Sticky

Bereik in het buitenland: hoe zit dat nu precies?


Reputatie 7
Badge +17
De vakantieperiode staat voor de deur. Veel mensen gaan naar het buitenland en hoe mooi is het dat je je KPN-abonnement binnen de EU net zo kunt gebruiken als thuis! In dit topic gaan we daar wat uitgebreider op in. Dit nieuwe topic gaat specifiek over roaming en de zaken die daarbij kunnen voorkomen.


Wat is roaming ook alweer?


In het buitenland maak je gebruik van het netwerk van een lokale provider. Als je roaming aanzet op je toestel geef je de provider over de grens te kennen dat jij als gebruiker toestemming geeft voor het gebruik van data, in een land anders dan je thuisland.
Net als elke andere provider werken we samen providers in het buitenland. Als je in een ander land komt roam je automatisch in op een voorkeursnetwerk. Het betekent overigens niet dat je daar aan gebonden bent: je kunt handmatig ook een andere beschikbare provider selecteren.

Kan ik overal roamen?


Ja dat kan. Binnen de EU is dat tegenwoordig zonder bijkomende kosten. Maar let op: buiten de EU gelden er wel andere tarieven en dan is een buitenlandbundel een goedkopere optie. Meestal is dat duidelijk, maar let op in grensgebieden: Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk. Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Waarom heb ik geen bereik op mijn vakantieadres?


Bereik in het buitenland werkt niet anders dan bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekkingsgraad wordt dus bepaald door de hoeveelheid van de zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst.
In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In –bijvoorbeeld- Duitsland zijn de afstanden al een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan is dat het voor een provider dus ook minder rendabel zal zijn om er veel zendmasten neer te zetten. Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden- vaker minder goed bereik zal zijn.
Verder is 4G bij ons al bijzonder uitgebreid beschikbaar. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo breed beschikbaar is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen.

Wat is daar aan te doen?


Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben weliswaar afspraken over roaming gemaakt, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben ín of invloed hebben óp de kwaliteit van het netwerk van deze provider. Hoe graag ik het ook wil: ik kan je niet beloven dat je overal in het buitenland even goed bereikbaar zult zijn.
Als het ene netwerk niet voldoende bereik levert, kun je handmatig een ander netwerk selecteren in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of vice versa.
Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:
  • Start het toestel opnieuw op
  • Controleer of roaming staat ingeschakeld
  • Kies handmatig een mobiel netwerk (Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider)
  • Test of het zonder 4G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G)
  • Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet (APN instellingen voor 4G KPN)


22 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Was afgelopen week in Duitsland, en had problemen met bovenstaande....

Kreeg als provider vodafone.de met prima signaal, dus blij, echter geen internet...helemaal niets. APN stond op internet, dus zou moeten werken.. diverse malen geprobeerd...maar niet werken.

Toen maar portalmmm.nl ingevuld, zonder te resetten.... gelijk 3/4 G. prima werkend.
nog maar eens internet geprobeertd als APN, nou echt niet werken, vodafone.de kent
blijkbaar geen route naar APN: internet.

Voor de test eens geprobeert, om de APN van Vodafone te gebruiken (je krijgt dan geen toegang tot hun internet netwerk) ,.......en zowaar kreeg ik 3/4 G in het beeld te staan,.....uiteraard geen toegang tot hun internet.

Vraag aan KPN : kunnen jullie de fout bij Vodafone.de aankaarten....

of ze zetten internet in hun route tabel, of zorgen ervoor dat portalmmm.nl automatisch
geladen wordt. NU krijg je iedere keer een foute APN geladen als je vodafone.de oppikt.

Gebruikte telefoon: Iphone SE met IOS 11.4
Reputatie 2
Badge
@WimC Hier had ik in Griekenland (Kos) nou ook last van! De 2 andere providers 4G, Vodafone niks.. Ik was nog niet op de hoogte van de apn instellingen, dus heb deze helaas niet kunnen proberen.
Hoi,
Mijn partner zit veel in het buitenland en heeft echt mega slecht internet. Zo slecht dat hij overweegt zijn abbo op te zeggen.
Hebben al contact met jullie gehad maar,. Zonder resultaat.
Wat gaat kpn hier nu werkelijk is aan doen?

