Sticky

Bereik in het buitenland: hoe zit dat nu precies?

  • 18 juni 2018
  • 115 reacties
  • 12364 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +19
De vakantieperiode staat voor de deur. Veel mensen gaan naar het buitenland en hoe mooi is het dat je je KPN-abonnement binnen de EU net zo kunt gebruiken als thuis! In dit topic gaan we daar wat uitgebreider op in. Dit nieuwe topic gaat specifiek over roaming en de zaken die daarbij kunnen voorkomen.


Wat is roaming ook alweer?


In het buitenland maak je gebruik van het netwerk van een lokale provider. Als je roaming aanzet op je toestel geef je de provider over de grens te kennen dat jij als gebruiker toestemming geeft voor het gebruik van data, in een land anders dan je thuisland.
Net als elke andere provider werken we samen providers in het buitenland. Als je in een ander land komt roam je automatisch in op een voorkeursnetwerk. Het betekent overigens niet dat je daar aan gebonden bent: je kunt handmatig ook een andere beschikbare provider selecteren.

Kan ik overal roamen?


Ja dat kan. Binnen de EU is dat tegenwoordig zonder bijkomende kosten. Maar let op: buiten de EU gelden er wel andere tarieven en dan is een buitenlandbundel een goedkopere optie. Meestal is dat duidelijk, maar let op in grensgebieden: Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk. Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

Waarom heb ik geen bereik op mijn vakantieadres?


Bereik in het buitenland werkt niet anders dan bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekkingsgraad wordt dus bepaald door de hoeveelheid van de zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst.
In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In –bijvoorbeeld- Duitsland zijn de afstanden al een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan is dat het voor een provider dus ook minder rendabel zal zijn om er veel zendmasten neer te zetten. Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden- vaker minder goed bereik zal zijn.
Verder is 4G bij ons al bijzonder uitgebreid beschikbaar. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo breed beschikbaar is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen.

Wat is daar aan te doen?


Als KPN-klant in het buitenland ben je te gast op het netwerk van een buitenlandse provider. We hebben weliswaar afspraken over roaming gemaakt, maar dat betekent niet dat wij inzicht hebben ín of invloed hebben óp de kwaliteit van het netwerk van deze provider. Hoe graag ik het ook wil: ik kan je niet beloven dat je overal in het buitenland even goed bereikbaar zult zijn.
Als het ene netwerk niet voldoende bereik levert, kun je handmatig een ander netwerk selecteren in de instellingen van je toestel. Dat kan verschil maken. Net als in Nederland heeft provider A op bepaalde locaties beter bereik dan provider B of vice versa.
Handmatig een ander netwerk selecteren doe je als volgt:
  • Start het toestel opnieuw op
  • Controleer of roaming staat ingeschakeld
  • Kies handmatig een mobiel netwerk (Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider)
  • Test of het zonder 4G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G)
  • Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet (APN instellingen voor 4G KPN)


115 reacties

Hallo @Marina_,

Dank voor je reactie. Jazeker, ik weet dat de collega's van Telfort samen met de collega's van KPN hard bezig zijn om de problemen in het buitenland, die deels ook bij KPN-mobiel spelen, op te lossen. Klopt inderdaad dat 4G een verschil maakt en dat er bij KPN minder problemen zijn. Daarom zijn de Telfort-collega's óók hard bezig om 4G in 2018 bij Telfort in te voeren.

Uiteraard was mijn oproepje alleen bedoeld om eens te kijken. Zo heb ik zelf bij KPN en Simyo gekeken. Ik vond dat interessant en soms ook leerzaam.

Vragen dienen KPN-klanten natuurlijk stellen in dít KPN-forum. Jullie zijn natuurlijk dé specialisten bij uitstek voor KPN-mobiel!
Ik heb niets gewijzigd....
na het contact de Asus opgestart.......
Mirakel......het werkt!

