:

- KPN ITV en telefonie moet je aan de Experiabox laten en dan

A. De andere apparaten aansluiten (zowel draadloos als bedraad) op de Huawei. Dan gebruik je de ADSL verbinding alleen nog voor ITV en telefonie. Dat is de simpelste oplossing en als je bij het TV kijken niet veel bandbreedte meer overhoudt op de ADSL verbinding is dat ook de logische oplossing.

of

B. De andere apparaten (zowel draadloos als bedraad) op een load balancing router aansluiten en de Experiabox en de Huawei ook op die load balancing router aansluiten.

Ik doe dat met een TP-Link TL-ER604W en een Experiabox V9 plus Huawei B525 en dat werkt prima. Dan verdeelt de router het verkeer al naar gelang bandbreedte over de 4G en ADSL verbinding of je kunt zelf aan de hand van regels bepalen wat waar naartoe moet. Nu gebruik ik geen KPN ITV en mijn ADSL verbinding is ongeveer 6 Mbit, best nog de moeite om daar wat mee te doen dus voor mij een logische oplossing.
Hallo jrxs4all, dat met die TP-link, is dat plug and play? Kun je me evt helpen met de instellingen van dan al 3 apparaten? Ik overweeg inmiddels eenzelfde oplossingsrichting.
Reputatie 3
Badge +2
Nee, niet plug and play, je zult die router toch moeten vertellen hoe het verkeer verdeeld moet worden. Aan de andere kant is het ook niet echt ingewikkeld, dit is de handleiding:

http://static.tp-link.com/TL-ER604W(EU)_V2_UG_1479375736798n.pdf

Bedenk dat je de load balancing router neer moet zetten op een plek die een goede WIFI dekking geeft voor het hele huis, dat je de Huawei neer moet zetten op een plek waar de 4G dekking goed is en dat je zowel de Huawei als de Experiabox moet aansluiten op de load balancing router.
Hallo jrxs4all, ik heb inmiddels ook een TP-Link TL-ER604W net aangeschaft. Experiabox V9 via LAN naar WAN1 TP-Link, Huawei B525 naar de andere WAN. Verder nog geen aanpassingen gedaan (beetje bang dat ik mijn huidig netwerk om zeep help) en eerst maar eens gekeken of ik sowieso snelheid heb, bekabeld vanaf de TP-Link. Dan zie ik dat het iedere keer andere waarden geeft, meestal heel hoog (ca 35mbit/s) als ik de speedtest pagina van KPN ververs, de tweede keer is het direct heel laag en dat blijft zo. Ik vermoed dat ik de boel vanaf alle apparaten eerst goed in moet stellen, zodanig dat ik intern maar 1 netwerk over houd. Ik heb de handleiding van de TP-Link wel bekeken, maar ben te weinig ICT onderlegd om met vertrouwen aan de gang te gaan ermee. Dus ik weet eerlijk gezegd niet goed waar te beginnen. Kun en wil je mij daarbij helpen?
Reputatie 3
Badge +2
Hallo jrxs4all, ik heb inmiddels ook een TP-Link TL-ER604W net aangeschaft. Experiabox V9 via LAN naar WAN1 TP-Link, Huawei B525 naar de andere WAN. Verder nog geen aanpassingen gedaan (beetje bang dat ik mijn huidig netwerk om zeep help) en eerst maar eens gekeken of ik sowieso snelheid heb, bekabeld vanaf de TP-Link. Dan zie ik dat het iedere keer andere waarden geeft, meestal heel hoog (ca 35mbit/s) als ik de speedtest pagina van KPN ververs, de tweede keer is het direct heel laag en dat blijft zo.

Dat zou kunnen komen doordat de TP-Link de ene keer ADSL gebruikt en de andere keer 4G.

Als load balancing is geactiveerd en de snelheid van de WAN poorten niet is ingesteld, dan wordt het verkeer waarschijnlijk 50/50% verdeeld over ADSL en 4G.

Blijkbaar is de snelheid over 4G dus 35 Mbit.

Maar eerst even dit
- wat is de snelheid down/up over ADSL ?
- gebruik je KPN ITV ?
Snelheid adsl (vergeet de a, us enkele koperdraad) ligt rond 7 Mbit.
Ja ik gebruikt interactieve tv en die doet het nog.
Ik heb inmiddels de experia via dmz op wan1 van de
Tplink. De huawei staat nog op fabrieksinstellingen en is alleen hardwarematige ingeplugd op wan2.

