Beantwoord

4G buitengebied - Upload wel snel maar uploads worden steeds afgebroken!?



Toon eerste bericht

99 reacties

Eerlijkheidshalve moet ik even melden dat sinds ik het modem op APN: internet heb gezet het uploaden veel beter gaat en nog maar soms afgebroken wordt.
Reputatie 7
Badge +27
Dat is in ieder geval al vooruitgang. De specialisten willen graag testen dat jullie een aantal uploads doen en dat ze meekijken. We zijn nog even met ze aan het overleggen of dit op afstand kan. Daar komen we morgen of vrijdag op terug.
Dat is prima Erik, al wordt het wel lastig omdat uploads nu eigenlijk meestal goed gaan en er dus minder makkelijk getoond kan worden hoe het mis gaat.
Ik zit er zelfs aan te denken om de status opgelost hier aan te geven want ik ben al tevreden.

Voor een eventuele afspraak gebruik dan liever niet dit forum maar bel of mail even, want ik kijk niet iedere dag op dit forum en ik krijg geen bericht als jullie reageren.
Reputatie 1
Erik, ik zit nog steeds met dezelfde onveranderde problemen. Een upload naar Owncloud kan ik binnen een paar minuten voor jullie genereren. Dan hebben jullie ook de foutmelding die ik dan van Owncloud krijg, misschien is dat ook informatief? Een upload naar Dropbox genereren, no problem, ook minutenwerk. Als het op afstand kan, prima. Anders welkom na afspraak. Ik ontvang ook geen bericht als jullie reageren, dus even alert via email dan.
Reputatie 1
Aanvulling: ik bedoel dus vastlopende uploads genereren.
Reputatie 7
Badge +27
Top! We hebben inmiddels wat meer informatie gekregen. We zullen jullie vandaag of morgen een mail sturen met wat er precies verwacht wordt. Dan kunnen we een dag en tijdsblok afspreken. De specialist zal dan op afstand meekijken.
Goede middag allen,
de buurman waar @dispirited het wel eens over heeft ben ik. Bij mij is het met het zelfde 4G internet router van Huawei een iets ander probleem. 2 problemen zelfs.
1.) via de Huawei zijn mijn beveiligings camera's niet meer van buiten op mijn mobiel te bekijken. mogelijk is het steeds veranderde ipadres en de onmogelijkheid om portforwarding te gebruiken de schuldige.
2.) in 2 dagen heeft het modem 72884 MB aan data er doorheen gejast. volgens de helpdesk van KPN hoofdzakelijk 's nachts, terwijl ik lig te slapen.
ik heb naast de 4G modem ook nog het oude adsl netwerk, waar verreweg de meeste data door verlopen. de 4G gebruik ik dus nagenoeg alleen voor wifi in huis.
heel graag jullie reactie, wetende dat ik al minstens zoveel met allerlei niet begrijpende kpnmedewerkers gesproken heb als @dispirited . (zie de schermafdrukken hieronder)

ps. de 4G router heb ik na 2 dagen en 74 GB gebruik dus maar uitgeschakeld om torenhoge kosten te vermijden.
Reputatie 7
...in 2 dagen heeft het modem 72884 MB aan data er doorheen gejast. volgens de helpdesk van KPN hoofdzakelijk 's nachts, terwijl ik lig te slapen...Interessant. Wat voor een apparaten zijn er op die Huawei aangesloten die s'nachts aan staan?
Welk merk en type bewakingscamera's gebruik jij?
Reputatie 7
Badge +27
Hoi lowway, welkom op het forum! Dat is wel heeeel veel data voor één nacht. Ik ben benieuwd naar de antwoorden op de vragen die wjb stelt. Daarnaast wil ik hier graag even kijken naar het dataverbruik. Hoewel ik niet kan inzien waar het verbruik precies aan opgaat, kan ik wel de tijdstippen zien. Dat kan helpen bij het vaststellen van de oorzaak. Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop met je gegevens, dan check ik dat.

