Beantwoord

4G modem/router buitenland

• 4 oktober 2018
  • 7 reacties
  • 420 keer bekeken

Ik heb een KPN mobiel abonnement (plus internet en tv, etc). Ik heb een huis in Frankrijk met slecht vast internet en een "geen service" provider. Daar wil ik vanaf.
Internetten in Frankrijk op pc werkt prima via Persoonlijke Hotspot op mijn mobiel en KPN abonnement.
Vraag: Kan ik ook met een 4g modem/router een permanent met internet verbonden netwerk in huis maken (dus ook als ik er niet ben; mijn klikaanklikuit control station schakelt de buitenverlichting en heeft internet nodig).
Bedankt!
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 4 oktober 2018, 16:19

Ja. hoor, maar. ik denk. dat het dan het verstandigste is om een Franse provider te kiezen. Ik twijfel namelijk een beetje of dit gebruik onder het Roam Like at Home valt.

Afhankelijk van of je ook inkomende verbindingen nodig bent (als je Klik Aan-Klik Aan. vanaf thuis opent) kan het zijn dat je even moet uitzoeken welke providers dat kiezen.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Ja. hoor, maar. ik denk. dat het dan het verstandigste is om een Franse provider te kiezen. Ik twijfel namelijk een beetje of dit gebruik onder het Roam Like at Home valt.

Afhankelijk van of je ook inkomende verbindingen nodig bent (als je Klik Aan-Klik Aan. vanaf thuis opent) kan het zijn dat je even moet uitzoeken welke providers dat kiezen.
Dank je Robin,

Wat bedoel je met Roam Like Home?

Is werken met een 4G router niet hetzelfde qua data gebruik als wifi via een persoonlijke hotspot op je telefoon?

Robert
Reputatie 7
Badge +30
Wat bedoel je met Roam Like Home?Je gewone Mobiele Abonnement is tegenwoordig "geldig" in de hele EU (even simpel gezegd). Dat betekent dus dat je voor normaal gebruik niets extra's betaald, maar. er zitten wat eisen aan dat het redelijk blijft (omdat het bedoeld is voor reizen)

Ik weet niet helemaal hoe deze regelgeving in elkaar steekt voor wat betreft de data-only aansluitingen. Maar de meeste (Nederlandse) aanbieders krijgen een seintje als je SIM voor meer dan x-maand in het buitenland is, en afhankelijk van het beleid zullen ze je daarop wijzen.
Is werken met een 4G router niet hetzelfde qua data gebruik als wifi via een persoonlijke hotspot op je telefoon?Technisch gezien, ja eigenlijk wel. Maar in Nederland wil het ACM geen 06-nummers weer toewijzen aan simkaarten voor in een 4G router, en je kan bij veel providers ook goedkoper een data-only sim krijgen dan een "normale" sim.
Het is echter wel anders dan met een "gewone" vaste aansluiting werken, en het is vaak iets beperkter qua mogelijkheden. Daar merk je vooral iets van wanneer je inkomende verbindingen verwacht als je bijvoorbeeld een eigen server draait.

Verder, je zal dus een 4G router nodig zijn + een abonnement. Ik zou zelf een Frans abonnement nemen om niet met de. Roam like at Home regels. in de knoop te komen.
Voor wat betreft de 4G router zullen de. meest gangbare modellen in Nederland ook in Frankrijk werken, maar als je weet voor welke provider je wilt gaan kan je dit eventueel dubbel checken.
Voor de 4G router moet je wel rekening houden met een flink aantal tientjes, en wil je iets meer mogelijkheden + kwaliteit zit je al gauw boven de 100 euro.

Robin
Dank je zeer. Dit helpt.

Robert
Ha Robin,
Ik heb inmiddels een Huawei E5186 gekocht en aangesloten. Plus KPN data only sim (Roam Like at Home met KPN uitgezocht: geen probleem).
Toch valt het resultaat wat tegen. Vaak werkt internetten op de laptop via de Personal Hotspot op de iPhone beter dan via de 4G router. Ook internetten direct op de iPhone, dus met wifi uit, beter. De router geeft meestal 4G met 2 balkjes (van max 5) aan.
Raar!
Enig idee? andere APN (als het werkt, is het ok toch)? Externe antenne voor de Huawei kopen?Modem verkopen en Personal Hotspot van oude iPhone gebruiken?
Bedankt, Robert
Reputatie 5
Badge +6
Ha Robin,
Ik heb inmiddels een Huawei E5186 gekocht en aangesloten. Plus KPN data only sim (Roam Like at Home met KPN uitgezocht: geen probleem).
Toch valt het resultaat wat tegen. Vaak werkt internetten op de laptop via de Personal Hotspot op de iPhone beter dan via de 4G router. Ook internetten direct op de iPhone, dus met wifi uit, beter. De router geeft meestal 4G met 2 balkjes (van max 5) aan.
Raar!
Enig idee? andere APN (als het werkt, is het ok toch)? Externe antenne voor de Huawei kopen?Modem verkopen en Personal Hotspot van oude iPhone gebruiken?
Bedankt, Robert
Een moderne iPhone heeft doorgaans betere/capabelere mobiele chipset in zich dan de E5186. Als je permanent internet in Frankrijk wilt, is een oude iPhone niet aan te raden.
Ik zou vooral de situatie op lokatie in Frankrijk beschouwen. Het kan best zijn dat het daar met een andere provider beter uitpakt, maar ook veel slechter kan ook, dat moet je ter plekke testen of je moet heel veel research doen nar providers en masten etc. Maar dan had je hier de vraag niet gesteld.
Met voldoende capaciteit maar slechte dekking kan een buitenantenne helpen, maar er zitten nogal wat mitsen en maren aan.
Als KPN toestaat dat je langer dan 4 maanden continue die SIMkaart in Frankrijk kan gebruiken, dan eerst uitzoeken met welke provider de E5186 verbindt. Dan kun je uitzoeken wat dekking en frequentiebanden zijn en zo kijken wat te doen.
Hartelijk dank!
Misschien is de beste optie wel een andere provider voor internet via ADSL nemen en als het een keer niet werkt de hotspot op een nieuwe(re) iPhone gebruiken...
Dan moet ik wel kijken of ik het net afgesloten KPN jaarabonnement voor data sim nog kan cancellen......

Reageer