Snelheid wiebert en is ook op apparaten anders (als ik MacBook en iPhone tegelijk op dezelfde locatie laat testen laat ene 35 of 20 zien en andere 7

We kunnen ook buiten forum contact zoeken, en dan later gele oplossing melden, is misschien effectiever?
Reputatie 3
Badge +2
Je moet de ITV ontvanger rechtstreeks aangesloten laten op de Experiabox.

Daarmee is het voor de TP-Link ook heel moeilijk om nog iets de doen met de ADSL aansluiting. Immers, als er TV wordt gekeken is bijna de hele ADSL bandbreedte nodig voor de TV en dat verkeer heeft ook prioriteit.

De TP-Link kan geen rekening houden met het TV verkeer, de ITV ontvanger is rechtstreeks aangesloten op de Experiabox en dat moet ook zo blijven . De TP-Link kan niet zien of de ADSL aansluiting al dan niet voor TV in gebruik is.

Zelf gebruik ik geen ITV, dus ik heb dit probleem niet.

Voordat je verder gaat moet je eerst een idee hebben welk verkeer je wanneer naar de ADSL of naar de 4G aansluiting wil sturen.
iTV zit op experia. Ook nog een vaste tel lijn. En de printers (gelezen dat ik wel van TP naar experia apparaten kan maar niet andersom).

Verder wil ik het liefst dat alles de 4g gebruikt, behalve als die een lagere snelheid geeft dan 6,5 Mbit. Kan dat?
Reputatie 3
Badge +2
Overschakelen naar ADSL als de snelheid van 4G < 6,5 Mbit is wil niet, je kunt wel overschakelen als 4G wegvalt. Dat is ook wel een goed uitgangspunt om mee te beginnen.

Voeg in de instellingen van de TP-Link bij Advanced/Load Balance/Policy Routing de eerste 3 regels toe zoals in de bijlage en in dezelfde volgorde. Regel 4 is optioneel.

Alle verkeer gaat nu naar de 4G aansluting, behalve verkeer dat specifiek voor de Experiabox/Huawei is bedoeld.

Regel 4 zorgt ervoor dat DNS verkeer via ADSL gaat, ik heb gemerkt dat bij mij websites dan sneller reageren. Als je regel 4 wil activeren, dan moet je die regel 1 niveau naar boven verplaatsen zodat het regel 3 wordt (en de oude regel 3 wordt dan regel 4).

Open nu de KPN speedtest, als het goed is krijg je de snelheid van 4G en zie je een IP adres linksonder van de 4G aansluiting.

Trek vervolgens de stekker van het 4G modem eruit, open de pagina van de KPN speedtest opnieuw (niet alleen refreshen). Als het goed is krijg je nu de snelheid van ADSL en zie je een ander IP adres (van ADSL) linksonder.

Als dit werkt kun je verder gaan denken. Misschien gebruik je bijvoorbeeld ITV overdag niet en kun je de ADSL aansluiting dan voor iets nuttigs inzetten. Of je hebt bijvoorbeeld een specifieke PC/smartphone die je via ADSL wil laten werken.
Dit ga ik vanavond uitproberen, kom daarna terug bij je. Moet ik de huawei nog anders instellen, zodat bv WiFi netwerk en DHCP uitstaan? Of 1 op 1 met wan2 van tplink aansluiten? Of maakt dat allemaal niet uit en komt het snellere 4g zoals het nu staat ook al door?
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb aan de instellingen van de Experiabox en de Huawei niets veranderd, behalve dat ik WIFI daar heb uitgeschakeld. Verder 1 WAN poort van de TP-Link aangesloten op een LAN poort van de Experiabox en de andere WAN poort op een LAN poort van de Huawei.

En ik heb andere DNS servers ingesteld voor de TP-Link, oa omdat die sneller waren. Zie bijlage.

In mijn geval heb ik op de TP-Link niets aangesloten wat van buitenaf benaderbaar moet zijn of vanuit het netwerk van de Experiabox/Huawei. Als dat wel zo is, dan wordt het waarschijnlijk een stuk ingewikkelder.

Reageer