Beantwoord

4G buitengebied - Upload wel snel maar uploads worden steeds afgebroken!?


Met mijn 4G buitengebied verbinding is de upload wel snel maar worden uploads steeds afgebroken!?
Dit gebeurd met verschillende uploadprogramma's zoals dropbox, Gdrive maar ook uploads via een browser. Ik ben zeer tevreden over de snelheid en abonnementsvorm maar deze upload problemen verpesten het feestje 😠
icon

Beste antwoord door Joran 16 november 2016, 15:56

@amonteny: Jouw bericht was als oplossing gemarkeerd waardoor het aan onze aandacht is ontsnapt, excuses. Begrijp ik goed dat dit hetzelfde account betreft als @lowway? Reageer dan nog even op Eriks privébericht :)

Er zijn meerdere testen uitgevoerd door Dispirited waaruit waardevolle informatie is gekomen. Het probleem lijkt te zitten in een techniek dat 'TCP optimizing' heet. Een moeilijke term dat de manier beschrijft waarop internetverkeer van ons netwerk naar het 4G modem komt. In tegenstelling tot DSL of glasvezel is verkeer via de lucht wat minder betrouwbaar. De TCP optimizer vindt de beste balans tussen betrouwbaarheid, snelheid en efficiëntie.

Zoals we bij Henk hebben gemerkt maakt het een groot verschil als een andere APN-instelling wordt gebruikt. Verschillende APN's hebben verschillende doeleinden. Zo heeft "internet" een extra beveiliging met een firewall, "advancedinternet" heeft dit niet, maar biedt wel een vast IP-adres. "fastinternet" comprimeert de data zodat er minder verkeer nodig is voor hetzelfde resultaat, maar is mogelijk iets trager. Ook zijn er APN's die communicatie tussen machines verzorgen. De verschillende doeleinden van deze APN's zorgen ook voor andere instellingen in de TCP optimizer. Dit verklaart waarom de storing zich minder voordoet bij een andere APN.

Bij Dispirited blijkt een andere APN ook een werkbare workaround tot we de oplossing hebben gevonden in de TCP optimizer. Dit is een proces wat een aantal maanden in beslag gaat nemen. Daarom ben ik blij dat we op het punt zijn beland waarop de dienst weer werkbaar is, zij het nog niet perfect.

Henk en Dispirited, hartelijk bedankt voor alle medewerking en jullie geduld. Hierdoor hebben we de oorzaak weten te achterhalen van deze vervelende storing. Ook dank aan de specialisten van 4G buitengebied (die ongetwijfeld meelezen ;-)) om dit tot op de bodem uit te zoeken. Wij gaan in ieder geval hard aan de slag om dit probleem op te lossen met de standaard APN-instellingen 🙂

Bekijk origineel

99 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Ik ben heel blij om dat te lezen! Aan de andere kant is het pijnlijk om te zien dat je er zo lang mee bezig bent geweest.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk;
- De helpdesk moet op de hoogte zijn van deze storing, de verschillende APN's en de voor- en nadelen
- De storing met de APN moet worden opgelost
- Er moet standaard een andere APN worden ingesteld

Ik maak hier opnieuw werk van. Mijn oprechte excuses dat je hier zoveel tijd aan hebt moeten besteden. Het nadeel van deze APN is dat er iets meer 'sluipverbruik' is. Omdat er geen datalimiet is heb je daar geen nadeel van. Je kunt dus zonder problemen op deze manier verder werken.
Beste Joran,
het is fantastisch, dit is de oplossing!! mail attachments en bv wetransfer uploaden werkt nu. bedankt!!! Ongelofelijk dat na al die uren prutsen de oplossing gewoon bij de provider ligt, en dat de telefonische support dit niet weet.
Maar nu ben ik alleen heel blij met je hulp, nogmaals veel dank!!!
Reputatie 7
Badge +27
Klopt, Erik heeft het een paar pagina's terug uitgelegd: link. In plaats van 'internet' typ je dan 'advancedinternet' (zonder aanhalingstekens). Ik ben erg benieuwd of dat verschil maakt.