😇
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Bianca2710, Welkom hier. Wat lastig dat hij geen internet op zijn mobiel heeft. Welk toestel heeft hij in gebruik? Hij kan wel gebeld worden? Dan zou je de stappen op www.kpn.com/toestelhulp met hem kunnen doornemen. Als je daar het type toestel opzoekt en kiest voor internet handmatig instellen, zou het kunnen dat aan de hand van deze stappen weer werkt. Ook handmatig een provider kiezen kan helpen. Als dit niet helpt, zou je dan het 06-nummer i.c.m. het klantnummer willen invullen in je forumprofiel? Dan controleer ik of alles aan onze kant goed staat.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @GeKa, Ben je nog steeds verbonden met hetzelfde netwerk of weet je dat niet? Je kunt via de instellingen van je telefoon, handmatig een provider zoeken. Hopelijk kun je met een andere provider wel weer gebruik maken van 4G. Als dit niet werkt, dan kun je zoals Tycha aangeeft het beste 4G uitzetten. Zo blijft je 3G verbinding in ieder geval al wat stabieler. Aan onze kan, kunnen we hier niets aan doen. Je bent namelijk niet meer verbonden met het KPN netwerk, maar met en netwerk in Frankrijk. Zoals je in het eerste bericht van dit topic kunt lezen, mogen we in Nederland heel erg van geluk spreken dat we met deze dingen zo vooruitstrevend zijn. In Frankrijk zijn de afstanden groter en heb je al veel gebieden die minder dichtbevolkt zijn. Waardoor het niet overal rendabel is om een mast neer te zetten. Buiten de grotere steden is het bereik vaak minder en zul je het met 3G moeten doen.
Reputatie 7
Badge +20

@SigP210, goedenavond. Wat tof, en ik snap dat je bereikbaar wil blijven! In Indonesië kan je geen gebruik maken van je bundel, alleen binnen Europa. Indonesië valt onder de 'Voordeelland buiten de EU'. Zonder buitenlandbundel betaal je het volgende als je in Indonesië bent:

  • Internet:  € 2,50 / MB
  • Bellen:  € 1,00 / min
  • Gebeld worden:  € 0,50 / min
  • Sms versturen:  € 0,30 / sms
  • Sms ontvangen:  gratis

 

Dus om hoge kosten te voorkomen raad ik wel een bundel aan voor de tijd dat je er bent!

@Tycha had ik al een paar keer geprobeerd, maar de 3G verscheen niet. Blijkbaar is lang wachten nodig.
Ik zit op dit moment op Zakynthos en heb op bepaalde punten geen bereik. Echter mijn partner met Vodafone als provider heeft nergens last van. Als ik handmatig zoek kom ik Vodafone gewoon tegen maar verbinding maken ho maar. Tevens die instellingen geprobeerd als hier boven beschreven maar dat hoort toch niet te hoeven? Mijn idee is dat meneertje KPN geen zin heeft om zaken te doen met de concurent en geen toegang heeft of geeft op andere netwerken dan die van hun partners. Ik was al een tijdje klaar met de gevallen monopolist KPN en nu helemaal. Ik betaal een hoop geld voor slechte dienst verlening en ga het laatse wat ik met KPN heb zo snel als mogelijk verwijderen. Nog even voor de goede orde toestel ligt het niet aan.
Beste Paul, dit is met abonnement en zojuist weer geprobeerd met Vodafone GR netwerk (handmatig) te verbinden echter zonder resultaat. Dus de opmerking DIT KLOPT NIET kan wel verwijderd worden. Sterker nog hij wilde alleen maar automatisch verbinding maken met een griekse provider die geen 3 of 4 g ondersteund maar alleen bellen. Ik zie alhier alweer dat KPN slecht tegen kritiek kan. Nog even ter aanvulling heb nu na veel moeite een provider gevonden waar hij wel mee wil verbinden. Maar dus NIET met Vodafone die het sterkste signaal heeft. Mijn conclusie is dus dat ik zo snel als mogelijk overstap op een netwerk wat wel door heel Europa ondersteund wordt.
Hallo ik heb geen service in Portugal madeira. Ik heb alle mogelijke instelling met met iPhone uitgevoerd. Instellingen herstel enz.... maar het nog steeds geen service. Ik zit in de hoofdstad van madeira dus er zou een netwerk aanwezig moeten zijn want mijn vrouw heeft wel bereik met haar iPhone. We hebben allebei KPN en de eerste twee dagen had ik in madeira ook nog bereik maar nu niet meer. Het netwerk van mevrouw en ik was is NOS. Alleen mijn iPhone ziet het niet meer. Wat nu

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Op weg naar Frankrijk merkte ik al dat ik met KPN mobiel abonnement in België geen provider beschikbaar kreeg. In Frankrijk zelf had ik via orange 4g met een prima verbinding. Op de terugweg merkte ik echter dat in Luxemburg zich hetzelfde probleem voordoet. Telefoon herstarten helpt niet en dataroaming staat aan. Bij providerselectie krijg ik geen opties.
iemand die een goed idee heeft?
Mijn man werkt in Duitsland. Begin van de week altijd redelijk internet daarna bagger. Niet sinds kort, al wel een jaar zelfde probleem. Als hij eind van de week bestellingen moet doen moet het via de hotspot van een ander. Hij heeft voldoende mb's dat ligt het niet aan.
Heldere beschrijving van Bart over roaming bij de inleiding.

