Vraag

4G Buitengebied Mogelijkheid Huawei E5186 in Bridge Mode zetten

Toon eerste bericht

58 reacties

Hoi, Ik heb je instellingen overgenomen, ten minste die van de policy routing. Verder niets veranderd aan wat ik al had. Maar de snelheid blijft wiebelen. Ene keer boven de 30, keer erna onder de 5. Wat doe ik verkeerd?
Overigens krijg ik regelmatig als ik een speedtest draai:

LATENTIETESTFOUT
Kan geen verbinding maken met de testserver. De verbinding kan worden geblokkeerd door een firewall of er is sprake van serverproblemen. Probeer het later nogmaals.

Als ik dat google kom ik op firewall problemen. Moet ik op een of andere manier toch een whitelist aanleggen in de TP Link waarin de ip adressen van mijn 2 modems staan of zo?
Reputatie 3
Badge +2
Hoi, Ik heb je instellingen overgenomen, ten minste die van de policy routing. Verder niets veranderd aan wat ik al had. Maar de snelheid blijft wiebelen. Ene keer boven de 30, keer erna onder de 5. Wat doe ik verkeerd?Hoi, Ik heb je instellingen overgenomen, ten minste die van de policy routing. Verder niets veranderd aan wat ik al had. Maar de snelheid blijft wiebelen. Ene keer boven de 30, keer erna onder de

Je zou zeggen dat je de ene keer 4G krijgt (boven de 30) en de andere keer ADSL (5). Dat zou niet moeten, bij de gekozen instellingen zou alle verkeer naar 4G moeten gaan tenzij er geen 4G is.

Maar dat kun je zelf makkelijk zien aan het IP adres bij de speedtest of hier:
https://www.iplocation.net/find-ip-address

Het 4G IP adres begint bij mij met 89.200.xxx.yyy en ADSL begint met 84.84.xxx.yyy

Ik vraag me trouwens wel af wat in jouw geval nu het voordeel is. Weliswaar hou je internet als 4G wegvalt, maar daar staat tegenover dat je een extra factor hebt die fout kan gaan (de TP-Link). Dus of je daar nu zoveel mee opschiet....
Ik heb inderdaad 2 op adressen die worden getoond, maar die wiebelen beide qua snelheid.

Mijn voordeel: ik wil graag 1 netwerk in huis dat en snel is (4g) en stabiliteit biedt (DSL). En dat zou niet mogelijk zijn door de experiabix in de wan van de huawei te pluggen of andersom. Dat is ten minste wat ik steeds van dit forum lees.
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb inderdaad 2 op adressen die worden getoond, maar die wiebelen beide qua snelheid.

Ik begrijp het niet helemaal, je krijgt ondanks dat je hebt ingesteld dat je alle verkeer naar de WAN poort van de Huawei stuurt, soms verkeer via ADSL en soms via 4G ?

Plaats anders een screenprint wat je bij de TP-Link ziet bij:

Network/Status

en bij

Advanced/Load Balance/Policy Routing
Bijgaand wat screendumps van instellingen in een pdf. Fijn dat je me wilt helpen trouwens, waarvoor dank!!
Hoi,

Nog wat screendumps. Als ik speedtests draai dan laat het scherm een IP adres zien: 188.206.71.3. Maar het IP adres van mijn experiabox begint met 77 en van mijn Huawei met 100. Wat is dat 188 IP adres dan?
Op bijgaande afbeeldingen 4 achtereenvolgende testen (bestandsnaam eindigt met tijd). Dan zie je dat hij op en neer schiet.
Reputatie 7
Badge +30
Je Huawei zit nog achter GC-NAT die uiteindelijk 188 als publieke IP heeft. Ik wil me niet te veel mengen in dit topic aangezien ik denk dat @jrxs4all meer hierover weet voor dit specifieke model. Maar om dit op te voorkomen wil je APN advancedinternet gebruiken.
Nou, je maakt me nieuwsgierig.... Ik ben al aan het zoeken in de instellingen van de HUAWEI. Moet ik de system mode op none-nat zetten of zo? Of in de Advanced instellingen andere NAT instellingen kiezen?
Reputatie 7
Badge +30
In de Huawei heet dit profielen. Staat denk ik onder Mobiele instellingen ofzo
Hoi Robin, ik vind niets wat daar op lijkt. Ik wacht toch maar even op @jrxs4all
Reputatie 5
Badge +6
@Jozert Je moet via http://192.168.8.1/html/profilesmgr.html een nieuw profile aanmaken met APN: advancedinternet
Bij Profile name: vul je iets logisch voor jezelf in en de User Name: en Password: velden leeglaten.
Reputatie 3
Badge +2
Bijgaand wat screendumps van instellingen in een pdf. Fijn dat je me wilt helpen trouwens, waarvoor dank!!