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
L.s..,

Ik heb sinds 1.5 week een nieuwe telefoon met nieuwe simkaart. Nu heb ik geen bereik in het buitenland. Is de roaming functie nog geblokkeerd?

Mvg,

Luc

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Wim! Heel vreemd want portalmmm.nl is een soort alias van internet. Ik was afgelopen weken in Italië en daar werkte de APN wel op Vodafone.it (iPhone X ). Hoe dan ook, je hebt het uitvoerig getest als ik dat zo lees. Hoe het technisch precies werkt weet ik ook niet maar ik ga eens wat collega's hierover 'lastig vallen'. Als ik wat weet meld ik het hier! Top dat je het zo hebt getest in ieder geval. 🙂
Ik zit op dit moment op Zakynthos en heb op bepaalde punten geen bereik. Echter mijn partner met Vodafone als provider heeft nergens last van. Als ik handmatig zoek kom ik Vodafone gewoon tegen maar verbinding maken ho maar. Tevens die instellingen geprobeerd als hier boven beschreven maar dat hoort toch niet te hoeven? Mijn idee is dat meneertje KPN geen zin heeft om zaken te doen met de concurent en geen toegang heeft of geeft op andere netwerken dan die van hun partners. Ik was al een tijdje klaar met de gevallen monopolist KPN en nu helemaal. Ik betaal een hoop geld voor slechte dienst verlening en ga het laatse wat ik met KPN heb zo snel als mogelijk verwijderen. Nog even voor de goede orde toestel ligt het niet aan.
Reputatie 7
Badge +22
@Wim: Heb je dit getest met prepaid of met een abonnement?

Hoi Offshoretijger, maakt je mobiel niet automatisch verbinding met een beschikbaar netwerk daar (als ie op automatisch staat?
Offshoretijger schreef:

Mijn idee is dat meneertje KPN geen zin heeft om zaken te doen met de concurent en geen toegang heeft of geeft op andere netwerken dan die van hun partners.


Dit klopt niet.
Beste Paul, dit is met abonnement en zojuist weer geprobeerd met Vodafone GR netwerk (handmatig) te verbinden echter zonder resultaat. Dus de opmerking DIT KLOPT NIET kan wel verwijderd worden. Sterker nog hij wilde alleen maar automatisch verbinding maken met een griekse provider die geen 3 of 4 g ondersteund maar alleen bellen. Ik zie alhier alweer dat KPN slecht tegen kritiek kan. Nog even ter aanvulling heb nu na veel moeite een provider gevonden waar hij wel mee wil verbinden. Maar dus NIET met Vodafone die het sterkste signaal heeft. Mijn conclusie is dus dat ik zo snel als mogelijk overstap op een netwerk wat wel door heel Europa ondersteund wordt.
Reputatie 4
Badge +5
@Paul_

Dit was met een abonnement, (zorgeloos instap) toen ik in maart in duitsland was kon je nog geen verbinding maken met het vodafone.de netwerk, dit keer dus wel....was de grens nog niet over of had al gelijk vodafone.de te pakken. Daar was ik wel blij mee omdat vodafone.de in Duitsland waar ik kom overal prima bereik heeft.

kreeg op de iphone SE wel vol bereik aan streepjes, en vodafone.de, maar niets internet.
En ik heb van alles geprobeerd om de APN : internet aan de praat te krijgen, maar helaas.

Opvallend dus dat invullen van portalmmm.nl, gelijk internet gaf zonder zelfs maar te resetten.

tevens waargenomen in drukke gebieden dat vodafone.de op 4G niet altijd voldoende achterliggende netwerk capaciteit heeft, ondanks dat je prima sterk radio signaal hebt, over schakelen naar 3G is vaak nog wel een betere optie.
Reputatie 7
Badge +22
Zeer opmerkelijk Wim. Ik heb je bevindingen wederom doorgestuurd maar ik kan het zo niet verklaren in ieder geval. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen.
Reputatie 7
Badge +17
Arie Marjo schreef:

Hoi,
Mijn partner zit veel in het buitenland en heeft echt mega slecht internet. Zo slecht dat hij overweegt zijn abbo op te zeggen.
Hebben al contact met jullie gehad maar,. Zonder resultaat.
Wat gaat kpn hier nu werkelijk is aan doen?