Ik ben zelf klant bij Telfort. Dit is slechts een merk van KPN. Qua roaming zouden de prestaties gelijk moeten zijn, omdat met dezelfde contracten gewerkt wordt. Enige verschil op dit moment is, dat KPN 4G aanbiedt in het buitenland en Telfort nog niet.

Sinds ruim een maand is er een topic actief waarin alle problemen rond internet in het buitenland worden geplaatst:
https://forum.telfort.nl/mobiel-in-het-buitenland-257/hier-uw-internet-buitenland-ervaringen-aub-76299

Inmiddels is dit het meest actieve topic 😢.

Aanvankelijk werd gedacht dat er bij KPN nauwelijks problemen zijn. Omdat de problemen aanhouden is een aantal forumleden eens in het forum van KPN gaan kijken. Wie schetst onze verbazing dat er vrijwel gelijke problemen spelen. We volgen dit forum dus op de voet en hopen dat KPN/Telfort snel met oplossingen komen. En/of dat we in dit topic een goede suggestie vinden.

Een ding is wel duidelijk: de problemen doen zich niet voor bij klanten van T-Mobile en Vodafone. Uiteraard zijn er altijd en overal wel eens individuele issues van klanten, maar bij KPN/Telfort speelt een structureel probleem.

Op bovenvermeld forum is er een levendige discussie naar mogelijke oorzaken en passeren diverse suggesties de revue, die ook voor KPN-klanten waardevol kunnen zijn.
Pas 2 x in buiteland geweest, Spanje en België. Geen bereik, alleen noodoproep. Wel WiFi. Mobile gegevens en gegevensroaming aan. Ook opnieuw opgestart, maar niets heeft tot resultaat geleid. Mijn dochter hadden wel bereik en wisten ook niet om het bij mijn toestel te veranderen. Zit er een blokkade op de simkaart?

*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic

Ik heb een vergelijkbaar probleem.

het lukt mij niet om met data kaart in 4G-AC53U Asus. In Nederland werkte het perfect. In Frankrijk & Spanje niet 🤔

Admin: bericht naar lopende topic verplaatst
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Arie de fietser, Welkom op het forum. Ik begrijp dat je twee keer in het buitenland bent geweest, maar nog geen gebruik hebt kunnen maken van je abonnement. Welk toestel heb je in gebruik? Het kan zijn dat je jouw APN instellingen moet aanpassen. Hoe je dit kunt aanpassen lees je op www.kpn.com/toestelhulp. Op deze pagina selecteer je jouw telefoon en ga je naar 'internet handig instellen'. Als je die stappen volgt zou het internet in het buitenland moeten werken. Als je weer in het buitenland bent en het werkt nog steeds niet, dan zou je ook nog via de instellingen handmatig een ander netwerk kunnen selecteren. Meer tips over bereik in het buitenland staat in het eerste bericht van dit topic.

Voor de zekerheid wil ik ook alle instellingen aan onze kant controleren. Zou je daarvoor jouw 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan kan ik het voor je nakijken. Stuur je hier weer een berichtje als je de gegevens hebt aangevuld? :)

@Gerwin72, Dat je in het buitenland maximaal het 3G netwerk kan gebruiken kan kloppen. In het eerste bericht van dit topic legt mijn collega Bart uit hoe dit kan. In Frankrijk zijn de afstanden al groter en heb je gebieden die minder dichtbevolkt zijn. Het is voor een provider daar minder rendabel om zendmasten neer te zetten. Dat betekent dat er –met name buiten de grotere steden- minder goed bereik zal zijn, waardoor je het op de nodige plaatsen moet doen met 3G. Je kan nog wel proberen om handmatig een netwerk te zoeken via de instellingen van je telefoon, misschien ervaar je dan al een beter bereik
Reputatie 7
Badge +28
Hallo @Rijk Be Well Too, welkom! Wat jammer om te lezen dat het in het buitenland niet werkt! Heb jij in het dashboard van de router kunnen controleren of 'roaming' aan staat en of de APN op 'internet' of 'portalmmm.nl' staat?

Zou je daarnaast jouw forumprofiel aan willen vullen met je postcode + huisnummer, evt. klantnummer(s) en onder 'persoonlijke opmerkingen het simkaartnummer willen zetten? Dan kijk ik of vanuit onze kant alles administratief in orde is.
Was vorige week voor het eerst met mijn mobiele abonnement in het buitenland, in Duitsland om precies te zijn. Zodra ik de grens over ging stopte de mobiel ermee. Geen 4G meer en bellen was ook niet mogelijk. Hoogst irritant. Zeker als je in de hotel zit waar nagenoeg geen WiFi beschikbaar was.