Wat betreft het testen van de upload waar we het eerder over hadden. Dit heeft plaatsgevonden afgelopen donderdag. We hopen deze week daar de resultaten van te krijgen. Die zullen we dan ook delen 🙂
als op onderstaande link wordt geklikt ziet men dat in 3 dagen alle 100 GB is opgebruikt.

https://goo.gl/photos/Gbhob1gQLNRCfSoe9
Reputatie 7
Badge +27
@amonteny: Jouw bericht was als oplossing gemarkeerd waardoor het aan onze aandacht is ontsnapt, excuses. Begrijp ik goed dat dit hetzelfde account betreft als @lowway? Reageer dan nog even op Eriks privébericht :)

Er zijn meerdere testen uitgevoerd door Dispirited waaruit waardevolle informatie is gekomen. Het probleem lijkt te zitten in een techniek dat 'TCP optimizing' heet. Een moeilijke term dat de manier beschrijft waarop internetverkeer van ons netwerk naar het 4G modem komt. In tegenstelling tot DSL of glasvezel is verkeer via de lucht wat minder betrouwbaar. De TCP optimizer vindt de beste balans tussen betrouwbaarheid, snelheid en efficiëntie.

Zoals we bij Henk hebben gemerkt maakt het een groot verschil als een andere APN-instelling wordt gebruikt. Verschillende APN's hebben verschillende doeleinden. Zo heeft "internet" een extra beveiliging met een firewall, "advancedinternet" heeft dit niet, maar biedt wel een vast IP-adres. "fastinternet" comprimeert de data zodat er minder verkeer nodig is voor hetzelfde resultaat, maar is mogelijk iets trager. Ook zijn er APN's die communicatie tussen machines verzorgen. De verschillende doeleinden van deze APN's zorgen ook voor andere instellingen in de TCP optimizer. Dit verklaart waarom de storing zich minder voordoet bij een andere APN.

Bij Dispirited blijkt een andere APN ook een werkbare workaround tot we de oplossing hebben gevonden in de TCP optimizer. Dit is een proces wat een aantal maanden in beslag gaat nemen. Daarom ben ik blij dat we op het punt zijn beland waarop de dienst weer werkbaar is, zij het nog niet perfect.

Henk en Dispirited, hartelijk bedankt voor alle medewerking en jullie geduld. Hierdoor hebben we de oorzaak weten te achterhalen van deze vervelende storing. Ook dank aan de specialisten van 4G buitengebied (die ongetwijfeld meelezen ;-)) om dit tot op de bodem uit te zoeken. Wij gaan in ieder geval hard aan de slag om dit probleem op te lossen met de standaard APN-instellingen 🙂
Graag gedaan Joran, ik ben blij dat jullie zo actief zijn met dit probleem. Graag hoor ik het wanneer het definitief vlekkeloos zou moeten werken en/of als daar eerst nog een andere instelling voor moet worden ingesteld.
Mvgr, Henk
Reputatie 1
Er is inderdaad voor mij een workaround gevonden door een andere APN instelling (een open APN) op het Huawei modem. Doordat ik een tweede router achter de Huawei heb gezet met een firewall is het beveiligingsgevaar dat aan de open APN kleeft hopelijk voldoende bezworen. Een permanente oplossing is dus inderdaad nog steeds nodig, ik ben in afwachting daarvan. Het was een verademing om met slimme KPN-medewerkers te communiceren en te spreken (speciale vermelding en chapeau voor Rakesh en de moderatoren van dit forum).
Het upload-probleem is dus getekkeld en de definitieve oplossing hopelijk nabij.
Voor het probleem van de onbegrijpelijke hoeveelheid dataverkeer die geregistreerd wordt en die ook gemeld is op dit forum door Iowway (mij buurman) begint bij mij nu ook parten te spelen.
Ik ga hier zo meteen een apart bericht over posten in de hoop ook voor dit probleem op dit forum gehoor te vinden.
Reputatie 7
Badge +30
Bedoel je dan "advancedinternet"
Reputatie 1
Ja, ik de APN staat bij mij nu op advancedinternet.
Reputatie 1
Vanmorgen, 25 november 2016, bleek mijn internettoegang (4G Buitengebied) zodanig traag, dat er niets mogelijk was. Geen emails ophalen, geen toegang tot welke website dan ook. Feitelijk dus geen internettoegang.
Eerste stap die ik heb genomen was mijn verbruik checken op het Huawei modem. Verbruik 60.01 GB van de 100GB. Dat is een bekend beeld voor mij, ik heb al sinds in gebruikname van 4G buitengebied een onbegrepen hoog dataverbuik van gemiddeld 2 GB per etmaal. Gaat altijd maar door, ook als ik er helemaal niet ben, de PC's stroomloos staan en mobile devices buiten het pand zijn. Met 100 GB per maand kwam ik dan maandelijks net nog wel uit.
De tweede stap die ik heb gezet was bellen met 0800 020 11 65, de helpdesk voor 4G buitengebied. Het woordje 'help' is hier misplaatst, hetgeen ik hierna zal toelichten.
Navraag door de telefoniste bij haar technische achterwacht leverde de informatie op dat ik boven de 100 GB zit en dat ik dan wordt 'geknepen'. Aan het feit dat ik er dan kennelijk een discrepantie is tussen de teller van KPN en de teller hier op mijn modem had zij geen boodschap. En dat het knijpen zodanig is dat er geen internettoegang overblijft ook niet. Dat ik een zakelijke gebruiker ben maakte evenmin indruk. Aan mijn verzoek om mij door te verbinden met iemand waar ik daarover een klacht zou kunnen indienen kon zij niet voldoen. Klachten moeten via de website (!!!) van KPN worden ingediend. Kanniewaarzijn! Wel goede strategie van KPN om weinig klachten binnen te krijgen van klanten die geen internettoegang meer hebben. De enige oplossing die deze medewerkster mij nog kon bieden was voor 7,50 1GB bijkopen. Aan het feit dat 1GB bij mij altijd al in een halve dag als achtergrondruis wordt afgetikt had zij ook weer geen boodschap. Zij wenste me nog een prettig leven verder en verbrak verbinding. Jammergenoeg dus weer een encounter met "de dark side" van het personeelsbestand van KPN. Joran, Erik, Rakesh, mijn hoop is weer op jullie gevestigd! Graag jullie assistentie.
Kennelijk heeft mijn "achtergondverbruik' nu ook onwerkbare proporties aangenomen. Zie ook de meldingen van Ioawway (mijn buurman) op dit forum van 25Gb per dag. Ik heb daar van jullie ook nog geen inhoudelijke reacties op gezien? Ik heb veel geduld, maar het is nu onderhand wel heel veel gevraagd van mij om 50,- euro per maand te blijven betalen voor zo'n moeizaam product.
Als jullie je afvragen hoe ik toch weer online ben? Door het onvolprezen koperdraadje hier in de grond en het blijven doorbetalen van mijn ADSL abonnement bleek het mogelijk om weer op de oude infrastructuur terug te vallen.
Reputatie 7
Badge +27
@dispirited: Allereerst excuses voor de late reactie! Blij dat de andere apn nog steeds goed werkt, maar dit klinkt niet al te best.

