Mobiel in het buitenland: hoe zit dat precies?

  • 18 June 2018
  • 140 reacties
  • 22609 keer bekeken
Mobiel in het buitenland: hoe zit dat precies?
Reputatie 7
Badge +20
  • Oud Moderator
  • 12371 reacties

De vakantieperiode staat voor de deur. Veel mensen gaan naar het buitenland en hoe mooi is het dat je je KPN-abonnement binnen de EU net zo kunt gebruiken als thuis! In het topic Zorgeloos op vakantie: alles over roaming in het buitenland gaan we daar wat uitgebreider op in. Dit nieuwe topic gaat specifiek over roaming en de zaken die daarbij kunnen voorkomen.
 

4c25d517-e829-4413-b990-8c5657a0922b.jpg

 

Wat is roaming?

In het buitenland maak je gebruik van het netwerk van een lokale provider. Als je roaming aanzet op je toestel geef je de provider over de grens te kennen dat jij als gebruiker toestemming geeft voor het gebruik van data, in een land anders dan je thuisland. Net als elke andere provider werken we samen met providers in het buitenland. Als je in een ander land komt roam je automatisch in op een voorkeursnetwerk. Het betekent overigens niet dat je daar aan gebonden bent: je kunt handmatig ook een andere beschikbare provider selecteren.

 

Kan ik overal roamen?

Ja dat kan. Binnen de EU kun je roamen vanuit jouw bundel. Maar let op: buiten de EU gelden er andere tarieven en dan is een buitenlandbundel een goedkopere optie. Meestal is dat duidelijk, maar let op in grensgebieden: Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk. Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

 

Waarom heb ik geen bereik op mijn vakantieadres?

Bereik in het buitenland werkt niet anders dan bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekkingsgraad wordt dus bepaald door de hoeveelheid zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In –bijvoorbeeld– Duitsland zijn de afstanden al een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan is dat het voor een provider dus ook minder rendabel zal zijn om er veel zendmasten neer te zetten. Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden– vaker minder goed bereik zal zijn. In het topic KPN Mobiel in het buitenland: kosten, bereik en internet lees je nog meer tips over wat je kan doen bij geen bereik.


Verder is 4G bij ons al bijzonder uitgebreid beschikbaar. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo breed beschikbaar is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Vergeet dan niet om hem hier vanaf te halen, zodat je ook via 3G kunt verbinden. 

 

Wat kan ik doen om goed bereik te hebben in het buitenland?

Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben weliswaar afspraken over roaming gemaakt, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben ín of invloed hebben óp de kwaliteit van het netwerk van deze provider. Hoe graag ik het ook wil: ik kan je niet beloven dat je overal in het buitenland even goed bereikbaar zult zijn.


Als het ene netwerk niet voldoende bereik levert, kun je handmatig een ander netwerk selecteren in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of vice versa. Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:

 

662e8bd1-f7f3-4218-9582-f62dd7884ece.jpg

 

Laatste update: 10-08-2021

 


140 reacties

Zou je denken Joep? 🤔

zou iedere Fransoos dezelfde ervaringen hebben op dit gebied als wij? Lijkt me heel stug....🙄
Reputatie 7
Badge +20
Dag @Iris66 Niet Fransman of Française zal dezelfde ervaringen hebben, maar Joep heeft wel een punt. We hebben in Nederland inderdaad een heel goed netwerk. Deels omdat het technisch behoorlijk goed voor elkaar zit en we goed bij zijn met de ontwikkelingen. Het heeft er ook mee te maken dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. Providers plaatsen uiteraard de meeste zendmasten op de plek waar de vraag het grootst is, dus in grote steden is het bereik vaak prima. Dat speelt ook in het dichtbevolkte Nederland een rol.



Een land als Frankrijk -net als Duitsland in mijn hoofdtekst- is een veel groter en veel minder dichtbevolkt land. Je kunt je grof gezegd voorstellen dat je in en om Parijs uitstekend bereik zult hebben, maar dat het hoog in de Alpen al een heel stuk minder kan zijn. Nu lees ik in je bericht dat je een slechte verbinding ervaart. Als je in het buitenland bent ben je feitelijk te gast op het netwerk van een ander provider. Je bent gebonden aan de dekking die de lokale provider je biedt. Als Nederlandse provider hebben we uiteraard geen invloed op en zeggenschap over de kwaliteit van een lokaal netwerk.



