Beantwoord

4G buitengebied - Upload wel snel maar uploads worden steeds afgebroken!?


Met mijn 4G buitengebied verbinding is de upload wel snel maar worden uploads steeds afgebroken!?
Dit gebeurd met verschillende uploadprogramma's zoals dropbox, Gdrive maar ook uploads via een browser. Ik ben zeer tevreden over de snelheid en abonnementsvorm maar deze upload problemen verpesten het feestje 😠
icon

Beste antwoord door Joran 16 november 2016, 15:56

@amonteny: Jouw bericht was als oplossing gemarkeerd waardoor het aan onze aandacht is ontsnapt, excuses. Begrijp ik goed dat dit hetzelfde account betreft als @lowway? Reageer dan nog even op Eriks privébericht :)

Er zijn meerdere testen uitgevoerd door Dispirited waaruit waardevolle informatie is gekomen. Het probleem lijkt te zitten in een techniek dat 'TCP optimizing' heet. Een moeilijke term dat de manier beschrijft waarop internetverkeer van ons netwerk naar het 4G modem komt. In tegenstelling tot DSL of glasvezel is verkeer via de lucht wat minder betrouwbaar. De TCP optimizer vindt de beste balans tussen betrouwbaarheid, snelheid en efficiëntie.

Zoals we bij Henk hebben gemerkt maakt het een groot verschil als een andere APN-instelling wordt gebruikt. Verschillende APN's hebben verschillende doeleinden. Zo heeft "internet" een extra beveiliging met een firewall, "advancedinternet" heeft dit niet, maar biedt wel een vast IP-adres. "fastinternet" comprimeert de data zodat er minder verkeer nodig is voor hetzelfde resultaat, maar is mogelijk iets trager. Ook zijn er APN's die communicatie tussen machines verzorgen. De verschillende doeleinden van deze APN's zorgen ook voor andere instellingen in de TCP optimizer. Dit verklaart waarom de storing zich minder voordoet bij een andere APN.

Bij Dispirited blijkt een andere APN ook een werkbare workaround tot we de oplossing hebben gevonden in de TCP optimizer. Dit is een proces wat een aantal maanden in beslag gaat nemen. Daarom ben ik blij dat we op het punt zijn beland waarop de dienst weer werkbaar is, zij het nog niet perfect.

Henk en Dispirited, hartelijk bedankt voor alle medewerking en jullie geduld. Hierdoor hebben we de oorzaak weten te achterhalen van deze vervelende storing. Ook dank aan de specialisten van 4G buitengebied (die ongetwijfeld meelezen ;-)) om dit tot op de bodem uit te zoeken. Wij gaan in ieder geval hard aan de slag om dit probleem op te lossen met de standaard APN-instellingen 🙂

Bekijk origineel

99 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Je hoeft uiteraard geen nieuw modem te kopen! Als er een probleem zit in het modem kan deze worden vervangen.

Het is jammer dat de technische dienst dit niet direct kan doen, maar dit klopt wel. 4G buitengebied heeft een eigen helpdesk. Ik kan zelf het modem helaas niet vervangen. Kun je contact opnemen met 0800 - 0201165? Ze zijn elke dag bereikbaar tussen 09:00 - 21:00. Hou hier het 06-nummer van 4G buitengebied bij de hand. Hier heb ik een notitie achtergelaten met wat wij besproken hebben en de conclusie van de technische dienst. Zo kun je direct een afspraak maken om het modem te vervangen. Ik ben vervolgens erg benieuwd of alle problemen hiermee zijn verholpen 🙂
Reputatie 7
Badge +27
@amonteny: Jouw bericht was als oplossing gemarkeerd waardoor het aan onze aandacht is ontsnapt, excuses. Begrijp ik goed dat dit hetzelfde account betreft als @lowway? Reageer dan nog even op Eriks privébericht :)

Er zijn meerdere testen uitgevoerd door Dispirited waaruit waardevolle informatie is gekomen. Het probleem lijkt te zitten in een techniek dat 'TCP optimizing' heet. Een moeilijke term dat de manier beschrijft waarop internetverkeer van ons netwerk naar het 4G modem komt. In tegenstelling tot DSL of glasvezel is verkeer via de lucht wat minder betrouwbaar. De TCP optimizer vindt de beste balans tussen betrouwbaarheid, snelheid en efficiëntie.