De meetgegevens in het modem en aan onze kant kunnen iets afwijken. Een afwijking van 40GB is echter veel te veel. Ter vergelijking; de teller op mijn telefoon en MijnKPN scheelt deze maand 1MB. Op de facturen staat het verbruik per periode gespecificeerd. Je kunt eens kijken of er nog verbruik is op momenten dat je er helemaal geen gebruik van hebt gemaakt. Ik neem contact op met de specialisten om hier hopelijk meer duidelijkheid over te krijgen.

Erik lijkt geen reactie meer te hebben gekregen van Ioawway. Mocht je hem nog spreken; we helpen hem ook graag verder. Meer gegevens zijn altijd welkom om dit soort problemen te tackelen.

Ik ben benieuwd wat er precies aan de hand is. Zodra ik reactie krijg laat ik het je weten.
Helaas ondervind ik toch weer upload-afbrekingen, welke instellingen kan ik (totdat er een definitieve oplossing is gevonden) het beste gebruiken?
Dispirited heeft het over de APN op 'advancedinternet', maar die voorkeuze is er niet standaard dus met de hand toevoegen denk ik?
Reputatie 7
Badge +27
Als hij er niet standaard is dan inderdaad handmatig toevoegen, Henk.

Log hiervoor in op het modem en volg onderstaande stappen:
Klik op het startscherm op verbindingsinstellingen (log in met admin/admin)
Klik links op Profielbeheer

Je kunt een nieuw APN profiel maken door te klikken op Nieuw profiel. Vul dan onderstaande in en klik op pas toe.

Profielnaam: maakt niet uit, maar iets als advancedinternet is wel zo duidelijk :)
APN: advancedinternet

Dit zou afdoende moeten zijn. Laat je weten of dit ook verbetering brengt?
Reputatie 7
Badge +27
@Dispirited: Joran heeft navraag gedaan over je spookverbruik en dat blijkt te komen door de advancedinternet apn. Deze is qua instellingen eigenlijk helemaal open. Hierdoor heb je geen (of minder) issues met de verbroken uploads. Maar daar staat tegenover dat de datateller veel sneller gaat lopen.