Je bent in het scherm bij Policy Routing de derde regel vergeten zoals in de bijlage.

Die regel zorgt ervoor dat internet verkeer standaard naar 4G gaat. Zonder die regel weet de TP-Link niet waar hij met dat verkeer naar toe moet (je hebt immers load balancing op basis van de bandbreedte van de WAN poorten niet aan staan). Dan wordt het verkeer gewoon 50/50% over de beide WAN poorten verdeeld en dan krijg je precies het verschijnsel wat jij had.

Als je die derde regel toevoegt gaat het wel werken en van daaruit maar verder denken.
@tmoesel: als ik die link volg of kopieer in een browser dan kom ik gewoon in het hoofdscherm van mijn hueawei waar ik geen profiel kan veranderen in het menu. Ik weet niet waar jij terecht komt, maar ik niet op een andere plek dan die ik al ken en waar ik niks rond profielen kon vinden.

@jrxs4all na het toevoegen van de derde regel en herstarten van mijn TP-Link krijg ik bij het draaien van speedtests latentiefouten. En is mijn verbinding helemaal weg.

Ben benieuwd naar jullie volgende tips.
Hoi, volgens mij ben ik er nu! In mijn menu op de Huawei heb ik een sub erbij gekregen met mobiel netwerk instellingen. Daar profiel veranderd. En nu heb ik ineens effect. Verschillende apparaten getest en nu is de snelheid continu zo rond 20 Mbit. Flinke verbetering. Ik blijf even testen of ik geen dips krijg. Dank jullie wel!
@jrxs4all misschien heb je straks tips om het verder te optimaliseren? Eerst hier even aan wennen 😀
Reputatie 5
Badge +6
@tmoesel: als ik die link volg of kopieer in een browser dan kom ik gewoon in het hoofdscherm van mijn hueawei waar ik geen profiel kan veranderen in het menu. Ik weet niet waar jij terecht komt, maar ik niet op een andere plek dan die ik al ken en waar ik niks rond profielen kon vinden.
Je moet ingelogd zijn op de E5186s-22a (rechts-boven), dan kom je wel op de bedoelde pagina uit.
Het werkt allemaal een stuk sneller nu, maar nog steeds wat instabiel. Verschillende snelheden op verschillende momenten, maar ook op hetzelfde moment op verschillende apparaten. Een uitslaande meter die terugvalt of andersom ineens oplopend. Zou het beter gaan werken als ik de DHCP op zowel experia als Huawei uitzet en beide apparaten statisch aan de TP Link verbind? Of had ik dat al lang moeten doen? Ook heb ik nu op beide modems de wifi optie nog aan staan, ik vermoed dat het beter is om die uit te zetten? Jullie nog adviezen?
Reputatie 3
Badge +2
Je kunt DHCP rustig aan laten staan.

Wifi uitzetten op de Experiabox en de Huawei is wel een goed idee, dan heb je minder kans dat de Wifi kanalen elkaar in de weg zitten.

Als de snelheid dan nog heel erg wisselt en dat ook bij een bedrade verbinding, dan lijkt het me eerder aan de 4G verbinding te liggen. Dat kan je eventueel nog testen door een PC rechtstreeks met een kabel op de Huawei aan te sluiten en te kijken of de snelheid dan ook erg wisselt.

En wat zijn verschillende snelheden ? Als ik via ADSL meerdere keren een speedtest draai krijg ik telkens hetzelfde resultaat, via 4G kan er wel een paar Mbit verschil in zitten en dat is ook logisch, het blijft tenslotte een verbinding via radiogolven. Als het verschil niet een paar Mbit is maar heel groot, dan is het een ander verhaal.
Direct bekabeld op de HUAWEI geeft snelheden tussen 20-25 Mbit. Bedraad aan de TP-Link geeft zelfs snelheden rond 30Mbit. Wifi via het netwerk dat de TP-Link maakt is natuurlijk ook erg afhankelijk van de plek in huis. Vlakbij de TP Link geeft hoge snelheden, ook rond 25. Enige dat ik vreemd vind is dat ik toch nog regelmatig heb dat ik via Wifi even geen internetverbinding heb. En als ik test met kpn speedtest of de ookla app op de iPhone krijg ik ook af en toe een foutmelding "latentietest". dat lijkt toch echt op problemen binnen, tussen de diverse apparaten.
Reputatie 3
Badge +2
Als het bekabeld via de TP-Link wel stabiel snel is, dan moet het haast wel aan het Wifi signaal liggen.