Zoals we bij Henk hebben gemerkt maakt het een groot verschil als een andere APN-instelling wordt gebruikt. Verschillende APN's hebben verschillende doeleinden. Zo heeft "internet" een extra beveiliging met een firewall, "advancedinternet" heeft dit niet, maar biedt wel een vast IP-adres. "fastinternet" comprimeert de data zodat er minder verkeer nodig is voor hetzelfde resultaat, maar is mogelijk iets trager. Ook zijn er APN's die communicatie tussen machines verzorgen. De verschillende doeleinden van deze APN's zorgen ook voor andere instellingen in de TCP optimizer. Dit verklaart waarom de storing zich minder voordoet bij een andere APN.

Bij Dispirited blijkt een andere APN ook een werkbare workaround tot we de oplossing hebben gevonden in de TCP optimizer. Dit is een proces wat een aantal maanden in beslag gaat nemen. Daarom ben ik blij dat we op het punt zijn beland waarop de dienst weer werkbaar is, zij het nog niet perfect.

Henk en Dispirited, hartelijk bedankt voor alle medewerking en jullie geduld. Hierdoor hebben we de oorzaak weten te achterhalen van deze vervelende storing. Ook dank aan de specialisten van 4G buitengebied (die ongetwijfeld meelezen ;-)) om dit tot op de bodem uit te zoeken. Wij gaan in ieder geval hard aan de slag om dit probleem op te lossen met de standaard APN-instellingen 🙂
Reputatie 7
Badge +27
Nieuwe opdracht vanuit de specialist! Hij vraagt of jullie de APN willen veranderen en dan opnieuw de uploads testen.

Log hiervoor in op het modem en volg onderstaande stappen:
  • Klik op het startscherm op verbindingsinstellingen (log in met admin/admin)
  • Klik links op Profielbeheer
  • Zet het profiel op KPN Internet 2G-3G-4G


Als je die APN niet hebt kun je hem aanmaken door te klikken op Nieuw profiel, vuld onderstaande in en klik op pas toe.
Profielnaam: KPN Internet 2G-3G-4G
APN: internet
Het wonder is geschied, met deze aanpassing gaan de uploads goed!!!

Bedankt voor jullie hulp! 😳
Reputatie 7
Badge +27
Vreemd probleem Henk. Met downloaden geen problemen? Wat geeft het webbeheerprogramma aan bij het bereik?
Reputatie 7
Badge +27
Ik denk dat het daar inderdaad tijd voor wordt. Ik heb bij dezen een storingsmelding aangemaakt (referentienummer 160914-000244). Alle benodigde gegevens had je al via privébericht gestuurd, ik heb een toelichting en een link naar dit topic toegevoegd. Er wordt binnen vijf werkdagen contact opgenomen. Hopelijk kunnen we via deze route een oplossing vinden. Laat je weten hoe het is afgelopen?
Reputatie 7
Badge +27
Omdat het zo'n nieuwe dienst is wordt er wellicht wat extra aandacht besteed aan een goede installatie. Misschien is dit juist een voordeel, dan kun je het direct even testen 🙂
Het is nieuws voor mij dat dit een bekend probleem is. Ik ben erg benieuwd hoe het afloopt en zie je bericht graag tegemoet!
Reputatie 7
Badge +27
Sorry voor de late reactie Henk, erg jammer dat het nog niet is opgelost!

Henkzelf schreef:

Nou het is geen bekend probleem, ik bedoelde daarmee dat jouw belofte dat ik kon bellen en dat er dan een afspraak gemaakt kon worden voor een nieuw modem blijkbaar bij die afdelingschef in het verkeerde keelgat was geschoten. Maar degene die ik aan de telefoon kreeg had dit natuurlijk nooit zo eruit mogen flappen, kwam raar en onprofessioneel over.



