Beantwoord

4G buitengebied - Upload wel snel maar uploads worden steeds afgebroken!?


Met mijn 4G buitengebied verbinding is de upload wel snel maar worden uploads steeds afgebroken!?
Dit gebeurd met verschillende uploadprogramma's zoals dropbox, Gdrive maar ook uploads via een browser. Ik ben zeer tevreden over de snelheid en abonnementsvorm maar deze upload problemen verpesten het feestje 😠
icon

Beste antwoord door Joran 16 november 2016, 15:56

@amonteny: Jouw bericht was als oplossing gemarkeerd waardoor het aan onze aandacht is ontsnapt, excuses. Begrijp ik goed dat dit hetzelfde account betreft als @lowway? Reageer dan nog even op Eriks privébericht 🙂

Er zijn meerdere testen uitgevoerd door Dispirited waaruit waardevolle informatie is gekomen. Het probleem lijkt te zitten in een techniek dat 'TCP optimizing' heet. Een moeilijke term dat de manier beschrijft waarop internetverkeer van ons netwerk naar het 4G modem komt. In tegenstelling tot DSL of glasvezel is verkeer via de lucht wat minder betrouwbaar. De TCP optimizer vindt de beste balans tussen betrouwbaarheid, snelheid en efficiëntie.

Zoals we bij Henk hebben gemerkt maakt het een groot verschil als een andere APN-instelling wordt gebruikt. Verschillende APN's hebben verschillende doeleinden. Zo heeft "internet" een extra beveiliging met een firewall, "advancedinternet" heeft dit niet, maar biedt wel een vast IP-adres. "fastinternet" comprimeert de data zodat er minder verkeer nodig is voor hetzelfde resultaat, maar is mogelijk iets trager. Ook zijn er APN's die communicatie tussen machines verzorgen. De verschillende doeleinden van deze APN's zorgen ook voor andere instellingen in de TCP optimizer. Dit verklaart waarom de storing zich minder voordoet bij een andere APN.

Bij Dispirited blijkt een andere APN ook een werkbare workaround tot we de oplossing hebben gevonden in de TCP optimizer. Dit is een proces wat een aantal maanden in beslag gaat nemen. Daarom ben ik blij dat we op het punt zijn beland waarop de dienst weer werkbaar is, zij het nog niet perfect.

Henk en Dispirited, hartelijk bedankt voor alle medewerking en jullie geduld. Hierdoor hebben we de oorzaak weten te achterhalen van deze vervelende storing. Ook dank aan de specialisten van 4G buitengebied (die ongetwijfeld meelezen ;-)) om dit tot op de bodem uit te zoeken. Wij gaan in ieder geval hard aan de slag om dit probleem op te lossen met de standaard APN-instellingen 🙂

Bekijk origineel

99 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Vreemd probleem Henk. Met downloaden geen problemen? Wat geeft het webbeheerprogramma aan bij het bereik?
Downloaden gaat meestal wel goed maar de wat grotere uploads (> 10 Mb) worden meestal onderbroken door het gebruikte programma. Ik denk dat het mis gaat in het antwoord wat steeds verwacht wordt van de tegenpartij?
Het webbeheerprogramma geeft vijf streepjes ontvangst aan bij het bereik, volle bak dus (met dank aan de externe antenne die ik daarvoor speciaal heb aangeschaft)

PS: Sorry voor de late reactie, ik had dus ook van deze reactie geen notificatie mail ontvangen.
Mvgr, Henk
Reputatie 7
Badge +27
Mijn excuses voor de late reactie!

Downloaden gaat meestal wel goed maar de wat grotere uploads (> 10 Mb) worden meestal onderbroken door het gebruikte programma. Ik denk dat het mis gaat in het antwoord wat steeds verwacht wordt van de tegenpartij?