Dag Arie en Marjo. Ik heb je vraag naar dit topic verplaatst. Hier kun je de nodige informatie lezen over hoe het zit met het bereik in het buitenland. Nu weet ik niet wáár je partner verblijft, maar het bereik kan per locatie verschillen. Zou je dit topic eens willen doornemen en de tips die worden genoemd eens kunnen uitproberen? Ik hoor het uiteraard graag!
Reputatie 7
Badge +17
Peters27 schreef:

L.s..,
Ik heb sinds 1.5 week een nieuwe telefoon met nieuwe simkaart. Nu heb ik geen bereik in het buitenland. Is de roaming functie nog geblokkeerd?
Mvg,
Luc



*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Dag Luc. Dat is jammer om te horen en dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Ik heb je vraag verplaatst naar dit topic, omdat ik benieuwd ben of de tips uit dit artikel je verder op weg kunnen helpen. Zou je ze eens door willen nemen? Ik hoor graag of het gelukt is!
Hallo ik heb geen service in Portugal madeira. Ik heb alle mogelijke instelling met met iPhone uitgevoerd. Instellingen herstel enz.... maar het nog steeds geen service. Ik zit in de hoofdstad van madeira dus er zou een netwerk aanwezig moeten zijn want mijn vrouw heeft wel bereik met haar iPhone. We hebben allebei KPN en de eerste twee dagen had ik in madeira ook nog bereik maar nu niet meer. Het netwerk van mevrouw en ik was is NOS. Alleen mijn iPhone ziet het niet meer. Wat nu

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +15
Hoi Geen servies, wat lastig dat je ineens geen verbinding meer hebt in Portugal. Laten we opzoek gaan naar een oplossing 🙂 Zou je jouw 06- nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw Forum profiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf). Aan de hand van deze gegevens kan ik kijken of er iets is gebeurd waardoor je geen verbinding meer hebt. Ook ben ik benieuwd welke iPhone je gebruikt. Je geeft aan dat je al het mogelijke aan de instellingen hebt uitgevoerd, echter is dit voor mij een breder begrip. Zou je dit specifieker kunnen toelichten zodat ik het één en ander kan uitsluiten?
Reputatie 7
Badge +8
WimC schreef:

@Paul_

Dit was met een abonnement, (zorgeloos instap) toen ik in maart in duitsland was kon je nog geen verbinding maken met het vodafone.de netwerk, dit keer dus wel....was de grens nog niet over of had al gelijk vodafone.de te pakken. Daar was ik wel blij mee omdat vodafone.de in Duitsland waar ik kom overal prima bereik heeft.

kreeg op de iphone SE wel vol bereik aan streepjes, en vodafone.de, maar niets internet.
En ik heb van alles geprobeerd om de APN : internet aan de praat te krijgen, maar helaas.

Opvallend dus dat invullen van portalmmm.nl, gelijk internet gaf zonder zelfs maar te resetten.

tevens waargenomen in drukke gebieden dat vodafone.de op 4G niet altijd voldoende achterliggende netwerk capaciteit heeft, ondanks dat je prima sterk radio signaal hebt, over schakelen naar 3G is vaak nog wel een betere optie.



@WimC Heb je de optie EU Internet op de iphone uitstaan? Dit is een instelling die bedoeld is voor een techniek die nog niet in gebruik is. Als je dit aan hebt staan kan je met je Iphone wel bellen maar niet internetten:

Kies Instellingen.
Kies Mobiel netwerk.
Schakel EU-internet uit.
Mijn man werkt in Duitsland. Begin van de week altijd redelijk internet daarna bagger. Niet sinds kort, al wel een jaar zelfde probleem. Als hij eind van de week bestellingen moet doen moet het via de hotspot van een ander. Hij heeft voldoende mb's dat ligt het niet aan.
Reputatie 4
Badge +5
@Ward_

Die optie zit er al een tijdje niet meer in bij Aple, volgens mij is dat er al in IOS 9 uit gehaald,
ivm met de verwarring die jij noemt.

(Voor eventuele meelezers, Dus nog wel relevant voor hele oude iphones )

Trouwens toen ik bij de APN het woord inernet weg haalde en verving door portalmmm.nl
had ik zonder verder iets te doen al internet verbinding,. (porvider: vodafone.de)
Ik moet binnenkort weer voor werk in het buitenland zijn, dus om te voorkomen dat ik weer onbereikbaar ben wil ik nu graag deze vraag weer eens stellen: hoe kan het dat ik in het buitenland geen service heb op mijn mobiele telefoon (iphone5)?