Dat is zeker onprofessioneel. "Zomaar" een nieuw modem aanvragen is uiteraard niet de bedoeling, maar als de technische dienst dit concludeert natuurlijk wel. Jammer deze ervaring.

Henkzelf schreef:

Het is overigens echt suf dat dit forum geen mail verstuurd als er een nieuwe reactie is, nu moet ik steeds zelf er aan denken of jij of iemand anders al gereageerd heeft... Wordt daar nog aan gewerkt?



Daar wordt inderdaad aan gewerkt! Het gaat alleen mis bij reacties van moderators omdat we vanuit een ander programma werken.

Henkzelf schreef:

Vreemd dat het alleen bij mij gebeurd en dat deze klacht niet bekend is.
Maar wat nu?



Ik weet niet of jij de enige bent met deze klacht, maar ik heb het nog niet vaker gehoord. De collega van de technische dienst die ik hierover sprak ook niet.
Ik ga in ieder geval een nieuwe melding aanmaken. Ik doe ook het verzoek of zij de regie willen houden zodat je er zelf niet meer achteraan hoeft. Alleen de voicemail inspreken is wat te simpel naar mijn mening.
Reputatie 7
Badge +27
Welkom op het forum Dispirited en hartelijk dank voor deze uitgebreide melding! Het is erg spijtig om te lezen dat je hier niet verder mee bent gekomen. Erg jammer dat dit zoveel tijd en moeite kost. Hoewel ik jullie beide een prima werkende verbinding gun helpt het wel in het onderzoek dat er meerdere meldingen zijn.

@Dispirited : Kun je reageren op mijn privébericht? Ik ontvang graag de gegevens van deze aansluiting. Ondertussen ga ik op zoek naar een contactpersoon met meer mogelijkheden om dit probleem op te lossen.
Reputatie 7
Badge +27
Bedankt beide! Ik heb jullie gegevens doorgegeven, ik ben heel benieuwd naar de uitkomst. Als er nog meer informatie nodig is om dit op te lossen of te reproduceren laat ik dat direct weten.

@Dispirited: Daar gaat iets niet helemaal goed volgens mij. Er spelen een paar problemen met het forum waar aan wordt gewerkt. Je kunt proberen Control+F5 in te drukken op het forum, misschien wordt het dan wel ingeladen.
Reputatie 7
Badge +27
Het onderzoek is inmiddels gestart. Ik heb er vertrouwen in dat we bij de juiste specialisten zijn uitgekomen.

Voordat 4G buitengebied te bestellen was zijn er uitgebreide veldtesten gedaan waarin deze storing niet naar voren is gekomen. Er is nu weer getest met verschillende Huawei E5186 modellen, simkaarten en laptops. Ook Huawei is geïnformeerd en gevraagd mee te testen. Onze specialisten en die van Huawei kunnen dit probleem nog niet reproduceren.

Er wordt nu uitgezocht of dit een lokaal probleem is. Oftewel of dit een capaciteit- of instellingprobleem is in de mast/netwerk waarmee jullie zijn verbonden. Dit kan nog even duren. Zodra er meer informatie is laat ik dit direct weten!
Reputatie 7
Badge +27
@Henk: Alleen uitschakelen is nodig, vervolgens minimaal 5 minuten zo laten. Het exacte doel van deze test weet ik niet precies maar het onderzoek beperkt zich zeker niet tot het modem :)

@Dispirited: Dank!
Reputatie 7
Badge +27
Het is even wat stil geweest aan onze kant maar er wordt nog hard gewerkt aan het onderzoek. Vanaf afgelopen maandag is het team van specialisten hier mee bezig. Zodra er concreet nieuws is laten we dat direct weten!
Reputatie 7
Badge +27
@dispirited: Allereerst excuses voor de late reactie! Blij dat de andere apn nog steeds goed werkt, maar dit klinkt niet al te best.