Ik zag hier niet veel verschil in sterkte tussen de Wifi van de Experiabox en die van de TP-Link, maar misschien is dat bij jou anders.

Je kunt met deze app zien hoe sterk het signaal is op een bepaalde plek en ook of de Wifi op een goed kanaal zit:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&hl=nl
Hoi, het gaat steeds beter. Inmiddels stabiel internet bekabeld circa 30 Mbit. Hele blije zoon ineens 😉.
Maar ik loop tegen een issue aan. Ik heb sommige apparaten achter een switch zitten, bekabeld. Die wil ik graag een vast IP adres geven. Het gaat om printers, een streambox, een smart tv en een apple tv. Ik heb mijn DHCP uitgifte daarom beperkt tot .199 en daarboven een paar adressen gereserveerd. Nu krijg ik de apparaten die achter een switch zitten niet aan een vast IP adres gekoppeld. Andere wel. Voor de printers geldt bovendien dat ik ze niet vindt in mijn netwerk en dus niet kan instellen. Wat zie ik over het hoofd?
Toch nog een issue. Na een tijdje werken zie ik dat de WAN1 van de TP-Link een "Link down" aangeeft. Dat is de aansluiting waaraan de experiabox hangt. TV doet het wel en als ik direct bekabeld via de experia het internet op ga dan werkt het gewoon. Tegelijkertijd kan ik geen mail meer uitsturen via mijn bedrijfs mailadres (nooit problemen mee gehad toen ik nog rechtstreeks op de experiabox zat). Ik begin toch wat te twijfelen. Eventueel de fabrieksinstellingen van de experiabox terugzetten?
Reputatie 3
Badge +2

Maar ik loop tegen een issue aan. Ik heb sommige apparaten achter een switch zitten, bekabeld. Die wil ik graag een vast IP adres geven. Het gaat om printers, een streambox, een smart tv en een apple tv. Ik heb mijn DHCP uitgifte daarom beperkt tot .199 en daarboven een paar adressen gereserveerd. Nu krijg ik de apparaten die achter een switch zitten niet aan een vast IP adres gekoppeld. Andere wel. Voor de printers geldt bovendien dat ik ze niet vindt in mijn netwerk en dus niet kan instellen. Wat zie ik over het hoofd?

Je kunt die vaste IP adressen beter ook via DHCP uitgeven.

Eerst stel je die apparaten in op een dynamisch IP adres. Dat moet gewoon werken, als dat niet werkt moet je eerst uitzoeken waarom dat zo is.

Als dat werkt zie je in de TP-Link via LAN/DHCP client die apparaten terug, bij elk apparaat hoort een uniek MAC adres.

Vervolgens kun je via LAN/DHCP Reservation elk apparaat (elk MAC adres) koppelen aan een vast IP adres. Zo blijf je DHCP gebruiken, maar een apparaat krijgt wel elke keer hetzelfde, vaste IP adres.
Reputatie 3
Badge +2
Toch nog een issue. Na een tijdje werken zie ik dat de WAN1 van de TP-Link een "Link down" aangeeft. Dat is de aansluiting waaraan de experiabox hangt. TV doet het wel en als ik direct bekabeld via de experia het internet op ga dan werkt het gewoon. Tegelijkertijd kan ik geen mail meer uitsturen via mijn bedrijfs mailadres (nooit problemen mee gehad toen ik nog rechtstreeks op de experiabox zat). Ik begin toch wat te twijfelen. Eventueel de fabrieksinstellingen van de experiabox terugzetten?

Zoals ik het zie, gebruikt de TP-Link de Experiabox nergens voor. Er is immers ingesteld dat alle verkeer via 4G gaat. Misschien dat hij daarom de link ziet als down. Ik zou de Experiabox eens herstarten.

Die e-mail, is dat een e-mail adres van KPN/Planet/Hetnet ?

Ik heb hier vaker meldingen gezien van problemen als e-mail niet meer via ADSL, maar via 4G wordt verstuurd, bijvoorbeeld:

https://forum.kpn.com/e-mail-10/na-installatie-buitengebied-4g-geen-e-mails-kunnen-verzenden-440138
Nee, eigen mailadres, van eigen domein.

Experiabox heb ik al een keer herstart, geen verandering.

Reageer