Dat is mogelijk. Via mobiel internet krijg je een dynamisch IP-adres. Dat betekent dat elke keer dat er verbinding wordt gemaakt een ander adres toegewezen kan worden. Het zou wel gek zijn als de verbinding verloren gaat tijdens het uploaden. Op het modem moet je dat dan ook zien gebeuren. Als het 2e lampje blauw blijft (4G verbinding) en de signaalindicator een sterk signaal aangeeft verwacht ik geen problemen met de verbinding.

Het Huawei modem is zo ingesteld dat je er eigenlijk niets meer aan hoeft te veranderen. Veel geavanceerde instellingen zijn er daarom helaas niet.

Merk je dit probleem ook op andere apparaten? Zo niet: is het betreffende apparaat bekabeld of draadloos verbonden?
Ik heb het op alle apparaten, de verbinding blijft gewoon goed. Het blijkt zo te zijn dat als je een upload doet dat er steeds een terugkoppeling wordt gedaan van de tegenpartij dat een datapakketje goed is ontvangen. Als deze niet retour komt breekt de tegenpartij de upload af als mislukt. Dit gebeurd dus vaak bij mijn uploads, de ene keer valt er gewoon niet up te loaden maar soms gaat het wel goed, het is dus maar net hoe de (digitale) wind staat... Ik denk dat dit probleem iets voor jullie hardcore technici is, ik weet er zelf ook niet het fijne van. Het zou wel mooi zijn als er iets aan gedaan kan worden, want ik heb dit abbo juist genomen om sneller te kunnen uploaden...
Reputatie 7
Badge +27
Ik denk dat het daar inderdaad tijd voor wordt. Ik heb bij dezen een storingsmelding aangemaakt (referentienummer 160914-000244). Alle benodigde gegevens had je al via privébericht gestuurd, ik heb een toelichting en een link naar dit topic toegevoegd. Er wordt binnen vijf werkdagen contact opgenomen. Hopelijk kunnen we via deze route een oplossing vinden. Laat je weten hoe het is afgelopen?
Hoi Joran,

Vanmorgen heeft een KPN medewerker van jullie technische dienst mijn voicemail ingesproken en zei dat ik maar een een nieuw modem moet proberen, "het zal hoogst waarschijnlijk daar aan liggen"...

Een nieuw modem?? Die heb ik van jullie gekocht voor 99 euro.
Kan je er één regelen zonder extra kosten?

Mvgr, Henk
Reputatie 7
Badge +27
Je hoeft uiteraard geen nieuw modem te kopen! Als er een probleem zit in het modem kan deze worden vervangen.

Het is jammer dat de technische dienst dit niet direct kan doen, maar dit klopt wel. 4G buitengebied heeft een eigen helpdesk. Ik kan zelf het modem helaas niet vervangen. Kun je contact opnemen met 0800 - 0201165? Ze zijn elke dag bereikbaar tussen 09:00 - 21:00. Hou hier het 06-nummer van 4G buitengebied bij de hand. Hier heb ik een notitie achtergelaten met wat wij besproken hebben en de conclusie van de technische dienst. Zo kun je direct een afspraak maken om het modem te vervangen. Ik ben vervolgens erg benieuwd of alle problemen hiermee zijn verholpen 🙂
Nou Joran, de afspraak is gemaakt voor a.s. vrijdag, dan komt een monteur het modem verwisselen.
Toen ik het nummer belde kreeg ik een jongeman aan de lijn die deze zaak direct herkende en zei "O ja, hier was mijn afdelingschef pissig over, heeft u een ogenblikje, ik overleg even wat ik moet doen' en klik ik kreeg weer dat verschrikkelijke wachtmuziekje met klarinet en hobo. Toen ik hem weer aan de lijn kreeg zei hij dat het in orde was en dat ik weer door een andere afdeling gebeld zou worden voor een definitieve afspraak (wat ondertussen al gebeurd is, hij komt dus vrijdag). Ik heb nog uitgelegd dat ik de modemwissel makkelijk zelf kan doen maar nee, dat was nu eenmaal zo geregeld bij KPN 4G buitengebied (of juist niet 😉. Vreemde gang van zaken, maar ik zal komend weekend hier verslag doen of het probleem met een nieuw modem opgelost is...
Reputatie 7
Badge +27
Omdat het zo'n nieuwe dienst is wordt er wellicht wat extra aandacht besteed aan een goede installatie. Misschien is dit juist een voordeel, dan kun je het direct even testen 🙂
Het is nieuws voor mij dat dit een bekend probleem is. Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt en zie je bericht graag tegemoet!
Nou het is geen bekend probleem, ik bedoelde daarmee dat jouw belofte dat ik kon bellen en dat er dan een afspraak gemaakt kon worden voor een nieuw modem blijkbaar bij die afdelingschef in het verkeerde keelgat was geschoten. Maar degene die ik aan de telefoon kreeg had dit natuurlijk nooit zo eruit mogen flappen, kwam raar en onprofessioneel over.