De meetgegevens in het modem en aan onze kant kunnen iets afwijken. Een afwijking van 40GB is echter veel te veel. Ter vergelijking; de teller op mijn telefoon en MijnKPN scheelt deze maand 1MB. Op de facturen staat het verbruik per periode gespecificeerd. Je kunt eens kijken of er nog verbruik is op momenten dat je er helemaal geen gebruik van hebt gemaakt. Ik neem contact op met de specialisten om hier hopelijk meer duidelijkheid over te krijgen.

Erik lijkt geen reactie meer te hebben gekregen van Ioawway. Mocht je hem nog spreken; we helpen hem ook graag verder. Meer gegevens zijn altijd welkom om dit soort problemen te tackelen.

Ik ben benieuwd wat er precies aan de hand is. Zodra ik reactie krijg laat ik het je weten.
Reputatie 7
Badge +27
Door de firewall in het modem wordt het veiligheidsprobleem van een open verbinding ondervangen. Het sluipverbruik is wel een stuk erger dan ik dacht. Erik legt het verschil tussen de APN's hierboven al uit. Het voordeel van andere APN's is dat het inkomend verkeer al in het netwerk wordt gefilterd en niet meetelt in het dataverbruik. Dit betekent dat de workaround voor het probleem een nieuw probleem veroorzaakt. Ik snap dat het gevoel geeft dat jullie betatesters zijn en dat is bijzonder jammer. Dit product is uitvoerig getest met een grote groep klanten, er zijn veel veldtesten gedaan om juist dit soort problemen te voorkomen.

Ik neem opnieuw contact op met de producteigenaren om uit te zoeken welke alternatieven we kunnen bieden. Of het mogelijk is de limiet er af te halen betwijfel ik, maar een betere situatie dan dit moet mogelijk zijn. Ik kom er op terug.
Reputatie 7
Badge +27
Dat klinkt goed Henk! Ik ben blij dat dit voor jou een goede workaround is. Erg naar dat dit voor Dispirited en lowway nog niet het geval is.

We hebben onze collega's van 4G buitengebied uitgenodigd om langs te komen. Maandag komen zij van Den Haag naar het hoge noorden om kennis te maken en vervolgens gaan we een paar uur zitten om alles omtrent dit product te bespreken. Het lijkt ons goed om deze situatie eens persoonlijk voor te leggen in plaats van via lange mailwisselingen. Hopelijk komen we tot een werkbare oplossing tot de permanente oplossing er is. We houden jullie op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +27
We hebben maandag een hoop interessante dingen geleerd, maar voor dit specifieke probleem was niet direct een oplossing beschikbaar. Het werd geadviseerd een storingsmelding aan te maken om dit verder te onderzoeken.

De technische dienst wijst alleen direct naar de advancedinternet APN. Door deze APN is het mogelijk dat er meer data wordt verbruikt. Het enige concrete advies wat we hebben gekregen was om deze niet te gebruiken en te wachten tot het probleem met de TCP optimizer begin volgend jaar is opgelost. Of dit januari of maart wordt is nog niet bekend, hopelijk ontvangen we hierover snel een update.

Wel zijn we het er over eens dat 40GB extra verbruik erg veel is. Het is daarom van belang om te controleren of dit niet in het thuisnetwerk wordt verbruikt. Denk hierbij aan apparaten die grote updates downloaden (mobiel, spelcomputer, Windows updates). Af en toe is dit natuurlijk nodig. Het is de moeite van het testen waard om te controleren wat er met de datateller gebeurt als er niets meer zit aangesloten. Verander tijdelijk het wifi wachtwoord en ontkoppel de bekabelde apparaten. Als de teller dan nauwelijks oploopt veroorzaakt een apparaat in het netwerk extra verbruik.
Reputatie 7
Badge +27
@Henkzelf @vanwijnen: Goede vraag. Ik heb geen update meer gezien vanuit het netwerkbeheer. Het laatste nieuws was dat er wijzigingen in de TCP optimizer zouden plaatsvinden in Q1. Dat is bijna voorbij. Ik vraag dit opnieuw na en laat het jullie weten.