We werken, zoals elke provider, wel met voorkeursnetwerken of roamingpartners: je telefoon zal zelf verbinding maken met dit netwerk als je in het betreffende land aankomt. Het staat je echter geheel vrij om via de instellingen van je telefoon handmatig een andere, beschikbare provider te selecteren. Dat kan vaak goed helpen. Zou je dat eens willen proberen?
@Tweetweeties, bedankt voor de informatie! Op het moment dat je de simkaart hebt verwisseld (jouw simkaart in een ander toestel en een andere simkaart in jouw toestel), wat gebeurde er toen? Kreeg je in het andere toestel wel verbinding? En kreeg die andere simkaart in jouw toestel ook verbinding? We moeten namelijk bepaalde dingen uitsluiten. Ik heb in ieder geval even gekeken en ik zie geen blokkade op het nummer dat op jouw adres staat geregistreerd.



Daarentegen zie ik wel roaming in zone 2 op 5 en 6 augustus. Heb je toen wel verbinding gehad? En heb je EU Internet bij instellingen uit staan?




ik heb geen EU instellingen en voordat ik een nieuw toestel kreeg, werkte alles wel op mijn iPhone 6



*Admin: antwoorden samengevoegd
Reputatie 7
Badge +19
@Tweetweeties, Je hebt Susan haar vragen deels beantwoord. Zou je op de rest van haar vragen ook een antwoord willen geven in één reactie? Dit maakt het voor ons makkelijker om jouw vraag te beantwoorden.
@GeKa, Fijn om te lezen dat het via 3G wel werkt. Soms duurt het inderdaad even om een verbinding tot stand te brengen. Is het je duidelijk n.a.v. mijn laatste bericht hoe het zit met bereik in het buitenland? Mocht je verder nog vragen hebben, hoor ik het ook graag.



Wil toch even teruggrijpen en duidelijk maken hoe ik het ervaren heb. In het nabij gelegen dorp (nog geen 5 minuten rijden) was het bereik met dezelfde provider vergelijkbaar (zelfde aantal bolletjes/streepjes) en ineens wel op 4G te krijgen. Terug op de camping helaas weer zonder "bereik", maar wel hetzelfde aantal bolletjes/streepjes.

Terugschakelen naar 3G doet inderdaad wel wat het moet doen, maar zoals de telefoon het aangeeft heb ik hetzelfde bereik? Normaal ben ik gewend als 4G niet beschikbaar is, dat 4G automatisch wegvalt en overgeschakeld wordt naar 3G of andere verbinding.



Kan dit toegelicht worden?
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @GeKa Het is moeilijk om precies te verklaren hoe het zit. Je zult begrijpen dat we als Nederlandse provider niet kunnen kijken hoe het bereik op een specifieke plek in Frankrijk is. Je bent te gast op het netwerk van een lokale provider, met alle voor- en nadelen van dien. We kunnen niet live met je meekijken.



Het principe qua bereik in het buitenland is hetzelfde in Nederland. Het signaal gaat van de zendmast naar je mobiele telefoon. Hoe verder je van de mast verwijderd bent, des te slechter wordt het signaal. Ook belangrijk om te weten is dat de kwaliteit van het signaal wordt beïnvloed door bebouwing en natuurlijke elementen: het signaal moet er dwars doorheen en hoe minder blokkades er zijn des te beter is de kwaliteit. Het is de reden dat je in huis vaak minder bereik hebt dan buiten en ook een verklaring voor het welbekende 'ik rij nu door een tunnel en mijn verbinding valt weg'. Die vijf minuten rijden die je noemt kunnen dus wel degelijk een verschil maken, als je kijkt naar bovenstaande factoren.



