Beantwoord

Bellen via Wifi werkt niet meer na verhuizing

  • 22 August 2021
  • 12 reacties
  • 316 keer bekeken

Bellen via Wifi werkt na verhuizing niet meer. Zelfde ISP, zelfde telefoons, zelfde mobiele netwerk, zelfde Wifinetwerk componenten.

 

Zowel privé (S9+) als zakelijke telefoon (A50) hebben een KPN abonnement. Beide telefoons zijn ingesteld op bellen via Wifi en met voorkeur voor wifi. Geen van beide wil via wifi bellen (beide telefoons geven het symbool voor bellen over Wifi ook niet weer nadat dat ingeschakeld is). Telefoons van andere mobiele providers (via Vodafone netwerk) pakken bellen via Wifi wel op mijn netwerk op. Andersom pakken mijn beide toestellen op wifi netwerken van anderen wel het bellen via wifi op.

 

Ergo: kennelijk geen belemmering op mijn eigen netwerk, kennelijk ook geen issue met beide telefoons (daar ze het elders wel doen en in vorige huis met zelfde toestellen en ISP ook). Wat is er loos? Aangezien dit huis heel goed geïsoleerd is, is de dekking navenant slecht tot niet bestaand, wat interfereert met mijn werkzaamheden.

 

Heeft iemand een idee om dit op te lossen?

 

Marc

icon

Beste antwoord door ACMB 10 September 2021, 16:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7

Hoi @ACMB, welkom bij ons op het forum. Als alle apparatuur na de verhuizing gelijk is gebleven en het toch niet meer werkt is dat erg vreemd inderdaad. Een toestel met een andere provider doet het bij jou wel dus, en jouw toestellen doen het ook als je het op een ander adres (niet het oude adres) probeert? Heb je al dingen geprobeerd met de instellingen om te kijken of dat verschil maakt, of bijvoorbeeld het toestel herstarten? Dat kan een beginpunt geven om verder te kijken.

Hoi @ACMB, welkom bij ons op het forum. Als alle apparatuur na de verhuizing gelijk is gebleven en het toch niet meer werkt is dat erg vreemd inderdaad. Een toestel met een andere provider doet het bij jou wel dus, en jouw toestellen doen het ook als je het op een ander adres (niet het oude adres) probeert? Heb je al dingen geprobeerd met de instellingen om te kijken of dat verschil maakt, of bijvoorbeeld het toestel herstarten? Dat kan een beginpunt geven om verder te kijken.

 

Toestellen met een andere provider doen het in mijn huis inderdaad wel en andersom doen mijn toestellen het op andere (niet het vorige huis zijnde) adressen wel inderdaad. De toestellen heb ik diverse malen opnieuw opgestart en het is ook geen tijdelijk iets; ik woon hier nu een paar maanden en heb van aalles al geprobeerd (met en zonder MESH accespoints, andere toestellen, andere providers, andere locaties en ten einde raad me tot deze community gewend. 

 

Welke instellingen zou ik nog aan moeten denken om aan te passen? Ik heb aanvankelijk nog overwogen of er een doorgifte probleem bij de ISP of vanuit de router is, maar aangezien andere mobiele netwerken wel over de wifi gaan, blijf ik hangen op de conclusie dat de toestellen correct werken, de MESH geen issue kan zijn, de router geen issue kan zijn en de ISP ook niet en het dus een mobiel netwerk iets moet zijn? 

 

Gisteravond kwam ik er ook achter dat beide telefoons niet meer doorschakelden naar de voicemail. Van de zakelijke kan dat in die vorm kloppen dat ik de voicemail in de vakantie uit had gezet. Het aanzetten van de voicemail via de voicemail app geeft dan een SMS “AAN” naar een KPN nummer, wat tot de reactie leidt dat de opdracht niet herkend wordt. Diverse malen 12331 bellen leidde bij mijn privé telefoon uiteindelijk tot de SMS dat op mijn verzoek de instellingen door KPN aangepast zijn en dat opnieuw opgestart moest worden. Nadat ik dat gedaan had, werkte het bij mijn privé telefoon weer. Zakelijke telefoon diverse malen 12331 geprobeerd, maar nooit een sms van KPN gehad. Diverse malen opnieuw opgestart en uiteindelijk pakt ie nu de voicemail wel weer op. 

 

Ergo: commando's en instellingen wijzigen die te maken hebben met het KPN netwerk gaan überhaupt erg moeizaam (op mijn thuisadres). Dat zou kunnen zijn i.v.m. beperkte dekking, maar ook buiten werd dat niet beter. Is het misschien een mogelijkheid om de instellingen van het KPN netwerk opnieuw te pushen naar beide toestellen of is het een issue met een KPN toegangspunt (andere dan bij de vorige woning)?

Reputatie 7

Dat beide toestellen het ook wel doen op andere adressen geeft het idee dat de instellingen op het toestel wel goed staan. Zou je jouw forumprofiel volledig kunnen invullen met de gegevens van beide nummers (met aanvullend bij "Persoonlijke opmerkingen” de laatste 3 cijfers van de IBAN)? Als je daarna een seintje geeft kan ik meekijken naar de nummers.

@Jasper e.e.a. ingevuld en vermeld bij persoonlijke opmerkingen. 

 

Gisteren nog getest met een zelfde (merk/type) en een andere telefoon met een Vodafone SIM: Werkt direct. Beide eigen telefoons op ander netwerk nog een keer geprobeerd: werkt. Als ik één van de beide toestellen als wifi hotspot instel (diens data dus in eigen huis via 4G) en de andere daarmee verbind, dan ook gelijk bellen via wifi.