Het is overigens echt suf dat dit forum geen mail verstuurd als er een nieuwe reactie is, nu moet ik steeds zelf er aan denken of jij of iemand anders al gereageerd heeft... Wordt daar nog aan gewerkt?
Beste Joran, het 4G-modem is vanmiddag door een lokaal technisch bedrijf omgewisseld met een nieuwe Huawei.
Net even getest en exact dezelfde klacht, grote uploads worden meestal halverwege afgebroken 😞
Vreemd dat het alleen bij mij gebeurd en dat deze klacht niet bekend is.
Maar wat nu?
Reputatie 7
Badge +27
Sorry voor de late reactie Henk, erg jammer dat het nog niet is opgelost!

Henkzelf schreef:

Nou het is geen bekend probleem, ik bedoelde daarmee dat jouw belofte dat ik kon bellen en dat er dan een afspraak gemaakt kon worden voor een nieuw modem blijkbaar bij die afdelingschef in het verkeerde keelgat was geschoten. Maar degene die ik aan de telefoon kreeg had dit natuurlijk nooit zo eruit mogen flappen, kwam raar en onprofessioneel over.



Dat is zeker onprofessioneel. "Zomaar" een nieuw modem aanvragen is uiteraard niet de bedoeling, maar als de technische dienst dit concludeert natuurlijk wel. Jammer deze ervaring.

Henkzelf schreef:

Het is overigens echt suf dat dit forum geen mail verstuurd als er een nieuwe reactie is, nu moet ik steeds zelf er aan denken of jij of iemand anders al gereageerd heeft... Wordt daar nog aan gewerkt?



Daar wordt inderdaad aan gewerkt! Het gaat alleen mis bij reacties van moderators omdat we vanuit een ander programma werken.

Henkzelf schreef:

Vreemd dat het alleen bij mij gebeurd en dat deze klacht niet bekend is.
Maar wat nu?



