Mobiel in het buitenland: hoe zit dat precies?

  • 18 June 2018
  • 140 reacties
  • 22609 keer bekeken
Mobiel in het buitenland: hoe zit dat precies?
Reputatie 7
Badge +20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties

De vakantieperiode staat voor de deur. Veel mensen gaan naar het buitenland en hoe mooi is het dat je je KPN-abonnement binnen de EU net zo kunt gebruiken als thuis! In het topic Zorgeloos op vakantie: alles over roaming in het buitenland gaan we daar wat uitgebreider op in. Dit nieuwe topic gaat specifiek over roaming en de zaken die daarbij kunnen voorkomen.
 

4c25d517-e829-4413-b990-8c5657a0922b.jpg

 

Wat is roaming?

In het buitenland maak je gebruik van het netwerk van een lokale provider. Als je roaming aanzet op je toestel geef je de provider over de grens te kennen dat jij als gebruiker toestemming geeft voor het gebruik van data, in een land anders dan je thuisland. Net als elke andere provider werken we samen met providers in het buitenland. Als je in een ander land komt roam je automatisch in op een voorkeursnetwerk. Het betekent overigens niet dat je daar aan gebonden bent: je kunt handmatig ook een andere beschikbare provider selecteren.

 

Kan ik overal roamen?

Ja dat kan. Binnen de EU kun je roamen vanuit jouw bundel. Maar let op: buiten de EU gelden er andere tarieven en dan is een buitenlandbundel een goedkopere optie. Meestal is dat duidelijk, maar let op in grensgebieden: Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk. Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

 

Waarom heb ik geen bereik op mijn vakantieadres?

Bereik in het buitenland werkt niet anders dan bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekkingsgraad wordt dus bepaald door de hoeveelheid zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In –bijvoorbeeld– Duitsland zijn de afstanden al een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan is dat het voor een provider dus ook minder rendabel zal zijn om er veel zendmasten neer te zetten. Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden– vaker minder goed bereik zal zijn. In het topic KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet lees je nog meer tips over wat je kan doen bij geen bereik.


Verder is 4G bij ons al bijzonder uitgebreid beschikbaar. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo breed beschikbaar is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Vergeet dan niet om hem hier vanaf te halen, zodat je ook via 3G kunt verbinden. 

 

Wat kan ik doen om goed bereik te hebben in het buitenland?

Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben weliswaar afspraken over roaming gemaakt, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben ín of invloed hebben óp de kwaliteit van het netwerk van deze provider. Hoe graag ik het ook wil: ik kan je niet beloven dat je overal in het buitenland even goed bereikbaar zult zijn.


Als het ene netwerk niet voldoende bereik levert, kun je handmatig een ander netwerk selecteren in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of vice versa. Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:

 

662e8bd1-f7f3-4218-9582-f62dd7884ece.jpg

 

Laatste update: 10-08-2021

 


140 reacties

Reputatie 7
Badge +21
@Gerwin72 Wat voor een toestel heeft jouw zoon en heb je geprobeerd om handmatig een ander netwerk te selecteren? Op deze pagina kan je je toestel selecteren en bekijken (onder het kopje buitenland) hoe je handmatig een ander netwerk selecteert. Laat je ons weten of het is gelukt?
@Marina_

ik heb gegevens op forumprofiel ingevuld.

In winkel hebben ze alleen mijn de gegevens van mijn telefoon gecheckt.

Nog ter extra informatie: ik was de enige van het reisgezelschap die niet kon bellen en internetten.
Reputatie 2
Samsung A5 2017, handmatig I wind netwerk selecteren geeft dat de simkaart dit netwerk weigert.



Nu handmatig Vodafone geselecteerd en die schakelde na een tijdje wel naar 4G.
Reputatie 7
Badge +21
@Irene567, via 1200 (buitenland +31612001200) zou je ons altijd moeten kunnen bereiken. Ik zie verder geen blokkeringen, dus op dit moment kan ik niet echt achterhalen waar het probleem zit.



@Gerwin72, fijn om te lezen dat handmatig een netwerk selecteren blijkbaar wel werkt! Is dit de oplossing gebleken?
Reputatie 2
Hi Susan, voor nu wel maar wel raar dat hij niet automatisch het 4g netwerk pakt en ook geweigerd wordt door het I Wind netwerk waar mijn kpn simkaart al de hele vakantie gebruik van maakt.
Ik ben nu in duitsland, en kan alleen op O2 en vodafone. Ik wil graag op telecom.de want die is in de gebieden waar ik kom beter maar kan mij op dat netwerk niet registreren. Ik ben al met mijn 2e sim kaart bezig van kpn. Bij mij vorige aanbieder, belde en internette ik over de masten van kpn en kon ik wel op telecom.de registreren met deze telefoon. Ik heb dus alleen maar sim wissel gedaan en geen instellingen verandert. Mijn partner heeft ook kpn en die kan wel registreren op telecom.de.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo, ik heb geen internet in duitsland en heb alle mogelijke oplossingen die ik kan vinden op het internet (via wifi) al geprobeerd. Apn instellen, roaming aan, beveiliging uit smsen etc. Zou er gekeken kunnen worden of er een blokkade op mijn nummer zit? Mvg. Linda