 

Ik hoor graag wat je kunt vinden; ik weet niet wat ik anders nog kan testen.

Reputatie 7

Dank je voor de gegevens @ACMB, bij het privénummer zie ik de optie hiervoor aanstaan, dat staat goed dus. Het zakelijke nummer kan ik niet vinden, het kan zijn dat dat onderdeel is van een groter zakelijk pakket (zoals KPN EEN), dan is het niet voor mij te zien. Of zit er mogelijk een typefout in? Kan je me ook vertellen wat voor aansluiting je thuis hebt? Op het adres wat op je profiel staat zie ik ook geen (consumenten) KPN aansluiting. 

@Jasper het zakelijke nummer is inderdaad onderdeel van een groter pakket (er zit geen tikfout in het nummer). Internetaansluiting thuis: Glasvezel, 200Mb, Freedom Internet en daarmee uiteindelijkover het KPN netwerk.

Reputatie 7

Dat verklaart waarom ik beide abonnementen niet kan zien. Ik kan alleen abonnementen inzien van de provider KPN, abonnementen van andere providers die het KPN netwerk gebruiken zijn niet te zien (i.v.m. privacy en dat andere providers concurrenten zijn). Zou je voor me kunnen kijken wat de IP-range is waar jouw aansluiting gebruik van maakt, en die aan je profiel (bijvoorbeeld in het vakje klantnummer) toevoegen? We hebben namelijk wel eens gezien dat sommige IP-ranges niet openstonden voor bellen via Wifi, dat kan ik daarmee laten nakijken en indien nodig laten aanpassen.

Ten einde makkelijker te kunnen tracen, heb ik het volledige IP vermeld (v4 en v6). Deze zal ik verwijderen als dit ticket gefixed is i.v.m. het persoonlijke karakter daarvan. Overigens een goede, want deze reeks was niet echt de standaard reeks inderdaad (dacht vroeger van UTwente deels). 

 

Note: goede link die je bijvoegt, maar ik heb het maar even uit de FritzBox gehaald, omdat je anders de zakelijke VPN ziet (zoals die waarschijnlijke aan deze post ook hangt, wat het verschil voor je verklaart, mocht het opgevallen zijn).

Reputatie 7

Dank je @ACMB, ik heb deze IP-adressen doorgestuurd zodat het nagekeken kan worden! Als ik er een terugkoppeling op heb zal ik deze hier met je delen.

Reputatie 7

Ik zie dat de specialisten er mee bezig zijn geweest en geprobeerd hadden jou te bereiken. Dat laatste lijkt nog niet gelukt te zijn, maar zij hebben het verzoek op jouw IP-range vrij te geven doorgezet. Dat gaat de goede kant op dus :slight_smile:

Ze zijn er inderdaad mee bezig geweest :) Even voor het nageslacht, in geval hier nog eens iemand tegenaan loopt, wat uitgebreider.

 

Vorige week belde er een collega van je die nog een keer de IP adressen wilde weten en graag een check via een bepaalde website wou doen. Hij verstond mij nauwelijks en merkte op dat de verbinding erg slecht was en of ik daar wat aan kon doen. Ik kan gelukkig lachen om ironie en het was een mooie praktijktest. Enfin, ik heb de check via de website gedaan: https://ipv6-test.com (check zit dan op of IPv4 en IPv6 beiden als supported worden weergegeven en of het IP adres echt juist is) en daar de screenshots van gestuurd. Je collega heeft vervolgens intern gevraagd om een whitelist controle op mijn IP te laten doen. Dat was vorige week vrijdag. Zo-even zijn mijn beide telefoons spontaan overgegaan op bellen via wifi, dus ik neem aan dat men nu klaar is. E.e.a. werkt nu in ieder geval goed (getest).

 

Note voor Android gebruikers: stel dan wel in dat je de voorkeur hebt voor bellen via wifi, anders gaat ie alsnog over het netwerk (standaard staat android zelfs na inschakelen van bellen over wifi, nog steeds op de voorkeur voor bellen via telefoon netwerk). Dat is overigens niet anders als voor de verbinding in m'n vorige huis.

 

Dan blijft nu voor mij alleen wel de vraag over of nu mijn specifieke IP (v4 en v6) een whitelist heeft gekregen, of dat de subreeks van Freedom die gekregen heeft. Oftewel: kan ik bij vrienden met Freedom nu ook bellen over wifi, of moet dat per IP of reeks aangevraagd worden?

 

Die hoor ik nog graag even van je. Verder dank voor de hulp met het oplossen en het opvolgen!

Reputatie 7

Dat is fijn @ACMB, goed om te lezen dat het nu beter gaat met Wifi bellen! Het was inderdaad wel een mooie praktijktest dat het tijdens dat gesprek niet goed klonk, duidelijker kon dat niet worden. 

De melding van de specialisten is nog niet afgesloten zo te zien, zij zullen nogmaals contact met je opnemen. Als het opgelost is zullen zij dan ook merken dat de verbinding nu beter klinkt. Of het nu bij iedereen met Freedom Internet goed werkt durf ik niet met zekerheid te zeggen. In de meeste van zulke gevallen wordt een reeks van hun IP-adressen toegevoegd aan de whitelist. Ik weet niet of alle IP-adressen van Freedom binnen dezelfde reeks vallen. Als de specialist weer contact opneemt kan hij daar mogelijk meer over zeggen.