Ik weet niet of jij de enige bent met deze klacht, maar ik heb het nog niet vaker gehoord. De collega van de technische dienst die ik hierover sprak ook niet.
Ik ga in ieder geval een nieuwe melding aanmaken. Ik doe ook het verzoek of zij de regie willen houden zodat je er zelf niet meer achteraan hoeft. Alleen de voicemail inspreken is wat te simpel naar mijn mening.
Reputatie 1
Ben ook een klant van KPN internet buitengebied 4G. Downloaden gaat prima maar uploaden vanaf de vaste PC of mijn laptop bijvoorbeeld naar Dropbox of Owncloud werkt niet goed. Het uploaden wordt afgebroken door de toepassing (Dropbox of Owncloud dus). Ik heb nu al maanden workaround. Ik zet de up te loaden bestanden op mijn laptop en gaan naar de MacDonalds. Daar loaden de bestanden dan in no time op via de gratis Wifi daar. Thuis wordt vanuit Owncloud alles weer netjes teruggesynchroniseerd op mijn vaste PC want downloaden gaat nu eenmaal wel goed. Ben wanhopig geworden van KPN: er is totaal geen technische kennis. Uren doorgebracht aan de helpdesk (ja, ook de speciale voor Buitengebied 0800 020 1165), goed bedoelende medewerkers maar niemand die er verstand van heeft. Willen je ook inderdaad Huawei modem laten wisselen, maar dat is onzin, ligt het niet aan. Verbinding hartstikke stabiel, ligt het ook niet aan. Maar de Owncloud en Dropbox 'bespreuren' dat je via 4G werkt van een niet-mobiel device en breken af. Bij die partijen krijg je ook geen sjoege, weten niet waar je het over hebt. Ben blij dat er nog meer mensen dit probleem hebben, dat is dan gedeelde smart. Maar ik wordt onderhand wel dik van die workaround naar de Mac, dus een oplossing is welkom. Wie weet raad.
Ik ben blij dat het niet alleen bij mij gebeurd, ik vond het al heel raar. Het omwisselen van het modem was inderdaad een gok. Echte kennis zou fijn zijn KPN!
Het heeft absoluut met de terugkoppeling van de pakketjes die verzonden worden tijdens het uploaden. Hopelijk heeft jullie technische afdeling nog iemand rondlopen die verstand van deze materie heeft en er iets aan kan veranderen. Joran?
Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum Dispirited en hartelijk dank voor deze uitgebreide melding! Het is erg spijtig om te lezen dat je hier niet verder mee bent gekomen. Erg jammer dat dit zoveel tijd en moeite kost. Hoewel ik jullie beide een prima werkende verbinding gun helpt het wel in het onderzoek dat er meerdere meldingen zijn.

@Dispirited : Kun je reageren op mijn privébericht? Ik ontvang graag de gegevens van deze aansluiting. Ondertussen ga ik op zoek naar een contactpersoon met meer mogelijkheden om dit probleem op te lossen.
Reputatie 7
Badge +27
Ik ben inmiddels bij de specialisten uitgekomen. @Dispirited, kun je nog reageren op mijn privébericht? Ik hoor ook graag van jou of dit probleem zowel bekabeld als draadloos voorkomt. Ik verwacht niet dat het hiermee te maken heeft, maar we hebben een volledig overzicht nodig om dit verder uit te zoeken.
Hoi Joran, het lijkt of Dispirited niet reageert, dus voor de snelheid zal ik je vraag beantwoorden:
Het gebeurd via Wifi maar ook bedraad, geen verschil tussen beide.
Hopelijk kunnen ze iets doen aan de grootte of tijdsinstelling van upload pakketjes.
Reputatie 1
Joran, fijn dat je actie voor mij (ons) onderneemt!
Bekabeld of Wifi maakt inderdaad niet uit zoals Henkzelf inmiddels ook heeft bericht. Reageer graag op je prive-bericht zodra me gelukt is dat te vinden, (sorry, ik ben nieuw op het form) om de gegevens van deze aansluiting door te geven.
Reputatie 1
Joran, inmiddels heb ik gereageerd op je prive-bericht.
Via een andere browser ingelogd (Morzilla Firefox i.p.v InternetExplorer) en nu zie ik prive-berichten wel staan.
Reputatie 7
Badge +27
Bedankt beide! Ik heb jullie gegevens doorgegeven, ik ben heel benieuwd naar de uitkomst. Als er nog meer informatie nodig is om dit op te lossen of te reproduceren laat ik dat direct weten.

@Dispirited: Daar gaat iets niet helemaal goed volgens mij. Er spelen een paar problemen met het forum waar aan wordt gewerkt. Je kunt proberen Control+F5 in te drukken op het forum, misschien wordt het dan wel ingeladen.
Reputatie 7
Badge +27
Het onderzoek is inmiddels gestart. Ik heb er vertrouwen in dat we bij de juiste specialisten zijn uitgekomen.