Iets aangepaste instructies:

Log hiervoor in op het modem en volg onderstaande stappen:
Klik op het startscherm op verbindingsinstellingen (log in met admin/admin)
Klik links op Profielbeheer
Klik op Nieuw profiel, vul onderstaande in en klik op pas toe.
Profielnaam: advancedinternet
APN: advancedinternet

Dank voor je reactie Joran. Ik heb dit nog niet geprobeerd. Zou fantastisch zijn als dat de oplossing is.
Is dat iets dat ik in het modem moet instellen? En wat moet ik dan doen?
Reputatie 7
Badge +27
Welkom kweirts, wat naar dat je hier al zo lang last van hebt. Na de wijziging in de TCP Optimizer zijn er geen verdere acties uitgevoerd om dit probleem te tackelen. Ik heb Henks bericht met de screenshot van Stack destijds doorgestuurd, het lijkt er niet op dat hier verdere actie op is ondernomen. Mijn fout dat ik hier niet actiever achteraan ben gegaan.

Heb je ook geprobeerd de advancedinternet APN in te stellen? Nu 4G buitengebied geen datalimiet meer kent lijkt dit me een directe oplossing voor deze storing. Ik hoor graag of dat werkt!
Hallo,
wat ben ik blij dit forum eindelijk te hebben gevonden. Na maanden onsuccesvol klooien met firewall, antivirusprogramma's, internetopties instellingen etc etc blijkt het dus bij KPN te liggen. Niet gek dat het bij KPN in eerste instantie geen bekend probleem was want je zoekt het al gauw in andere zaken, niet dat het bij de basis (KPN abo en modem) al niet goed zit.
Is er voortgang mbt de oplossing? Want moet voor mijn werk vaak bestanden uploaden via bv wetransfer en dit werkt niet. Hopeloze workarounds moeten verzinnen. Ook attachments toevoegen in gmail gaat vanaf een paar Mb al mis, de upload wordt constant afgebroken.
Ah leuk dat je (eindelijk) een werkend alternatief hebt gevonden. Ik zal eens kijken of Tele2 op mijn locatie ook een werkend alternatief kan bieden.
Ja een Fritzbox is echt een topper, bizar dat er blijkbaar een device-lock op het KPN abbo zit, wat een geklooi hè. Zelf ben ik twee weken over naar het nieuwste 4G 'unlimited' abonnement van Tele2, daar krijg ik een stabiele verbinding met een maximale down en upload en onbeperkt voor 25 euro per maand. Het wekt verbazend goed met de sim in de Huawei die ik van de KPN overgehouden heb en heb ook geen uploadproblemen meer. Het addertje onder het gras is dat als je 5Gb per dag mag gebruiken, daarna moet je steeds een (gratis) sms-je sturen om er weer (gratis) 1Gb bij te krijgen, daarmee willen ze het meerverbruik ontmoedigen 🙂 Maar goed, ik heb dat nog maar één keer hoeven doen en het werkt goed en direct. Een echte aanrader dus, ondanks dat Tele2 zo slecht bekend staat is het toch wel te interessant om dit te laten liggen. Het werkt vast ook wel met je Fritzbox... Succes!
Ik heb het uploadprobleem ook al vanaf het begin en heb ook al de hele riedel doorlopen (modem vervangen, sim-kaart vervangen, ondeskundige monteurs ("uploaden gaat niet met 4G") op bezoek gehad, etc.). Dus ik ben al een beetje blij dat ik nu dit forum ontdekt heb waar zo te zien wel KPN-mensen zitten die het probleem serieus nemen.

Ik heb nog een andere observatie die wellicht kan helpen bij het oplossen van het probleem, namelijk:
Ik heb ook een Fritbox 6840 LTE router en daarmee doet het uploadprobleem zich niet voor. Met de Fritzbox kan ik probleemloos up- en downloaden en bereik ik betere snelheden dan met het Huawei ding.

Met de Fritzbox is er echter een ander probleem: na enige tijd (zo te zien wanneer de verbinding met het 4G netwerk eens opnieuw moet worden opgebouwd) krijg ik de melding dat de sim-kaart niet meer herkend wordt en er dus geen verbinding tot stand kan komen. Ik heb hierover eindeloos met de (zeer behulpzame) fabrikant AVM gecorrespondeerd en hun conclusie was uiteindelijk dat KPN blijkbaar een soort sim-lock hanteert die het onmogelijk maakt de sim-kaart in een ander apparaat te gebruiken. Dat is vreemd wat ik heb de Fritzbox tijdenlang zonder problemen gebruik met een 'gewoon' KPN mobiele data abonnement. Het probleem doet zich alleen voor met het KPN voor het buitengebied abonnement.