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +15
Hoi @Linda182, welkom op ons Forum. Ik kan mij voorstellen dat je voorbereid op reis wilt gaan. In dit Topic kun je lezen wat je het beste kunt doen met jouw mobiele abonnement wanneer je in het buitenland bent of wanneer je naar het buitenland gaat. Hopelijk heb je genoeg aan deze informatie. Mocht je toch nog vragen of toelichting willen hebben hoor ik het graag.
Bart_ schreef:

Wat is daar aan te doen?


Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben weliswaar afspraken over roaming gemaakt, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben ín of invloed hebben óp de kwaliteit van het netwerk van deze provider. Hoe graag ik het ook wil: ik kan je niet beloven dat je overal in het buitenland even goed bereikbaar zult zijn.
Als het ene netwerk niet voldoende bereik levert, kun je handmatig een ander netwerk selecteren in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of vice versa.
Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:
  • Start het toestel opnieuw op
  • Controleer of roaming staat ingeschakeld
  • Kies handmatig een mobiel netwerk

Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken"
iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider


  • Test of het zonder 4G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G)
  • Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet (APN instellingen voor 4G KPN)

Heldere beschrijving van Bart over roaming bij de inleiding.

Ik ben zelf klant bij Telfort. Dit is slechts een merk van KPN. Qua roaming zouden de prestaties gelijk moeten zijn, omdat met dezelfde contracten gewerkt wordt. Enige verschil op dit moment is, dat KPN 4G aanbiedt in het buitenland en Telfort nog niet.

Sinds ruim een maand is er een topic actief waarin alle problemen rond internet in het buitenland worden geplaatst:
https://forum.telfort.nl/mobiel-in-het-buitenland-257/hier-uw-internet-buitenland-ervaringen-aub-76299

Inmiddels is dit het meest actieve topic 😢.

Aanvankelijk werd gedacht dat er bij KPN nauwelijks problemen zijn. Omdat de problemen aanhouden is een aantal forumleden eens in het forum van KPN gaan kijken. Wie schetst onze verbazing dat er vrijwel gelijke problemen spelen. We volgen dit forum dus op de voet en hopen dat KPN/Telfort snel met oplossingen komen. En/of dat we in dit topic een goede suggestie vinden.

Een ding is wel duidelijk: de problemen doen zich niet voor bij klanten van T-Mobile en Vodafone. Uiteraard zijn er altijd en overal wel eens individuele issues van klanten, maar bij KPN/Telfort speelt een structureel probleem.

Op bovenvermeld forum is er een levendige discussie naar mogelijke oorzaken en passeren diverse suggesties de revue, die ook voor KPN-klanten waardevol kunnen zijn.
Reputatie 7
Badge +15
Hoi Mensa, wat leuk dat je ook eens een kijkje neemt op ons Forum. Zoals je al aangeeft bieden wij 4G aan en zit er hierdoor toch een redelijk verschil in het aantal klanten die problemen ervaren rondom roaming. Ik begrijp uit de reactie van de medewerkers van Telfort dat ze ontzettend hun best doen om ervoor te zorgen dat er een oplossing komt 🙂 Onze klanten kunnen altijd een kijkje nemen in het betreffende topic van het Telfort Forum, maar mochten KPN klanten problemen ervaren met bereik in het buitenland kunnen ze het beste hun vraag hier stellen.
Hallo @Marina_,

Dank voor je reactie. Jazeker, ik weet dat de collega's van Telfort samen met de collega's van KPN hard bezig zijn om de problemen in het buitenland, die deels ook bij KPN-mobiel spelen, op te lossen. Klopt inderdaad dat 4G een verschil maakt en dat er bij KPN minder problemen zijn. Daarom zijn de Telfort-collega's óók hard bezig om 4G in 2018 bij Telfort in te voeren.

Uiteraard was mijn oproepje alleen bedoeld om eens te kijken. Zo heb ik zelf bij KPN en Simyo gekeken. Ik vond dat interessant en soms ook leerzaam.

Vragen dienen KPN-klanten natuurlijk stellen in dít KPN-forum. Jullie zijn natuurlijk dé specialisten bij uitstek voor KPN-mobiel!

Reageer