Ben net bij de KPN winkel geweest en volgens hen staan alle instellingen goed.
De oplossing was dat ik de volgende keer dat het weer gebeurde ik meteen met KPN moest bellen. De servicedesk kon mij dan meteen helpen. Aan zo'n antwoord heb je echt wat. Hoe ik dat moest doen als je niet kan bellen konden ze me helaas niet vertellen.

Hoe ga ik of liever gezegd de KPN dit nu oplossen?
Reputatie 2
Nu maken wij hier ook zo gebruik van maar kan mijn zoon in Italië maximaal 3g netwerken gebruiken. Het I Wind 4g netwerk weigert zijn simkaart.

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Irene567, Welkom op het forum. Wanneer je in het buitenland bent maak je gebruik van een ander netwerk waar wij als eerstelijns klantenservice medewerker geen invloed op hebben. Wanneer je in het buitenland bent, kunnen we je advies geven. Het advies wat we geven staat in het eerste bericht van dit topic. Helpt dit niet, dan kun je het beste contact opnemen met ons wanneer je nog in het buitenland bent. We geven je gegevens dan namelijk door naar onze technische dienst die op afstand kan bekijken hoe het netwerk waarmee je verbonden bent eruit zit en wat je er kunt gebruiken(2G, 3G of 4G). Welke instellingen hebben mijn collega's in de winkel gecontroleerd? De instellingen op jouw toestel of die aan onze kant? Zou je voor de zekerheid je 06-nummer, postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan kan ik de instellingen aan onze kant nog eens bekijken.
Reputatie 7
Badge +8
Je kan wellicht proberen handmatig een andere provider te kiezen die beter werkt.

*Admin: reactie samengevoegd met verzameltopic
Badge
In Duitsland, krijg ik via KPN altijd de provider O2!
Deze is traag, op dicteer snelheid. Foei KPN dit kan en mag toch niet! Waar is mijn 4G?????

*Admin: topic samengevoegd met verzameltopic
Reputatie 7
Badge +20
@Tweetweeties, bedankt voor de informatie! Op het moment dat je de simkaart hebt verwisseld (jouw simkaart in een ander toestel en een andere simkaart in jouw toestel), wat gebeurde er toen? Kreeg je in het andere toestel wel verbinding? En kreeg die andere simkaart in jouw toestel ook verbinding? We moeten namelijk bepaalde dingen uitsluiten. Ik heb in ieder geval even gekeken en ik zie geen blokkade op het nummer dat op jouw adres staat geregistreerd.

Daarentegen zie ik wel roaming in zone 2 op 5 en 6 augustus. Heb je toen wel verbinding gehad? En heb je EU Internet bij instellingen uit staan?
Ik ben nu in duitsland, en kan alleen op O2 en vodafone. Ik wil graag op telecom.de want die is in de gebieden waar ik kom beter maar kan mij op dat netwerk niet registreren. Ik ben al met mijn 2e sim kaart bezig van kpn. Bij mij vorige aanbieder, belde en internette ik over de masten van kpn en kon ik wel op telecom.de registreren met deze telefoon. Ik heb dus alleen maar sim wissel gedaan en geen instellingen verandert. Mijn partner heeft ook kpn en die kan wel registreren op telecom.de.
Hallo @Rijk Be Well Too, welkom! Wat jammer om te lezen dat het in het buitenland niet werkt! Heb jij in het dashboard van de router kunnen controleren of 'roaming' aan staat en of de APN op 'internet' of 'portalmmm.nl' staat?

Zou je daarnaast jouw forumprofiel aan willen vullen met je postcode + huisnummer, evt. klantnummer(s) en onder 'persoonlijke opmerkingen het simkaartnummer willen zetten? Dan kijk ik of vanuit onze kant alles administratief in orde is.

Hoi Marcia,

al geprobeerd met de variaties roaming aan.....

apn staat op potalmmm.nl

als ik deze verander in APN in internet doet ook niets.

ook Provider gekozen & land doet ook niets....

helaas jullie bellen in het buitenland lukt niet met het 0800-0402.....🤔

ik blijf proberen....🧐
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Rijk Be Well Too, Dat is jammer. Zou je jouw 097-nummer i.c.m. het klantnummer willen toevoegen aan je forumprofiel? Dan kan ik kijken of alles aan onze kant ook goed staat.

Reageer