Voor mij zou het uploadprobleem dus opgelost zijn wanneer KPN de sim-lock (of beter 'device-lock') van de sim-kaart zou halen, zodat ik KPN voor het buitengebied met de Fritzbox kan gebruiken. (De Fritzbox is sowieso een beter apparaat dan de Huawei met een ingebouwde firewall, hulp bij het uitrichten van de antennes, monitoring, log files, etc.).
Reputatie 7
Badge +27
Dat was voornamelijk omdat de advancedinternet APN wel werkt. Een verschil tussen deze APN's zijn de instellingen van de TCP optimizer. Daarom leek het de moeite waard eerst de upgrade af te wachten en tot die tijd geen vervolgonderzoek te doen. Dat dit niet het geval is, is een grote teleurstelling. Maar de volhouder wint. Ik hoop alleen dat de vervolgstappen niet zoveel tijd in beslag nemen.
Joran schreef:

Dat betekent dat we het onderzoek moeten heropenen.



Dat het überhaupt gesloten was zonder goed onderzoek of het opgelost was snap ik niet.
Reputatie 7
Badge +27
Dat wordt zeker eens tijd! Bedankt voor de nieuwe test, ik wou zeker weten dat de vorige storing ná de implementatie optrad. Dat is dus het geval, echt heel erg balen. Dat betekent dat we het onderzoek moeten heropenen. Ik ga er opnieuw achteraan en hou je op de hoogte.
Hoi Joran, ja jammer dat ze blijkbaar nog niks opgeschoten zijn...
Maar goed, op jouw verzoek heb ik het modem weer even op het 'KPN Fast Internet 4G-3G-2G' profiel gezet en een paar uploads klaar gezet maar dit ging onmiddellijk weer mis met uploaden, inderdaad nog niks veranderd, misschien zelfs verslechterd. Goddank hebben we het advancedinternet profiel als workaround.
Hopelijk lossen ze het een keer goed op, dan kunnen we dit topic sluiten :D

Reputatie 7
Badge +27
De upgrade blijkt halverwege maart uitgevoerd. @Henkzelf: Dit zal vermoedelijk de week zijn voordat jij last had van deze storing. Dat betekent dat het niet is opgelost door de vernieuwde TCP Optimizer 😞 Kun je de upload nog eens testen wanneer je er tijd voor hebt?
Reputatie 7
Badge +27
@vanwijnen: De storingsmelding wordt weer opgepakt, ik verwacht dat je hier op korte termijn meer van hoort.

@Henkzelf: Ik heb nog geen duidelijkheid maar blijf hier achteraan gaan. Ik begrijp dat er wel wijzigingen zijn uitgevoerd maar het is me niet duidelijk of dit de eerdergenoemde TCP optimizer betreft.
Reputatie 7
Badge +27
@Henkzelf @vanwijnen: Goede vraag. Ik heb geen update meer gezien vanuit het netwerkbeheer. Het laatste nieuws was dat er wijzigingen in de TCP optimizer zouden plaatsvinden in Q1. Dat is bijna voorbij. Ik vraag dit opnieuw na en laat het jullie weten.

@Henkzelf: Wat een gedoe zeg! 😞 Duidelijk dat er met fastinternet nog niets is aangepast, of dat de wijzigingen geen invloed hebben op deze storing.

@vanwijnen: Je eerdere berichten in dit topic hebben we over het hoofd gezien, excuses daarvoor! Ik zie wel dat Justin actief was in jouw eigen topic. In de storingsmelding die Justin heeft aangemaakt staat dat het testen enige tijd in beslag zal nemen. We gaan hier ook achteraan, excuses dat het zoveel tijd in beslag heeft genomen.
Reputatie 3
Het is inmiddels een maand geleden en ook ik heb nog niets vernomen van KPN...
Dus mijn vraag is idem, hoever zijn de ontwikkelingen van de technische afdeling ondertussen?
Zie mijn topic: https://forum.kpn.com/internet-9/overstappen-kpn-buitengebied-naar-t-mobile-4g-voor-thuis-430764/
@Joran@Erik_
Hoever zijn de ontwikkelingen van de technische afdeling ondertussen?