Normaal wordt data geteld die door de klant geïnitieerd wordt. Jij vraagt een webpagina op, download een bestand, of upload iets, en dat wordt in de teller meegenomen. Maar via advancedinternet gaat de teller ook lopen voor verkeer dat van buitenaf naar jouw ip-adres gaat. Ook als dat verkeer niet eens helemaal op je modem aankomt. Dit omdat dat verkeer dan al wel over de zogenaamde charging gateway komt. En zodra het over die gateway komt, gaat het van je bundel af. Dit zie je niet terug in de MijnKPN, die geeft alleen het verkeer weer dat door jou geïnitieerd wordt. Vandaar het verschil in verbruik tussen de MijnKPN en wat de helpdesk aangaf. Dit gedrag is verder iets wat hoort bij deze apn, en dus ook niet aangepast gaat worden.

Wil je dit dan ook voorkomen, kun je het beste teruggaan naar de oude apn. Dan zit je wel weer met die verbroken uploads. Daarvan verwachten de specialisten dat het begin 2017 opgelost gaat worden. Je moet dan zelf de afweging maken wat voor jou zwaarder weegt en welke apn je dan gebruikt.

@Henk: dit is voor jou ook relevant. Houd hier rekening mee als je ook gebruik wilt gaan maken van de advancedinternet apn.
@Erik: Ik heb sinds gisterenmiddag het advancedinternet apn aan staan maar merk (nog) niet toename van datagebruik. De uploads worden met deze instelling niet meer afgebroken. Op zich perfect maar niet als het zo onveilig blijkt en ik geknepen ga worden als ik over de 100Gb kom. Ik hoop op coulance van de KPN in ons verhaal, wij kunnen er immers niks aan doen dat er technische problemen zijn en we daarom genoodzaakt zijn deze noodinstelling te hanteren.

Mvgr, Henk
Reputatie 1
@Erik @Joran
Het spookverbruik is inderdaad toegenomen sinds de APN 'advancedinternet' is. Daarom kwam ik dus niet meer uit met 100GB. Maar ook daarvoor met de instelling 'fastinternet' was het spookverbruik altijd al 1 of 2 GB per dag. Ik heb hetzelfde verzoek als Henkzelf: wij zijn feitelijk de betaversie van het product 4G Buitengebied aan het testen voor KPN en betalen daar ook nog eens 50 euro per maand voor toe aan KPN. Dan is het toch niet te veel gevraagd om dat 'knijpen' achterwege te laten? Daarbij ook nog te bedenken dat knijpen defacto inhoudt dat er GEEN internettoegang meer is.
Reputatie 7
Badge +27
Door de firewall in het modem wordt het veiligheidsprobleem van een open verbinding ondervangen. Het sluipverbruik is wel een stuk erger dan ik dacht. Erik legt het verschil tussen de APN's hierboven al uit. Het voordeel van andere APN's is dat het inkomend verkeer al in het netwerk wordt gefilterd en niet meetelt in het dataverbruik. Dit betekent dat de workaround voor het probleem een nieuw probleem veroorzaakt. Ik snap dat het gevoel geeft dat jullie betatesters zijn en dat is bijzonder jammer. Dit product is uitvoerig getest met een grote groep klanten, er zijn veel veldtesten gedaan om juist dit soort problemen te voorkomen.

Ik neem opnieuw contact op met de producteigenaren om uit te zoeken welke alternatieven we kunnen bieden. Of het mogelijk is de limiet er af te halen betwijfel ik, maar een betere situatie dan dit moet mogelijk zijn. Ik kom er op terug.
Het sluipverbruik na 6 dagen de APN op 'advancedinternet' is bij mij nihil (misschien omdat ik in een buitengebied woon in the middle of nowhere?).
De uploads zijn NOOIT meer onderbroken dus ik ben zeer blij met deze oplossing!
Hopelijk kunnen jullie met deze info de standaardinstellingen zo aanpassen dat niemand er meer last van heeft en dat wij ook weer terug naar de standaard kunnen.
Reputatie 7
Badge +27
Dat klinkt goed Henk! Ik ben blij dat dit voor jou een goede workaround is. Erg naar dat dit voor Dispirited en lowway nog niet het geval is.

We hebben onze collega's van 4G buitengebied uitgenodigd om langs te komen. Maandag komen zij van Den Haag naar het hoge noorden om kennis te maken en vervolgens gaan we een paar uur zitten om alles omtrent dit product te bespreken. Het lijkt ons goed om deze situatie eens persoonlijk voor te leggen in plaats van via lange mailwisselingen. Hopelijk komen we tot een werkbare oplossing tot de permanente oplossing er is. We houden jullie op de hoogte!

Reageer