Verder: we zijn in Nederland gewend aan een uitstekend mobiel netwerk, dat is toegerust op veel gebruikers en dat op verreweg de meeste plaatsen heel goed werkt. Dat geldt voor ons eigen netwerk, maar ook voor dat van de concullega's. Niet elk ander land heeft de beschikking over een netwerk en een infrastructuur die zo up to date is en zo goed is toegerust op grote aantallen gebruikers. Nederland is een klein en dichtbevolkt land, waar je heel veel zendmasten vindt. Dat geldt niet voor elk Europees land, zeker niet in gebieden die minder dichtbevolkt zijn.
diverse keren in Duitsland geen bereik kpn jammer,mijn andere toestel simpel wel direct langs de weg in de file onder de zendmast geen google Maps te laden dit met de samsung s10+ met Vodafone nooit geen probleem jac



Admin: Bericht afgesplitst van Geen 4g Duitsland, niet mogelijk tot handmatig kiezen

Reputatie 7
Badge +28
Dan is het maar goed dat je twee telefoons hebt. Andersom zal ook vast wel eens voorkomen dat Vodafone ergens geen bereik heeft.



Ik geloof niet dat KPN invloed heeft op het plaatsen van extra zendmasten in het buitenland.





Off topic:

Zelfs in Nederland is het plaatsen van een extra zendmast een heel gedoe. In ons dorp is er totaal geen bereik. Dit kreeg ik desgevraagd als antwoord:



Zo'n mast is een enorme investering die gepaard gaat met ontelbare vergunningen en milieuafspraken. Het moet dus voor KPN rendabel zijn om een nieuwe mast te plaatsen. Zo kom je automatisch op vraag en aanbod.

De beste kansen die je hebt is om een groep mensen in jouw omgeving te mobiliseren zodat je samen de vraag bundelt en het bijvoorbeeld bij de gemeente kenbaar maakt dat er dringende behoefte is aan een beter signaal. Of het dan lukt, kan ik je nog steeds niet garanderen maar het vergroot wel je kansen. :-)
Reputatie 7
Badge +30
Hoi @broodje, we hebben je bericht samengevoegd met ons verzameltopic over bereik in het buitenland. Noordzee, onder jouw reactie, en mijn collega Bart, boven jouw reactie, geven al wat aan hoe het zit in het buitenland. Controleer voor de zekerheid de roaminginstellingen in je toestel.
Ik heb een SIM-only abonnement van 30 euro p/m 15GB intenet in de EU.

Zodra ik bij Belgie de grens oversteek, zie ik links bovenin mijn telefoon de provider veranderen naar Proximus of Orange of wat dan ook. Ik heb vervolgens geen internet meer. Er veschijnt een ! uitroepteken achter mijn verbindingsdriehoekje van het bereik en browser meldt "geen internetverbining".



Heb ik instellingen fout staan? Hoe zorg ik ervoor dat links bovenin als provider KPN standaard blijft staan?

Of zou dit gewoon moeten werken zonder aanpassingen van instellingen?



*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @FransK789, Het kan goed zijn dat de APN instellingen nog niet goed staan ingesteld. Als je naar www.kpn.com/toestelhulp gaat, kun je jouw toestel selecteren. Vervolgens kies je ''internet handmatig instellen''. Daar kun je de juiste instellingen vinden i.c.m. een simulatie. Hopelijk werkt het dan weer. Zo niet, zou je dan je 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan controleer ik alles aan onze kant.
Zit in het buitenland ik heb een internetbundel en geen internet alleen WiFi van het hotel ik kan niet internetten vind dit waardeloos



*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +21
@Aole Wat vervelend dat je geen gebruik kan maken van een internetbundel. Met welke netwerk heb je geprobeerd een verbinding maken, heb je roaming aanstaan en wat voor toestel heb je? Zou je je KPN Forum profiel willen voorzien van naam contractant, postcode, huisnummer en klantnummer(s)? Zodra we je gegevens hebben ontvangen kunnen we dit verder uitzoeken. Laat je een berichtje achter in dit topic wanneer je dit hebt gedaan?

Hallo. Ik ga binnenkort voor een maand naar Indonesië. Ik heb nu een klein Simonly. Abonnement en heb nagenoeg altijd veel bel en data over. Wat Kan ik het beste doen. Bellen vanuit mijn bundel en evt data bijkopen of een buitenlandbundel aanschaffen

Reputatie 7
Badge +21

@SigP210, goedenavond. Wat tof, en ik snap dat je bereikbaar wil blijven! In Indonesië kan je geen gebruik maken van je bundel, alleen binnen Europa. Indonesië valt onder de 'Voordeelland buiten de EU'. Zonder buitenlandbundel betaal je het volgende als je in Indonesië bent:

  • Internet:  € 2,50 / MB
  • Bellen:  € 1,00 / min
  • Gebeld worden:  € 0,50 / min
  • Sms versturen:  € 0,30 / sms
  • Sms ontvangen:  gratis

 

Dus om hoge kosten te voorkomen raad ik wel een bundel aan voor de tijd dat je er bent!