Ik had deze week een boel gedoe en dat bleek uiteindelijk aan de 4G verbinding te liggen... :@
Na maanden een prima werkende internetverbinding (door de profielkeuze 'advancedinternet') had ik mijn vaste internet+telefoonlijn opgezegd en was met mijn vaste telefoonnummer overgegaan op een Voip telefoon verbinding wat ook prima werkte (voor 9 euro per jaar bij CheapConnect).
Maar van de één op de andere dag merkte we dat we opeens een brakke telefoonkwaliteit hadden en dat wij meestal de persoon aan de andere kant niet hoorde. Een boel uitzoekerij en instellingen veranderen met de CheapConnect server maar niks hielp. Totdat ik gisterenavond ontdekte dat er ook weer uploads mislukte... En wat denk je, het Huawei 4G modem had spontaan het profiel weer gereset naar het standaard profiel! Man man, dit heeft mij weer uren uitzoekwerk gekost en ook belangrijke telefoontjes gemist (als zzp-er).
Hopelijk komt KPN met een goed standaardprofiel en maken ze 4G voor thuis in buitengebieden een vast internet product zodat iedereen in aanmerking kan komen voor een korting en dataverdubbeling i.c.m. een mobiel abonnement.
Reputatie 3
Vriend uit Duitsland gevraagd, die stabiele snelle verbinding heeft, om de bestanden hierboven te downloaden. Zijn resultaten:
fastinternet.zip: all files have CRC errors
advancedinternet.zip: only the last file is broken

Dus er lijkt nog iets meer mis te zijn naast uploaden bij mij...
...en de semi-oplossing/advancedinternet APN heeft dus wel impact, maar niet volledig 😕
Reputatie 3
Ook ik heb problemen met mijn 4G Buitengebied op upload-gebied, zie ook topic https://forum.kpn.com/internet-9/overstappen-kpn-buitengebied-naar-t-mobile-4g-voor-thuis-430764/
Nav. RobinFlikkema, die mij op dit topic wees, hierbij mijn resultaten.

Zojuist Huawei stekker eruit, 6 minuten gewacht, stekker in.
Ingelogd op 192.168.8.1 met admin/admin.

Profiel APN: fastinternet
Zonder upload-belasting:
http://192.168.8.1/api/device/signal =
473 1454348 -6dB -73dBm >=-51dBm 5dB 7
http://192.168.8.1/api/dialup/connection =
1600015001
Met upload-belasting:
http://192.168.8.1/api/device/signal =
473 1454348 -7dB -74dBm -69dBm 7dB 7
http://192.168.8.1/api/dialup/connection =
1600015001
Bestand (1,3GB) geupload met FileZilla client:
ferdesign.nl/ClubScala-128-fastinternet.zip


Profiel aangemaakt, gewijzigd naar APN: advancedinternet
Zonder upload-belasting:
http://192.168.8.1/api/device/signal =
473 1454348 -6dB -73dBm >=-51dBm 4dB 7
http://192.168.8.1/api/dialup/connection =
1600015001
Met upload-belasting:
http://192.168.8.1/api/device/signal =
473 1454348 -7dB -74dBm >=-51dBm 5dB 7
http://192.168.8.1/api/dialup/connection =
1600015001
Bestand (1,3GB) geupload met FileZilla client:
ferdesign.nl/ClubScala-128-advancedinternet.zip

1st via 'APN: advancedinternet' poging gedaan om een bestand te downloaden;
Ging met 1MB/s ongeveer. Vond ik karig.
Terug-geswitched naar 'APN: fastinternet' (voor max. snelheid met downloaden)
Begon met 2MB/s ongeveer(!) loopt af naar 1.2MB/s en nu weer terug naar 1.8MB/s, naar 2,4 MB/s. Lijkt dus te fluctueren (geen ander verkeer of updates op achtergrond).

Na downloaden ClubScala-128-fastinternet.zip corrupt bij uitpakken: "Onverwacht einde van archief";
Na downloaden ClubScala-128-advancedinternet.zip corrupt bij uitpakken: "Onverwacht einde van archief".