Hallo @LindaAchterhoek Ik zie dat je nog geen reactie van ons hebt gekregen! Mijn excuses daarvoor. Hoe is de status nu: is het probleem opgelost of kan ik je nog helpen? Zou je in dat geval je KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Reputatie 7
Badge +20
Ik ben nu in duitsland, en kan alleen op O2 en vodafone. Ik wil graag op telecom.de want die is in de gebieden waar ik kom beter maar kan mij op dat netwerk niet registreren. Ik ben al met mijn 2e sim kaart bezig van kpn. Bij mij vorige aanbieder, belde en internette ik over de masten van kpn en kon ik wel op telecom.de registreren met deze telefoon. Ik heb dus alleen maar sim wissel gedaan en geen instellingen verandert. Mijn partner heeft ook kpn en die kan wel registreren op telecom.de.

Hallo @Roy Willems Dat is een gek probleem. Jouw partner, met KPN-aansluiting, kan zich wel aanmelden op Telecom.de en jij -ook met KPN-nummer- kan dat niet. Waar ik nieuwsgierig naar ben: wat gebeurt er als je de simkaart van jouw partner in jouw toestel stopt en je je eigen simkaart in het toestel van je partner plaatst? Verhuist het probleem dan mee? Of blijft het? Zo kunnen we in elk geval al uitsluiten of het in het toestel zit of aan de simkaart ligt. Welk toestel gebruik je eigenlijk?
Nogmaals met deze telefoon kon het wel bij mijn vorige aanbieder. Ik kan nu geen simkaart wisselen want ben op mijn werk en heb dat prikkertje niet bij me om die simkaart te wisselen. Ik gebruik een samsung S8+
Reputatie 7
Badge +20
Nogmaals met deze telefoon kon het wel bij mijn vorige aanbieder. Ik kan nu geen simkaart wisselen want ben op mijn werk en heb dat prikkertje niet bij me om die simkaart te wisselen. Ik gebruik een samsung S8+

Dat geloof ik graag, @Roy Willems , maar het kan aan een instelling liggen. Daarom hoop ik van harte dat je het kunt checken. Je bent niet meer in Duitsland? Probeer het in dat geval op een volgend moment te testen. En zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? Dan kan ik vanuit hier kijken of alles goed staat. (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Gegevens zijn ingevuld . Ik ben nog steeds in duitsland


Hallo, ik heb geen internet in duitsland en heb alle mogelijke oplossingen die ik kan vinden op het internet (via wifi) al geprobeerd. Apn instellen, roaming aan, beveiliging uit smsen etc. Zou er gekeken kunnen worden of er een blokkade op mijn nummer zit? Mvg. LindaHallo @LindaAchterhoek Ik zie dat je nog geen reactie van ons hebt gekregen! Mijn excuses daarvoor. Hoe is de status nu: is het probleem opgelost of kan ik je nog helpen? Zou je in dat geval je KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?




Nee probleem is nog niet opgelost. Heb ook al een poging gedaan om via kpn chat te vragen of jullie willen controleren of er een blokkade voor internet in het buitenland op mijn nummer zit, maar helaas verloor ik toen de wifi verbinding voordat mijn vraag beantwoord kon worden. Heb mijn profiel aangevuld met mijn gegevens. Vertrek dit weekend weer naar het buitenland. Zou fijn zijn als het dan is opgelost. Alvast bedankt.
Ik heb nu de sim wissel gedaan met mijn partner en met mijn sim in haar telefoon en het lukte nog steeds niet
Reputatie 7
Badge +20
@Roy Willems Dank voor de gegevens. Ik zie hier dat alles in orde staat, dus ik tast zelf nog in het duister. Jij hebt jouw simkaart in haar telefoon gezet. Zij kon toen geen verbinding maken met haar toestel. Hoe was het omgekeerd? Lukt het jouw wel om verbinding te maken met jouw toestel en haar simkaart?
Reputatie 7
Badge +20
Nee probleem is nog niet opgelost. Heb ook al een poging gedaan om via kpn chat te vragen of jullie willen controleren of er een blokkade voor internet in het buitenland op mijn nummer zit, maar helaas verloor ik toen de wifi verbinding voordat mijn vraag beantwoord kon worden. Heb mijn profiel aangevuld met mijn gegevens. Vertrek dit weekend weer naar het buitenland. Zou fijn zijn als het dan is opgelost. Alvast bedankt.

