Beantwoord

4G+ Buitengebied te verbeteren met buitenantenne?

• 1 september 2017
  • 5 reacties
  • 393 keer bekeken

In afwachting van het KPN Mifi Modem alvast wat testjes met die van de buurman gedaan. Redelijk acceptabel (40 Mbps) maar achterblijvend bij T-Mobile waarmee ik nu een test doe (92 Mbps). Op onze postcode 8075PD straalt een KPN 4G+ mast net niet aan. Is dat oplosbaar met een buitenantenne (+7Dbi)?

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 2 september 2017, 10:43

Hoi,

Nou, ik denk dat die mast in Elspeet helemaal niet bij jullie in de buurt komt. Op het kaartje hier onder heb ik gevisualiseerd hoe de antennes gericht zijn voor KPN en T-Mobile:

Ookal gaan de antennes niet precies in een lijn, maar hebben deze een hoek van zo'n 120 graden, aan de zijkanten is het bereik beduidend minder.

Ik denk dat jullie op een van de andere masten zitten. En op al die andere masten doet KPN nog geen 4G+, dus zal je ook met buitenantenne weinig extra snelheid halen.

Robin
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Nou, ik denk dat die mast in Elspeet helemaal niet bij jullie in de buurt komt. Op het kaartje hier onder heb ik gevisualiseerd hoe de antennes gericht zijn voor KPN en T-Mobile:

Ookal gaan de antennes niet precies in een lijn, maar hebben deze een hoek van zo'n 120 graden, aan de zijkanten is het bereik beduidend minder.

Ik denk dat jullie op een van de andere masten zitten. En op al die andere masten doet KPN nog geen 4G+, dus zal je ook met buitenantenne weinig extra snelheid halen.

Robin
Robin,

Bedankt voor de uitleg. Uit die mast bij Elspeet hebben we met buitenantenne en nauwkeurig richten toch nog 55-60 Mbps weten te persen. T-Mobile met 92 Mbps pik ik op bij Uddel, de mast rechtsonder in jouw tweede kaartje.

Haal jij deze kaarten uit publieke bron (link please) of is dit KPN-intern?

Thanks!
De T-Mobile mast staat bij Hoog Soeren, niet bij Uddel.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Dit is informatie van het Agentschap Telecom: http://www.antenneregister.nl/Html5Viewer_Antenneregister/Index.html
4gmasten.nl heeft makkelijkere kaartjes daarvan gemaakt maar die zijn niet altijd up to date en missen informatie zoals richting.

Ik zou het erg vreemd vinden als je met T-Mobile verbindt met de mast ten Noorden van Hoog Soeren. Dat is redelijk ver met veel bomen. Die in Uddel richt veel beter naar jouw locatie toe.
De mast in Beek richt totaal niet naar jou toe. Die in Staverden staat richting Elspeet dus zou je kunnen proberen.

Qua KPN kan je eigenlijk het best naar Elspeet richten vanwege 4G+, maar die in Uddel is direct naar jouw locatie toe gericht. Je zou dus ook kunnen proberen om daarmee te verbinden, wel staan daar veel meer gebouwen tussen(?). Als dit geen verbetering geeft denk ik (helaas) dat er niet meer uit te halen is voor nu. En aangezien de ~50Mbit/s eigenlijk genoeg is, is dit geen reden tot een netwerksignalering zodat de Technische Dienst er naar gaat kijken.
De mast in Beek en Staverden richten niet naar je toe.

Robin
Hoi Robin,

Wederom dank voor de info. Kennelijk loopt 4gmasten.nl achter, daar was de mast bij Hoog Soeren de eerste die ik tegenkwam.

Voor 50Mbps hadden we vooraf getekend, de uitdaging om dat op te schroeven middels finetuning zal wel een typisch mannelijke 'tic' zijn ;-)

Woensdag komen de T-Mobile mannetjes (Guidion) de buitenantenne installeren, nu balanceerde die nog op een kiepraam. Kijken of ik ze zover kan krijgen op KPN uit te richten.

Thanks.

Reageer