@Henkzelf: Wat een gedoe zeg! 😞 Duidelijk dat er met fastinternet nog niets is aangepast, of dat de wijzigingen geen invloed hebben op deze storing.

@vanwijnen: Je eerdere berichten in dit topic hebben we over het hoofd gezien, excuses daarvoor! Ik zie wel dat Justin actief was in jouw eigen topic. In de storingsmelding die Justin heeft aangemaakt staat dat het testen enige tijd in beslag zal nemen. We gaan hier ook achteraan, excuses dat het zoveel tijd in beslag heeft genomen.
Reputatie 7
Badge +27
@vanwijnen: De storingsmelding wordt weer opgepakt, ik verwacht dat je hier op korte termijn meer van hoort.

@Henkzelf: Ik heb nog geen duidelijkheid maar blijf hier achteraan gaan. Ik begrijp dat er wel wijzigingen zijn uitgevoerd maar het is me niet duidelijk of dit de eerdergenoemde TCP optimizer betreft.
Reputatie 7
Badge +27
Dat wordt zeker eens tijd! Bedankt voor de nieuwe test, ik wou zeker weten dat de vorige storing ná de implementatie optrad. Dat is dus het geval, echt heel erg balen. Dat betekent dat we het onderzoek moeten heropenen. Ik ga er opnieuw achteraan en hou je op de hoogte.
Reputatie 7
Badge +27
Dat was voornamelijk omdat de advancedinternet APN wel werkt. Een verschil tussen deze APN's zijn de instellingen van de TCP optimizer. Daarom leek het de moeite waard eerst de upgrade af te wachten en tot die tijd geen vervolgonderzoek te doen. Dat dit niet het geval is, is een grote teleurstelling. Maar de volhouder wint. Ik hoop alleen dat de vervolgstappen niet zoveel tijd in beslag nemen.
Reputatie 7
Badge +27
Welkom kweirts, wat naar dat je hier al zo lang last van hebt. Na de wijziging in de TCP Optimizer zijn er geen verdere acties uitgevoerd om dit probleem te tackelen. Ik heb Henks bericht met de screenshot van Stack destijds doorgestuurd, het lijkt er niet op dat hier verdere actie op is ondernomen. Mijn fout dat ik hier niet actiever achteraan ben gegaan.

Heb je ook geprobeerd de advancedinternet APN in te stellen? Nu 4G buitengebied geen datalimiet meer kent lijkt dit me een directe oplossing voor deze storing. Ik hoor graag of dat werkt!
Reputatie 7
Badge +27
Ik ben heel blij om dat te lezen! Aan de andere kant is het pijnlijk om te zien dat je er zo lang mee bezig bent geweest.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk;
- De helpdesk moet op de hoogte zijn van deze storing, de verschillende APN's en de voor- en nadelen
- De storing met de APN moet worden opgelost
- Er moet standaard een andere APN worden ingesteld

Ik maak hier opnieuw werk van. Mijn oprechte excuses dat je hier zoveel tijd aan hebt moeten besteden. Het nadeel van deze APN is dat er iets meer 'sluipverbruik' is. Omdat er geen datalimiet is heb je daar geen nadeel van. Je kunt dus zonder problemen op deze manier verder werken.
Reputatie 7
Badge +27
Top, dank! Ik heb dit doorgegeven aan de specialist. Ik weet niet in hoeverre ze in het weekend hier mee bezig zijn. Lijkt me dat geautomatiseerde testen gewoon doorlopen. Joran en/of ik komt hier sowieso maandag weer op terug.
Reputatie 7
Badge +27
Super, Henk, dank je!

De specialist vraagt of jullie beide het 4G modem willen resetten waarbij hij zeker 5 minuten spanningsloos is. Geef het hier even aan wanneer je dat gedaan hebt, dan gaan ze verder met testen. Tot zover zien ze alleen het goede dat jullie verder ook merken: prima signaal.

Reageer