Ik heb direct gekeken, @LindaAchterhoek en er zit geen blokkade voor roaming op je toestel. Ik kan ook zien dat je, bijvoorbeeld, op 6 augustus wel degelijk aangemeld was op een Duits netwerk. Je hebt even gebeld en heel miniem data hebt verbruikt. Het kan natuurlijk zo zijn dat je op een plek was waar het bereik slecht was. Ik kan dat nu uiteraard niet meer controleren. Als je dit weekend naar het buitenland gaat: check voor de zekerheid of roaming goed staat. Als dat zo is en het wil nog niet: probeer via je de instellingen van je telefoon handmatig een ander netwerk te selecteren. Wellicht helpt dat.
Mijn simkaart in haar toestel en geen verbinding met telecom.de . Wel met O2 en vodafone. Haar simkaart in mijn telefoon en ze kon met alle netwerken verbinding maken
Reputatie 7
Badge +20
Dag @Roy Willems Dan is het in elk geval duidelijk dat het probleem te herleiden is tot óf je simkaart (hetgeen me sterk lijkt omdat je recent al een nieuwe hebt gekregen) of dat er diep in de krochten van je aansluiting iets niet goed staat. Voor zover ik kan zien staat alles in orde, maar er is ook veel wat ik niet kan zien. Ik zal hiervoor onze Technische Dienst moeteen inschakelen. Ik moet er wel bij zeggen dat het echt even zal duren voordat je er een reactie op zult krijgen.
Ik ben nu al 2 jaar bezig om internet te krijgen in het buitenland. Van alles geprobeerd. Ik heb databundels gekocht en dat geld ben ik ook nog kwijt. Heel erg vervelend! Wellicht tijd om naar een andere provider over te stappen



Admin: topic verplaatst naar centraal topic
Reputatie 7
Hallo @Tweetweeties, welkom terug op het KPN forum. Ik zie dat je hierover al eens eerder een vraag hebt gesteld, Marina heeft je een reactie gegeven. Helaas hebben we daarna niets meer van je vernomen. Je geeft aan alles al geprobeerd te hebben, ik kan niet herleiden wat je precies allemaal al hebt gedaan. Om jou van onnodig advies te voorzien zou ik graag willen weten wat je hebt geprobeerd? Ook ben ik wel heel benieuwd welk toestel je gebruikt? We horen graag van je!
iPhone 6.

sim verwisseld

instellingen provider

gehele reset
Reputatie 7
Badge +21
@Tweetweeties, bedankt voor de informatie! Op het moment dat je de simkaart hebt verwisseld (jouw simkaart in een ander toestel en een andere simkaart in jouw toestel), wat gebeurde er toen? Kreeg je in het andere toestel wel verbinding? En kreeg die andere simkaart in jouw toestel ook verbinding? We moeten namelijk bepaalde dingen uitsluiten. Ik heb in ieder geval even gekeken en ik zie geen blokkade op het nummer dat op jouw adres staat geregistreerd.



Daarentegen zie ik wel roaming in zone 2 op 5 en 6 augustus. Heb je toen wel verbinding gehad? En heb je EU Internet bij instellingen uit staan?
Beste,



Ik zit in Italië en kan niet internetten zodra ik het apprtement waar ik wifi heb, verlaat.

Ik heb al van alles geprobeerd masr niks helpt.



Jos
Reputatie 7
Badge +21
@Jos Prevoo, bedankt voor je bericht! Kan je aangeven wat je allemaal geprobeerd hebt, zodat ik kan kijken of er nog iets is wat nog te testen is? Want ik kan nu allerlei tips en trucs aangeven, maar als je die al hebt uitgevoerd heeft dat natuurlijk niet zoveel zin!



Kan je daarnaast aangeven, in je Forum profiel, om welk 06-nummer het gaat (en wat je naam, postcode + huisnummer en klantnummer is) en welk mobiel toestel je gebruikt?
Zelfde probleem hier in Frankrijk. Mb’s te over, maar gebruiken niet mogelijk omdat er steeds verbindingsproblemen zijn. Je betaalt flink en krijgt er een bak ellende voor terug...

Probeer maar ns een hotel te boeken op deze manier 🤔

Ik snap dat ‘t te maken heeft met afspraken met providers onderling, maar daar kun je als KPN toch niet mee akkoord gaan op deze manier??
Badge +19
Wij zijn in Nederland gewoon super verwend. We hebben één van de beste netwerken ter wereld en een bijna vlak land. Ik herken het probleem maar kpn is daar echt geen partij in.

Reageer