Voordat 4G buitengebied te bestellen was zijn er uitgebreide veldtesten gedaan waarin deze storing niet naar voren is gekomen. Er is nu weer getest met verschillende Huawei E5186 modellen, simkaarten en laptops. Ook Huawei is geïnformeerd en gevraagd mee te testen. Onze specialisten en die van Huawei kunnen dit probleem nog niet reproduceren.

Er wordt nu uitgezocht of dit een lokaal probleem is. Oftewel of dit een capaciteit- of instellingprobleem is in de mast/netwerk waarmee jullie zijn verbonden. Dit kan nog even duren. Zodra er meer informatie is laat ik dit direct weten!
Om te reageren had ik per ongeluk op 'beste antwoord' geklikt, was nog niet helemaal wakker geloof ik. Maar dit is niet meer ongedaan te maken?
Ik ben heel blij dat jullie dit serieus oppakken!
Gisteren had ik een mooi filmpje gemaakt van 145 Mb en ik kreeg het niet upgeload naar Facebook, steeds een upload error dat het bestand ongeldig zou zijn. Later heb ik hem wel op YouTube kunnen uploaden, er zit blijkbaar verschil in welke ontvangende kant je gebruikt...

@Joran : Is het mogelijk dat je even kort een mail stuurt als er weer een vraag of reactie is van jullie. Het is ondoenlijk om iedere dag zelf te checken of er nog nieuwe forumberichten zijn. Even als workaround totdat het forum weer in staat is zelf notificaties te sturen als een moderator reageert.
Reputatie 1
Net als Henkzelf ben ik heel blij dat Joran dit op heeft gepakt. @Joran: is de gedachte aan een lokaal probleem opgekomen omdat wij van dezelfde mast/netwerk gebruik maken? Ik heb van een buurman iets verderop in de polder hier vernomen dat ook hij problemen heeft met zijn 4G Buitengebied. Als workaround laat hij de dingen die niet werken via zijn oude, trage, maar nog aangehouden ADSL lopen. Misschien komt de oplossing naderbij. Ik wacht nadere berichten met belangstelling af.
@dispirited Denk niet dat het een lokaal probleem is of je moet hier toevallig in de buurt wonen. Ik heb een zichtverbinding met de kpn-mast in Vogelwaarde (Zeeuws-Vlaanderen) met 5 streepjes ontvangst, volle bak dus.
Reputatie 7
Badge +27
@Henk: Het is inderdaad erg irritant dat mails niet worden verstuurd. Ik zal jullie per mail inlichten als er testen zijn. Zoals nu 🙂

@Dispirited: Jullie maken niet gebruik van dezelfde mast. Op verschillende masten waar vooronderzoek is gedaan (voor de introductie van dit abonnement) doet dit probleem zich niet voor. Ook bij nieuw onderzoek naar aanleiding van deze storingsmelding niet. Daarom wordt nu onderzocht of dit een probleem kan zijn met de capaciteit of een instelling aan onze kant.

Heeft jouw buurman last van precies dezelfde storing met grote uploads?

Kunnen jullie, bij gelegenheid, het volgende eens testen? De pagina 192.168.8.1/api/device/signal bevat gegevens over de verbinding. Ik ben benieuwd naar deze waarden als er geen (of amper) gebruik wordt gemaakt van de verbinding en als er grote bestanden worden geupload. De pagina 192.168.8.1/api/dialup/connection geeft de netwerkinstellingen weer. Kunnen jullie hier ook een kopie van de gegevens sturen?

Ik stuur jullie dadelijk een mail, daarop kun je reageren met de gegevens. Doe dit vooral wanneer het goed uitkomt. Ik stel voor dat we de communicatie via het forum laten verlopen. Mochten er andere klanten zijn die dit probleem herkennen hoop ik dat we zo nog meer gegevens kunnen verzamelen. Alvast bedankt!

Reageer