@KPN ik heb ook een roaming probleem met de Samsung a50 op Curaçao. Ik heb het advies opgevolgd en de volgende stappen doorlopen:



- Start het toestel opnieuw op
- Controleer of roaming staat ingeschakeld
- Kies handmatig een mobiel netwerk ("Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken" )
- Test of het zonder 4G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G)
- Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl (APN instellingen voor 4G KPN)

Ik krijg wel het 4g symbool te zien rechtsboven,  echter maakt geen verbinding.  Zit er soms ook een blokkade op mijn roaming?

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Frank Veerman, welkom! Goed dat je al zoveel getest hebt! Ik zie geen blokkade op jouw nummer, dat ziet er verder goed uit. Wat je het beste kunt doen, is een bundel aanschaffen. Via MijnKPN (via wifi) of door VOORDEEL 100 AAN óf VOORDEEL 500 AAN naar 1266 te sms’en. Met de eerste code vraag je voor 9,99 euro 100 MB/min/sms aan en met de tweede code voor 39,99 500 MB/min/sms. In Curaçao kost één MB 2,50 euro, dus daarom adviseer ik echt om zo'n bundel te bestellen. Ik denk dat het internet dan ook gewoon gaat werken. Als dat niet het geval is, krijg je uiteraard de kosten van de bundel terug van me. Laat je het nog even weten?

Beste Marcia,  ik heb gisterochtend de bundel aangevraagd,  echter nog geen bevestiging sms gekregen dat de bundel ook daadwerkelijk is geactiveerd.  Zou u dit na willen kijken,?

 

Beste klant, uw aanmelding is ontvangen. U ontvangt van ons een sms'je zodra de Voordeellanden buiten EU bundel 100 is verwerkt en kan worden gebruikt. Mvg, KPN

Reputatie 7
Badge +30

Sorry sorry voor de late reactie, @Frank Veerman! Hij staat sinds de 10e gewoon aan! :-)

Kon gisteren met een provider die gebruikt maakt van het netwerk van KPN niet bellen in Belgie (Base).

Reputatie 7
Badge +17

@Loofboom Vervelend dat je niet kon bellen in België. Was je handmatig verbonden met dit netwerk of selecteert je toestel automatisch netwerken?
Is het wel gelukt toen je een ander netwerk selecteerde? 
Kan ik nu nog iets voor je betekenen? Dar hoor ik dat graag. 

Hallo Lisa, Was automatisch verbonden met Base. Later kon ik wel bellen met OBE, maar toen was ik al op de bestemming aangekomen terwijl ik graag even wou bellen voordat ik op mijn bestemming was. Opnieuw opstarten hielp niet. Had wel bereik met Base maar kon niet bellen.

Reputatie 7
Badge +30

Voor een volgende keer kan je dus inderdaad eens testen of je handmatig een andere provider kunt kiezen. Je zou ook eens kunnen proberen om 4G uit te schakelen. Het zou ook gewoon aan de locatie kunnen liggen, waar je op dat moment was. Het is mogelijk dat Base daar bijvoorbeeld geen optimaal bereik had. Fijn om te lezen dat het later in ieder geval wel gelukt is!

Ik heb heel slecht verbinding met internet. Ik hen apn instellingen gecontroleerd. Ook geprobeerd met portalmmm.nl ion internet. Handmatig andere netwerken geprobeerd, A3 en T-Mobile beide slecht. Anderen hebben hier goede verbinding met A1, maar daar kan ik niet meer verbinden. Hoe kan ik dit oplossen?

Admin: topic veplaatst naar centraal topic

 

Reputatie 7
Badge +11

Welkom @FHin 

Zou je dan de volgende dingen willen checken?

- Zorg dat (data)roaming aan staat in het toestel
- Controleer de APN. Dat zou 'internet' of eventueel 'portalmmm.nl' moeten zijn
- Herstart je toestel een keer
- verbind handmatig met een ander beschikbaar netwerk (i.p.v. automatisch) 

Zet 4G uit, controleer of 3G wel werkt

Er is ook een handige site Toestelhulp

Reageer