Zucht...
Edit: Zojuist nog even opnieuw geprobeerd door modem te wijzigen naar profiel APN: advancedinternet, opnieuw op laten starten, uploaden (2,4MB/s) en downoaden (1MB/s); rond de 605MB (vd 1.3GB) kapt ie af. Download zgn. voltooid...? Niet dus 😕
Reputatie 7
Badge +27
Het lijkt er wel op, Henk. Dit is in ieder geval wel een hoeveelheid aan GB's die beter past bij de verwachting. Als het hierbij blijft dan is het nog goed te doen om advancedinternet te gebruiken.

@Robin: Beetje laat, maar ja, inkomend verkeer. Ik heb het iets eerder in het topic uitgelegd, zie quote hieronder.

Joran heeft navraag gedaan over je spookverbruik en dat blijkt te komen door de advancedinternet apn. Deze is qua instellingen eigenlijk helemaal open. Hierdoor heb je geen (of minder) issues met de verbroken uploads. Maar daar staat tegenover dat de datateller veel sneller gaat lopen.

Normaal wordt data geteld die door de klant geïnitieerd wordt. Jij vraagt een webpagina op, download een bestand, of upload iets, en dat wordt in de teller meegenomen. Maar via advancedinternet gaat de teller ook lopen voor verkeer dat van buitenaf naar jouw ip-adres gaat. Ook als dat verkeer niet eens helemaal op je modem aankomt. Dit omdat dat verkeer dan al wel over de zogenaamde charging gateway komt. En zodra het over die gateway komt, gaat het van je bundel af. Dit zie je niet terug in de MijnKPN, die geeft alleen het verkeer weer dat door jou geïnitieerd wordt. Vandaar het verschil in verbruik tussen de MijnKPN en wat de helpdesk aangaf. Dit gedrag is verder iets wat hoort bij deze apn, en dus ook niet aangepast gaat worden.

Na 21 dagen deze maand registreert mijn Huawei 4G modem nu 2 Gb minder dan dat 'Mijn KPN' meet, zou dat nu het spookgebruik zijn?
Reputatie 7
Badge +29
Waarom zou die APN meer data gebruiken? Inkomend verkeer ofzo?
Reputatie 7
Badge +27
We hebben maandag een hoop interessante dingen geleerd, maar voor dit specifieke probleem was niet direct een oplossing beschikbaar. Het werd geadviseerd een storingsmelding aan te maken om dit verder te onderzoeken.

De technische dienst wijst alleen direct naar de advancedinternet APN. Door deze APN is het mogelijk dat er meer data wordt verbruikt. Het enige concrete advies wat we hebben gekregen was om deze niet te gebruiken en te wachten tot het probleem met de TCP optimizer begin volgend jaar is opgelost. Of dit januari of maart wordt is nog niet bekend, hopelijk ontvangen we hierover snel een update.

Wel zijn we het er over eens dat 40GB extra verbruik erg veel is. Het is daarom van belang om te controleren of dit niet in het thuisnetwerk wordt verbruikt. Denk hierbij aan apparaten die grote updates downloaden (mobiel, spelcomputer, Windows updates). Af en toe is dit natuurlijk nodig. Het is de moeite van het testen waard om te controleren wat er met de datateller gebeurt als er niets meer zit aangesloten. Verander tijdelijk het wifi wachtwoord en ontkoppel de bekabelde apparaten. Als de teller dan nauwelijks oploopt veroorzaakt een apparaat in het netwerk extra verbruik.
Reputatie 7
Badge +27
Dat klinkt goed Henk! Ik ben blij dat dit voor jou een goede workaround is. Erg naar dat dit voor Dispirited en lowway nog niet het geval is.

We hebben onze collega's van 4G buitengebied uitgenodigd om langs te komen. Maandag komen zij van Den Haag naar het hoge noorden om kennis te maken en vervolgens gaan we een paar uur zitten om alles omtrent dit product te bespreken. Het lijkt ons goed om deze situatie eens persoonlijk voor te leggen in plaats van via lange mailwisselingen. Hopelijk komen we tot een werkbare oplossing tot de permanente oplossing er is. We houden jullie op de hoogte!

Reageer